I en eske på loftet...

Forum for klokkesamlere!
Post Reply
astridp
Posts: 8
Joined: 08 Sep 2019 09:10

I en eske på loftet...

Post by astridp »

Har funnet denne klokken i en eske på loftet - regner med at det mangler både det ene og det andre. Men hva er det? Og hvorfor har noen tatt seg bryet med å pakke det omstendelig ned, tro?
Takknemlig for svar - lurer jo på hva jeg skal gjøre med den?
Attachments
IMG_7966.JPG
IMG_7966.JPG (853.56 KiB) Viewed 1714 times
IMG_7962.JPG
IMG_7962.JPG (651.23 KiB) Viewed 1714 times
IMG_7967.JPG
IMG_7967.JPG (765.15 KiB) Viewed 1714 times
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: I en eske på loftet...

Post by tho »

astridp wrote: 08 Sep 2019 09:46 Men hva er det? Og hvorfor har noen tatt seg bryet med å pakke det omstendelig ned, tro?
Det er som du skriver en klokke, og den er vel pakket bort for den ikke skulle brukes mer.
Salgsverdien ligger på en hundrelapp slik den framstår som et rep.objekt.
astridp
Posts: 8
Joined: 08 Sep 2019 09:10

Re: I en eske på loftet...

Post by astridp »

Skjønner at her må man uttrykke seg mer presist for ikke å få spydige svar... siden jeg la den inn under "klokker og ur", forstod jeg at det var en klokke... et mer presist spørsmål er da: hva slags klokke (og jeg forstår det er et veggur), hvor gammel etc.
Skal vokte meg vel for funderinger i framtiden - jeg lurte litt på om det var noe spesielt med klokken siden den ikke bare var kassert, men pent oppbevart i alle disse årene...
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: I en eske på loftet...

Post by raniE-noJ »

Det er et tysk Schwartzwald veggur med lodd og pendel, såkalt loddregulator.
Ca 1850 vil jeg tro.
Det er klart det ble pakket ned for å bli tatt vare på, før batteriklokker kom på banen var det dette man hadde for å vise tiden i gamle dager.
Affeksjonsverdien er nok langt høyere enn verdien i kr og øre. Mange tar vare på slike ur når de kjenner historien til det, evt har arvet.
astridp
Posts: 8
Joined: 08 Sep 2019 09:10

Re: I en eske på loftet...

Post by astridp »

Tusen takk for ryddig svar!
Post Reply

Return to “Klokker og ur”