OVERSIKT PÅ PORSELEN STEMPEL??

Forumet for samlere av keramikk, porselen, krystall, glass og pyntegjenstander
Post Reply
Dukati
Posts: 8
Joined: 27 Jun 2011 10:53

OVERSIKT PÅ PORSELEN STEMPEL??

Post by Dukati »

Morn samlere.jeg har i ca 10 år samlet en del porselen.
Via qxl.fikk jeg for et par år siden fatt på et utrolig fint hefte der en person hadde tatt jobben og sydd sammen 100 vis av stempler i forhold til årstall osv.Ved en oppryddning i mitt hjem mens jeg var bortreist ble dette kastet :twisted: ,,,nå finner jeg ikke igjen vedkommende som laget dette heftet,han har sikkert minst et selv igjen.Eller noen som vet om noe annet?Mye engelsk er et så stort området at umulig å kunne utenatt,ikke sån som PP og Egersund og de greie Norske og Svenske :P
Akkurat nå sliter jeg litt med et svært stempel på en kopp fra Willeroy Boch.Koppen ser gammel ut men stempelet ikke så....
Forøvrig ønskes en god samlersommer til dere alle fra meg :wink:
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: OVERSIKT PÅ PORSELEN STEMPEL??

Post by tho »

Google på "porcelain marks" og gjerne med navnet på landet, fabrikken etc.., så finner du masse stempler/merker.
Dukati
Posts: 8
Joined: 27 Jun 2011 10:53

Re: OVERSIKT PÅ PORSELEN STEMPEL??

Post by Dukati »

Ja okey,,ligger rett foran nesa på.n vet du :P en kan vel sikker printe ut ting å da.1000 hjertelig takk for tipset :D
Dukati
Posts: 8
Joined: 27 Jun 2011 10:53

Re: OVERSIKT PÅ PORSELEN STEMPEL??

Post by Dukati »

Jeg fant en hel del stempel inn under Willroy&Boch,,men det ble ganske kryptisk på en del andre kjente merker.Eksp.fra Sverige og Danmark.Så er det noen der ute som VET om en perfekt samling og tydelig oversikt på stempler over porselen i Europa så syng ut jeg betaler godt for et hefte eller kopier :mrgreen:
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: OVERSIKT PÅ PORSELEN STEMPEL??

Post by vemod »

Velkommen til forumet. Følgende bok er den mest komplette jeg vet om:

http://openlibrary.org/books/OL4324490M ... %CC%88rken
Dukati
Posts: 8
Joined: 27 Jun 2011 10:53

Re: OVERSIKT PÅ PORSELEN STEMPEL??

Post by Dukati »

Tusen takk,,sjekker dette opp nermere :o
Dukati
Posts: 8
Joined: 27 Jun 2011 10:53

Re: OVERSIKT PÅ PORSELEN STEMPEL??

Post by Dukati »

Hei igjen.Kjenner du selv(personlig)til boken?
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: OVERSIKT PÅ PORSELEN STEMPEL??

Post by vemod »

Dukati wrote:Hei igjen.Kjenner du selv(personlig)til boken?
Ja, jeg har den selv
Dukati
Posts: 8
Joined: 27 Jun 2011 10:53

Re: OVERSIKT PÅ PORSELEN STEMPEL??

Post by Dukati »

Okey..Hvilke land har boken tatt for seg?Jeg samler mest fra Norge-Danmark-Sverige-Finland-Tyskland-England.
Sistnevnte er jo egentlig ganske tullete for det er så omfattende at det i seg selv egentlig holder for de fleste.

Jeg hadde altså en tykk katalog lignende hefte med 100 vis av stempler linket opp til årstall selvsagt,
En person hadde tatt seg tid og flid til å selv lage dette,jeg kjøpte arbeidet hans for 250,-
Men er denne boken å få tak på i dag da?

takk at du tar deg tid å svare meg :)

Mvh.Bjørn
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: OVERSIKT PÅ PORSELEN STEMPEL??

Post by vemod »

Dukati wrote:Okey..Hvilke land har boken tatt for seg?Jeg samler mest fra Norge-Danmark-Sverige-Finland-Tyskland-England.
Sistnevnte er jo egentlig ganske tullete for det er så omfattende at det i seg selv egentlig holder for de fleste.

Jeg hadde altså en tykk katalog lignende hefte med 100 vis av stempler linket opp til årstall selvsagt,
En person hadde tatt seg tid og flid til å selv lage dette,jeg kjøpte arbeidet hans for 250,-
Men er denne boken å få tak på i dag da?

takk at du tar deg tid å svare meg :)

Mvh.Bjørn
Ikke noe problem. Tar meg tid til et ordentlig svar:

Boken inneholder over 2000 stempler fra:

Sverige, Danmark, Finland, Norge, Island, Belgia, England, Frankrike, Holland, Italia, Polen, Portugal, Sveits, Sovjetunionen, Spania, Tyskland, Ungarn, Østerrike, Japan og Kina.

