Har jeg en klokke fra 1800-tallet??

Forum for klokkesamlere!
Spurk1
Posts: 10
Joined: 27 Feb 2017 20:07

Re: Har jeg en klokke fra 1800-tallet??

Post by Spurk1 »

Var ikke sååå morsomt å google da!! Fant ut at dette ikke er ett ekte Breguet ur... til tross for hvor fint det er 😊 ur merket med "spiral breguet" er ikke laget av deres firma!
Noen av dere som kan anbefale en urmaker/gullsmed som kan stelle litt med uret mitt og rengjøre det? Eller er alle stort sett like bra?
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Har jeg en klokke fra 1800-tallet??

Post by raniE-noJ »

Der har jeg 0 erfaring. Det finnes ingen urmakere lenger. Ihvertfall veldig få igjen. Går du til urmakerforretning, gullsmed blir urene sendt vekk for rep.
Mener det er et forum som heter tidssonen, prøv å legg ut en tråd der, så får du sikkert noen gode råd
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Har jeg en klokke fra 1800-tallet??

Post by tho »

Olav K wrote: 02 Mar 2017 16:59 Løveapoteket kan jo ha endret logo gjennom årene (og det finnes løveapoteker i Danmark også - det eneste land utenom Norge med ø med strek) - eller andre foretak med "Løve"-navn. Viktigere for å identifisere selve urverket er at det står i lokket at det er laget av Breguet et særdeles prestisjetungt sveitsisk urmakeri, og det er Breguet eller andre som har importert sølv fra Boliden til urkasse og lokk aner jeg ikke. Det kan jo være en norsk urmaker som har fått kasse fra Boliden og verk fra Breguet for å lage ut på bestilling, f.eks til en bedrift som vil hedre 25 års innsats. jeg tviler på at dette uret er solgt over disk, men tror heller det er laget som en gave. Breguet har aldri vært billig, og hadde uret vært beregnet på disksalg hadde nok navnet stått for forsiden.
Hvis du leser hva jeg skriver, så står det at det er Brequet spiral, som var vanlig på ur fra tiden.
Det er altså ikke noe Breguet ur.
Spurk1
Posts: 10
Joined: 27 Feb 2017 20:07

Re: Har jeg en klokke fra 1800-tallet??

Post by Spurk1 »

Så hva du skrev men skjønte ikke hva det betydde før jeg var inne på siden til Breguet og leste litt selv :)
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Har jeg en klokke fra 1800-tallet??

Post by tho »

Post Reply

Return to “Klokker og ur”