Sweden + Norway = ikke sant.

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by Kjetil Kvist »

En reaksjon, ja? Kanskje ikke.

Det som er et problem med en evolusjonær historiefortelling, altså det at der vi er nå er en naturlig utvikling fra noe annet; for eksempel at det var naturlig at 1905 (unionsoppløsninga) skjedde på grunn av 1814 (grunnloven), er at man ofte overser hendelser som i sin tid var viktige. Det er for eksempel en grunn til at nordmenn ikke klarte å samle seg om en felles 17. mai-feiring i Kristiania i 1890-årene. Det blir for enkelt å si at de som sto på den ene sida hadde rett, mens de på den andre tok feil. Deres egen forståelse var at de sto for norsk selvstendighet og på grunnlovens grunn uansett hvilket 17. mai-tog de valgte å gå i.

Derfor har vel også historikere blitt flinkere til å stille spørsmålet: "Hva hvis de valgte dette istedenfor?" Det kalles kontrafaktisk historie, og kan være en nyttig måte å tenke over mulige alternative veier historien kunne utviklet seg. "What if"-tankegang er noe jeg ser vokser fram i historiefaget. Det er bra.

Men. De tingene vi faktisk hadde 1814 var eget Storting, regjering, flåte, hær, universitet osv. Når det gjelder universitetet så var det et krav som ble gjennomført før 1814, og som idag får en større plass i historien rundt 1814. Det viser at selvstendighetstankegangen var vel etablert før vi delte konge med Sverige.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by 2rhaug »

Det er ingen tvil om at også tilfeldigheter kan endre historien. Og selvsagt er det interessant å belyse spørsmålet "hva om?".
For meg utelukker ikke dette en angrepsvinkel som også innebærer et historiesyn hvor ting er i utvikling. Men kanskje utviklingen går i retning av det som ikke virker - mer enn det som man ønsker skal virke. Etterpå kan det jo være lett å konstatere hva som skjedde.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by Kjetil Kvist »

Nei, der tror jeg vi er enige. Det er liten tvil om at det er utvikling i historien, og ofte i en retning man hverken har planlaget eller ønsket.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by MarkusLømo »

2rhaug wrote:Det er ingen tvil om at også tilfeldigheter kan endre historien. Og selvsagt er det interessant å belyse spørsmålet "hva om?".
Ja, det er mange artige scenarier der. Dette har lite med Sverige og Norge å gjøre, i alle fall direkte, men hva ville ha skjedd om verken Adolf Schicklgruber eller Josef Dzhugashvili hadde skiftet navn?
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by madsemann »

Er det Hitler og Stalin, Markus?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by Kjetil Kvist »

Odd Børretzen skrev en gang en liten historie om hva som ville skjedd om Hitler og Beethoven ble født for eksempel i Grimstad. Det er fornøyelig lesning.

Når det gjelder Hitler og Stalin, så er vel de spennende kontrafaktiske spørsmålene hva som hadde skjedd om han ene slapp inn på kunstakademiet i Wien og han andre fortsatte sin presteutdannelse.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by Letti »

""Derfor har vel også historikere blitt flinkere til å stille spørsmålet: "Hva hvis de valgte dette istedenfor?" Det kalles kontrafaktisk historie, og kan være en nyttig måte å tenke over mulige alternative veier historien kunne utviklet seg. "What if"-tankegang er noe jeg ser vokser fram i historiefaget. Det er bra.""



Nok et bevis på at de fleste historikere er utrolig trege og ikke evner å se lengre enn sin egen nesetipp. Det du her kaller en "what if" tankegang som vokser frem, er og har bestandig for meg vært det første man gjør, hvem som helst kan se på hva som har skjedd og påpeke det, det kalles å påpeke det åpenbare. Man må jo selvfølgelig tenke gjennom alle mulige scenario og at historikere først nå begynner å tenke at kanskje de skal tenke litt utenom boksen sin er i beste fall latterlig, velkommen etter. Hvordan er det i det hele tatt mulig å lære noe og se sammenhenger hvis man ikke tenker "hva om"?. Det er vel en av de mest grunleggende tingene når det gjelder å lære og forstå så ikke tro at dette er store nyheter du kommer med, de henger bare litt etter og det gjør du å ser det ut som.
Last edited by Letti on 18 Jul 2010 12:00, edited 1 time in total.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by Kjetil Kvist »

Ah. Da burde du jo blitt historiker da vet du. :wink:
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by Letti »

Kjetil Kvist wrote:Ah. Da burde du jo blitt historiker da vet du. :wink:

Been there, done that :)
Jeg skulle med glede når som helst ha knust deg i historie Kvist, og det kan jeg si med sikkerhet. Men det innebærer å tilbringe tid med deg, noe jeg ikke er interessert i.
Last edited by Letti on 18 Jul 2010 12:02, edited 1 time in total.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by Kjetil Kvist »

Hvilet universitet, og hvilken grad?
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by Letti »

Kjetil Kvist wrote:Hvilet universitet, og hvilken grad?


