QXL og betalingsfrister.
QXL og betalingsfrister.
Hei
Har en gjenganger her.
Mange selgere sier at en må ha motatt pengene senest 3dg etter en vunnet auksjon.
I reglene til QXL er det senest 7dg etter avsluttet auksjon.
Det står jo i samme mail at det er 7dg som gjelder.
Hva er Deres synspunkter på dette?
Hender relativt ofte at jeg vinner en auksjon rundt en helg der banker er stengt og overføring tar tid.
Klumsen
Har en gjenganger her.
Mange selgere sier at en må ha motatt pengene senest 3dg etter en vunnet auksjon.
I reglene til QXL er det senest 7dg etter avsluttet auksjon.
Det står jo i samme mail at det er 7dg som gjelder.
Hva er Deres synspunkter på dette?
Hender relativt ofte at jeg vinner en auksjon rundt en helg der banker er stengt og overføring tar tid.
Klumsen
Re: QXL og betalingsfrister.
Min policy er 7 dager. Er det forsinkelser i betaling sender jeg gjerne en mail å hører om det er noe galt.
Re: QXL og betalingsfrister.
Jeg og bruker 7 dagers frist, det er noe man spesifiserer i auksjonsbetingelsene. Med helger, helligdager, betalinger utført etter kl12 osv, så blir 3 dager fort alt for kort.
En kan velge fra følgende når en setter opp auksjon, så det blir jo hva selgeren har valgt som gjelder:
Egen betingelse
Betales ved avhenting
Innen 3 dager
Innen 7 dager
Innen 14 dager
Innen 30 dager
Det med 7 dager i QXL reglene handler vel mer om å ta kontakt i det hele tatt.
"16. Oppgjørsfrist
Har du ikke hørt fra kjøper/selger innen 7 dager skal det gis negativ karakter. Har du betalt for en vare og du ikke mottar varen skal du ta kontakt med selger først og oppgi betalingsdato og beløp, slik at selger kan sjekke dette med sin bank. Årsaken til dette er at det ikke alltid forekommer at betalingsinformasjon blir informert fra mottakers bank. I de fleste tilfeller hvor man har betalt og ikke mottatt vare er dette årsaken."
En kan velge fra følgende når en setter opp auksjon, så det blir jo hva selgeren har valgt som gjelder:
Egen betingelse
Betales ved avhenting
Innen 3 dager
Innen 7 dager
Innen 14 dager
Innen 30 dager
Det med 7 dager i QXL reglene handler vel mer om å ta kontakt i det hele tatt.
"16. Oppgjørsfrist
Har du ikke hørt fra kjøper/selger innen 7 dager skal det gis negativ karakter. Har du betalt for en vare og du ikke mottar varen skal du ta kontakt med selger først og oppgi betalingsdato og beløp, slik at selger kan sjekke dette med sin bank. Årsaken til dette er at det ikke alltid forekommer at betalingsinformasjon blir informert fra mottakers bank. I de fleste tilfeller hvor man har betalt og ikke mottatt vare er dette årsaken."
Re: QXL og betalingsfrister.
Komunikasjon er det viktigste her, ingen problemer med å vente - Bare kjøper har meldt seg og innformert om dette, da har jeg ingen betenkeligheter med å vente noen dager på et oppgjør.
7 dager er tiden som man bør tilkjennegi seg ovenfor selger, ikke minst for selger heve kjøpet og gi negativ karakter, dersom det ikke oppnåes kontakt i mellom kjøper/selger.
Men her har antagelig mange meninger rundt dette, men det essensielle i flg min mening blir da - Komunikasjon.
7 dager er tiden som man bør tilkjennegi seg ovenfor selger, ikke minst for selger heve kjøpet og gi negativ karakter, dersom det ikke oppnåes kontakt i mellom kjøper/selger.
Men her har antagelig mange meninger rundt dette, men det essensielle i flg min mening blir da - Komunikasjon.
