Interessant bilde

Forum for samlere av kunst! Her kan du diskutere all slags kunst.
Post Reply
Gryteretten
Posts: 3
Joined: 15 Nov 2020 19:20

Interessant bilde

Post by Gryteretten »

Hei.
I NRK sin serie Lykkeland sesong 2, episode 6 spottet jeg et bilde i bakgrunnen i en av scenene. Se bilde. Innspillingen av disse scenene er trolig fra Litauen, men rekvisittene kan være "typiske" norske fra tidsperioden de gjengir 7(70-tallet?)? Uansett, bildet i serien er et tilsvarende jeg har i huset. Er det noen som kjenner til dette bildet, fra når og hvem kommer bildet fra?
Ser bildet fra kjelleren står på hodet.
Attachments
Bilde i kjelleren
Bilde i kjelleren
20220209_192407.jpg (577.54 KiB) Viewed 1051 times
Bilde i Lykkeland
Bilde i Lykkeland
20220206_213108.jpg (174.56 KiB) Viewed 1051 times
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Interessant bilde

Post by tho »

Synes det ikke ser typisk norsk ut. Det er tekstiltrykk på grov vev eller malt på grov vev.
Litt vanskelig å si hvor bildet er laget, litt afrikansk, asiatisk eller Sovjet? Du vet kanskje litt
om historien til bildet du har?
Gryteretten
Posts: 3
Joined: 15 Nov 2020 19:20

Re: Interessant bilde

Post by Gryteretten »

Det er som du skriver en grov vev eller strie. Fargene er malt på, avgrenset av ulltråd. Det er ingen opplysninger som signatur, tekst eller noe. Svigermor som har vært eier, husker bare at de kjøpte det. Lite mer å hente. Hadde håpet og trodd noen her inne kunne hjelpe. Litt artig å se tilsvarende bilde på tv, noe som sier meg at det ikke er lagd i tekstilformingen på ungdomsskolen.
Attachments
Detaljer fra bildet
Detaljer fra bildet
20220212_191540.jpg (1 MiB) Viewed 970 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Interessant bilde

Post by Arve »

IKEA har solgt mye rart opp igjennom årene.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Interessant bilde

Post by AMO Berg »

Dette minner om noe min morfar hadde på 70-tallet. Motivet var et tre med fargerike blader, og det var fremstilt på samme måte. Morfar jobbet i en møbelbutikk i Stockholm, og jeg tror han kjøpte det der. Senere arvet min mor bildet, men min undulat Pontus bet store hull i strien og til slutt kastet vi det.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Interessant bilde

Post by tho »

Gryteretten wrote: 12 Feb 2022 19:28 Det er som du skriver en grov vev eller strie. Fargene er malt på, avgrenset av ulltråd. Det er ingen opplysninger som signatur, tekst eller noe. Svigermor som har vært eier, husker bare at de kjøpte det. Lite mer å hente. Hadde håpet og trodd noen her inne kunne hjelpe. Litt artig å se tilsvarende bilde på tv, noe som sier meg at det ikke er lagd i tekstilformingen på ungdomsskolen.
Bildet er opp ned. Det er blomster, ikke noe norsk. Som jeg skrev kanskje afrikansk forbilde.
1970-80 årene, et industriprodukt, dvs. laget mange av.

Kan som Arve skriver komme fra IKEA eller andre steder. Ser ut for å være av en viss størrelse
og til å henge på veggen over soffaen.

Fant ikke noe ved å google på bildet. Dessverre.

La det henge på veggen. Passer bra i en kjellestue.
as2o3
Posts: 388
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Interessant bilde

Post by as2o3 »

Her er enda ett, også Sverige: https://www.flickr.com/photos/duaedi/8510280829
Post Reply

Return to “Kunst”