Forskjellen på opplysning og reklame

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by trygghandel »

Espen wrote:
Letti wrote:""Ja, selvsagt skal man være hjelpsom og forsøke å finne ut av ting. Men man får en litt emmen smak i munnen når trådene ender med at mynten er lagt ut på QXL.""


Hvorfor det? Så man kan spørre om hjelp her på forumet så lenge man gjør som du vil med sine egne mynter? Jeg ser ikke noe nevneverdig problem her, annet enn at noen er veldig opptatt av hva andre gjør med sine egne ting. Kan noen svare meg på hvilken forskjell det gjør om man hjelper noen som har en mynt i sin samling eller om man hjelper noen som skal selge den, eller gi den bort, eller hva de nå måtte ville gjøre? Ser ingen grunn til at noen skal få noen emmen smak fordi noen spør om hjelp før de skal selge en mynt. Hva vedkommende har tenkt å gjøre med sine egne ting har den som hjelper ingenting med og det er frivillig om man vil hjelpe. Dette går nok mer på at noen av de høye herrer her inne tenker litt for høyt om seg selv og føler de vet best og skal bestemme over andre. Har vansker med å se hvilken forskjell det gjør hva den som spør skal gjøre videre etter å ha fått hjelp, det bestemmer vedkommende selv og det er ikke noe feil i å selge en mynt hvis man vil det.
Lyst til å utdype det i uthevet skrift? du skjønner vel at dette forumet ikke kan las kollapse ned til en dass av salgsannonser?
Jeg synest personlig ordet du bruker "dass" er svært uheldig!!! Du har faktisk et samlerforum å lede på grunn av de bilder, de diskusjoner, de salgsannonser vi , dine medlemmer legger ut på samlerforumet! Alene vil du ikke ha dette forumet, det vil være din private samlerforum side. Jeg personlig synest du bruker litt vel merkelige ord om de annonser som jeg ikke vil sette det ordet på. ( ikke meningen å være frekk , ta det med et smil).

Jeg har kjøpt mange flotte objekter i fra samlere her inne, det har ikke vært noen dårlige objekter.

Et samlerforum bør og må være fritt for samlere. Jeg merker meg spesielt at det er myntbutikkene og deres ansatte som reagerer mest på dette..... Men for all del; Synest det må være lov for private å handle med hverandre.

Jeg forstår at noen tar seg nær av at enkelte, meg selv inkludert har spurt om råd på i ALT 3 mynter, som jeg har valgt å selge i ettertid, fordi jeg har mange mange flere. Det jeg ikke forstår er at det skal være et problem.

Men for all del, et samlerforum kan ikke bare være salgsannonser. Den støtter jeg.

Det vil jo være helt uprolematisk om det blir slik at en kan legge inn under kjøp og salg !
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by Espen »

Det er helt greit at folk stiller salgsrelaterte spørsmål, men å stille spørsmål om objekter man har ute på auksjon for å lage blest om sine objekter slik at flest mulig får sett dem på bekostning av andre brukeres legitime spørsmål kan ikke aksepteres. Dette forumet er ikke tiltenkt de som ønsker å flippe dyre mynter for en rask profitt, det er mere tiltenkt de som har en genuin interesse av å samle/lære.

Minner om kjøp og salg kategorien http://samlerforum.no/viewforum.php?f=56, men det er kanskje ikke like interessant siden man ikke får vist objektet sitt under aktive emner?
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by trygghandel »

Espen wrote:Det er helt greit at folk stiller salgsrelaterte spørsmål, men å stille spørsmål om objekter man har ute på auksjon for å lage blest om sine objekter slik at flest mulig får sett dem på bekostning av andre brukeres legitime spørsmål kan ikke aksepteres. Dette forumet er ikke tiltenkt de som ønsker å flippe dyre mynter for en rask profitt, det er mere tiltenkt de som har en genuin interesse av å samle/lære.

