Sweden + Norway = ikke sant.

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by Kjetil Kvist »

Som Georg Johannessen en gang sa: "Forskjellen på analfabeter før og nå er at nå kan analfabetene både lese og skrive". (Uten at jeg har en kildeangivelse på det sitatet).
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by Lagrinn »

Jeg tror Letti er en av dem mange alt vitende i norge jeg og at han er voksen, kanskje det, men det gjelder ikke hans holdning og respekt til andre folk sine meninger eller syn på ting.

Jeg synest faktisk du letti er den største kverulanten jeg har vert borti, om du sitter inne med så uhyre stor kunnskap så kom med det, folk her er som regel veldig interiser i historie, vitenskap osv.

Jeg personlig vill aldri besvare et spørsmål du har pga din holdning og framferd ovenfor andre personer.
(det er jo da såklart viss en ubetydelig uviten gutt som meg kan mere en deg som kaller norsk historie en liten paragraf)
Last edited by Lagrinn on 18 Jul 2010 12:37, edited 1 time in total.
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by holofire »

Letti wrote:Jeg tror forskjellen på deg og meg er som følger Kvist;

Du leser og studerer historie for å bli historiker også blir du det og er kjempefornøyd. Jeg leser og studerer historie fordi jeg liker det også blir jeg plutselig en historiker og da sier jeg "Vel, da har jeg gjort det, ferdig, gi meg noe nytt jeg kan gjøre, jeg kjeder meg". :) Jeg studerer alt som interesser meg men ikke for å bli noe annet enn klokere, jeg bryr meg ikke om titler og annet fjas, det er mer en bivirkning som følger med som jeg ikke har noen som helst virkelig bruk for.

Stått opp på det gærne beinet i dag og, letti?
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by Letti »

""Etter å ha lest så grundig og husket hvert ord av hva jeg skrev, så må jeg altså minne deg på at jeg skrev: "norsk historisk tradisjon".""


Ja...og hva så? Jeg klipte ut den teksten jeg svarte på og der står det tydelig historikere. Så nå vet jeg ikke lenger helt hva du snakker om.



Når det gjelder kommentarer om respekt av andre, jeg respekterer de jeg mener fortjener det. Resten bryr jeg meg ikke om.


""Jeg personlig vill aldri besvare et spørsmål du har pga din holdning og framferd ovenfor andre personer.""


Helt greit, jeg vil heller ikke ha noen svar fra en person som bruker sitt eget syn på holning på framferd som en unnskylding for ikke å si hva han mener. Ditt problem, ikke mitt.
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by Letti »

holofire wrote:
Letti wrote:Jeg tror forskjellen på deg og meg er som følger Kvist;

Du leser og studerer historie for å bli historiker også blir du det og er kjempefornøyd. Jeg leser og studerer historie fordi jeg liker det også blir jeg plutselig en historiker og da sier jeg "Vel, da har jeg gjort det, ferdig, gi meg noe nytt jeg kan gjøre, jeg kjeder meg". :) Jeg studerer alt som interesser meg men ikke for å bli noe annet enn klokere, jeg bryr meg ikke om titler og annet fjas, det er mer en bivirkning som følger med som jeg ikke har noen som helst virkelig bruk for.

Stått opp på det gærne beinet i dag og, letti?


Nei, hvordan det? Vet ikke helt hva du mener, jeg mener selv jeg forklarer tydelig hva jeg mener i min tekst og det har ingenting med å stå opp å gjøre.
Last edited by Letti on 18 Jul 2010 12:40, edited 2 times in total.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by Lagrinn »

holofire wrote:
Letti wrote:Jeg tror forskjellen på deg og meg er som følger Kvist;

Du leser og studerer historie for å bli historiker også blir du det og er kjempefornøyd. Jeg leser og studerer historie fordi jeg liker det også blir jeg plutselig en historiker og da sier jeg "Vel, da har jeg gjort det, ferdig, gi meg noe nytt jeg kan gjøre, jeg kjeder meg". :) Jeg studerer alt som interesser meg men ikke for å bli noe annet enn klokere, jeg bryr meg ikke om titler og annet fjas, det er mer en bivirkning som følger med som jeg ikke har noen som helst virkelig bruk for.

