2 speciedaler 1644 på auktion

Her kan du diskutere online auksjoner.
Evil_Ed
Posts: 531
Joined: 04 Jan 2009 09:04

Re: 2 speciedaler 1644 på auktion

Post by Evil_Ed »

Resultatlista ligger her: http://www.frimarkshusetauktioner.se/gf ... sta129.pdf

Jeg var langt unna på alt jeg prøvde meg på for å si det sånn, så det var sikkert nok av pengesterke nordmenn som har fått med seg denne ja.
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

Re: 2 speciedaler 1644 på auktion

Post by Spicyspecie »

Bra priser ja. 1/2 spc 1821 i 0/01. Utrop 4500,- Solgt for 31 000 eks salær!!!
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: 2 speciedaler 1644 på auktion

Post by AMO Berg »

Spicyspecie wrote:
A. M. O. Berg wrote:
A. M. O. Berg wrote:Har noen resultatet på halvspecien Nr. 1026?
Ingen som har hørt noe resultet på denne ennå? :o
5200 hørte jeg nå. Da ble den din da ?
Den ble min! :D
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: 2 speciedaler 1644 på auktion

Post by PCL »

Spicyspecie wrote:Bra priser ja. 1/2 spc 1821 i 0/01. Utrop 4500,- Solgt for 31 000 eks salær!!!
Ja, det var litt av noen priser.... men... 1/2 spc 1821 var vel i manges øyne en 0-mynt... ikke mye å utsette på den.
Så uansett - Gratulerer til den nye eieren!
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: 2 speciedaler 1644 på auktion

Post by Myntsamleren »

24 skilling 1763 type 2 i 01-kvalitet til den syke pris av 6.700 !

Hvor lenge skal myntsamlere lide av den stygge trykkfeilen i Sieg-katalogen fra 2010 ?
Den riktige prisen er 2.300, så gratulerer til den "heldige" som har gitt ca. 300% av
katalogverdi.

Jeg er selv en av de 'uheldige' som ikke hadde skaffet meg denne mynten før Sieg-
katalogen kom ut. Nå får jeg ikke tak i denne noe sted til en fornuftig pris,
ingen er villige til å selge den til riktig pris selv om mange er klar over trykkfeilen.
Her gambles det nok på at de skal finne noen uskyldige som ikke er klar over situasjonen.

Generellt så var vel prisene på denne auksjonen ganske stive,
noe uventet siden det ikke har vært omsatt slike mynter der før hvis jeg
har forstått riktig.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: 2 speciedaler 1644 på auktion

Post by AMO Berg »

Denne 24 skillingen var veldig fin, og jeg synes ikke prisen er oppsiktsvekkende. Kjøper skal være en svært erfarern Samler, som neppe tar hensyn til det som står i Sieg. Men hvordan det er med de andre budgiverne vites ikke.
Hansi
Posts: 148
Joined: 06 Nov 2008 22:09

Re: 2 speciedaler 1644 på auktion

Post by Hansi »

Er ikke bare på en mindre kjent auksjon i Sverige det tar av:

http://www.astartesa.com/aste_aperte.ph ... 25&lang=en

Speciedaler 1660 er nå oppe i 12650 CHF + 15% kom. Er vel sånn ca 84000 NOK.
Auksjonen er på lørdag.
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: 2 speciedaler 1644 på auktion

Post by PCL »

F.....! Takk skal du f... meg ha Hansi! :evil:

Først en takk på vegne av A.M.O.Berg og drøyt 50% av Samlerforumets medlemmer, som føler at de får grundig, kvalitativ informasjon til stor nytte, læring og innsikt ved at du deler denne kunnskapen med Samlerforumet.

