Sølvpris

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
KikrBo
Posts: 14
Joined: 21 Apr 2020 14:19

Sølvpris

Post by KikrBo »

Hei

Nybegynner som jeg er må jeg bare sprø om et kanskje veldig dumt spørsmål.
Blir solgt en god del mynter i sølv. Men jeg opplever at det kan være lit uenigheter til hvordan dette skal regnes ut. Og hvilken pris som er gjeldende.
Feks "Hundreårs mynten i sølv Nr.3 2005"

Spørsmål.1
Vekt: 33,6g
Metallvekt: 31,1g
Hvilken vekt er gjeldende for beregning av sølvprisen?

Spørsmål.2
Metallinnhold i denne er 925/1000. Altså 92,5%?

Spørsmål.3
De fleste opererer med såkalte "sølvkalkulator". Forstått det slik at "Sølvbanken.no" er riktig sted? Elelr er det bedre plasser? Inne på Sølvbanken virker det som man skal forholde seg til "prisklasse B" for mynter. Stemmer dette?

Spørsmål.4
Blir prisen reel ved bruk av slike kalkulatorer, eller har feks Sølvbanken lagt inn det de ønsker å betale?

Spørsmål.5
Hvis vi ser vek fra merkelige kalkulatorer må det vel gå an å regne ut dette selv. Hvordan gjøres dette for myntet i mitt eksempel?
Er det "Tavex.no" som viser mest riktige priser?.
I tilfelle, skal jeg bare ta Tavex sin pris per gram ganget med "metallvekten" på mynten, så blir det reell verdi?

Spørsmål.6
Når jeg faktisk ser på Tavex.no så står det: "Pris akkurat nå 174,13 NOK / oz".
Hva betyr det? Hvorfor står det ikke i gram/eller kilogram?

Noe annet å tenke på ifm kjøp/salg av sølvmynter?

Takker på forhånd!

Mvh
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Sølvpris

Post by jornkris »

Gull og sølv prissettes i troy unser. (oz.)
Det startet man med før SI enhetene ble funnet opp og det har man holdt på.

En troy unse er 31.1 gram. Mynten du snakker om inneholder 31.1 gram sølv, så det er lett å finne sølvverdien om du sjekker prisen for en unse.

Sølvbanken kjøper skrap og gir skrappris, mynter i edelmetaller er ikke skrap. Det er absolutt ingen grunn til å selge mynter under spot.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Sølvpris

Post by Espen »

Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”