Hjelp til identifisering av malerier

Forum for samlere av kunst! Her kan du diskutere all slags kunst.
Post Reply
Vvegard
Posts: 2
Joined: 09 Jul 2017 19:34

Hjelp til identifisering av malerier

Post by Vvegard »

Har arvet noen malerier. Skulle gjerne hatt hjelp med å finne ut av hvem kunstnerne er og om de har noen verdi.

Bilde 1
Image
Bilde 1 tekst
Image


Maleri 2
Image

Maleri 2 signatur
Image

Maleri 3
Image
Maleri 3 tekst
Image
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hjelp til identifisering av malerier

Post by Olav K »

Det første er en etsning av Anne (?) Sørensen, som ikke synes å ha satt dype spor etter seg. Det andre, signert Luca's kommer nok i kategorien "industrimaleri", mens jeg må gjette at N.U. er en habil amatørmaler. Jeg har ingen mening om verdi, men for å si det mildt tror jeg ikke du sitter på en formue i bildekunst, selvom etsningen kan ha appell til noen med tilknytning til stedet Borgvær.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hjelp til identifisering av malerier

Post by tho »

Ingen av maleriene har noen appell, men etsningen har jo det.
Vvegard
Posts: 2
Joined: 09 Jul 2017 19:34

Re: Hjelp til identifisering av malerier

Post by Vvegard »

Takk for hjelpen!
Olav K wrote: 09 Jul 2017 21:19 Det første er en etsning av Anne (?) Sørensen, som ikke synes å ha satt dype spor etter seg. Det andre, signert Luca's kommer nok i kategorien "industrimaleri", mens jeg må gjette at N.U. er en habil amatørmaler. Jeg har ingen mening om verdi, men for å si det mildt tror jeg ikke du sitter på en formue i bildekunst, selvom etsningen kan ha appell til noen med tilknytning til stedet Borgvær.
Søkte litt rundt etter etsingen. Ser ut til at den er laget av Arne Sørensen, ikke Anne. Fant en del om han på nettet, men vet ikke stort om han ellers. http://www.nnks.no/kunstnere/arne-sorensen/
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hjelp til identifisering av malerier

Post by tho »

Fra Norsk kunstnerleksikon:

"Fra 1970 har S. arbeidet mest med grafikk, bl.a. fra 1972 som medlem av GRAS-gruppa ved deres verksted i Oslo. Han lager nesten utelukkende etsninger i kobber og sink, i flerfargetrykk og sort-hvitt, og ofte etset så dypt at det oppstår relieffvirkninger. Den røffe streken og de skraverte felter i S.' grafikk formidler inntrykket av det barske i hans fjell- og Nordlandsmotiver, dynamikken i en fugl eller villrein i flukt og bevegelse i folkelige scener med spillemenn og dans, bl.a. med motiver fra Hallingdal."

Som sagt; en fin etsning.
Post Reply

Return to “Kunst”