Uventet nedgang på prisnivået

Her kan du diskutere online auksjoner.
Post Reply
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Uventet nedgang på prisnivået

Post by Samler »

Den siste tiden har gode mynter fått en ny nedgang vs nivået kort tid
tilbake. Jeg er en optimist, men ser nå at prisnivået er nedover. Noen
forklaring på dette ?
Er vi på vei til en ny finanskrise ? eller noe enda værre ?
Antar at antallet samlere er forsatt der, men noe er på gang.

Har Krf og Venstre noe av skylden ? eller er skatt og avgifter
årsaken til almuens kvaler ? jeg bare spør.
Gode innspill tas imot.
MyntLærlingen
Posts: 48
Joined: 14 Feb 2017 11:38

Re: Uventet nedgang på prisnivået

Post by MyntLærlingen »

Hva slags type mynter sikter du til her? Og i hvilke kvaliteter? Og over hvilken periode? Kom gjerne med flere eksempler på gode mynter som opplever nedgang..
User avatar
Smegga
Posts: 22
Joined: 10 Dec 2018 14:18

Re: Uventet nedgang på prisnivået

Post by Smegga »

Tror årgangs mynter får en nedgang fremover.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Uventet nedgang på prisnivået

Post by Arve »

Smegga wrote: 10 Dec 2018 14:41 Tror årgangs mynter får en nedgang fremover.
Hvilket grunnlag bygger du den troen på?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Smegga
Posts: 22
Joined: 10 Dec 2018 14:18

Re: Uventet nedgang på prisnivået

Post by Smegga »

Min personlige erfaring når jeg konsignerer mynter hos Heritage.
Har god erfaring hos Heritage når jeg konsignere sjeldne typer, men ikke sjeldne årganger.
Virker som kinesere, amerikanere og japanere ikke bryr seg om noe annet enn kvalitet og type.
De samler gjerne på alle forskjellige dukater fra alle forskjellige stater, det blir for mye omfang for dem om de skulle innsnevre seg til årstall også. De ser bare det estetiske ved mynter.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Uventet nedgang på prisnivået

Post by vn2hare »

Dukater er vel ikke det som vanligvis omfattes av begrepet "årgangsmynter"???

Mulig det er noen som har andre definisjoner, men for meg er dette for eksempel norske (og skandinaviske) mynter etter 1873, og tilsvarende for gjeldende/nylige myntsystemer for andre land.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Uventet nedgang på prisnivået

Post by Arve »

Dukater preges da fortsatt, f. eks. både i Nederland og i Østerrike.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Smegga
Posts: 22
Joined: 10 Dec 2018 14:18

Re: Uventet nedgang på prisnivået

Post by Smegga »

vn2hare wrote: 10 Dec 2018 20:16 Dukater er vel ikke det som vanligvis omfattes av begrepet "årgangsmynter"???

Mulig det er noen som har andre definisjoner, men for meg er dette for eksempel norske (og skandinaviske) mynter etter 1873, og tilsvarende for gjeldende/nylige myntsystemer for andre land.
Klart det kan. Ser ofte begrepet "seltener jahrgäng" på mange eldre mynter enn 1873 hos tyske auksjoner.
Regner med jahrgäng er tysk begrep for årsgang. Poenget mitt er at de samlere jeg har kommet over og diskutert med, spesielt fra Kina og Japan, ser etter Europeiske mynter eldre enn 1945, i sølv/gull og forskjellig design. Hører aldri de er ute etter mynter med et godt årstall.

Tror fremtidens myntmarked og prispressere kommer fra Asia.
Ser ofte i asiatiske auksjoner at godsakene har havnet der.

Klart dukater har bra og dårlig år. Denne dukaten fra 1753 blir jo beskrevet som " sehr seltener jahrgäng"
numisbids.com/n.php?p=lot&sid=2940&lot=173

Nå har jeg ingen norske mynter og alt jeg har lært er fra Tyske/Italienske auksjons kataloger.
Men slik jeg forstod det, var årgangsmynter, mynter man samlet etter årstall. Der man gjerne gikk inn på sjeldne årstall for en mynt. Tar jeg helt feil her?

Forandrer dog ikke mening, norske mynter etter 1873 vil sikkert bli en katastrofe å ha i fremtiden, når det er så mye annet snadder fra utlandet, man kan få ved noen tastetrykk.
Eneste unntaket blir vel de større sølv og gull kronene i høy kvalitet, men vanlig årstall.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Uventet nedgang på prisnivået

Post by Ask »

Stemmer.
Jahrgang = årsgang
Jahrgänge = årsganger
Sjeldent eller R, RR, RRR eller sågar RRRR er ofte noe overdrevent brukt i tyske auksjonskataloger. men særlig med tanke på gull før 1871 er det nok ofte sant at mynter heller er sjeldene enn vanlige. Opplagene var som regel svært små og senest i 1871, da mark- valutaen ble innført ble mye av det som var igjen smeltet ned. Den eneste tyske gulldukaten som kanskje kan samles etter årgang er ridderdukatene fra Hamburg, ellers er vel " årgangsmynt " her i Norge forstått som krone- og øremynt ( uten gull ).

