175 kr 1989 gradert PR69 DCAM på Ebay

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: 175 kr 1989 gradert PR69 DCAM på Ebay

Post by madsemann »

Jeg er av den overbevisning av at det er veldig mange her på samlerforum som har flere norske mynter i sine samlinger enn det folkene i de amerikanske graderingsselskapene ser i løpet av karieren sin! Av den enkle grunn vil jeg påstå at graderingsselskapene ikke rekker de beste på samlerforum til knærne når det kommer til norske mynter! Likeledes er det stikk motsatt på amerikanske mynter.

Eksempelet over (ryttermarken) er et meget godt eksempel på det.
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: 175 kr 1989 gradert PR69 DCAM på Ebay

Post by signum »

Bortsett fra amerikanske mynter som man vil selge i USA, har jeg litt problemer med å forstå enkeltes store interessen for PCGS og NGC gradering av f.eks. norske mynter. Kan det komme av disse graderingsselskapene har fått ny kunnskap om utenomamerikanske mynter det siste året? Ikke vet jeg.

Tidligere har disse slabbene med EF, AU og MS ditt og datt, av mange blitt sett på med et skjevt smil på denne side av Atlanteren.
Selvfølgelig, må jeg si, både har jeg og har hatt slabbede mynter. De aller fleste kjøpt på Heritage. Men kun de amerikanske myntene ligger der de hører hjemme, i slabben. De øvrige er enten solgt eller med stor møye plukket ut.

Har forresten en dollarmynt jeg kanskje burde ha fått en amerikansk vurdering på, og samtidig slabbet. Men leser her på forumet at det er en ganske kostbar affære med tur retur sending, og siden mynten har en blankettfeil kl.17, er jeg redd for at den blir dømt nord og ned ”over there”. Jeg får leve i den tro at jeg har en OK mynt.
Attachments
us 02 a_r.JPG
us 02 a_r.JPG (157.12 KiB) Viewed 529 times
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: 175 kr 1989 gradert PR69 DCAM på Ebay

Post by svessien »

Signum, du har ikke bare en OK mynt, du har en NYDELIG mynt.

Jeg forstår du liker den "rå", men om du skal selge den på det amerikanske markedet, bør du få den slabbet.
Det er for mange falske slike til at forsiktige amerikanere tør å by på en usertifisert FH dollar.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: 175 kr 1989 gradert PR69 DCAM på Ebay

Post by Letti »

""siden mynten har en blankettfeil kl.17, er jeg redd for at den blir dømt nord og ned ”over there”. Jeg får leve i den tro at jeg har en OK mynt.""


Ja hvorfor forholde seg til virkeligheten, hvis en mynt ikke er så fin som man vil ha det til selv er det nok best å overse manglene den har og ikke la noen andre få se den :lol: Kanskje jeg å skal begynne å samle på den måten, høres interessant ut, jeg har den leie uvanen at hvis en mynt ikke er bra nok så finner jeg en som er bedre.



""Jeg er av den overbevisning av at det er veldig mange her på samlerforum som har flere norske mynter i sine samlinger enn det folkene i de amerikanske graderingsselskapene ser i løpet av karieren sin!""


Nå ja, det er sikkert fine folk her på forumet men det spørs om de ikke blir litt overvurdert nå. For stort sett alle her er det en hobby, ikke en jobb, og kunnskapsnivået vil være deretter. Folk her på forumet drar på jobb også pusler de med mynter på fritiden. Men dette er egentlig ikke noe å diskutere, det er nå kun et spørsmål om tid før vinden snur her i bittelille Norge også og det er ingenting man kan gjøre med det :)
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: 175 kr 1989 gradert PR69 DCAM på Ebay

Post by signum »

Letti wrote:""siden mynten har en blankettfeil kl.17, er jeg redd for at den blir dømt nord og ned ”over there”. Jeg får leve i den tro at jeg har en OK mynt.""


Ja hvorfor forholde seg til virkeligheten, hvis en mynt ikke er så fin som man vil ha det til selv er det nok best å overse manglene den har og ikke la noen andre få se den :lol: Kanskje jeg å skal begynne å samle på den måten, høres interessant ut, jeg har den leie uvanen at hvis en mynt ikke er bra nok så finner jeg en som er bedre. :)
Tullprat Letti :!:

Jeg ikke bare tror jeg har en OK mynt, jeg vet det også.

Har aldri vært inne på tanken å holde verken denne, eller andre av mine objekter skjult for folk som har interesse, og en viss peiling på mynter. Den dagen denne dollaren blir solgt, vil anmerkning om blankettfeilen være angitt, enten den er slabbet eller ikke.

Din leie uvane deles med mange av oss. Men i akkurat dette tilfelle, er det for min del uaktuelt .
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: 175 kr 1989 gradert PR69 DCAM på Ebay

Post by MarkusLømo »

signum wrote: Tullprat Letti :!:

Jeg ikke bare tror jeg har en OK mynt, jeg vet det også.
Mynten din er super, den, ingen grunn til å si noe annet.

Letti fremstår først og fremst som en levende reklameplakat for slabbing, og vil neppe overse muligheten til å få inn en kommentar i den retning når det blir lagt ut bilder av en USA-mynt.
Post Reply

Return to “Auksjoner”