Auksjon Numisma

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Auksjon Numisma

Post by ZZzzz »

Olav K wrote:Det kan jo ha sammenheng med at omverdenen ennå ikke deler hans syn på sin egen ekspertise.
Gang på gang har det av flere blitt vist at din omverden er inkompetent, og faktisk ikke får til ting. Så at du i ditt gråsyn henviser til denne omverdenen som den fulle numismatiske kompetanse, korrekte forståelse og opphøyde ekspertise, oppfatter jeg som ren idioti. Du er forblindet, og ser ikke din omverdens inkompetanse. Hvilken verdi har det for meg å fortelle din inkompetente omverden at de har feil, når synet ditt er så forsløvet, at du ikke kan se inkompetansen?

Det er ingen vits for meg å fortelle forumet hva som er feil og vrøvl i auksjonskatalogen, når du sammen med flere andre sprer gørr om at jeg ikke innehar kompetanse. Den såkalte numismatikken på østlandet baserer seg på baksnakking og drittslening for å avskrive andre sine arbeider. Du er en del av denne baksnakkinga og drittsleninga. Du fører videre "jeg har hørt", "den og den sa at det er feil", "han skjønner seg ikke på kilder". Det er slik du og din omverden holder på. Det er ingen av dere som kan gi et redelig svar i skfitlig form, som det er mulig å besvare på en korrekt skriftlig måte. Hvordan skal man kunne besvare denne baksnakkinga og drittsleninga? Det er ikke mulig.

Men for de som er utenfor din omverden, de som ikke er sluppet inn i varmen, så vil jeg fortelle dem hva som er feil i katalogen. Du Olav får gjøre som du alltid gjør, lukke øynene sammen med din omverden og late som at det jeg skriver aldri ble skrevet.

Min kompetanse omfatter de norske middelaldermyntene. Etter en rask gjennomgang (altså ikke en grundig som kan avsløre enda flere feil...), så fant jeg ut at blant 27 auksjonsnummer (av hva jeg personlig regner som, middelalderen), så hadde nesten hvert 6. auksjonsnummer graverende feil. Det er et alt for høyt tall, sett i forhold til så få mynter. Feilene er basert på hva som er tilgjengelig av informasjon offentlig, og ikke hva jeg har skrevet i min kommende bok. Sistnevnte har auksjonshuset ingen forutsetning til å vite. Derfor kan de heller ikke kritiseres for det.

Feil 1.-4.

1. Eirik Magnusson riksvåpenpenningen påstås å være av samme type som fra Kalifarnefunnet. En mynt som har vært gjenstand for diskusjon om dens ektehet. Om Kalifarnepenningene er ekte eller ikke, er i dette tilfellet likegyldig. Men det er allikevel diskusjon som argumenterer begge veier. Den ene dagen kan den være ekte, den andre dagen kan den være falsk. Derfor innebærer det risiko å kjøpe en Kalifarnepenning. Men sannheten er at denne ikke stammer fra Kalifarnefunnet, og er heller ikke av samme "type". Det mest åpenbare er at skribenten ikke har maktet å lese omskriften. Der står det ikke noe i nærheten av NOSVEG. Mynten er derfor ikke problematisk i forhold til Kalifarnefunnet, og det er ingenting som derfor åpner opp for at denne mynten kan være en forfalskning med tanke på Kalifarnediskusjonen. Altså: minstekravet er å kunne kalle en ekte mynt for ekte.
2. Påfølgende mynt er en forfalskning. Altså: Minstekravet er å kunne kalle en falsk mynt for falsk, ikke ekte.
3. En av brakteatene har ingen henvisning til Schive. Den angis som en variant av et NM nummer. Auksjonshuset har dermed ingen dokumentasjon på at mynten er norsk. Det hviler ene og alene et ansvar på auksjonshuset, for å dokumentere at mynt virkelig er norsk. Her viser de selv at de ikke kan dokumentere mynten som norsk. Altså, et auksjonshus må på en eller annen måte kunne dokumentere at mynten er norsk, hvis de skal selge den som norsk. Det holder ikke å sette den opp som norsk, og satse på at deres egen påstand underbygger at den er norsk.
4. Bergens skillingen fra FII er absolutt ikke det best kjente eksemplaret. Auksjonshuset var tilstede da et tilsynelatende bedre eksemplar ble solgt. I tillegg hadde Brekke i sin samling et eksemplar som var vurdert til 0/01.