Dernest en takk fra meg som ligger inne med budet på CHF 12650, et bud jeg hadde håpet i mitt stille sinn kunne holde til å slå kloa i mynten, inntil samtlige aktive norske samlere med tilgang til PC og internett nå har fått direkte link til auksjonen, objektet og budfristen. Velkommen til å overby meg, samler-Norge!
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: 2 speciedaler 1644 på auktion

Post by SaccoMan »

PCL wrote:F.....! Takk skal du f... meg ha Hansi! :evil:

Først en takk på vegne av A.M.O.Berg og drøyt 50% av Samlerforumets medlemmer, som føler at de får grundig, kvalitativ informasjon til stor nytte, læring og innsikt ved at du deler denne kunnskapen med Samlerforumet.

Dernest en takk fra meg som ligger inne med budet på CHF 12650, et bud jeg hadde håpet i mitt stille sinn kunne holde til å slå kloa i mynten, inntil samtlige aktive norske samlere med tilgang til PC og internett nå har fått direkte link til auksjonen, objektet og budfristen. Velkommen til å overby meg, samler-Norge!
Selv jeg visste om den, enda jeg ikke roter veldig mye rundt på nettauksjoner.

Kall det hva dere vil, men jeg syns faktisk ikke synd på dere som kan bl.a opp 100.000 kroner og mere enn det for en enkelt mynt. Den evinnelige klagingen deres om at dere ikke får myntene deres billige nok blir nesten kvalmende!

Det gjelder ikke deg spesifikt PCL, og denne gruppen samlere er sikkert hyggelig mennesker alle sammen. Men syns jeg synd på dere? Nei absolutt ikke!
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: 2 speciedaler 1644 på auktion

Post by Letti »

PCL wrote:F.....! Takk skal du f... meg ha Hansi! :evil:

Først en takk på vegne av A.M.O.Berg og drøyt 50% av Samlerforumets medlemmer, som føler at de får grundig, kvalitativ informasjon til stor nytte, læring og innsikt ved at du deler denne kunnskapen med Samlerforumet.

Dernest en takk fra meg som ligger inne med budet på CHF 12650, et bud jeg hadde håpet i mitt stille sinn kunne holde til å slå kloa i mynten, inntil samtlige aktive norske samlere med tilgang til PC og internett nå har fått direkte link til auksjonen, objektet og budfristen. Velkommen til å overby meg, samler-Norge!

:lol:
Dette blir for dumt, man kan da ikke sitte å skrive på et forum på internett og samtidig forvente at det er mulig å finne ting på internett ingen andre vet om? All informasjon online er tilgjengelig for stort sett alle, hvis du vil tro at du har et forsprang på noen må du bare gjøre det men jeg er redd du har misforstått hvordan internett virker. Hvis du klarer å finne det, klarer andre å finne det også så å gjøre noen store kupp online på `ukjente`auksjoner i 2010 kan du nok stort sett bare glemme. Og å klage så høylytt her fordi noen nevner noe du helst skulle sett at ingen nevnte, det sier mer om deg enn noen annen og det sier ikke noe bra. Du er på feil sted hvis du vil være hemmelighetfull og ha noe for deg selv, for å få til det bør du først skru av datamaskinen.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: 2 speciedaler 1644 på auktion

Post by bengt »

Letti wrote:Dette blir for dumt, man kan da ikke sitte å skrive på et forum på internett og samtidig forvente at det er mulig å finne ting på internett ingen andre vet om? All informasjon online er tilgjengelig for stort sett alle, hvis du vil tro at du har et forsprang på noen må du bare gjøre det men jeg er redd du har misforstått hvordan internett virker. Hvis du klarer å finne det, klarer andre å finne det også så å gjøre noen store kupp online på `ukjente`auksjoner i 2010 kan du nok stort sett bare glemme. Og å klage her så høylytt her fordi noen nevner noe du helst skulle sett at ingen nevnte, det sier mer om deg enn noen annen og det sier ikke noe bra.
Du er på feil sted hvis du vil være hemmelighetfull og ha noe for deg selv, for å få til det bør du først skru av datamaskinen.
Det er jo du som misforstår ting her...