Minner om kjøp og salg kategorien der http://samlerforum.no/viewforum.php?f=56, men det er kanskje ikke like interessant siden man ikke får vist objektet sitt under aktive emner?
Takk Espen.
Jeg skal selvsagt følge det, og forstår det.
For meg så er det like interessant, liker bare å dele flotte bilder med dere.
Er ikke noe mer enn det.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by Lagrinn »

Det er overhodet ikke noe problem med noe som helst av kjøp og salg her inne, slik jeg har fortstått Espen (du må bare rette meg om jeg ikke har forstått deg rett) er at alt av salg skal foregå i Kjøp og salg biten av forumet, om det er du, en mynthandler eller jeg som selger noe er knakende likegyldig, bare bruk riktige tråder og underforum.
Underforumet får gradering er kun får gradering, underforumet får auksjoner er kun får og opplyse om objekter mann har funnet som kanskje kan vere av interesse får andre eller du selv har spørsmål rundt, her skal det ikke legges ut svar som f.eks, mynten er til salgs send meg bud, eller kom med bud på pm.

Eneste tråden der noe salg skal nevnes (om mann skal selge selv) er nettopp underforumet får kjøp og salg. (det er jo nettopp derfor det underforumet er opprettet, får å ungå kjøp og salg i diskusjonstråder, får dette er et diskusjonsforum, ikke en salgsplass, at det er opprettet en kjøp og salg del er vell mere eller mindre en "bonus" får oss brukere)

Det er slik jeg mener et forum som dette skal fungere, så får Espen komme med pekefingeren til meg om dette er helt feil.

Hva medlemer gjør viav PM er det ingen som har noe med, om F.eks jeg legger ut en Speciedaler i kv0 i Showromet, så skal ingen spørre i den tråden om den er til salgs, til kvilken pris osv, da sender den personen som er innteresert en pm, med et spørsmål om dette med et eventuelt bud, så får mann enten ja, nei eller kanskje til svar.

Og angående Espen sin ordlegging, så kan jeg vell se at den ikke er korrekt, men etter så mange feilpostinger som har vert om dette emne som han har flyttet, så forstår jeg hans frustrasjon og ordleggin veldig godt.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by Lagrinn »

Ser det kom noen poster imellom som "klarner" opp litt, legger alikvell ut T-skje forklaringen min :)
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by Kjetil Kvist »

Letti synes å tro at noen av oss som er aktive på forumet vil styre hva folk ønsker å gjøre med myntene sine.

Ingenting er lengre fra sannheten.

Det som er kjernen er at jeg synes folk skal være ærlig i forhold til hva de spør om. Spør du om kvalitet fordi du vil være sikre på det før de selger eller kjøper, så spør om det. Lurer noen på hvor en mynt er fra fordi de vil selge den, så spør om det.

Da har nemlig vi som svarer et valg om vi vil bidra med vår kunnskap eller ikke.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by trygghandel »

Kjetil Kvist wrote:Letti synes å tro at noen av oss som er aktive på forumet vil styre hva folk ønsker å gjøre med myntene sine.

Ingenting er lengre fra sannheten.

Det som er kjernen er at jeg synes folk skal være ærlig i forhold til hva de spør om. Spør du om kvalitet fordi du vil være sikre på det før de selger eller kjøper, så spør om det. Lurer noen på hvor en mynt er fra fordi de vil selge den, så spør om det.

Da har nemlig vi som svarer et valg om vi vil bidra med vår kunnskap eller ikke.

Jeg forstår hva du mener Kjetil.... Forstår den . Jeg skal trekke meg ut av denne diskusjonen, da jeg forsåvidt er enig med dere. :)
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by storbrum »

Poster vi i riktig underforum, så blir alle fornøyde tror jeg. Er det ikke så enkelt?`
Ikke legg ut bilder eller still spørsmål om alle myntene vi har ute for salg, men ta en og annen.

Litt edruelighet ville vel hjelpe. Slik forstår jeg dette. :)
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by KrsMynthandel »

Om jeg ikke kan legge link til egen auksjon, er det godt mulig det blir kvelden på forumet for meg :shock:
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by Lagrinn »

KrsMynthandel wrote:Om jeg ikke kan legge link til egen auksjon, er det godt mulig det blir kvelden på forumet for meg :shock:
Viss du leser det som alt er skrevet i tråden så får du følgende svar.

Egene salg skal fremmes i underforumet kjøp og salg ikke inne på numismatikkforumet.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by Kjetil Kvist »

KrsMynthandel wrote:Om jeg ikke kan legge link til egen auksjon, er det godt mulig det blir kvelden på forumet for meg :shock:
Nei, nå får du følge litt med her. Gjør som Lagrinn sier. Det er ingen grunn til at profesjonelle aktører (inkludert meg fra 10-17 mandag-fredag) skal gjøre dette forumet til en markedsplass.

