Patina på mynter i ulike legeringer

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
Skrotniss1
Posts: 17
Joined: 29 Jun 2018 15:42

Patina på mynter i ulike legeringer

Post by Skrotniss1 »

Nå skal jeg banne litt i kjerka som det heter på godt norsk.

I likhet med de fleste vet jeg utmerket godt at mynter mister verdi dersom de blir renset og tuklet med, men jeg skal allikevel begi meg inn på området.

Poenget med tråden er IKKE å skrive kommentarer om at rensing og kunstig patinering er dumt, det vet vi alle.

Det jeg derimot ønsker er å få på bordet all den kunnskap som finnes på forumet om hvordan man kan redde et vrak av en mynt.

Det første jeg vil gå inn på er kunstig patinering av sølv med noe så enkelt som å bruke et kokt egg. Dette betinger at sølvet er uten oksidfilm, noe man kan oppnå med ulike former for rensing.

Det som jeg har hørt av flere er at å legge en sølvmynt i sollys, eller under en hallogenlampe, vil gi mynten en gulaktig patina. Det ultrafiolette lyset øker oksideringshastigheten slik at patinaen dannes raskere enn ved å bare ta tiden til hjelp.

Mørkere patina får en når sølvet tilføres svovel, det kommer med andre ord an på hva som finnes i luften der mynten befinner seg.

Ta en titt på denne filmen på Youtube så ser du at dette kan gjøres veldig enkelt med kun et egg og en plastpose.

hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Patina på mynter i ulike legeringer

Post by hertervig »

Litt usikker på hvilken vei du ønsker å gå for å redde myntvraket. Først kunne det være av interesse å vite hvilke typer av forringing av mynter vi snakker om. Jordfunn kan jo ha diverse belegg, og irr og rust er også svært sjenerende.
Problemet med de to sistnevnte er jo at hvis man i noen grad greier å fjerne belegget så blir det groper i mynten der belegget satt. Og det er jo ikke så mye bedre.
Skrotniss1
Posts: 17
Joined: 29 Jun 2018 15:42

Re: Patina på mynter i ulike legeringer

Post by Skrotniss1 »

Tenker må mynter med såpass store skader på patina eller overflate at de ikke har samlerverdi.

Det er lett å rense en mynt slik at den blir blank og får bart metall eksponert, men uten en patina eller et oksidbelegg vil metallet være sårbart. Tenker derfor å finne kilder til teknikker som kan brukes til dette formålet.

Neste tema er kobbermynt, noe som er et kjent problem når metoder som ketchup, cola, eddik og salt, sitronsyre etc. har blitt brukt på den.

De som driver med overflatebehandling kan patinere kobber i ulike nyanser av brunt. Jeg er ikke kjent med om kobbermynter fra Mynten ble påført patineringsvæske etter at de ble slått, her finnes det kanskje kunnskaper her på forumet.

På en dansk side om restaurering av mynter fant jeg en oppskrift på en slik væske, jeg skal forsøke å lage en liten porsjon og gjøre et lite forsøk med en mynt som allerede er ødelagt.

"Man kan bøde på farven af en for stærkt renset mønt ved hjælp af følgende patineringsvæske:
5 dele kobberacetat (eddikesurt kobberilte).
7 dele ammoniumklorid (salmiak, ikke at forveksle med s.-spiritus!).
3 dele 30 pct. eddikesyre.
85 dele destilleret vand.
Heri dypper man et øjeblik den opvarmede mønt, og udsætter den så for lysets påvirkning.
Således repatinerede stykker og i det hele taget rensede mønter kan man give glans ved at børste dem med en voksbørste, det vil sige en blød børste, som man har strøget nogle gange over et stykke voks eller givet lidt bonevoks på mønten før man børster den."

https://www.danskmoent.dk/prorens.htm
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Patina på mynter i ulike legeringer

Post by hertervig »

Repatinerede mynter. Tja. Ja. Jo. Det kan nok bli en smule vrient å få en patina som ikke sladrer om at mynten har vært behandlet. Du kan jo gjerne ta bilder av en Cola eller ketsjup-renset bronsemynt før du gjør noe med den, etter patineringen og så til sist etter poleringen.
Skrotniss1
Posts: 17
Joined: 29 Jun 2018 15:42

Re: Patina på mynter i ulike legeringer

Post by Skrotniss1 »

Det skal jeg gjøre. Fikk kjøpt en 5-øre 1907 i god kvalitet som hadde fått seg en runde i ketchupen. Skal forsøke å patinere den etter oppskriften, poster bilder før og etter. Har tre 2-kroner som er ganske stygge også, tenkte å prøve ut ulik metode på hver av dem. Gullsmedene har også svovelholdig patineringsvæske, men prøver med egg for å se hvordan det blir, samt en med sollys eller halogenlampe.

Selv om metodene kan regnes som "dirty tricks" tenker jeg at myntene ikke kan bli stort verre enn det de er nå uansett.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”