Hvem har laget denne ??

Forumet for samlere av keramikk, porselen, krystall, glass og pyntegjenstander
Post Reply
vingen
Posts: 58
Joined: 30 Jul 2011 20:42

Hvem har laget denne ??

Post by vingen »

Ikke en direkte vakker krukke\vase,men fikk den. Den er datert 1912,men klarer ikke helt finne ut om det er TMM,eller noe lignende initialer. Går ut fra at dette er Jugendstil ? Noen andre her som vet noe mer?
Attachments
IMG_7207.JPG
IMG_7207.JPG (294.11 KiB) Viewed 809 times
IMG_7206.JPG
IMG_7206.JPG (268.97 KiB) Viewed 809 times
IMG_7205.JPG
IMG_7205.JPG (357.06 KiB) Viewed 809 times
as2o3
Posts: 388
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Hvem har laget denne ??

Post by as2o3 »

Ser ut som noe laget av en elev på en ungdomsskole, ikke ulikt hva jeg og vår klasse lagde litt under 80 år senere... (Vi signerte forsåvidt også med initialer og år.) Jugendstil er nok å dra det litt langt, utenstil er nok mer korrekt.
vingen
Posts: 58
Joined: 30 Jul 2011 20:42

Re: Hvem har laget denne ??

Post by vingen »

As203: om du ikke har noe konstruktiv å si, så synest jeg du skal la være å si\skrive noe. Her kommer du bare med synsing ,vas og harselering. Noe som ikke ganger noen her på forumet!
Keramikkovner og glasur var ikke vanlig å ha på skoler på de tider, så lite trolig at dette er en skoleelev, om det da ikke var en kunstskole... Men den typen glasur\farge som er på her, er så vidt jeg vet, vanlig på den tiden. Mulig du
as2o3
Posts: 388
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Hvem har laget denne ??

Post by as2o3 »

Synsing, vas og harselering? Du har funnet en amatørmessig laget og direkte stygg vase, som du selv av en eller annen grunn forestiller deg er i jugendstil. Dette er IKKE jugendstil, den er stilløs og verdiløs, men lykke til med identifikasjonen!
vingen
Posts: 58
Joined: 30 Jul 2011 20:42

Re: Hvem har laget denne ??

Post by vingen »

Hei! Det jeg mente,var at dette går fint an å skrive på en annen måte: Du kunne bare skrevet ,at som spesialist på området tror du det er laget av en amatør. Det hadde vært ok. Men du trenger ikke lire av deg en hel regle av ting. Og jeg er ikke noen spesialist,det var derfor jeg lurte.. En litt rar\og ikke fullkommen vase jeg fikk av en gammel dame,og som jeg lurte på om noen kanskje visste noe om.. Da er saken lagt dørd,da jeg jo har fått svar fra en spesialist!
as2o3
Posts: 388
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Hvem har laget denne ??

Post by as2o3 »

vingen wrote: 02 Aug 2021 18:05 Det jeg mente,var at dette går fint an å skrive på en annen måte
om du ikke har noe konstruktiv å si, så synest jeg du skal la være å si\skrive noe. Her kommer du bare med synsing ,vas og harselering.
Jeg tror kanskje du skal se deg selv i speilet, i stedet for å se deg til ikke-eksisterende jugendvaser. Jeg svarte deg med hva jeg anser som det mest sannsynlige, og du kommer med overhøvlende spydigheter som takk.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hvem har laget denne ??

Post by tho »

Det er ikke belegg for å hevde vasen er datert 1912, likeledes å hevde dette
er jugendstil.

Ser ut som det er noe som er laget på keramikkurs.
Verdien er nok lik null, men du har jo heller ikke betalt noe
for gjenstanden.
vingen
Posts: 58
Joined: 30 Jul 2011 20:42

Re: Hvem har laget denne ??

Post by vingen »

Tusen takk til begge to ,for at dere har svart. Dette som i utgangspunktet bare var et spørsmål om en rar vase jeg fikk av en gammel dame(som ikke har laget den selv, men selv fått den av en slektning som ung),kom helt feil ut. Fordi jeg er amatør på alle måter, var jeg bare litt nyskjerrig, men følte at jeg ble ledd av. Muligens det ikke var meningen fra dere, og svar har jeg jo fått,så nå tror jeg den rare vasen blir gitt videre :-)
Post Reply

Return to “Keramikk, Krystall, Porselen og Glass”