Fritz Kunker Auksjon 316. Unaturlig Patina?

Her kan du diskutere online auksjoner.
Post Reply
User avatar
Smegga
Posts: 22
Joined: 10 Dec 2018 14:18

Fritz Kunker Auksjon 316. Unaturlig Patina?

Post by Smegga »

Hei
Ser gjennom den nyeste Künker auksjonen, og det var flere godbiter der.
Liker svært godt Schwarzenberg delen av auksjonen og har allerede bestemt meg for å by på et objekt.

Er også et annet objekt jeg kunne tenkt meg, Lot 549, men får litt dårlige vibber av den.
numisbids.com/n.php?p=lot&sid=2940&lot=549
Künker beskriver den som "Prachtexemplar mit herrlicher Tönung"

Har gått gjennom flere kontraster på word med dette bildet. Den fremstår som meget blank, med bare Patina på obversen. Når jeg ser på thalere som har vært i eldre samlinger som Virgil Brand og Ernst horn, er ikke denne "looken" noe jeg har kommet over der. Det som gjør meg usikker, er at jeg personlig har fremprovosert tonning på nyere mynter, og da er det alltid oransje/blå tonning som kommer frem.
Lurer på om denne er rengjort på obvsersen og noen har prøvd å få den tonet igjen.

Har bare samlet på mynter i 2 og et halvt år, vil gjerne ha noen innspill på dette med bedre erfaring enn meg.
Litt synd om jeg får et annet syn om noen år, og går glipp av denne muligheten.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Fritz Kunker Auksjon 316. Unaturlig Patina?

Post by Ask »

Jeg tror nok at forskjellen mellom en forside med toning og en mye lysere bakside kan skyldes at mynten sikkert har ligget med portrettet opp i samlingene den har vært en del av.
Selvfølgelig kan man ikke utelukke at den ble behandlet på en feilaktig måte av tidligere eiere. Sølvmynter har gjerne blitt renset, dyppet, pusset, gnidd. Mye av dette skyldes moten. På 60- og 70- tallet krevde det tyske myntmarkedet at sølv måtte skinne,mye pen patina som " gik ad Pommern hen " den gangen, som danskene sier.
Proveniensen til denne mynte er imidlertid god. Referensen til Cahn peker til tiden før 1933, og Peuss er et av de beste navnene for mynter før 1871.
Künker er egentlig også en god adresse når det kommer til kvalitet , men i de senere årene har jeg blitt litt skeptisk , f. eks pga et tilbud som dette her : https://www.numisbids.com/n.php?p=lot&sid=2940&lot=492 I ingen vz-st, dvs 0/01 etter min mening da portrettsiden virker for oppripetog muligens er feltene pusset ).
Jeg vil anbefale at du kontakter Künker for å stille følgende spørsmål:
- har mynten pussespor
- har den blitt dyppet
- har den blitt polert noen gang
- er det kjent hvordan den er blitt oppbevart ( album, myntskap, pappramme )
Kanskje får du brukbare svar.

Mvh. Ask
User avatar
Smegga
Posts: 22
Joined: 10 Dec 2018 14:18

Re: Fritz Kunker Auksjon 316. Unaturlig Patina?

Post by Smegga »

Takk for svar, men etter å ha gjort litt undersøkelser er denne ingen tvil blitt tuklet med.
Det var nettopp proveniensen som gjorde den attraktiv for meg.
Da jeg samler på mynter med proveniens før 1970.

Mynten har noe reflekterte felt som mange mynter fra 1700 tallet med lavt opplag har, men den mangler alle de klassiske tegnene på naturlig patina. Feltene tones normalt forskjellig fra detaljene som ble slått inn.
Den har også en "boblete" patina mellom bokstavene, og ser man på tidligere eksemplarer mangler den også den typiske dobbel patinaen rundt bokstavene, som også er vanlig for denne typen.
Künker solgte et naturlig objekt for 8 år siden. Øker man kontrastene og sammenligner dem, ser man det med en gang: imgur.com/a/w1enpgm

Naturlige overgangen fra feltet til detaljer er tydelig nederst på portrettet på mynten som ble solgt for 8 år siden, denne naturlige overgangen mangler i dette nyere eksemplaret.
Feltet foran hodet er også helt blankt. Har normalt ikke noe imot litt gnikking, men det er så mye feil på denne, at jeg sier nei takk.

Ganske skuffet over at Künker beskriver dette som "prachtexemplar" med "herliche tonüng"
Er sikkert en mynt som nærmer seg 50,000 kroner med auksjons salær
Post Reply

Return to “Auksjoner”