Re: QXL og betalingsfrister.
På det lille jeg har solgt har jeg brukt 3 dagers frist, det har hendt jeg får en mail om at betaling blir utført om 5 dager o.l, det er ikke noe problem får meg bare jeg får beskjed, har selvfølgelig førståelse får at om mann vinner en auksjon en fredag så er det ikke alltid mann rekker å få inn pengene på mandag.
Jeg er ganske rund i kantene der i allefall, men mulig jeg setter den til 7 dager neste gang får syns skyld.
Jeg er ganske rund i kantene der i allefall, men mulig jeg setter den til 7 dager neste gang får syns skyld.
-
- Veteran
- Posts: 2003
- Joined: 06 Nov 2008 21:42
- Location: Fredrikstad
Re: QXL og betalingsfrister.
Hvis selger skriver tre dager synes jeg det må tolkes som tre bankdager, altså ikke inkludert lørdag, søndag eller andre dager banken er stengt. Selv betaler jeg gjerne med en gang så jeg har aldri hatt noen problemer sånn sett.
Re: QXL og betalingsfrister.
Jeg har 14 dager, men sender ikke purring før det har gått nærmere 4 uker. Jeg synes 3 dager er noe tull. Da må du betale med engang og det er ikke alltid alle kunder har pengene før eks lønn kommer inn osv... Synes det virker som om selgere har litt "panikk" for at det ikke går fort nok...
Hender forøvrig at oppgjørs mail kan komme opptil 4-5 dager etter endt auksjon og da er det greit å ha litt frist!
Det er mange som meg eks som har en jobb som gjør at du er sent hjemme eller må overnatte litt bort ol.
Hender forøvrig at oppgjørs mail kan komme opptil 4-5 dager etter endt auksjon og da er det greit å ha litt frist!
Det er mange som meg eks som har en jobb som gjør at du er sent hjemme eller må overnatte litt bort ol.
Re: QXL og betalingsfrister.
Jeg har 5 dager betalingsfrist, men praktiserer det veldig romslig.
Jeg sender ut påminnelse (har sluttet å bruke ordet purring) etter ca. 10-14 dager hvis jeg ikke har fått penger. Så og si alltid har man bare glemt det og jeg får som regel høflig mail tilbake om at de beklager at de har glemt det.
Hører jeg ikke noe da pleier jeg å sende ny mail etter ca. 1 uke.
Så har jeg kanskje ikke fast praksis, men sender da kanskje ytterligere en mailpurring, samt som regel SMS og enkelte ganger har jeg også ring.
Denne liberale praksisen fører til at det skjer veldig, veldig skjelden at jeg ikke får penger for handeler. Har kanskje skjedd ca. 10 ut av snart 5.000 handler.
Auksjoner hvor det står masse "trusler". Les dette, betaling er innen 3 dager, ikke by her hvis du ikke er seriøs, ikke by her hvis du ikke betaler innen 3 dager etc. etc. med "strengt" språk er ihvertfall auksjoner jeg ikke byr på.
Jeg sender ut påminnelse (har sluttet å bruke ordet purring) etter ca. 10-14 dager hvis jeg ikke har fått penger. Så og si alltid har man bare glemt det og jeg får som regel høflig mail tilbake om at de beklager at de har glemt det.
Hører jeg ikke noe da pleier jeg å sende ny mail etter ca. 1 uke.
Så har jeg kanskje ikke fast praksis, men sender da kanskje ytterligere en mailpurring, samt som regel SMS og enkelte ganger har jeg også ring.
Denne liberale praksisen fører til at det skjer veldig, veldig skjelden at jeg ikke får penger for handeler. Har kanskje skjedd ca. 10 ut av snart 5.000 handler.
Auksjoner hvor det står masse "trusler". Les dette, betaling er innen 3 dager, ikke by her hvis du ikke er seriøs, ikke by her hvis du ikke betaler innen 3 dager etc. etc. med "strengt" språk er ihvertfall auksjoner jeg ikke byr på.
