Bør jeg komplettere Katharina Weimar?

Forumet for samlere av keramikk, porselen, krystall, glass og pyntegjenstander

Kjøpe eller ikke kjøpe Katharina Weimar Middag til moccasettet

Poll ended at 24 Apr 2019 14:05

Kjøpe
1
50%
Ikke kjøpe
1
50%
 
Total votes: 2

tinkerbell
Posts: 18
Joined: 14 Apr 2019 10:07

Bør jeg komplettere Katharina Weimar?

Post by tinkerbell »

Har enda et spørsmål...Jeg har samlet sammen til et komplett Katharina kaffeservice fra Weimar. Tror det er fra 1948-1958. Men vanskelig å finne info om produksjonsår på dette settet. Får første ladning i kveld etter mye styr. Men det er da kaffekanne, fløtesett, lysestaker og tolv kuverter. Det er feilfritt. Bilde har jeg ikke enda. Men det er jo samme som dette: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =124645791:
Jeg har mulighet til å komplettere dette med middagsservise til seks pers. Men er litt usikker. Prisene varierer veldig. På auksjonshus regnes helt komplett sett til 20-25 000 uten feil. Og nytt er verdien ca 40 000 + :roll: omregnet til dagens kurser har jeg skjønt. Men det virker også som mange selger veldig billig. Vet ikke om det skyldes uvitenhet eller verdifall. Jeg har betalt 2300 for kaffeserviset og kan få middagsserv. til seks med serv.fat og potetbolle for 2-2500 kroner. Men er det verdt det, tro?
tinkerbell
Posts: 18
Joined: 14 Apr 2019 10:07

Re: Bør jeg komplettere Katharina Weimar?

Post by tinkerbell »

Og stemmer det at gullet er 22 karat ekte gull. Det forklarer jo prisvurderingene..? Legger ved bilde av en kopp og skål.
Attachments
20190414_184156.jpg
20190414_184156.jpg (211.39 KiB) Viewed 3942 times
20190414_184323.jpg
20190414_184323.jpg (577.08 KiB) Viewed 3942 times
20190414_184543.jpg
20190414_184543.jpg (1.23 MiB) Viewed 3942 times
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Bør jeg komplettere Katharina Weimar?

Post by tho »

Serviset som er annonsert til 7.500 kr er ikke salgbart for mer enn 500 kr.
Dessverre er det en del selgere på Finn som har fantasipriser.

Innteressen for kaffe- og middagserviser i Norge er mest norske serviser
og design serviser.

Det er mange som annonserer for å selge, men ikke la deg lure.
Hold deg heller til de gode selgere.
tinkerbell
Posts: 18
Joined: 14 Apr 2019 10:07

Re: Bør jeg komplettere Katharina Weimar?

Post by tinkerbell »

Tusen takk for svar. Jeg kan fint lite om porselen. Men leste akkurat at gulldekoren er 22 karat rent gull, som tilsvarer 916 i norsk gullstandard. Smykkene fra gullsmeden er jo ofte kun 585. Og jeg ser også at komplette serviser har blitt solgt for over 20 000 på auksjoner på verdensbasis. Så jeg er nok ikke helt enig.Men setter pris på din vurdering. Jeg har mye å lærr.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Bør jeg komplettere Katharina Weimar?

Post by tho »

Vis link til de auksjonene da, skal vi tro deg!

Jeg blir svett i øra av slike røverhistorier.
tinkerbell
Posts: 18
Joined: 14 Apr 2019 10:07

Re: Bør jeg komplettere Katharina Weimar?

Post by tinkerbell »

Føler egentlig ikke behov for å overbevise noen andre om min egen vurdering. Bare ga uttrykk for at jeg var uenig og hvorfor. Ville tro det var rom for det i et seriøst fora? Men siden du spør, kan du sjekke dette på Worthpoint, Ebay, Amazon, Etsy osv. Jeg reagerte kun litt på den overfladiske 500-kroners vurderingen. Den var drøy. Dekker ikke gullprisen engang. Vet du hvor tykt laget er?😄
Nedenfor en internasjonal vurdering. Den er du nok ikke enig i.

https://www.justanswer.com/antiques/8we ... arina.html
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Bør jeg komplettere Katharina Weimar?

Post by tho »

Du må vise auksjonsnotering. Nok av fantasipriser rundt omkrinng.
tinkerbell
Posts: 18
Joined: 14 Apr 2019 10:07

Re: Bør jeg komplettere Katharina Weimar?

Post by tinkerbell »

Jeg har sagt mitt. Du får vurdere videre i vilden sky.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Bør jeg komplettere Katharina Weimar?

Post by tho »

Her har du en auksjonnotering til 20 Euro:
https://auctionet.com/en/779738-kaffese ... ina-weimar

Du kan ta med deg "gullet" ditt til Gull-Adam og spørre om han vi kjøpe.

Det er veldig vanlig av serviser er gullmalt.
tinkerbell
Posts: 18
Joined: 14 Apr 2019 10:07

Re: Bør jeg komplettere Katharina Weimar?

