QXL og betalingsfrister.

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
Klumsen
Posts: 24
Joined: 11 Oct 2009 16:45
Location: Vennesla Vest-Agder

QXL og betalingsfrister.

Post by Klumsen »

Hei
Har en gjenganger her.
Mange selgere sier at en må ha motatt pengene senest 3dg etter en vunnet auksjon.
I reglene til QXL er det senest 7dg etter avsluttet auksjon.
Det står jo i samme mail at det er 7dg som gjelder.

Hva er Deres synspunkter på dette?
Hender relativt ofte at jeg vinner en auksjon rundt en helg der banker er stengt og overføring tar tid.


Klumsen
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: QXL og betalingsfrister.

Post by Alex R »

Min policy er 7 dager. Er det forsinkelser i betaling sender jeg gjerne en mail å hører om det er noe galt.
xEon
Posts: 24
Joined: 10 Feb 2009 16:53

Re: QXL og betalingsfrister.

Post by xEon »

Jeg og bruker 7 dagers frist, det er noe man spesifiserer i auksjonsbetingelsene. Med helger, helligdager, betalinger utført etter kl12 osv, så blir 3 dager fort alt for kort.

En kan velge fra følgende når en setter opp auksjon, så det blir jo hva selgeren har valgt som gjelder:
Egen betingelse
Betales ved avhenting
Innen 3 dager
Innen 7 dager
Innen 14 dager
Innen 30 dager

Det med 7 dager i QXL reglene handler vel mer om å ta kontakt i det hele tatt.
"16. Oppgjørsfrist
Har du ikke hørt fra kjøper/selger innen 7 dager skal det gis negativ karakter. Har du betalt for en vare og du ikke mottar varen skal du ta kontakt med selger først og oppgi betalingsdato og beløp, slik at selger kan sjekke dette med sin bank. Årsaken til dette er at det ikke alltid forekommer at betalingsinformasjon blir informert fra mottakers bank. I de fleste tilfeller hvor man har betalt og ikke mottatt vare er dette årsaken."
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: QXL og betalingsfrister.

Post by losset »

Komunikasjon er det viktigste her, ingen problemer med å vente - Bare kjøper har meldt seg og innformert om dette, da har jeg ingen betenkeligheter med å vente noen dager på et oppgjør.

7 dager er tiden som man bør tilkjennegi seg ovenfor selger, ikke minst for selger heve kjøpet og gi negativ karakter, dersom det ikke oppnåes kontakt i mellom kjøper/selger.

Men her har antagelig mange meninger rundt dette, men det essensielle i flg min mening blir da - Komunikasjon.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: QXL og betalingsfrister.

Post by Lagrinn »

På det lille jeg har solgt har jeg brukt 3 dagers frist, det har hendt jeg får en mail om at betaling blir utført om 5 dager o.l, det er ikke noe problem får meg bare jeg får beskjed, har selvfølgelig førståelse får at om mann vinner en auksjon en fredag så er det ikke alltid mann rekker å få inn pengene på mandag.
Jeg er ganske rund i kantene der i allefall, men mulig jeg setter den til 7 dager neste gang får syns skyld.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: QXL og betalingsfrister.

Post by MarkusLømo »

Hvis selger skriver tre dager synes jeg det må tolkes som tre bankdager, altså ikke inkludert lørdag, søndag eller andre dager banken er stengt. Selv betaler jeg gjerne med en gang så jeg har aldri hatt noen problemer sånn sett.
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: QXL og betalingsfrister.

Post by holofire »

Jeg har 14 dager, men sender ikke purring før det har gått nærmere 4 uker. Jeg synes 3 dager er noe tull. Da må du betale med engang og det er ikke alltid alle kunder har pengene før eks lønn kommer inn osv... Synes det virker som om selgere har litt "panikk" for at det ikke går fort nok...

Hender forøvrig at oppgjørs mail kan komme opptil 4-5 dager etter endt auksjon og da er det greit å ha litt frist!

Det er mange som meg eks som har en jobb som gjør at du er sent hjemme eller må overnatte litt bort ol.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: QXL og betalingsfrister.

Post by vivavegas »

Jeg har 5 dager betalingsfrist, men praktiserer det veldig romslig.

