Stjålet mynt / Borte i posten

Forum for savnet/etterlyst/mistet
Post Reply
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Stjålet mynt / Borte i posten

Post by Heb »

10 øre 1882 i MS65 er kjøpt på ebay fra selger i USA. Mynten er bekreftet levert Oslo Letter Centre 17.06, men sporløst forsvunnet etter dette. Mest sannsynlig er mynten stjålet hvis den ikke er forsvunnet et eller annet sted i Posten. Posten har imidlertid sjekket og kan ikke finne leveransen. Ergo er mynten mest sannsynlig stjålet! Se bilder av slab.
Attachments
10øre82rev.jpg
10øre82rev.jpg (79.5 KiB) Viewed 2958 times
10ore82adv.jpg
10ore82adv.jpg (115.76 KiB) Viewed 2958 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Stjålet mynt / Borte i posten

Post by Olav K »

Var mynten sendt rekommandert? ("Registered mail") Da skal posten (eller US Mail) i all fall ha et erstatningsansvar med mindre verdien er underrapportert. Pakker uten verdiangivelse er er det værre med. Men sommeren er sommervikarenes tid, og de gjør mye rart, en vanlig feil er å sende mynter til fortolling, og ikke alle vikarer får med seg at også det skal registreres. Men det er likevel unntakene, og hull i registreringen kan som du antyder bære bud om tyveri. Det bør Posten ta alvorlig. I disse privatiseringstider, vil det at en relativt overbemannet etat ( ja, få postbud, men rikelig med mellomledere og kontrollører) ha problemer med å forsvare sin monopolsituasjon om de ikke klarer å følge opp sporingsnumre.
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: Stjålet mynt / Borte i posten

Post by Heb »

Det er et tankekors at mynten er fraktet trygt fra USA til Norge og Oslo med sikker registrering på Oslo Brevsentral og så blir borte på veien til mitt lokale postkontor!

Det "morsomme" vedrørende eventuell erstatning er at dette må tas gjennom selger i USA som må ta dette opp som sak via US-Mail.
Kan tenke meg at dette blir en enkel sak å gjennomføre rent praktisk. Er imidlertid glad for at det ikke var en Gimsøydaler som lå inne i forsendelsen. Eventuelt verditap som følge av denne tapte forsendelsen skal jeg nok alltids komme over, men da blir konklusjonen også at Posten for fremtiden er uegnet for sikker forsendelse av mynter!

Kommer ellers til å varsle alle myntforretningene i Oslo og omegn med detaljerte bilder, så det skal ikke bli lett å få omsatt mynten hvis den nå skulle vise seg å være stjålet.
User avatar
G.Ravn
Posts: 253
Joined: 06 Sep 2010 16:35
Location: Askøy

Re: Stjålet mynt / Borte i posten

Post by G.Ravn »

Ett lite apropos:

En sending til meg var "forsvunnet" i nesten 1 mnd før den dukket opp i en ny konvolutt fra posten med kjeftebrev om feil adresse...adresse var riktig men selger hadde skrevet postnr 5208 istedenfor 5308....og dermed ble brevet åpnet for sjekk og liggendes på postterminal i nesten 1 mnd før de tok sg bryet med å slenge det i ny konvolutt og sende ut.....så du kan kanskje fortsatt være heldig, håper jeg.
Samler: Kina(inkludert Taiwan,Tibet,Macau og Hong Kong)
For gøy: Fransk Indo-China og landene etter splitten..
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: Stjålet mynt / Borte i posten

Post by Heb »

Tankekors-2:
Takket være en service minded selger i USA som kunne oversende dokumentasjon på bekreftet levering (dato og klokkeslett) til mitt lokale postkontor fant postkontoret leveransen idag! Mynten er altså verken bortkommet eller stjålet! Posten kommer fortsatt alltid frem (ihvertfall nesten alltid).
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Stjålet mynt / Borte i posten

Post by Arve »

Fint at den dukket opp. Man skal tydeligvis ikke være for utålmodig med postverket. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Stjålet mynt / Borte i posten

Post by Olav K »

Min erfaring med postverket er i hovedsak god. Opp gjennom årene har jeg fått mange forsendelser, ingen er tapt. Det hendet som nevnt at sommervikarer sender mynter til "fortolling" dvs. lar beregne moms, men dette har alltid latt seg ordne pr. telefon. Poenget her er ALDRI å betale momsen og klage etterpå - du får pengene tilbake (sier de som har opplevd det) men det tar uendeligheter av tid. Får du følgeseddel med moms, ikke betal, men ring postens tollavdeling pronto.
Erfaringene med budfirmaene er verre. De regner moms automatisk. Jeg trodde jeg hadde oppdratt Fedex, men siste forsendelse ble momsebelastet likevel. En ny opplevelse var Norsk Spedisjon As, som unnlot å belaste moms på en bok (etter å ha spurt, men fått benektende svar på om jeg var bokhandler), men likevel tok seg betalt med kr. 375 for "tollbehandling". De ga seg fort etter klage, men likevel.
Dette er personavhengig. Fedex benytter seg av "nye landsmenn" som saksbehandlere, og d hjelper det ikke at det tyske firmaet som benytter dem skriver på følgeseddelen "VAT excempt, mval. §§ 7-1, ref 18-3" for det står også "Antique coins" - og antikviter pådrar seg moms. Vi hadde i noen år en hyggelig mann fra Uganda som postbud, han innrømmet glatt at han ikke kunne lese, men hans kunne telle og lese tall. Så vi fikk post til Brantenborgveien, og der fikk de post til Trosterudveien (ikke like mange bokstaver, men mange - og samme postnummer og husnummer). Nå har vi en veldig bra mann.som også evner å tolke tvilstilfeller, og til og med ringer på hvis han er i tvil. På postkontoret (Post i Butikk) hadde vi noen år svenske jenter - ekstremt serviceorienterte, men en eller annen regel gjorde slutt på dem. De unge norske som er der nå følger regelboka, og lar deg forstå at du er til stort bryderi, men de lar deg får det du skal ha tilsist.
Når avsender gir meg valget mellom posten og budfirma velger jeg alltid posten.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Stjålet mynt / Borte i posten

Post by Samler »

Har også god erfaring med postforsendelser. Tidligere på QXL hevdet en del at post forsvant -men utfra det antall som ble borte
på dette nettsted stilte jeg meg noe undrende til det store antall forsvinninger vs. det som fremkommer på landsbasis. Tror at
noen spekulerte i dette ( har ikke bevis ) men syntes det var noe påfallende med det store antall forsvinninger på QXL den gang.
Post Reply

Return to “Etterlyst”