Re: QXL og betalingsfrister.
Jeg bruker å skrive 3 dager, men kjøper får alltid minst en uke likevel.
Men det er greit å skrive 3 dager for å få ting til å skje, i min oppgjørs mail står det også at han skal sende mail når han har ført over penger, er det ting så koster under 500,- så sender jeg etter at kunde har sendt mail om at han har betalt. Dette har gått bra til nå.
Men det er greit å skrive 3 dager for å få ting til å skje, i min oppgjørs mail står det også at han skal sende mail når han har ført over penger, er det ting så koster under 500,- så sender jeg etter at kunde har sendt mail om at han har betalt. Dette har gått bra til nå.
- kråketoppen
- Posts: 2436
- Joined: 14 Sep 2009 18:12
Re: QXL og betalingsfrister.
Har noen div. objekter ute på qxl.no og har satt 3 dager denne gang. Dette for å prøve å få inn betalingen føre d.24. (Er under NAV's vinger og det er ikke bare bare)
Re: QXL og betalingsfrister.
Kjører 7 dager (skrev egen frist bare så kjøper føler litt press), sender betalingsopplysinger innen 24 timer. Også purrer jeg etter 14 dager. Pleier aldri være noe problem.
Re: QXL og betalingsfrister.
Men et annet spørsmål. Vant en auksjon forrige torsdag eller fredag, dvs godt over en uke siden. Har ikke fått mail fra selger om betalingsinfo, så jeg maila vedkommende for et par dager siden og lurte på hvordan det lå an. Har en mistanke om at han velger å overse meg, i og med at jeg fikk tilslag på utrop, som var ganke lite i forhold til katalogverdi. Noen som har erfaring med sånt? Selger bør jo uansett kunne stå for dette, solgt er solgt. Skal jeg gi negativ karakter om jeg ikke hører noe innen f.eks enda en uke?
Re: QXL og betalingsfrister.
Ring, send melding. Det kan ha skjedd noe med PC eller epost. Eller så hender det at noen kvier seg for å selge til utrop, men etter en telefonsamtale så løser det seg som regel.
Re: QXL og betalingsfrister.
Har og en annen episode her der selger annonserer med kjøp over 150,- og få gratis porto.
Selger ringer etterpå og sier at han vil ha 22kr i porto og exp gebyr ellers så sender han ikke!
Avslutningsdato: 16.12.2009 21:39T
Sum å betale: 150,- NOK
Garantivilkår : Se varebeskrivelsen
Antall kjøpte: 1 gjenstand(er)
Fraktinformasjon
Individuell frakt Total pris: 150,- NOK
Total fraktkostnad: 0,- NOK
Sum å betale 150,- NOK
Betalingsinfo
Betalingsmetoder : - Forskuddsbetaling - Avtales senere
Om jeg ikke betaler får jeg ikke mynt, samt dårlig karakter. Betaler jeg betaler jeg overpris....
Hva er anbefalt reaksjon her?
Klumsen
Selger ringer etterpå og sier at han vil ha 22kr i porto og exp gebyr ellers så sender han ikke!
Avslutningsdato: 16.12.2009 21:39T
Sum å betale: 150,- NOK
Garantivilkår : Se varebeskrivelsen
Antall kjøpte: 1 gjenstand(er)
Fraktinformasjon
Individuell frakt Total pris: 150,- NOK
Total fraktkostnad: 0,- NOK
Sum å betale 150,- NOK
Betalingsinfo
Betalingsmetoder : - Forskuddsbetaling - Avtales senere
Om jeg ikke betaler får jeg ikke mynt, samt dårlig karakter. Betaler jeg betaler jeg overpris....
Hva er anbefalt reaksjon her?
Klumsen
Re: QXL og betalingsfrister.
150 er vel ikke over 150