Europas dyreste auksjonshus?

Her kan du diskutere online auksjoner.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Europas dyreste auksjonshus?

Post by vn2hare »

Synes dere overser en vesentlig forskjell mellom GiBud/QXL/Tradera/Finn på den ene siden og "etablerte" auksjonsfirmaer på det andre siden: Ekthetsgaranti.

Ved å søke i trådene her vil dere finne en rekke eksempler på at "svindlere" eller useriøse aktører forsøker seg på disse åpne internett-plattformenene, slik at du må virkelig være på vakt for hvem du handler av og hva du kjøper. Det samme problemet har du ikke hos de seriøse aktørene da disse garanterer for autentisitet og refunderer dersom du ikke er fornøyd.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Europas dyreste auksjonshus?

Post by tho »

For en del år siden solgte Politiet en Rolex-klokke på sine hittegodsauksjoner.
Kjøper fikk undersøkt klokken, og det viste seg å være en kopi.

Politiet ville ikke omgjøre handel.

Lauritz auksjoner har også solgt både fake designmøbler og kunst av tvilsom
karakter, dvs. oppgitt feil kunstner. Ref: http://kunstnyt.dk/.
Det er også andre auksjonshus med dårlige kunnskaper og/eller ikke gidder
å undersøke gjestandene tilstrekkelig.

Summa summarum, man bør alltid være på vakt.

Det er nok mange som blir lurt uten å vite det ...
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Europas dyreste auksjonshus?

Post by kråkerøy »

Skanfil har da flere ganger satt opp falske, feilvurderte eller feilbestemte mynter, der flere har blitt trukket etter at samlere som har greie på myntene har gjort dem oppmerksomme på det. På kommende storauksjon er det også feilbestemt mynt. Noen kan bli skuffa der ja!
Skal de ta/fortjene så høyt salær, bør de kunne vise bedre kompetanse.
User avatar
Grelber
Posts: 225
Joined: 26 Sep 2012 17:42

Re: Europas dyreste auksjonshus?

Post by Grelber »

Det er også andre auksjonshus med dårlige kunnskaper og/eller ikke gidder
å undersøke gjestandene tilstrekkelig.

Summa summarum, man bør alltid være på vakt.

Det er nok mange som blir lurt uten å vite det ...
Tab penge på 1) auktionshusets u-videnhed
2) auktionshusets manglende faglitteratur indkøb

Del 1: http://numisbooks.dk/info/Faglitteratur ... denhed.htm
Del 2: http://numisbooks.dk/info/Faglitteratur ... enhedB.htm
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Europas dyreste auksjonshus?

Post by vn2hare »

kråkerøy wrote: 14 Jan 2019 23:09 Skanfil har da flere ganger satt opp falske, feilvurderte eller feilbestemte mynter, der flere har blitt trukket etter at samlere som har greie på myntene har gjort dem oppmerksomme på det. På kommende storauksjon er det også feilbestemt mynt. Noen kan bli skuffa der ja!
Skal de ta/fortjene så høyt salær, bør de kunne vise bedre kompetanse.
Er helt enig med deg i at Skanfil har mangelfull kompetanse på mynter, dessverre for oss myntsamlere så er og blir de først og fremst en frimerkehandler. Men poenget mitt tidligere (som jeg selv har erfart) er at de umiddelbart aksepterer returer ved feilvurderinger o.l. Jeg tviler på at det vil skje med mange av de useriøse (for ikke å bruke enda sterkere uttrykk) selgerne som du finner på QXL, eBay, Tradera mm.
User avatar
Grelber
Posts: 225
Joined: 26 Sep 2012 17:42

Re: Europas dyreste auksjonshus?

Post by Grelber »

Indy2 wrote: 25 Dec 2018 14:23 Skanfil øker salæret til fantastiske 23% fra nyttår.

Er vel ingen steder man må betale mer. Kan Skanfil overleve, eller priser de seg ut av markedet?
.
http://numisbooks.dk/info/SiegsMoentkat ... tauktioner
Der-forekommer-ingen-skjulte-salaer-rabat-satser-hos-Firma-Bruun-Rasmussen-KunstauktionerB.jpg
Der-forekommer-ingen-skjulte-salaer-rabat-satser-hos-Firma-Bruun-Rasmussen-KunstauktionerB.jpg (78.05 KiB) Viewed 3171 times
.
User avatar
Grelber
Posts: 225
Joined: 26 Sep 2012 17:42

Re: Europas dyreste auksjonshus?

Post by Grelber »

tho wrote: 09 Jan 2019 09:18
Samler wrote: 08 Jan 2019 16:13 Hos QXL tar en 8% provisjon fra selger og kjøper betaler kr.0-
Man får velge plattform ut fra hvor man bor, hva man skal selge
og se litt på hva som selger på de forskjellige stedene.

Finn er veldig greit for oss som bor i Oslo og det er ting vi vil
at kjøper skal hente.
.
http://grelbersforlag.dk/info/DummeOgUv ... splatforme
DummeOgUvidendeAuktionssaelgere-del1Bb-Salgsplatforme.jpg
DummeOgUvidendeAuktionssaelgere-del1Bb-Salgsplatforme.jpg (90.38 KiB) Viewed 3171 times
.
User avatar
Grelber
Posts: 225
Joined: 26 Sep 2012 17:42

Re: Europas dyreste auksjonshus?

