24 skilling 1735+1744

Forum for savnet/etterlyst/mistet
Post Reply
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

24 skilling 1735+1744

Post by vivavegas »

Jeg får også legge inn mine tapte mynter. Uten bilde har selvsagt etterlysningen ikke så mye betydning. Men man vet jo aldri. Skulle man engang avsløre en uærlig postbetjent og det skulle ligge 24 skilling 1735+1744 samlet så kan det jo være disse myntene.

Disse 2 myntene forsvant i sending oktober 2008. Lå sannsynligvis i 2 HB-ramme inne i en konvolutt merket 1351.
Ble sendt fra Tyskland til Krokstadelva.
Altså 24 skilling 1735+1744.

Det var forøvrig flere mynter i sendingen som ikke var borte, slik at det er ett lite mysterium. Auksjonshus kan vel også gjøre feil, selv om de hevdet på det sterkeste at myntene var sendt.

Jeg fikk forøvrig erstatning av posten!!??

Slik at hvis man er tolmodig og høflig nok så løser ofte slike saker seg.
Det som muligens gjorde at jeg fikk erstatning var at sendingen var sendt rekommandert. Fikk svar at jeg måtte bevise at innholdet hadde blitt borte mens pakken hadde vært i postens varetekt. Selvsagt umulig å bevise det, men tydeligvis så kan de også være fleksible.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: 24 skilling 1735+1744

Post by Knugen »

vivavegas wrote: Jeg fikk forøvrig erstatning av posten!!??
Sliter sterkt med å tolke denne setningen. Vet du ikke selv om du har fått erstatning av posten? :lol:

Du kan vel ikke gjøre krav på myntene etter du har fått utbetalt erstatning vel? Hvordan skal du dessuten bevise at de er dine overhodet uten bilde og med tanke på at det finnes tusentalls av disse der ute?
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: 24 skilling 1735+1744

Post by Lagrinn »

Knugen wrote:
vivavegas wrote: Jeg fikk forøvrig erstatning av posten!!??
Sliter sterkt med å tolke denne setningen. Vet du ikke selv om du har fått erstatning av posten? :lol:

Du kan vel ikke gjøre krav på myntene etter du har fått utbetalt erstatning vel? Hvordan skal du dessuten bevise at de er dine overhodet uten bilde og med tanke på at det finnes tusentalls av disse der ute?
Skjønner ikke hvordan du klarer og konkludere på den måten, han skriver jo att han har fått erstatning, han skriver han ikke har noe bilder og att det dermed kan vere vanskelig, lær deg til og lese hele innlegget (og gjerne to ganger) og slutt med kvervuleringen, personlig mener jeg det blir litt mye av det hele tiden.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: 24 skilling 1735+1744

Post by Askeladd »

Det er sjelden jeg kommenterer personlige utsagn og meninger på forumet, men denne gang må jeg si meg helt enig med Lagrinn. Les innleggene nøyere før du kommer med dine tilsagn, Knugen. Fordi om vivavegas "krydrer" en setning med et par utropstegn og spørsmålstegn så begriper jeg ikke hvorfor du får så store tolkningsproblemer med dette. :roll:
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: 24 skilling 1735+1744

Post by vemod »

Vivavegas klarer fint å svare for seg selv, men utsagnet som var etterfulgt av !!?? tolker jeg som at han var positivt overrasket - men en smule sjokkert - over at Posten ga erstatning.

Jeg stiller meg i rekken av gratulanter. Posten er ellers ikke berømt for sin "utpregede smidighet".
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: 24 skilling 1735+1744

Post by Knugen »

Lagrinn wrote:
Knugen wrote:
vivavegas wrote: Jeg fikk forøvrig erstatning av posten!!??
Sliter sterkt med å tolke denne setningen. Vet du ikke selv om du har fått erstatning av posten? :lol:

Du kan vel ikke gjøre krav på myntene etter du har fått utbetalt erstatning vel? Hvordan skal du dessuten bevise at de er dine overhodet uten bilde og med tanke på at det finnes tusentalls av disse der ute?
Skjønner ikke hvordan du klarer og konkludere på den måten, han skriver jo att han har fått erstatning, han skriver han ikke har noe bilder og att det dermed kan vere vanskelig, lær deg til og lese hele innlegget (og gjerne to ganger) og slutt med kvervuleringen, personlig mener jeg det blir litt mye av det hele tiden.
Du har selv kverulert tidligere, så du bør ikke være første som roper varsko. Hva så at han ikke har bilder kanskje han husker noe visuelt spesielt med myntene. Jeg snur opp ned på det med tanke på hva hvis myntene dukker opp, at politiet pågriper en postansatt som har stjelt mynter og finner disse to myntene hjemme hos seg. Hvordan skal da vivavegas bevise at de er hans og vil han få myntene hvis han har fått erstatning allerede? Du leser alt for rett frem og ikke mellom linjene, de gode spørsmålene ligger alltid mellom linjene.
Askeladd wrote:Det er sjelden jeg kommenterer personlige utsagn og meninger på forumet, men denne gang må jeg si meg helt enig med Lagrinn. Les innleggene nøyere før du kommer med dine tilsagn, Knugen. Fordi om vivavegas "krydrer" en setning med et par utropstegn og spørsmålstegn så begriper jeg ikke hvorfor du får så store tolkningsproblemer med dette. :roll:
Det finnes 2 måte å tolke det på enten som at han var sjokkert at han fikk erstatning eller at han fikk så lite i erstatning at han ikke vet om man kan kalle det erstatning i hele tatt, når det sendes rekommandert post gir de ofte svært lav erstatning. Det er sakelige spørsmål.
Formuleringen min må man ta med en smule ironi spesielt det at jeg "sliter sterkt".
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: 24 skilling 1735+1744

Post by vivavegas »

Ikke noe problem at man feiltolker ting.
Trur alle må bli flinkere til å godta at kanskje noen leser feil/tolker feil uten at det krever kommentarer.

De fleste krangler her på forumet starter ofte med slike feiltolkninger.
Slik at sånn sett synes jeg Lagrinn innlegg var litt for krass, men la oss heller i disse juletider ikke ha mer diskusjon rundt akkurat dette (selv om jeg forsåvidt selv kommentererher, men siden jeg er trådstarter så tillater jeg meg det).

!!?? Var forøvrig nettopp ment at jeg var overrasket over at jeg fikk erstatning. Jeg hentet pakken ut fra Posten og oppdaget først når jeg kom hjem at myntene var borte. I prinsippet kunne jeg altså ha tatt myntene selv og så hevdet overfor posten at de var kommet bort.

I tillegg er det jo absolutt en viss sannsynlighet for at avsender har gjort feil. Selvsagt at de ikke har gjort dette bevisst. Men pakker man flere tusen pakker etter en auksjon så kan selvsagt alle gjøre feil og kanskje de la myntene i feil pakke.

Skulle man oppdage disse myntene en eller annen gang så får jeg heller ta det når det skjer. Dvs. om jeg skal være ærlig å si til posten av myntene har dukket opp.

Uten bilde vil det selvsagt være vanskelig å bevise at det er akkurat mine mynter. Men skulle man avsløre en utro postansatt og har har en kasse med mynter og det i den kassen ligger 1735+1744 med det nummeret jeg oppga så burde det vel være "beviser" gode nok.

Uansett (som allerede nevnt) trur jeg det er viktig at vi synliggjør at dette er ett ikke ubetydelig problem og poster info. om forsvunnede objekter her inn på forumet. Selv om vi ikke har bilde.

Håper også at vi har stor takhøyde hvis man skulle klare å avsløre noen saker her. Skulle f.eks. noen ha kjøpt disse myntene så ville ikke jeg ha krevd de tilbake (har jo også fått erstatning). Men mer at man kan gi den informasjonen videre til meg, evnt. til posten og evnt. også til politiet hvis man har en sterk mistanke om at det er noe uærlig som har skjedd.

Forøvrig er jeg ikke helt sikker på om myntene var avbildet eller ikke. Skal forsøke å huske å sjekke det engang hvis jeg finner katalogen.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: 24 skilling 1735+1744

Post by kråketoppen »

Har du noe peil på vilken katalog/selger, kanskje vi kan hjelpe her om.
Post Reply

Return to “Etterlyst”