Jeg forutsetter ingen kommentarer på min tilbakemelding, da "omverdenen" ikke er interessert i min ekspertise. Men hvis auksjonshuset allikevel skulle bruke noe av denne informasjonen forventer jeg meg en økonomisk kompensasjon. Jeg innehar uten tvil større numismatisk kompetanse og dermed ekspertise på norske middelaldermynter enn "omverdenene" til Olavk innehar. Olavk sitt argument om at omverdenen ikke anser min ekspertise, viser at han er forblindet av sin egen omverden av skulderklappende og støttende venner som sier til hverandre at de aldri gjør feil.
Last edited by ZZzzz on 02 Sep 2012 15:19, edited 1 time in total.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Auksjon Numisma

Post by ZZzzz »

Som nevnt, så kan dere være ytterligere feil, som en nøyere gjennomgang kan avsløre. Men siden du Olavk representerer din såkalte og påståtte kompetente "omverden", så får dere fortsette med å klappe hverandre på skuldrene og nikke til hverandre og si "vi har ikke feil, aldri".

Så får auksjonen gå sin gang. Jeg bruker ikke ytterligere tid på å finne flere feil, og skulle jeg finne noen, så holder jeg kjeft :D Det er det beste, når du Olavk viser så klart og tydelig at det kun er din "omverden" som har ekspertise. Bare tro det dere :D
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Re: Auksjon Numisma

Post by attenfjorten »

Utrolig lite konstruktiv debatt, selv om den kan være underholdende nok. Ser at den som hisser seg mest opp er mest slurvete selv når det gjelder navn og funnsted: heter vel Kalfarlien, og ikke Kalifarne? Ingen som trekker din kompetanse i tvil, men vær konkret og saklig! For oss som samler middelaldermynt er dette en sjelden anledning til å skaffe objekter som ikke er så altfor ofte på markedet!
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Auksjon Numisma

Post by Olav K »

ZZzzz ikke tillegg med holdninger jeg ikke har!

Nå jeg viser til "omverdenen" i sitatet, er det en refleks av din egen fortelling. Du skriver til auksjonshus, til flere. De hører - ifølge deg - ikke på deg. Da har du tydeligvis ikke gjennomslagskraft. Det kan ha noe med form å gjøre, eller med innhold. Men å ta som utgangspunkt at hele verden konspirerer mot deg er et litt ugreit utgangspunkt. Ovenfor kan det se ut som om du mener at hele myntkabinettet er sykt, det er selvfølgelig en mening - men neppe det som åpner dørene til auksjonskatalogene.

Jeg har aldri sagt at du er inkompetent. Jeg kjenner ikke din kompetanse og jeg har ikke grunnlag for å vurdere den. Jeg har en gang sitert fra vår (slik jeg husker det) hyggelige samtale på Grand for noen år siden: Jeg oppfattet deg dithen at du selv så at du hadde problem med kildebehanding. I mine øyne bekreftet du det da du i debatt om kastepenningen til Karl Johan hevdet at samsvar mellom program og en kongeservil avis var tilstrekkelig bevis. Da du senere sendte meg en reiseberetning, hvor den reisende forteller om at penningen ble kastet - sa jeg til deg at vektskålen tippet i favør av kast - du hadde en kilde som ikke hadde noen grunn til om omskrive virkeligheten .
Jeg kan meget lite om middelaldermynt, jeg har aldri turt å kalle meg numismatiker - men jeg kan en del om kildebruk - i og utenfor numismatikken, mest utenfor.

Så til det konkrete:
1- Kalfarpenningen.
Jeg leser ikke Trosdahl slik at han mener at den aktuelle mynt er en Kalfarpenning, men at den har en tilsvarende randskrift (som jeg oppfatter han tar til inntekt for sitt syn om at Kalfarpenningene er ekte.) Jeg klarer ikke å lese randskriften av bildet og har ikke sett mynten. Jeg går ut fra at Trosdahl har, men for alt det jeg vet kan han ha sett det han ønsket å se - skriften er vel ikke akkurat tydelig. Det jeg gjerne skulle vite - fra katalogen, var hvordan man er blitt sikker på at denne, som er funnet i England er ekte. E-Bay alene er ingen betryggende proveniens i mine øyne.
2. Hertug Haakon Magnusson - falsk?
Det er en heftig påstand. Er det en kjent forfalsking? Ser du det på kjennetegn? Når kinakopier identifiseres på forumet får vi gjerne vite hvilke kjennetegn som avgjør det.
3. Brakteat uten Schivereferanse. Nå er det vel etterhvert funnet mynter som ikke Schive har med, men jeg er enig med deg at når en slik legges frem bør det vises til funn eller annet som kan bekrefte at den er det den gir seg ut for.
4. Fredrik II Bergen: "beste" eksemplar. "Best" er subjektivt, men har de samme mynt vært omsatt med høyere gradering, er vi nær markedsføringslovens forbud mot superlativer som ikke er notoriske. "Av de beste" hadde jo være greit, kanskje av de "3 beste". Her er jeg enig med deg (gitt at ditt faktum er riktig - det har jeg ikke kontrollert).