Post by Grelber »

Samler wrote: 11 Jan 2019 19:54 Hos QXL har storselgere/kjøpere avtaler som er bedre enn regnstykke til tho.
http://numisbooks.dk/info/SiegsMoentkat ... tauktioner
Der-forekommer-ingen-skjulte-salaer-rabat-satser-hos-Firma-Bruun-Rasmussen-Kunstauktioner.jpg
Der-forekommer-ingen-skjulte-salaer-rabat-satser-hos-Firma-Bruun-Rasmussen-Kunstauktioner.jpg (171.62 KiB) Viewed 3124 times
User avatar
Grelber
Posts: 225
Joined: 26 Sep 2012 17:42

Re: Europas dyreste auksjonshus?

Post by Grelber »

Sælgersalæret ved lov fastsat af Staten til 4 % af hammerslagsbeløbet. Købersalær 0 %

http://numisbooks.dk/info/SiegsMoentkat ... -4-procent
Saelgersalaeret-fastsat-af-Staten-til-4-procent.jpg
Saelgersalaeret-fastsat-af-Staten-til-4-procent.jpg (147.68 KiB) Viewed 3121 times
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Europas dyreste auksjonshus?

Post by Samler »

vn2hare wrote: 14 Jan 2019 06:28 Synes dere overser en vesentlig forskjell mellom GiBud/QXL/Tradera/Finn på den ene siden og "etablerte" auksjonsfirmaer på det andre siden: Ekthetsgaranti.

Ved å søke i trådene her vil dere finne en rekke eksempler på at "svindlere" eller useriøse aktører forsøker seg på disse åpne internett-plattformenene, slik at du må virkelig være på vakt for hvem du handler av og hva du kjøper. Det samme problemet har du ikke hos de seriøse aktørene da disse garanterer for autentisitet og refunderer dersom du ikke er fornøyd.
Det finnes avvik hos de fleste og det er ikke et godt argument for å hype opp dyre auksjonsfirmaer
av den grunn. Når en tar 25% av selger ( kommisjonssalg) og selger gjerne rimelig samt tar det samme for kjøper blir dette drøyt. Selger man på et nettsted ( feks. Qxl ) så har den en karakterbok som gir en pekefing
på selgere. Dette er et viktig poeng i så måte samt en provisjon på kun 8% på selger og intet på kjøper.

De som selger i kommisjon har sin inntekt uansett og da kan prisnivået bli deretter. På en annen side må en
ha forståelse for at auksjonshus skal tene penger, men 25+25% blir mye.
Hougaard
Posts: 99
Joined: 05 Dec 2008 21:02

Re: Europas dyreste auksjonshus?

Post by Hougaard »

Ikke bare har de økt salæret til 23 %, de forlanger også betaling for porto når du selv henter objektene på et av avdelingskontorene. Sist gang jeg hentet et objekt på avdelingen på Bryn i Oslo, var det plusset på kr 25 for porto. Jeg sendte en klage til hovedkontoret i Haugesund, siden jeg var overbevist om at det har var gjort en feil. Svaret jeg fikk var:
Vi vil sørge for å kreditere portoen i denne omgang men tillater oss også å orientere deg om at vi endret våre betingelser fom. 1.1.19. Frakt/porto blir fom. 1.1.19 belastet de som henter objekter ved ett av våre avdelingskontorer men frakten vil da kun være halvparten av frakt ved direkte forsendelse.

Å forlange betaling for porto når du selv møter opp i butikken for å hente varen, det er for frekt! Jeg sendte en e-post tilbake til adm.dir. og fortalte at de nettopp har mistet en kunde.

Aldri mer Skanfil!
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Europas dyreste auksjonshus?

Post by Samler »

Hougaard wrote: 07 Feb 2019 17:06 Ikke bare har de økt salæret til 23 %, de forlanger også betaling for porto når du selv henter objektene på et av avdelingskontorene. Sist gang jeg hentet et objekt på avdelingen på Bryn i Oslo, var det plusset på kr 25 for porto. Jeg sendte en klage til hovedkontoret i Haugesund, siden jeg var overbevist om at det har var gjort en feil. Svaret jeg fikk var:
Vi vil sørge for å kreditere portoen i denne omgang men tillater oss også å orientere deg om at vi endret våre betingelser fom. 1.1.19. Frakt/porto blir fom. 1.1.19 belastet de som henter objekter ved ett av våre avdelingskontorer men frakten vil da kun være halvparten av frakt ved direkte forsendelse.

Å forlange betaling for porto når du selv møter opp i butikken for å hente varen, det er for frekt! Jeg sendte en e-post tilbake til adm.dir. og fortalte at de nettopp har mistet en kunde.

Aldri mer Skanfil!
De som er så opptatt av seriøsiteten til auksjonshus vs. andre nettauksjoner bør se på enda en urimelighet
her.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Europas dyreste auksjonshus?

Post by Samler »

kråkerøy wrote: 14 Jan 2019 23:09 Skanfil har da flere ganger satt opp falske, feilvurderte eller feilbestemte mynter, der flere har blitt trukket etter at samlere som har greie på myntene har gjort dem oppmerksomme på det. På kommende storauksjon er det også feilbestemt mynt. Noen kan bli skuffa der ja!
Skal de ta/fortjene så høyt salær, bør de kunne vise bedre kompetanse.
Helt enig.
Post Reply

Return to “Auksjoner”