Er dette Halvdan Holbø sitt maleri?

Forum for samlere av kunst! Her kan du diskutere all slags kunst.
Post Reply
aolis
Posts: 4
Joined: 24 Sep 2020 19:06

Er dette Halvdan Holbø sitt maleri?

Post by aolis »

Hei, jeg satser på at noen kan hjelpe til å identifisere kunstner her.
Antar at dette er Halvdan Holbø.
Noen som kan anslå ca.verdi på denne?
46x46 uten ramme.

På forhånd takk 👍
Attachments
IMG_20200922_164540933_HDR.jpg
IMG_20200922_164540933_HDR.jpg (985.33 KiB) Viewed 1425 times
Signaturen
Signaturen
img_1600844081750.jpg (947.44 KiB) Viewed 1425 times
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Er dette Halvdan Holbø sitt maleri?

Post by tho »

Står det ikke HN?
aolis
Posts: 4
Joined: 24 Sep 2020 19:06

Re: Er dette Halvdan Holbø sitt maleri?

Post by aolis »

Vanskelig å tyde. Muligens er det HN. Hvem kunne dette være?
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Er dette Halvdan Holbø sitt maleri?

Post by tho »

aolis wrote: 26 Sep 2020 12:05 Vanskelig å tyde. Muligens er det HN. Hvem kunne dette være?
Halvdan Holbø sine signaturer finner du i denne boken, så signaturen på
ditt maleri ligner ingen av dem:

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_d ... 9021104133

Hvem som har malt ditt bilde vet jeg desverre ikke.
aolis
Posts: 4
Joined: 24 Sep 2020 19:06

Re: Er dette Halvdan Holbø sitt maleri?

Post by aolis »

Tusen takk for hjelpen!
mojoergensen
Posts: 23
Joined: 25 May 2018 14:09

Re: Er dette Halvdan Holbø sitt maleri?

Post by mojoergensen »

Penselføring og stil tyder, etter mitt skjønn-, på at dette er et Holbø-verk. Signaturene listet i signaturleskikonet gir relativt få eksempler på signaturen til hver kunstner, og kan således ikke alltid benyttes som fasit. Siden Holbø-malerier i dette formatet oppnår relativt høye priser (5-10 tusen), ville jeg rettet henvendelsen om akkurat denne signaturen og dette maleriet til et auksjonshus. Det er helt gratis, og kanskje får du bekreftet eller avkreftet dine antakelser da.

Har du bilde av baksiden? Ofte kan tall etc gi en indikasjon på hvorvidt bildet har vært utstilt.... Maleriet er malt i 1937. Holbø var representert på svært mange utstillinger, blant annet i de fleste av høstutstillingene til statens kunstutstilling, og i 1937 stilte han ut 3 bilder, hvorav et var malt i 1937 med tittel: "Vår i Vågå".

Lykke til med etterforskningen :)
Last edited by mojoergensen on 30 Nov 2020 11:18, edited 1 time in total.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Er dette Halvdan Holbø sitt maleri?

Post by tho »

Etter mitt skjønn er maleriet ikke av Halvdan Holbø. Kan være nær sagt hvem som helst som har
malt landskap (og de er mange). Finner heller ingen eksempler på denne type signering.

GWPA har oversikt over malerier av Halvdan Holbø som de har hatt på auksjonen sin,
så man kan jo sammenligne.

https://gwpa.no/nb/artists/112

Det er også mange treff ved billedsøk ved å google.

Tror det skal bli vanskelig å tilskrive maleriet Holbø ...
mojoergensen
Posts: 23
Joined: 25 May 2018 14:09

Re: Er dette Halvdan Holbø sitt maleri?

Post by mojoergensen »

Ja, jeg er jo på ingen måte 100% sikker, men penselføringen, motiv og fargene virker "riktig" i forhold til hva Halvdan Holbø arbeidet med på midten av 30-tallet. Fargene oker, gult og blått går igjen i flere av arbeidene fra denne tiden, hvor han i stort malte om våren. Motivet er umiskjennelig preget av overgangen fra vinter til vår, og penselføringen er litt tilfeldig og enkel, som jo også er et kjennetegn på hans malerier. Jeg har vært i en kirke (husker ikke navnet), hvor altertavlen var malt av Halvdan Holbø. Dette var delt i flere deler, og initialene H H var benyttet også her så vidt jeg kan erindre, noe mer tilfeldig plassert enn det som står i signaturleksikonet. Det kan jo vitne om at Halvdans signatur og "monogram" varierte.

Uansett ett interessant maleri, som det kunne vært artig å få vurdert proffesjonelt. Og om det står noen tegn, tall e.l på baksiden, hadde det vært fint om det kunne legges ut et bilde av baksiden også.

Men som "Tho" indikerer, kan det jo selvfølgelig også være malt av en helt annen person.
Post Reply

Return to “Kunst”