Jeg sender ut påminnelse (har sluttet å bruke ordet purring) etter ca. 10-14 dager hvis jeg ikke har fått penger. Så og si alltid har man bare glemt det og jeg får som regel høflig mail tilbake om at de beklager at de har glemt det.

Hører jeg ikke noe da pleier jeg å sende ny mail etter ca. 1 uke.

Så har jeg kanskje ikke fast praksis, men sender da kanskje ytterligere en mailpurring, samt som regel SMS og enkelte ganger har jeg også ring.

Denne liberale praksisen fører til at det skjer veldig, veldig skjelden at jeg ikke får penger for handeler. Har kanskje skjedd ca. 10 ut av snart 5.000 handler.

Auksjoner hvor det står masse "trusler". Les dette, betaling er innen 3 dager, ikke by her hvis du ikke er seriøs, ikke by her hvis du ikke betaler innen 3 dager etc. etc. med "strengt" språk er ihvertfall auksjoner jeg ikke byr på.
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: QXL og betalingsfrister.

Post by storbrum »

Jeg bruker å skrive 3 dager, men kjøper får alltid minst en uke likevel.

Men det er greit å skrive 3 dager for å få ting til å skje, i min oppgjørs mail står det også at han skal sende mail når han har ført over penger, er det ting så koster under 500,- så sender jeg etter at kunde har sendt mail om at han har betalt. Dette har gått bra til nå.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: QXL og betalingsfrister.

Post by kråketoppen »

Har noen div. objekter ute på qxl.no og har satt 3 dager denne gang. Dette for å prøve å få inn betalingen føre d.24. (Er under NAV's vinger og det er ikke bare bare) :roll:
User avatar
Tech
Posts: 33
Joined: 19 Dec 2008 20:51
Location: Hokksund

Re: QXL og betalingsfrister.

Post by Tech »

Kjører 7 dager (skrev egen frist bare så kjøper føler litt press), sender betalingsopplysinger innen 24 timer. Også purrer jeg etter 14 dager. Pleier aldri være noe problem.
Evil_Ed
Posts: 531
Joined: 04 Jan 2009 09:04

Re: QXL og betalingsfrister.

Post by Evil_Ed »

Men et annet spørsmål. Vant en auksjon forrige torsdag eller fredag, dvs godt over en uke siden. Har ikke fått mail fra selger om betalingsinfo, så jeg maila vedkommende for et par dager siden og lurte på hvordan det lå an. Har en mistanke om at han velger å overse meg, i og med at jeg fikk tilslag på utrop, som var ganke lite i forhold til katalogverdi. Noen som har erfaring med sånt? Selger bør jo uansett kunne stå for dette, solgt er solgt. Skal jeg gi negativ karakter om jeg ikke hører noe innen f.eks enda en uke?
User avatar
Tech
Posts: 33
Joined: 19 Dec 2008 20:51
Location: Hokksund

Re: QXL og betalingsfrister.

Post by Tech »

Ring, send melding. Det kan ha skjedd noe med PC eller epost. Eller så hender det at noen kvier seg for å selge til utrop, men etter en telefonsamtale så løser det seg som regel.
User avatar
Klumsen
Posts: 24
Joined: 11 Oct 2009 16:45
Location: Vennesla Vest-Agder

Re: QXL og betalingsfrister.

Post by Klumsen »

Har og en annen episode her der selger annonserer med kjøp over 150,- og få gratis porto.
Selger ringer etterpå og sier at han vil ha 22kr i porto og exp gebyr ellers så sender han ikke!

Avslutningsdato: 16.12.2009 21:39T
Sum å betale: 150,- NOK
Garantivilkår : Se varebeskrivelsen
Antall kjøpte: 1 gjenstand(er)

Fraktinformasjon

Individuell frakt Total pris: 150,- NOK
Total fraktkostnad: 0,- NOK
Sum å betale 150,- NOK


Betalingsinfo

Betalingsmetoder : - Forskuddsbetaling - Avtales senere

Om jeg ikke betaler får jeg ikke mynt, samt dårlig karakter. Betaler jeg betaler jeg overpris....
Hva er anbefalt reaksjon her?

Klumsen
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: QXL og betalingsfrister.

Post by mynt01 »

150 er vel ikke over 150 :mrgreen: :mrgreen:
Post Reply

Return to “Auksjoner”