Stått opp på det gærne beinet i dag og, letti?
Jeg tror han burde begynne å stå opp på den andre siden av senga snart om han noen gang skal våkne med et smil, om han ikke får til det, så skal han få et av meg her :D
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by Letti »

Lagrinn wrote:
holofire wrote:
Letti wrote:Jeg tror forskjellen på deg og meg er som følger Kvist;

Du leser og studerer historie for å bli historiker også blir du det og er kjempefornøyd. Jeg leser og studerer historie fordi jeg liker det også blir jeg plutselig en historiker og da sier jeg "Vel, da har jeg gjort det, ferdig, gi meg noe nytt jeg kan gjøre, jeg kjeder meg". :) Jeg studerer alt som interesser meg men ikke for å bli noe annet enn klokere, jeg bryr meg ikke om titler og annet fjas, det er mer en bivirkning som følger med som jeg ikke har noen som helst virkelig bruk for.

Stått opp på det gærne beinet i dag og, letti?
Jeg tror han burde begynne å stå opp på den andre siden av senga snart om han noen gang skal våkne med et smil, om han ikke får til det, så skal han få et av meg her :D

Jøss, tror folk her at jeg er irritert? Hvorfor det? :lol: Jeg ser ingenting i min tekst som kan tolkes som at jeg er irritert og jeg er heller ikke irritert så....hva skal man si, folk innbiller seg de rareste ting og tror deretter at sånn er det i virkeligheten. Synd for dem, men jeg synes ikke jeg kan ta hensyn til det, andres fantasier bryr jeg meg ikke om.

Jeg er vel egentlig ferdig her, når man diskuterer noen og folk begynner å dra inn hvordan jeg sto opp om morgenen og påstår at jeg er irritert når jeg ikke er det....det vitner om noe og det er ikke bra, jeg er ikke interessert i dette tullet. Hvis noen har noe fornuftig å si, væresgod, det ville vært forfriskende med en vanlig diskusjon hvor folk bruker hjernen sin.
Last edited by Letti on 18 Jul 2010 12:47, edited 1 time in total.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by Espen »

Nå lar vi persondiskusjonene ligge.
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by Letti »

Espen wrote:Nå lar vi persondiskusjonene ligge.


Nei, nei, nei, hva er det du gjør, en diskusjon må jo ha med sengevaner og fantasier om humør :lol: Ihvertfall på samlerforum. Skjønner ennå ikke hva det hadde med saken å gjøre. Må jeg kanskje oppgi hva jeg har spist idag for å diskutere eller vil noen gjette på det også? :)
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by MarkusLømo »

madsemann wrote:Er det Hitler og Stalin, Markus?
Du har sikkert fått svaret allerede, men ja - det er dem.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by MarkusLømo »

Kjetil Kvist wrote: Når det gjelder Hitler og Stalin, så er vel de spennende kontrafaktiske spørsmålene hva som hadde skjedd om han ene slapp inn på kunstakademiet i Wien og han andre fortsatte sin presteutdannelse.
Hvilke spørsmål som er mest spennende avhenger vel av øyet som ser. Har ingenting imot ditt scenarie heller, men jeg lurer på om det hadde vært mulig å få det tyske folk til å si "Heil Schicklgruber!"

Heldigvis er jeg ikke mer blasert enn at jeg finner mange ting ved historien spennende :)
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by kråketoppen »

Mitt spørsmål har jeg ikke fått tilfredsstillende svar på. Det er feil å slabbe en norsk mynt under svensk? :D
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by MarkusLømo »

kråketoppen wrote:Mitt spørsmål har jeg ikke fått tilfredsstillende svar på. Det er feil å slabbe en norsk mynt under svensk? :D
Vel, uansett hva historikerne kommer frem til kan vi trygt fastslå at det er feil ettersom det er noe intet myntfirma ville gjort om de var klar over alternativet.
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by 2rhaug »

Slabbingen var jo spørsmålet! Ja, jeg vil mene at en norsk mynt, definert slik av numismatikere som f eks Rønning, skal slabbes som norsk. Prisene er jo jevnt over høyere her, så det er pussig at det ikke er gjort rett. Går det an å spørre hvilken mynt det er?

Og til historikerne: når jeg tenker på at utviklingen går i retning av hva som fungerer, tenker jeg konkret på Thomas Eidisons iherdige forsøk med lyspæren. Slik er det ofte i politikk og økonomi også, tenker jeg.

Jeg har mellomfag i historie fra UiBergen. Jeg har også hatt Georg Johannesen som lærer når jeg studerte nordisk, og jeg hadde ham som sensor i muntlig eksamen når jeg gikk opp til mellomfag. Han var en særdeles fargerik person.
Letti trenger selvsagt ikke å dokumentere noe som helst. Men evnen til å diskutere er ikke utpreget.
Post Reply

Return to “Auksjoner”