For å få med deg alle auksjoner i verden hvor det selges EN norsk mynt må du ukentlig gå gjennom HUNDREVIS av websider, og da får du bare med deg de store auksjonshusene i verden. Det går heller ikke ann å google fordi en auksjon ofte bare ligger ute i en uke og da finner du på google bare en haug med utløpte auksjoner.

Når en person har brukt mye tid på å følge med på auksjonshus er det kjempe irriterende at auksjonen linkes til her. Nesten alle myntinteresserte som er aktive PC brukere i Norge leser på dette forumet (selv om få bidrar), nå har derfor PCL fått konkurranse av investorer som har null problem med å bla opp pengene - de har bare ikke tid eller interesse som hadde klart å gi dem informasjon om denne auksjonen!

Siden dette er en dyr mynt kan selvsagt PCL håpe at ingen av de investorene som har nok penger tilfeldigvis leser dette topicet...
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: 2 speciedaler 1644 på auktion

Post by Letti »

bengt wrote:
Letti wrote:Dette blir for dumt, man kan da ikke sitte å skrive på et forum på internett og samtidig forvente at det er mulig å finne ting på internett ingen andre vet om? All informasjon online er tilgjengelig for stort sett alle, hvis du vil tro at du har et forsprang på noen må du bare gjøre det men jeg er redd du har misforstått hvordan internett virker. Hvis du klarer å finne det, klarer andre å finne det også så å gjøre noen store kupp online på `ukjente`auksjoner i 2010 kan du nok stort sett bare glemme. Og å klage her så høylytt her fordi noen nevner noe du helst skulle sett at ingen nevnte, det sier mer om deg enn noen annen og det sier ikke noe bra.
Du er på feil sted hvis du vil være hemmelighetfull og ha noe for deg selv, for å få til det bør du først skru av datamaskinen.
Det er jo du som misforstår ting her...

For å få med deg alle auksjoner i verden hvor det selges EN norsk mynt må du ukentlig gå gjennom HUNDREVIS av websider, og da får du bare med deg de store auksjonshusene i verden. Det går heller ikke ann å google fordi en auksjon ofte bare ligger ute i en uke og da finner du på google bare en haug med utløpte auksjoner.

Når en person har brukt mye tid på å følge med på auksjonshus er det kjempe irriterende at auksjonen linkes til her. Nesten alle myntinteresserte som er aktive PC brukere i Norge leser på dette forumet (selv om få bidrar), nå har derfor PCL fått konkurranse av investorer som har null problem med å bla opp pengene - de har bare ikke tid eller interesse som hadde klart å gi dem informasjon om denne auksjonen!

Siden dette er en dyr mynt kan selvsagt PCL håpe at ingen av de investorene som har nok penger tilfeldigvis leser dette topicet...


Beklager, men jeg er ikke enig. Det er utopi å tro at man kan finne en "hemmelig" auksjon nå til dags. Og det tar ikke timesvis å finne denne informasjonen, mulig det gjør det for noen men da gjør de noe feil. Hvem som helst kan med noen tastetrykk finne de auksjonene som er åpne og aktive så å skrive her at dette bruker vi så mye tid på at dette vil vi ha for oss selv holder ikke mål. Er man på online auksjoner og gir bud så har man konkurranse, det er totalt usannsynlig å kunne holde en auksjon `for seg selv`, det er ønsketenkning fra noen som gjerne skulle hatt akkurat den mynten men ikke konkurransen og da blir det surmuling så snart de skjønner at planen ikke kommer til å virke. Eneste grunnen til at vi har online auksjoner er jo at det er nok folk der ute som byr, hvis dette var så hemmelig som noen vil ha det til ville det ikke finnes noen online auksjoner.
Last edited by Letti on 08 Jun 2010 10:33, edited 1 time in total.
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: 2 speciedaler 1644 på auktion