Dine opplysninger på faktum ovenfor kan være nyttige for potensielle bydere (jeg er ikke blandt dem). De vil sikkert be om Numismas versjon. Den kan være annerledes enn din, særlig nr. 2 vil jeg tro de har en annen mening om - og jeg hadde gjerne sett den her - så fikk folk vurdere selv, by eller ikke by.

Ellers må jeg alltid smile litt når du og Jørgen maler frem "DEN STORE ØSTLANDSSAMMENSVERGELSEN". Vi som er litt nærmere virkeligheten ser heller Den store Østlandsrivaliseringen.

Nå er du vel ennå ikke moden for å ta i mot råd fra en gammel soldat, men du får det likevel ( og det er GRATIS !):
Legg av deg offerrollen. Du er ikke forfulgt.
Hold deg til faktum. Vær konkret. Lever fakta. Synsing og og ubegrunnede hypoteser ( særlig om hva andre tenker) blir ikke tatt alvorlig. Når du ikke blir tatt alvorlig blir du latterlig. (Det er ingen innertier å kalle myntkabinettet "sykt").
Du vinner aldri en diskusjon hvis du innleder med: "Du er en idiot/ubegavet/inkompetent/fordomsfull/korrupt m.m. - og nå skal du høre hva jeg vil fortelle deg"
Alle mennesker kan ta feil - det gjelder også deg - men innser man en feil kan man komme videre.

Så må du ha en fortsatt god søndag, nu skal jeg forberede en lammesadel m/tilbehør og går av nett!
User avatar
Numisma Mynthandel
Forhandler
Posts: 326
Joined: 15 Oct 2009 11:39

Re: Auksjon Numisma

Post by Numisma Mynthandel »

Hei,

Vi er takknemlig for kommentarer, rettelser av viktige feil eller nye provenienser. Dette vil bli belønnet med en påskjønnelse fra oss.
Katalogen forventes ferdig trykket fredag 7/9.
Papirutgaven kan bestilles eller hentes mot kr. 100,-.

Når det gjelder lot 21, så har det altså sneket seg inn en skrivefeil. Denne blir korrigert til neste utgave. Her var en av våre gode venner og trofaste støttespillere raskere ute, og vi er takknemmlige for hans korreksjon.

Vi vil komme tilbake når neste versjon ligger klar for nedlasting. Numisma ønsker ikke å delta i denne debatten, men alle er velkomne til visning av myntene 1. til 4. oktober i våre butikklokaler i Oslo. Tilbakemeldinger kan enten sendes oss på mail, ringes inn eller gis over disk.
Hjemmeside: Numisma Mynthandel.
Følg oss på: Facebook.
Kontakt: mail@numisma.no; telefon 2233 1949.
Numisma Mynthandel AS er myntbutikken på hjørnet: Vår lojalitet ligger hos myntsamleren!
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Auksjon Numisma

Post by Jørgen Sømod »

Olav K: Da du nu bringer mig ind i dit nedladende og manipulerende felttog, må jeg konstatere, at KK må være glad, når han har fået en så trofast soldat som dig, især da KK ikke længere bruger to medlemsnavne og at han ved at have måttet afgive sin moderatorstatus heller ikke længere kan kaste Gard ud af forumet.
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Auksjon Numisma

Post by trygghandel »

Hva er poenget med å skape så store diskusjoner ? Hva om det er feil i katalogen, alle kan gjøre feil. Kvist har en solid kompetanse og er viktig for samlermiljøet, det bør alle være enige om. Hva om alle starter å jobbe i samme retning, skape samlerglede tilbake til miljøet. Disse konfliktene og maktkamper er ikke noe trivelig lengre.
Innrøm at alle kan gjøre feil, stå sammen om å skape glede ved å samle mynt, unn andre suksess. . .