Jeg kan nok forstå at utenlandske samlere ikke er så opptatt av årganger ved utenlandsk mynt. Ønsker du som tysk samler å eie en norsk tjuekroning holder det fint med en vanlig årgang, med utenlandske øyne er 1883 komplett overflødig , den kanegentlig bare omsettes her til lands. På samme måte blåser sikkert en norsk samler i å bla opp 40.000 kroner for den prøysiske tjuemarken fra 1915 når den fra 1914 kan fås til spot + noen %.

Når det gjelder framtiden holder jeg en knapp på antikk mynt. Greske og romerske mynter er løsrevet fra " lokalhistorie " og har derfor en appell verden over.

Mvh. Ask
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Uventet nedgang på prisnivået

Post by Arve »

Ask wrote: 11 Dec 2018 07:17 ……………..
Når det gjelder framtiden holder jeg en knapp på antikk mynt. Greske og romerske mynter er løsrevet fra " lokalhistorie " og har derfor en appell verden over.

Mvh. Ask
Ja dessverre for oss antikksamlere så har du nok rett her. Jeg ser med gru fram til at asiatene for fullt oppdager gresk og romersk mynt. Ellers er vel ikke slik mynt helt løsrevet fra lokalhistorie, det kommer an på hvor du bor. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Uventet nedgang på prisnivået

Post by Arve »

Smegga wrote: 10 Dec 2018 20:54 ……………………….
Forandrer dog ikke mening, norske mynter etter 1873 vil sikkert bli en katastrofe å ha i fremtiden, når det er så mye annet snadder fra utlandet, man kan få ved noen tastetrykk.
Eneste unntaket blir vel de større sølv og gull kronene i høy kvalitet, men vanlig årstall.
Sett fra et internasjonalt ståsted så har du nok rett, men markedet for norsk årgangsmynt er først og fremst i Norge og det vil nok holde seg. En asiat som er ute etter en Christian VII spesiedaler gir nok blaffen i om mynten er preget i Norge eller i Danmark, slike distinksjoner blir for nerdete for de fleste.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Uventet nedgang på prisnivået

Post by Ask »

Arve wrote: 11 Dec 2018 08:34
Ask wrote: 11 Dec 2018 07:17 ……………..
Når det gjelder framtiden holder jeg en knapp på antikk mynt. Greske og romerske mynter er løsrevet fra " lokalhistorie " og har derfor en appell verden over.

Mvh. Ask
Ja dessverre for oss antikksamlere så har du nok rett her. Jeg ser med gru fram til at asiatene for fullt oppdager gresk og romersk mynt. Ellers er vel ikke slik mynt helt løsrevet fra lokalhistorie, det kommer an på hvor du bor. :wink:
Sant nok. Du kan ikke regne med å få Hadrians Hispania- denar rimelig på en spansk auksjon,og ved denne mynten her ser vel de fleste samlere kun et stykke skrapmetall, tyske samlere derimot ser begynnelsen til tysk historie.
P1100043 – Kopi.JPG
P1100043 – Kopi.JPG (48.01 KiB) Viewed 2974 times
P1100037 – Kopi.JPG
P1100037 – Kopi.JPG (59.84 KiB) Viewed 2974 times

Men alle i hele verden har en ( om enn muligens feilaktig ) forestilling hvem Augustus, Cæsar eller Nero var uten at dem behøver å være mer enn middels opptatt av å beskjeftige seg med historie.

Mvh. Ask
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Uventet nedgang på prisnivået

Post by Samler »

MyntLærlingen wrote: 09 Dec 2018 20:57 Hva slags type mynter sikter du til her? Og i hvilke kvaliteter? Og over hvilken periode? Kom gjerne med flere eksempler på gode mynter som opplever nedgang..
Sikter til norske minnemynter i proof kvalitet ( original etui ) samt eldre norske jub. mynter i god kvalitet
01 og gjerne opp mot nær topp kvalitet.
Faktisk en merket nedgang de siste mnd.
User avatar
Smegga
Posts: 22
Joined: 10 Dec 2018 14:18

Re: Uventet nedgang på prisnivået

Post by Smegga »

Nå er vel ikke moderne norske minnemynter noen gode mynter i min bok.
Disse vil nok krype ned i spottpris med tiden.
Post Reply

Return to “Auksjoner”