Post by tinkerbell »

Nekter du å svare på kompetanse og påtar deg å verdsette andres ting?
tinkerbell
Posts: 18
Joined: 14 Apr 2019 10:07

Re: Bør jeg komplettere Katharina Weimar?

Post by tinkerbell »

Ja. To be proven.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Bør jeg komplettere Katharina Weimar?

Post by tho »

Her har du en auksjonnotering til 20 Euro:
https://auctionet.com/en/779738-kaffese ... ina-weimar

https://images.auctionet.com/uploads/it ... 3bda90.JPG

Du kan ta med deg "gullet" ditt til Gull-Adam og spørre om han vi kjøpe.

Det er veldig vanlig av serviser er gullmalt.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Bør jeg komplettere Katharina Weimar?

Post by Arve »

tinkerbell wrote: 14 Apr 2019 21:12 Tusen takk for svar. Jeg kan fint lite om porselen. Men leste akkurat at gulldekoren er 22 karat rent gull, som tilsvarer 916 i norsk gullstandard. Smykkene fra gullsmeden er jo ofte kun 585. Og jeg ser også at komplette serviser har blitt solgt for over 20 000 på auksjoner på verdensbasis. Så jeg er nok ikke helt enig.Men setter pris på din vurdering. Jeg har mye å lærr.
Gulldekor er ofte laget av bladgull og renheten er som oftest 22 karat, det har du rett i. Men mengden gull på dette serviset er nok ikke så stor at det gjør noe. Et gram bladgull gir deg 0,5 m2 og innbringer deg 243 kroner veg salg. En halv kvadratmeter bladgull er nok til mange serviser av denne typen. Hvis du tviler på tallene så kan du sjekke dem selv her: https://www.ka-rasmussen.no/raffinering/privat/, https://no.wikipedia.org/wiki/Bladgull. Gull er ikke bestandig så verdifullt som folk tror.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Bør jeg komplettere Katharina Weimar?

Post by hertervig »

Det er som Arve sier, gull er mykt og smidig og kan valses ut i det uendelige. Karaten er nok riktig, og det høres jo unektelig fint ut men verdien av gullet hvis du skulle finne på å skrape det av porselenet blir allikevel svært liten.

Når det gjelder porselenet så er det temmelig sikkert av ganske god kvalitet siden Weimar ligger i det gamle porselensdistriktet Thüringen. Imidlertid var Weimar i den perioden vi snakker om her også beliggende i gamle Øst-Tyskland, noe som vanligvis ikke borger for kvalitet. De kan ha hatt det gamle førkrigs produksjonsutstyret og tilgang til de samme råvarene, men....tja, kanskje. Det kan gjerne være bedre enn Porsgrund, men det er ingen målestokk da godset til PP oftest er temmelig urent.

En ting er sikkert, de hadde ikke oppvaskmaskiner den gangen, noe som betyr at hvis gullet ikke er dekket av glasur så slites det fort vekk i maskinen. På bildene ser det ikke ut til å være glasur over gullet, men jeg kan ta feil og noen liker å vaske opp for hånd.

Kvalitetsporselen er oftest brent to ganger. Det sees enkelt under på delene hvor det på enkeltbrente gjenstander er porøst der objektene har stått plassert i ovnen og glasuren ikke dekker. For å bøte på det tar man delene ut av ovnen og påfører glasur på de manglende partiene, snur objektet i ovnen og brenner en gang til. Dette medfører jo en merkostnad så mesteparten av gjenstander på markedet er bare brent en gang. Det er bilde av undersiden av en skål på innlegget ditt og det ser ikke ut til å være brent to ganger, men igjen, jeg kan ta feil.

Hvis du liker serviset og skal bruke det, dog kanskje ikke ikke i oppvaskmaskinen så kan bruksverdien være der. Vær dog oppmerksom på at gullet er intakt ved innkjøp og ikke slitt vekk.
tinkerbella
Posts: 5
Joined: 16 Apr 2019 09:34

Re: Bør jeg komplettere Katharina Weimar?

Post by tinkerbella »

Hertervig og Arve:

Veldig hyggelig at dere tok dere tid. Jeg setter pris på lærerik og verdifull info. Jeg tviler overhodet ikke på deg, Arve🙂 Det handlet mer om å stikke fingeren i jorda og innse at komplette og feilfrie Weimar vanligvis ikke kastes etter noen for 500 kr.

Nå har jeg sjekket under alle servisene mine. Og helt riktig: De tre gamlw fra 30-tallet er brent flere ganger, mens de nyere ikke er det. Unntakene er jo de som skal være mer eksklusive. Så moccasettet fra Winterling (50) og Katharina (+/-50) er dobbeltbrent selvfølgelig. Imponert over at du så at koppen jeg la ut var litt ru under, Hertervig! Det stemmer. Av en eller annen grunn var laget tynt og rart på den ene. Og det så du🙂
Post Reply

Return to “Keramikk, Krystall, Porselen og Glass”