Ur etter konas tippoldefar

Forum for klokkesamlere!
Post Reply
Tora
Posts: 2
Joined: 22 Jun 2020 14:10

Ur etter konas tippoldefar

Post by Tora »

Heisann.

Jeg lurer på verdien til et steingammelt lommeur.
Det tilhørte konas tippoldefar, men vi har ikke stort annen informasjon om det.
Attachments
Klokke2.jpg
Klokke2.jpg (142.99 KiB) Viewed 977 times
Klokke1.jpg
Klokke1.jpg (146.35 KiB) Viewed 977 times
Tora
Posts: 2
Joined: 22 Jun 2020 14:10

Re: Ur etter konas tippoldefar

Post by Tora »

Et par bilder til fra innsiden.
Attachments
Klokke4.jpg
Klokke4.jpg (134.1 KiB) Viewed 976 times
Klokke3.jpg
Klokke3.jpg (128.13 KiB) Viewed 976 times
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Ur etter konas tippoldefar

Post by tho »

Urkassen er stemplet K18. Jeg vet ikke om det er det samme som 18K (75% gull).
Mulig noen andre vet noe om det og kan svare.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Ur etter konas tippoldefar

Post by vemod »

K18 = 18 karat gull, ja. Ser ut til å være et spennende ur. Er det et fabrikantnavn under 12-tallet?
Mulig at uret er norsk, det er i alle fall en norsk gullsmed som har gravert lokket/lokkene. Ankergang var i bruk til ca. 1900.

Verdien på gull lommeur pleier å være tilsvarende gullverdien, hvis det ikke er snakk om et spesielt fint merke. Det spiller naturligvis også inn, hvorvidt klokka tikker og går i det hele tatt, eller om det er store reparasjonskostnader forbundet med å reparere den.

«Verdt sin vekt i gull» er jo et kjent uttrykk, som nok ikke stemmer helt med henblikk på gullur. Som en (Ca.)! utregning kan du anta at gullet veier en 1/3 av klokka. (Veier klokka 100 gram, er det ca. 33 gram gull).

«Forsikringsverdien» pleier urmakere å sette til astronomiske summer, som ikke gjenspeiler et eventuelt marked i det hele tatt.

...med tilhørende kjede, hempe og nøkler (sjekk med lupe etter stempler), så lurer jeg nok uansett på om ikke affeksjonsverdien er større enn kroneverdien.

... og hvis lokket inn til urverket sitter godt fast, ikke prøv å åpne det, men overlat det til fagfolk.
Post Reply

Return to “Klokker og ur”