Jeg bor ganske nær svenskegrensen, så en forholdsvis stor prosent av det steintøyet man finner i traktene her, bærer svenske stempler og signaturer. I så henseende hadde jeg mest nytte av oversikten over de svenske stemplene og kunstnersignaturene.

Min utgave er fra 1982, og antallet stempler fra alle oppramsede land, er sikkert ikke uttømmende presentert i boka, men det var likevel ansett for å være "bibelen" - den tiden jeg samlet litt på porselen og fajanse.

Du nevnte England: Det tar lang, lang tid å få en oversikt. De fabrikkene/kunstnerne som presenteres ved stempler i boka, er: William Absolon, William Adams, Robert Allen, Bell Bank, Bow, Bristol, Burslem, Cambrian Pottery, Caughley/Salopian, Cauldonverkene, Richard Champion, Chelsea, Coalport/Coalbrookdale, William Cookworthy, Copeland, Davenport, Derby, John Doulton, William Duesbury, David Elers, Etruria, Thomas Fry, Charles Gouyn, Herculaneum Pottery, Lambeth, Leach Pottery, Leeds, William Littler, Longton Hall, Lowestoft, William Malpas, Minton, William de Morgan, New Canton, New Hall, Plymouth, W. Ridgway & Son, Rockingham, John Rose, "Salopian", Shelton, Josiah Spode, Spode & Copeland, Nicholas Sprimont, Staffordshire, Swansea, Swinton (Yorkshire), Tunstall, Thomas Turner, John Wall, Wedgwood, Worchester (komplett måneds- og årstallsoversikt 1842-1883).

Flere av disse navnene går inn i hverandre, og flere av fabrikkene er tatt opp i hverandre.

Jeg vet ikke hvor vanskelig boka er å få tak på i dag, men ethvert bibliotek som fortjener tittelen, skulle greit kunne skaffe deg et eks. til gjennomsyn - før du evt. begynner å lete etter et eks. til odel og eie.

Mvh.
Dukati
Posts: 8
Joined: 27 Jun 2011 10:53

Re: OVERSIKT PÅ PORSELEN STEMPEL??

Post by Dukati »

Storslått.Tusen hjertelig jeg skal forhøre meg på biblioteket i Lillehammer.
Ja jeg er for jeg nesten si helldigvis ingen aktiv samler av engelsk porselen,,men når ting dukker opp til salgs for en hyggelig penge,gjerne påstått antikk hender det jeg for lyst til å slå til,da må en ha noe å slå opp i skal en unngå å bli lurt :?
Men hadde alt vært så enkelt som våres norske gamle produsenter var det vel nesten ikke gøy å samle heller :wink: Så litt jobb er jo mye av kosen det :)
Nok en gang takk for fin rettledning og hjelp.God sommer.

Mvh.Bjørn.
Dukati
Posts: 8
Joined: 27 Jun 2011 10:53

Re: OVERSIKT PÅ PORSELEN STEMPEL??

Post by Dukati »

Fikk has på den boken :o ........Var MYE svenskt i den da :) ,,det som forundret meg var at Tyskland var veldig dårlig presangtert.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: OVERSIKT PÅ PORSELEN STEMPEL??

Post by hertervig »

Det finnes en polsk bok av en Leon Chroscicki som heter "Porcelana - Snaki wytworni europejskich" Den har tydeligvis kommet i flere opplag, som det ser ut så er det 1949-utgaven som er tilgjengelig. Buenos Aires Libros i Argentina har et tilsynelatende greit eksemplar i privat skinnbind med omslagene medbundet til salgs for £ 44,61 + frakt. Finnes på Abebooks
Jeg har en utgave fra 1974 som jeg bruker selv, foretrekker denne fremfor Vingedal som også jeg synes har for lite mellomeuropeiske stempler. Jeg har på ingen måte følelsen av at denne polske utgaven er komplett, men jeg blir stadig overrasket over den, rett som det er så er den til hjelp når jeg leter etter noe.
Johs.
Posts: 5
Joined: 09 May 2020 09:52

Re: OVERSIKT PÅ PORSELEN STEMPEL??

Post by Johs. »

Hva er dette?
Attachments
20220621_145640.jpg
20220621_145640.jpg (392.31 KiB) Viewed 6682 times
20220621_145657.jpg
20220621_145657.jpg (578.67 KiB) Viewed 6682 times
20220621_145658.jpg
20220621_145658.jpg (599.77 KiB) Viewed 6682 times
20220621_145757.jpg
20220621_145757.jpg (690.72 KiB) Viewed 6682 times
as2o3
Posts: 385
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: OVERSIKT PÅ PORSELEN STEMPEL??

Post by as2o3 »

Johs. wrote: 21 Jun 2022 15:58Hva er dette?
Du får neppe bedre svar her nå enn du gjorde for to år siden... Prøv en eller flere av disse Facebook-gruppene:

https://www.facebook.com/groups/chineseporcelain/
https://www.facebook.com/groups/1333714019977227/
https://www.facebook.com/groups/Vintage ... lingIding/
https://www.facebook.com/groups/927439243997466
Post Reply

Return to “Keramikk, Krystall, Porselen og Glass”