Oslo Myntgalleri 1

Her kan du diskutere online auksjoner.
Jærbuen
Posts: 124
Joined: 25 Feb 2009 07:59
Location: Jæren

Oslo Myntgalleri 1

Post by Jærbuen »

Endeligt ein auksjon med masse mynt og seddel i mine samlerområder.
D kommer til og bli ein dyr høst.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Oslo Myntgalleri 1

Post by bengt »

Wow. Her er det topp objekter innen de fleste samlerområder. De har virkelig dratt frem tungt skyts til sin første auksjon :-)
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: Oslo Myntgalleri 1

Post by Heb »

Helt enig Bengt!

Mye bra for en kvalitetsbevisst årgangssamler på denne auksjonen! Nesten for mye bra på en gang....... :D :D
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Oslo Myntgalleri 1

Post by Arve »

Slett ikke verst, det er ikke alle norske auksjoner som har med italienske mynter og det er jeg glad for. :) Men det har gått litt i krøll på enkelte beskrivelser. Objekt nr. 1067, 1068 og 1069 er fra kongeriket Napoli og ikke fra Napoli og Sicilia. Objekt nr. 1071 har landet riktig, men riktig betegnelse på kongen er Ferdinand I og ikke IV. Ja jeg vet at det er vanskelig med en konge som først var den 4. og den 3. og senere ble den 1. :wink: Ellers håper jeg på et bedre utvalg av klassisk mynt på neste auksjon. Lykke til med denne.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Oslo Myntgalleri 1

Post by brafin »

Enig med dere andre !! Her var det for min del mange heftige specieobjekter. Gled eder !!

Blir en spennende mynthøst med start neste helg.. :)
User avatar
eirgul
Posts: 78
Joined: 29 Oct 2009 20:35

Re: Oslo Myntgalleri 1

Post by eirgul »

Må rose Oslo Myntgalleri som har klart å lage en så flott auksjon på sin første auksjon. Her er det mange flotte objekter, spesielt for oss årgangsmyntsamlere. Lenge siden det har vært en så bra auksjon, med så mange sjeldne toppobjekter. Dette skal bli litt av en høst! Håper å se mange av forumets medlemmer utover høsten, da jeg ikke har mulighet til å delta fysisk neste helg.

Mvh Eirik
User avatar
sundfar
Posts: 179
Joined: 13 Feb 2011 01:51

Re: Oslo Myntgalleri 1

Post by sundfar »

Linjene til OMH er åpenbare, det er vel bare navnet som skiller, vi samlere kommer ikke til å merke forskjellen.
Her var det mye bra ja, jeg kommer til å være langt uti 2014 myntbudsjettet mitt før dette er over. Og med flere snaddermynter på Numismas auksjon kan dette bli en meget dyr høst!

Håper ikke kona tyvtitter her på forumet. :lol:
Samleområde:
Typemynter gull Norge, Danmark og Sverige 1873-1931
Typemynter Norge fra Oscar II- d.d (ikke proofmynter)
Typemynter Sverige Oscar II (1874-1905)
Årgangsmynter Norge 1945-d.d
Diverse gullmynter utland
Lord Flash
Posts: 168
Joined: 08 Mar 2009 22:29

Re: Oslo Myntgalleri 1

Post by Lord Flash »

Proveniens O.F. ??
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Oslo Myntgalleri 1

Post by bengt »

Lord Flash wrote:Proveniens O.F. ??
Står i forordet. OF = Olaf Furre.
Lord Flash
Posts: 168
Joined: 08 Mar 2009 22:29

Re: Oslo Myntgalleri 1

Post by Lord Flash »

bengt wrote:
Lord Flash wrote:Proveniens O.F. ??
Står i forordet. OF = Olaf Furre.
Akkurat, og er det positivt eller negativt?
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Oslo Myntgalleri 1

Post by madsemann »

Lord Flash wrote:
bengt wrote:
Lord Flash wrote:Proveniens O.F. ??
Står i forordet. OF = Olaf Furre.
Akkurat, og er det positivt eller negativt?
Det er vel en av vår tids største samlere, så negativt er det i alle fall ikke! Jeg kunne godt tenke meg en mynt med den proveniensen. Han er jo også en av grunderene bak Oslo Myntgalleri, så det skader jo ikke :)
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Oslo Myntgalleri 1

Post by Myge »

Det vil også si meget høy kvalitet. Jeg kunne godt tenkt meg et par av dem :)
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Oslo Myntgalleri 1

Post by bengt »

Lord Flash wrote:Akkurat, og er det positivt eller negativt?
Skjønte ikke spørsmålet jeg...
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Oslo Myntgalleri 1

Post by ZZzzz »

For ettertiden er det interessant. Auksjoner som ikke angir eieren, kan ofte bli et problem i forbindelse med proveniensanalyser. Men nå vet man hvem som har hatt den.

Så er jo spørsmålet, om det er så nyttig å vite det i dag. Proveniensen til flere mynter får man først når en samling selges ved eiers død. Da er det ofte satt opp en egen auksjon over samtlige objekter. Da er trolig de fleste objektene i samlingene objekter ment å være i samlingen. Men når en levende person selger mynter, så vet man ikke om mynten i virkeligheten har tilhørt samlingen, eller om det kun er en mynt eier/selger har kjøpt for å tjene penger. Hadde derimot personen solgt hele sin samling, så hadde det vært noe helt annet. Jeg ville personlig ha syntes at det ville være mer interessant å ha en mynt fra en storsamlers hovedsamling, enn en mynt som like så godt kan være kjøpt inn for videresalg.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Oslo Myntgalleri 1

Post by Arve »

ZZzzz wrote:For ettertiden er det interessant. Auksjoner som ikke angir eieren, kan ofte bli et problem i forbindelse med proveniensanalyser. Men nå vet man hvem som har hatt den.

Så er jo spørsmålet, om det er så nyttig å vite det i dag. Proveniensen til flere mynter får man først når en samling selges ved eiers død. Da er det ofte satt opp en egen auksjon over samtlige objekter. Da er trolig de fleste objektene i samlingene objekter ment å være i samlingen. Men når en levende person selger mynter, så vet man ikke om mynten i virkeligheten har tilhørt samlingen, eller om det kun er en mynt eier/selger har kjøpt for å tjene penger. Hadde derimot personen solgt hele sin samling, så hadde det vært noe helt annet. Jeg ville personlig ha syntes at det ville være mer interessant å ha en mynt fra en storsamlers hovedsamling, enn en mynt som like så godt kan være kjøpt inn for videresalg.
Dette høres for meg ut som komplett meningsløst vås. Det er ikke lenger nok å vite hvor mynten stammer fra, men det skal i tillegg være tanken til vedkommende samler som skal bestemme om proveniensen er positiv eller ikke. :?:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Auksjoner”