Det er så mye agendaer i samlermiljøet at det går utover alle. Hvem tjener på det ? På sikt ingen, det eneste som skjer er at flere vil legge hobbyen på hyllen.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Auksjon Numisma

Post by karstkri »

Støttes.Når samlerforumet var i statgropen og kinakopier var et hett emne dro alle i samme rettning. ZZzzz, Kjetil og Stiig W var alle med å la ned et sort stykke arbeid.Håper forumet kan finne tilbake til den enigheten.
karstkri
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Auksjon Numisma

Post by madsemann »

Numisma Mynthandel wrote:Hei,
Katalogen forventes ferdig trykket fredag 7/9.
Papirutgaven kan bestilles eller hentes mot kr. 100,-.
Er det godt nok å sende en e-post for å bestille denne?
Håper jeg får muligheten til å komme til Oslo og by, hvis ikke får jeg alliere meg med noen andre som skal være tilstede. Jeg synes som sagt at auksjonen ser meget spennende ut, og håper jeg kan sikre meg en mynt eller tre med proveniensen Numisma 1 :-)

Med tanke på hvilken enorm mynthøst vi har i vente med auksjoner som Oslo Myntgalleri, Numisma, Bruun Rasmussen og PHK 10, Frimerkehuset, OMH?, Skanfil, MISAB, Kuenker, WAG osv. Så er det nok gunstig å være tidlig ute, så folk har penger :-)

Ønsker alle sammen lykke til, både budgivere, Numisma og alle de andre som skal ha auksjoner. Jeg håper jeg går en fattig jul i møte :-)
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Auksjon Numisma

Post by Kjetil Kvist »

Jeg skal ikke gå inn i denne debatten. Den må gjerne flyte videre. Dersom noen derimot ønsker å lese mine betraktninger om denne katalogen, auksjonen og følelsen av å jobbe med så store mynter, så inviteres dere til å følge bloggen min framover (gullmedalje.blogspot.com). Det er meningen at det skal være en gylden blogg, rosa blogg og happy blogg, så ikke regn med personangrep og slikt. Skulle det likevel være noen som føler seg støtt, så beklager jeg det på forhånd.

Ha en riktig fin jaktsesong. Måtte deres samlinger fylles med flotte mynter - og la det nå gå skikkelig konkurranse i det, slik at budgivningen blir rødglødende.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Auksjon Numisma

Post by Espen »

Den rosa bloggen til Kjetil. :mrgreen:
Image
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Auksjon Numisma

Post by Kjetil Kvist »

Mhm. Jeg har et ikke særlig hemmelig ønske om å innlemme denne mynten i samlingen. Det er euroen på sitt aller nusseligste.
Attachments
Hello Kitty.jpg
Hello Kitty.jpg (28.86 KiB) Viewed 1273 times
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Auksjon Numisma

Post by madsemann »

Kjetil Kvist wrote:Mhm. Jeg har et ikke særlig hemmelig ønske om å innlemme denne mynten i samlingen. Det er euroen på sitt aller nusseligste.
Det hadde vært en fin måte å fått min datter til å starte å samle mynter :)
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Auksjon Numisma

Post by ZZzzz »

Numisma Mynthandel wrote:Hei,

Vi er takknemlig for kommentarer, rettelser av viktige feil eller nye provenienser. Dette vil bli belønnet med en påskjønnelse fra oss.
Katalogen forventes ferdig trykket fredag 7/9.
Papirutgaven kan bestilles eller hentes mot kr. 100,-.

Når det gjelder lot 21, så har det altså sneket seg inn en skrivefeil. Denne blir korrigert til neste utgave. Her var en av våre gode venner og trofaste støttespillere raskere ute, og vi er takknemmlige for hans korreksjon.

Vi vil komme tilbake når neste versjon ligger klar for nedlasting. Numisma ønsker ikke å delta i denne debatten, men alle er velkomne til visning av myntene 1. til 4. oktober i våre butikklokaler i Oslo. Tilbakemeldinger kan enten sendes oss på mail, ringes inn eller gis over disk.
?
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Auksjon Numisma

Post by ZZzzz »

Olav K wrote:ZZzzz ikke tillegg med holdninger jeg ikke har!
Av egen erfaring, så passer de perfekt til deg!

Du har servert så mye dritt om meg her og tidligere, og du er en del av de baksnakkende og ryktespredende folkene jeg skriver om. Dette med kastepenningen var bare et kroneksempel som fikk frem at du er en av dem! Du slengte med dritten offentlig slik at jeg fikk høre den, og som du så, så slo jeg hardt ned på den. Jeg viste at den som jeg oppfatter som den opprinnelige ryktesprederen, i virkeligheten var den som ikke skjønner seg på kilder. Du viste for meg at du ikke var eller er noe bedre enn de andre. Lev med din omverden og elsk baksnakkinga og ryktespredinga.

Videre kan du ta hersketeknikkene dine, og alderen som du bruker for å få deg selv til å fremstå som klok til et sted jeg slipper å høre på dem. Kun en dåre bruker alder som argument.
Post Reply

Return to “Auksjoner”