Men jeg er sikker på at du, og andre, kan bidra veldig mye i forumet, ikke bare med salg. Verdien av dette forumet er større enn det man bare kan telle i kroner på enkeltauksjoner og salg. Her kan man bygge et myntsamlerfellesskap for framtida. Ikke minst i forhold til rekruttering av nye samlere.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by MarkusLømo »

KrsMynthandel wrote:Om jeg ikke kan legge link til egen auksjon, er det godt mulig det blir kvelden på forumet for meg :shock:
Du har da alltid lagt salgsannonsene dine på riktig sted? Ser ingen problemer her.
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by KrsMynthandel »

Enig i at teksten bør leses... :lol: :lol:
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by Letti »

Espen wrote:
Letti wrote:""Ja, selvsagt skal man være hjelpsom og forsøke å finne ut av ting. Men man får en litt emmen smak i munnen når trådene ender med at mynten er lagt ut på QXL.""


Hvorfor det? Så man kan spørre om hjelp her på forumet så lenge man gjør som du vil med sine egne mynter? Jeg ser ikke noe nevneverdig problem her, annet enn at noen er veldig opptatt av hva andre gjør med sine egne ting. Kan noen svare meg på hvilken forskjell det gjør om man hjelper noen som har en mynt i sin samling eller om man hjelper noen som skal selge den, eller gi den bort, eller hva de nå måtte ville gjøre? Ser ingen grunn til at noen skal få noen emmen smak fordi noen spør om hjelp før de skal selge en mynt. Hva vedkommende har tenkt å gjøre med sine egne ting har den som hjelper ingenting med og det er frivillig om man vil hjelpe. Dette går nok mer på at noen av de høye herrer her inne tenker litt for høyt om seg selv og føler de vet best og skal bestemme over andre. Har vansker med å se hvilken forskjell det gjør hva den som spør skal gjøre videre etter å ha fått hjelp, det bestemmer vedkommende selv og det er ikke noe feil i å selge en mynt hvis man vil det.
Lyst til å utdype det i uthevet skrift? du skjønner vel at dette forumet ikke kan las kollapse ned til en dass av salgsannonser?

Nei. Det trenger ikke å utdypes noe mer.
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: Forskjellen på opplysning og reklame

Post by Letti »

Kjetil Kvist wrote:Letti synes å tro at noen av oss som er aktive på forumet vil styre hva folk ønsker å gjøre med myntene sine.

Ingenting er lengre fra sannheten.

Det som er kjernen er at jeg synes folk skal være ærlig i forhold til hva de spør om. Spør du om kvalitet fordi du vil være sikre på det før de selger eller kjøper, så spør om det. Lurer noen på hvor en mynt er fra fordi de vil selge den, så spør om det.

Da har nemlig vi som svarer et valg om vi vil bidra med vår kunnskap eller ikke.

Nei vel, men hvis ingenting er lengre fra sannheten som du påstår så bør du ordlegge deg litt anderledes, du sier du får en flau smak i munnen når noen spør deg om en mynt også ser du den til salgs på qxl like etterpå. Så jeg må da nesten anta at du ikke liker at folk spør deg om hjelp før de selger myntene sine. Men det er greit, sånn jeg forstår det nå mener du at de først bør fortelle deg hva de har tenkt å gjøre med sine mynter før de ber om råd slik at du kan avgjøre om de er gode nok til å få din hjelp. Hva får deg til å sette deg selv og dine påståtte kunnskaper så forbannet høyt forresten? Kan du noe ingen andre kan? Nei. Du er ikke bedre enn du selv påstår og jeg ser ingen grunner til å høre noe mer på deg enn noen annen. Selv foretrekker jeg å gjøre ting litt enklere, hvis noen spør meg om hjelp så svarer jeg hvis jeg kan og jeg kunne ikke vært mindre interessert i hva de har tenkt å gjøre videre, det har ikke jeg noe med. Jeg kommer ihvertfall ikke til å spørre om noe hjelp her da jeg ikke er interessert i måtte bli godtatt først for å få et svar, jeg trenger ikke denslags oppførsel og ser på det som uforskammet og uhøflig.
Post Reply

Return to “Auksjoner”