Begynner å bli nyskjerrig nå når noen utfordrer dine massive historie kunnskaper ser jeg? :lol:
Hva jeg har gjort og hvor jeg har gjort det har ikke du noe med og jeg klarer meg lenge med å vite at jeg kan mer enn deg, jeg trenger ikke bevise noe for noen annen enn meg selv. Så gå og lek med historiebøkene dine du og bruk denne nye fantastiske "what if" teknikken din. :lol:
Hvis du ser etter noen å konkurere mot så må du lete videre, jeg er ikke interessert i å leke med en historiker, for gammel til det.
Last edited by Letti on 18 Jul 2010 12:08, edited 1 time in total.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by Kjetil Kvist »

Det er bare veldig tynt grunnlag å uttale seg om norsk historisk tradisjon etter å ha skumlest et par linjer av det jeg har skrevet (og egentlig ikke fått med deg det jeg skriver). Derfor ble jeg litt nysgjerrig når du hevder at du har been there, done that i forhold til norsk historie. Jeg synes det er ganske tydelig ut fra det du skriver at du ikke har been there, done that.

Det blir liksom litt som en bløff når du skriver det.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by Letti »

Kjetil Kvist wrote:Det er bare veldig tynt grunnlag å uttale seg om norsk historisk tradisjon etter å ha skumlest et par linjer av det jeg har skrevet. Derfor ble jeg litt nysgjerrig når du hevder at du har been there, done that i forhold til norsk historie. Jeg synes det er ganske tydelig ut fra det du skriver at du ikke har been there, done that.


Javel, skal jeg bry meg om hva du synes? Litt usikker på hva som er poenget ditt, hvis du velger å ikke tro meg så er det ditt problem, ikke mitt. Og som sagt, jeg er voksen og trenger ikke bevise noe for deg, jeg har gjort nok og vet hva jeg er i stand til og hva jeg kan. Og forresten, jeg har ikke utalt meg om norsk tradisjon her, jeg uttalte meg om historikere. Og skumlest et par linjer? Så nå vet du hvordan jeg leste din tekst? Jeg er imponert, kan jeg be om en forklaring på hvordan du vet det? Er det kanskje historikeren i deg som tror han vet hvordan andre tenker og vet hva de gjør, selv om du ikke er tilstede? :) Jeg kan forsikre deg om at jeg aldri skumleser noenting, hvert ord blir ikke bare lest men også husket. Og en annen ting, du skriver om norsk historie som om det er noe stort, men det er kun en liten paragraf i den store sammenhengen for meg, krever ikke så mye å gå gjennom den norske historien.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by Kjetil Kvist »

Imponerende.

"Og forresten, jeg har ikke utalt meg om norsk tradisjon her, jeg uttalte meg om historikere."

Etter å ha lest så grundig og husket hvert ord av hva jeg skrev, så må jeg altså minne deg på at jeg skrev: "norsk historisk tradisjon".

Det betyr den tradisjonen norske historikere står i - når det kommer til å forske og skrive om historie.

Neida, du trenger virkelig ikke å bevise noe som helst mer.

Takk for avklaringen, Letti.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: Sweden + Norway = ikke sant.

Post by Letti »

Jeg tror forskjellen på deg og meg er som følger Kvist;

Du leser og studerer historie for å bli historiker også blir du det og er kjempefornøyd. Jeg leser og studerer historie fordi jeg liker det også blir jeg plutselig en historiker og da sier jeg "Vel, da har jeg gjort det, ferdig, gi meg noe nytt jeg kan gjøre, jeg kjeder meg". :) Jeg studerer alt som interesser meg men ikke for å bli noe annet enn klokere, jeg bryr meg ikke om titler og annet fjas, det er mer en bivirkning som følger med som jeg ikke har noen som helst virkelig bruk for.


""Etter å ha lest så grundig og husket hvert ord av hva jeg skrev, så må jeg altså minne deg på at jeg skrev: "norsk historisk tradisjon".""


Ja...og hva så? Jeg klipte ut den teksten jeg svarte på og der står det tydelig historikere. Så nå vet jeg ikke lenger helt hva du snakker om.
Last edited by Letti on 18 Jul 2010 12:34, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “Auksjoner”