Post by jenskr »

bengt wrote:
Letti wrote:Dette blir for dumt, man kan da ikke sitte å skrive på et forum på internett og samtidig forvente at det er mulig å finne ting på internett ingen andre vet om? All informasjon online er tilgjengelig for stort sett alle, hvis du vil tro at du har et forsprang på noen må du bare gjøre det men jeg er redd du har misforstått hvordan internett virker. Hvis du klarer å finne det, klarer andre å finne det også så å gjøre noen store kupp online på `ukjente`auksjoner i 2010 kan du nok stort sett bare glemme. Og å klage her så høylytt her fordi noen nevner noe du helst skulle sett at ingen nevnte, det sier mer om deg enn noen annen og det sier ikke noe bra.
Du er på feil sted hvis du vil være hemmelighetfull og ha noe for deg selv, for å få til det bør du først skru av datamaskinen.
Det er jo du som misforstår ting her...

For å få med deg alle auksjoner i verden hvor det selges EN norsk mynt må du ukentlig gå gjennom HUNDREVIS av websider, og da får du bare med deg de store auksjonshusene i verden. Det går heller ikke ann å google fordi en auksjon ofte bare ligger ute i en uke og da finner du på google bare en haug med utløpte auksjoner.

Når en person har brukt mye tid på å følge med på auksjonshus er det kjempe irriterende at auksjonen linkes til her. Nesten alle myntinteresserte som er aktive PC brukere i Norge leser på dette forumet (selv om få bidrar), nå har derfor PCL fått konkurranse av investorer som har null problem med å bla opp pengene - de har bare ikke tid eller interesse som hadde klart å gi dem informasjon om denne auksjonen!

Siden dette er en dyr mynt kan selvsagt PCL håpe at ingen av de investorene som har nok penger tilfeldigvis leser dette topicet...
Bifalles.

Og Hansi. Din "service" på forumet har en splittende effekt, og applauderes ikke.
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: 2 speciedaler 1644 på auktion

Post by Letti »

Etter å ha sett responsen her antar jeg at det finnes to typer myntsamler her inne; de som vet hvordan internett fungerer og de som ikke vet det :) De som ikke vet det, påstår at det tar timesvis med hardt arbeid for å finne noen auksjoner de tror ingen andre vet om og de prøver å tviholde på infoen. Også er det de andre, de som vet hvordan det fungerer.

Selv vet jeg hvordan internett fungerer og jeg ser ingen problemer med at denne infoen deles da den allerede er online, det er ikke hemmelig på noen måte selv om noen kanskje tror det. En annen ting, hvis noen faktisk bruker timesvis på dette så er det deres egen feil og de har ingen grunn til å klage på andre, ingen har bedt dem bruke så lang tid og det behøver ikke ta så lang tid så det argumentet holder ikke.
Last edited by Letti on 08 Jun 2010 10:41, edited 1 time in total.
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

Re: 2 speciedaler 1644 på auktion

Post by Spicyspecie »

Heldigvis kjenner jeg til noen utenlandske nettauksjoner/butikker som få fortsatt til kjenner til. Isåfall har jeg noen steder hvor jeg fortsatt kan kjøpe rimlige norske objekter. Alt kan ikke finnes ved å søke på kvasir og google..!

Vi ser at det er et klart delt syn på dette her. Det er vel startet en undersøkelse som viser ca 60/40 fordeling om slike tips er bra eller ikke på forumet.

Jeg bruker mye tid i mitt eget nettverk (priv personer i inn og utland) litteratur, bøker, nye og gamle kataloger, myntårbøker m.m. Dette koster meg nok tid og penger fra før, om ikke det skal bli enda flere som konkurrerer om samme mynt.

Alle tips som blir lagt ut er nok godt ment, men det er ingen tvil om at det er ødeleggende for de som byr eller har tenkt å by på mynten. Samlerforum har fått mange aktive og ikke aktive brukere. Jeg vet at flere mynthandlere og enkelt investorer finner mye nyttig gratis informasjon her, og som normalt i stand til å gå av med seieren...ihvertfall sørge for at prisen blir en god del høyere.
Post Reply

Return to “Auksjoner”