Samme bilde - forskjellige signaturer

Forum for samlere av kunst! Her kan du diskutere all slags kunst.
Post Reply
Frahusetisvingen
Posts: 2
Joined: 10 Jun 2017 22:05

Samme bilde - forskjellige signaturer

Post by Frahusetisvingen »

Hei :)

Jeg kjøpte et bilde/tresnitt på loppemarked i dag og skulle gjerne visst litt mer om det. Noen som kan hjelpe meg?
Har prøvde å lete litt selv, men det eneste jeg har funnet er et tilsynelatende likt bilde, men signatur stemmer ikke overens med mitt bilde!

På forhånd takk!
Attachments
IMG_2128.PNG
IMG_2128.PNG (652.2 KiB) Viewed 405 times
IMG_2127.PNG
IMG_2127.PNG (516.43 KiB) Viewed 405 times
IMG_2118.JPG
IMG_2118.JPG (1.3 MiB) Viewed 405 times
IMG_2117.JPG
IMG_2117.JPG (657.2 KiB) Viewed 405 times
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Samme bilde - forskjellige signaturer

Post by tho »

Det er nok flere som har kopiert dette motivet. Jeg har selv hatt
det (kjøpt for 10 kr på loppemarked), men kastet det det når
jeg fant ut at det var amatørmessig og uten kjent opphav.

Priser på finn.no kan du ta med en klype salt. Det fleste har altfor
høye priser. Det som er verd å kjøpe går unna fort. Resten blir
liggende usolgt.
Frahusetisvingen
Posts: 2
Joined: 10 Jun 2017 22:05

Re: Samme bilde - forskjellige signaturer

Post by Frahusetisvingen »

Pris/verdi er meg likegyldig, for jeg liker bildet,
ønsker bare å vite noe om bildet og eventuell kunstner/kunstnere.
Men takk for svar

Mvh
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samme bilde - forskjellige signaturer

Post by Olav K »

Min gjetning er at det er elevarbeider fra en kunstskole. Neppe akademiet/nå Kunsthøyskolen; der ville de neppe fått lov til å selge øvelseskopier som "originaler". Poenget med øvelsen har vært å lage et flerfarget tre- eller linosnitt etter en mal, og du ser at de to bildene er litt forskjellige. Poenget har ikke vært slavisk kopi av forelegget, men å få med alle elementene for så og få det i et trykk som skal gå én gang gjennom pressen for hver farge. Viktig lærdom for alle kunststudenter.
Læreren, eller den som lager "malen" vil legge inn vanskeligheter, som hvit fugl mot kolorert bakgrunn, mangefargede striper i blusen til piken osv. Den som lager "malen" er gjerne en etablert kunstner, men bildet er av ham/henne laget som et student-forelegg, ikke som et salgsobjekt. Noen studenter kan ha vært så fornøyd med sine kopier at de har lagt dem ut for salg. Trykk som dette vil vanligvis ha nummer/opplag til venstre i nedre bilderamme. (F.eks 23/60) Det ser ut til å mangle her, dvs. det kan være at dette var det ene eksemplaret de fikk laget på skolen.
90+ av studentene ved bildekunstavdelingen ved Kunsthøyskolen ender som tegnelærere. 99.9% av studentene ved andre kunstskoler blir dét eller noen helt annet. Men noen får et navn. Hvis du liker bildet ditt, behold det. Kanskje signaturen på ditt bilde en dag blir en ny Munch. I så fall - your good luck. Hvis ikke (og det er mest sannsynlig) har du hatt noe på veggen som du liker, og det er jo egentlig meningen. Og som tho sier, prisene på Finn er som oftest tøv.
Post Reply

Return to “Kunst”