175 kr 1989 gradert PR69 DCAM på Ebay

Her kan du diskutere online auksjoner.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

175 kr 1989 gradert PR69 DCAM på Ebay

Post by Knugen »

http://cgi.ebay.com/1989-NORWAY-SILVER- ... 19bd6f49e2

Hvor sjelden er denne og hvor stor sannsynlighet er det at det finnes flere av denne graderingen der ute?
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: 175 kr 1989 gradert PR69 DCAM på Ebay

Post by signum »

Så vidt jeg vet 15000 stk. i speilglans.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: 175 kr 1989 gradert PR69 DCAM på Ebay

Post by hertervig »

Tydeligvis et av speilglanseksemplarene som er tatt ut av forpakningen. Om de vanlige speilglanseksemplarene blir gradert til PR68 av PCGS så har du jo et poeng, men om det er tilfelle vet jeg ikke. Hvis ikke, så har den vel oppnådd prisen sin, og vel så det.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 175 kr 1989 gradert PR69 DCAM på Ebay

Post by Kjetil Kvist »

Merkelig. Speilglans blir normalt til prooflike. Jeg trodde ikke denne utgaven fantes i proof. Det er jo snakk om en helt annen teknikk.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: 175 kr 1989 gradert PR69 DCAM på Ebay

Post by MarkusLømo »

Kjetil Kvist wrote:Merkelig. Speilglans blir normalt til prooflike. Jeg trodde ikke denne utgaven fantes i proof. Det er jo snakk om en helt annen teknikk.
Den finnes ikke offisielt i proof, nei. Det er nok bare PCGS som har gjort en tabbe. Ikke noe uvanlig det.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: 175 kr 1989 gradert PR69 DCAM på Ebay

Post by Myge »

http://www.pcgs.com/Cert/12797179.html
samme info, bare hos pcgs.

Myge
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: 175 kr 1989 gradert PR69 DCAM på Ebay

Post by Letti »

Det var virkelig en vakker mynt. Det interessante med denne er at stort sett alle automatiskt går utifra at det er speilglans og det er uten tvil basert på at det står speilglans i katalogen. Men, det skulle vært interessant å se hvor mange som hadde satt speilglans på denne hvis de ikke hadde sett den før og ikke visste noe om den på forhånd. Jeg skal vedde hele samlingen min på at mange her hadde fått problemer med å skille mellom speilglans og proof på noen mynter hvis de ikke visste på forhånd hva det var, noe som er veldig interesant.
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: 175 kr 1989 gradert PR69 DCAM på Ebay

Post by jenskr »

Letti wrote:Det var virkelig en vakker mynt. Det interessante med denne er at stort sett alle automatiskt går utifra at det er speilglans og det er uten tvil basert på at det står speilglans i katalogen. Men, det skulle vært interessant å se hvor mange som hadde satt speilglans på denne hvis de ikke hadde sett den før og ikke visste noe om den på forhånd. Jeg skal vedde hele samlingen min på at mange her hadde fått problemer med å skille mellom speilglans og proof på noen mynter hvis de ikke visste på forhånd hva det var, noe som er veldig interesant.
Ser ikke den store interessen i dette. Grunnen til at tilleggsbetegnelsen speilglans ble gitt var at den kongelige mynt ikke helt tilfredsstilte de internasjonale kriterier for proof dette året (1989). Den første proof utgivelsen fra myntverket var 1 kronen i 1990. Og dessuten er proof en pregeteknikk, og ikke en kvalitetsbetegnelse.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: 175 kr 1989 gradert PR69 DCAM på Ebay

Post by bengt »

Det er flere mynter som får Proof grading fra PCGS, men som aldri er PREGET i proof. I fjor høst ble det solgt to svenske gullmynter fra 1800 tallet som PR65 (hvis jeg husker rett). Grunnen til det er at PCGS bruker Proof som en grading...
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: 175 kr 1989 gradert PR69 DCAM på Ebay

Post by signum »

Av proffe vurderingsforetak bør man kunne forvente at de har tilstrekkelig kunnskap og kunnskapskilder til å skille mellom proofpregninger, og objekter som fremstår prooflike.
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: 175 kr 1989 gradert PR69 DCAM på Ebay

Post by Letti »

signum wrote:Av proffe vurderingsforetak bør man kunne forvente at de har tilstrekkelig kunnskap og kunnskapskilder til å skille mellom proofpregninger, og objekter som fremstår prooflike.

Det er sant og hvis jeg må velge mellom å høre på et mulitmillion dollar selskap med lang fartstid og flere eksperter ansatt i sin stab eller brukere på samlerforum, så velger jeg det proffeste alternativet hver gang :) Tviler sterkt på at noen her inne, hvis de hadde blitt plassert i en stol hos PCGS, hadde hatt noe særlig greie på de tingene de påstår å kunne eller kunnet svare for seg på en tilfredstillende måte. Det er lett å være ekspert når man sitter i stua hjemme hos seg selv og føler man kan alt om norsk mynt fordi man har lest myntkatalogen. Og jeg velger å ikke stole så mye på de som uttaler seg her, jeg ser ingenting som tyder på at de kan mer enn det de har lest i katalogen, noe som ikke hjelper så mye og jeg har dessuten lest den samme katalogen selv.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: 175 kr 1989 gradert PR69 DCAM på Ebay

Post by MarkusLømo »

Letti wrote: Det er sant og hvis jeg må velge mellom å høre på et mulitmillion dollar selskap med lang fartstid og flere eksperter ansatt i sin stab eller brukere på samlerforum, så velger jeg det proffeste alternativet hver gang :)
OK, så du mener altså at denne mynten er dansk? Det gjør PCGS:
http://coins.ha.com/common/view_item.ph ... 2156#photo

Multimilliondollarselskapet ditt er nok bedre på USA-mynt enn vi er her, og dårligere på nordisk mynt. Ikke så overraskende egentlig.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: 175 kr 1989 gradert PR69 DCAM på Ebay

Post by svessien »

MarkusLømo wrote:
Letti wrote: Det er sant og hvis jeg må velge mellom å høre på et mulitmillion dollar selskap med lang fartstid og flere eksperter ansatt i sin stab eller brukere på samlerforum, så velger jeg det proffeste alternativet hver gang :)
OK, så du mener altså at denne mynten er dansk? Det gjør PCGS:
http://coins.ha.com/common/view_item.ph ... 2156#photo

Multimilliondollarselskapet ditt er nok bedre på USA-mynt enn vi er her, og dårligere på nordisk mynt. Ikke så overraskende egentlig.
Så du våger altså å påstå at dette ikke er et spesielt feilpreg og en verdifull variant?
http://cgi.ebay.com/Norway-1876-25-Ore- ... 2307f09abd

Nå er det rett før jeg ringer David Hall så han kan komme og stramme deg opp, Markus!
Du må for all del huske at DU MÅ IKKE TRO AT DU ER NOE! Tenk hvordan det skulle gått da!
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: 175 kr 1989 gradert PR69 DCAM på Ebay

Post by MarkusLømo »

svessien wrote: Så du våger altså å påstå at dette ikke er et spesielt feilpreg og en verdifull variant?
http://cgi.ebay.com/Norway-1876-25-Ore- ... 2307f09abd

Nå er det rett før jeg ringer David Hall så han kan komme og stramme deg opp, Markus!
Du må for all del huske at DU MÅ IKKE TRO AT DU ER NOE! Tenk hvordan det skulle gått da!
Hva? Jeg? Neida, jeg ville aldri tørre å påstå noe slikt. Derimot ville jeg spørre folk her på samlerforum, og da ville jeg nok fått et godt svar :)
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: 175 kr 1989 gradert PR69 DCAM på Ebay

Post by signum »

Letti wrote:
signum wrote:Av proffe vurderingsforetak bør man kunne forvente at de har tilstrekkelig kunnskap og kunnskapskilder til å skille mellom proofpregninger, og objekter som fremstår prooflike.

Det er sant og hvis jeg må velge mellom å høre på et mulitmillion dollar selskap med lang fartstid og flere eksperter ansatt i sin stab eller brukere på samlerforum, så velger jeg det proffeste alternativet hver gang :) Tviler sterkt på at noen her inne, hvis de hadde blitt plassert i en stol hos PCGS, hadde hatt noe særlig greie på de tingene de påstår å kunne eller kunnet svare for seg på en tilfredstillende måte. Det er lett å være ekspert når man sitter i stua hjemme hos seg selv og føler man kan alt om norsk mynt fordi man har lest myntkatalogen. Og jeg velger å ikke stole så mye på de som uttaler seg her, jeg ser ingenting som tyder på at de kan mer enn det de har lest i katalogen, noe som ikke hjelper så mye og jeg har dessuten lest den samme katalogen selv.
Hvilken katalog er det du refererer til Letti :?:
Post Reply

Return to “Auksjoner”