Et faglig spm.

Her kan du diskutere online auksjoner.
Post Reply
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Et faglig spm.

Post by Samler »

Hvilket nettsted bør man handle/kjøpe mynt (er) på samt myntbrev ?
Er auksjonshus med salæromk. i bunn bedre i budtrafikken/prisnivå for selger ?
Kun seriøse tilbakemeldinger og intet av ufinheter.
På forhånd takk.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Et faglig spm.

Post by Samler »

Med så mye fagkompetanse på dette forum ville en forventet tilbakemeldinger idet
gode råd er noe alle kan trenge.
User avatar
bingo
Posts: 177
Joined: 28 Oct 2008 15:46

Re: Et faglig spm.

Post by bingo »

Jeg bruker facebook, jeg. På kjøp- og salgsidene for mynt/seddel er det masse hyggelige folk og mange fine objekter, både dyre og billige. Et og annet utskudd er det, bl.a. den fyren som er diskutert i svindeltråden, men han har blitt oppdaget og kastet ut 4 ganger, hver gang med ny falsk facebookprofil. Svindlere som han er det så og si umulig og gardere seg mot, men han blir alltid oppdaget etter få timer pga oppmerksomme brukere.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Et faglig spm.

Post by Samler »

Det var en fel fyr som ble kastet ut og godt var det. På facebook er det vistnok noe salg/kjøp og det
skal også være en såkalt lukket gruppe innen mynt/seddel. Jeg har selv ca.60.000 salg/kjøp og ingen
nøytral eller negativ karakter. Dette er da på Qxl. Takk for svar, men hadde ventet flere.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Et faglig spm.

Post by Askeladd »

Du spør om nettsteder å handle mynt etc på. Jeg bruker en del FB, men også mye Roschberg, Numisma og Oslo Myntgalleri. Snakker da om deres nettsider. Ingen gebyrer og muligheten for pruting er også tilstede, f.eks via tlf. Da kjøper jeg av noen jeg kan stole på, selv om gradering til en viss grad kan være forskjellig fra min oppfatning. Da er håndholdt mynt det beste, noe som er umulig ved kjøp på nettet, men stoler på erfaringen. Jeg har stort sett kuttet ut både qxl og Gi bud når det gjelder mynter og medaljer.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Et faglig spm.

Post by Samler »

Takk for svar. Flere av disse du nevner er til å stole på. Men hva når man selger ?
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Et faglig spm.

Post by Askeladd »

Har ingen erfaring med salg på FB, kun kjøp. Ved salg har jeg benyttet de samme mynthandlerne ved å besøke de og så selge direkte. Slipper gebyrer og er stort sett fornøyd. Mer risikabelt på de store live auksjonene og dessuten fra 10-20% salær. Imidlertid vil toppkvaliteter, prakt, 0 og tildels 0/01 alltid oppnå gode priser uansett hvor man selger, er mitt inntrykk.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Et faglig spm.

Post by Samler »

Askeladd wrote: 11 Oct 2018 00:03 Har ingen erfaring med salg på FB, kun kjøp. Ved salg har jeg benyttet de samme mynthandlerne ved å besøke de og så selge direkte. Slipper gebyrer og er stort sett fornøyd. Mer risikabelt på de store live auksjonene og dessuten fra 10-20% salær. Imidlertid vil toppkvaliteter, prakt, 0 og tildels 0/01 alltid oppnå gode priser uansett hvor man selger, er mitt inntrykk.
Smart å kjøpe/selge fra kjente evt. at de som er på nettsteder som har god feedback. Sant som du sier
at live auksjoner har store gebyr/salæromk. og gjerne litt mer enn 20% begge veier. Dette må en
ta med i beregning ved salg/kjøp.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Et faglig spm.

Post by jornkris »

Det finnes ganske mange auksjonshus.

Oslo myntgalleri er vel det ledende. Jeg har vært på noen av auksjonene deres. Det er alltid artig, auksjonarius forteller gamle røverhistorier og spennende info om myntene. De har spesialisert seg på det man kan kalle high- end delen av markedet, dvs de sjeldne verdifulle objektene. Mesteparten av det de selger er i fleretusenkronersklassen, så det er ikke alle budsjett de passer for. Jeg vil anbefale nybegynnere å dra på auksjonene deres, både for opplevelsen og læringsutbytte.

Auction.no eies av numisma mynthandel og har auksjoner fra flere forskjellige mynthandlere bl.a numisma og roschberg. Ofte er det utrop på 1 krone, det er objekter i flere prisklasser. Det er en side jeg følger med på jevnlig.

Skanfil har 4 store auksjoner i året, de har enkelte high end objekter, men hovedvekt på massevare. Det er vel de som har flest mynter tilsalgs av alle. De selger også andre samlerobjekter som frimerker, postkort, bøker osv.

Germeten er en auksjonshus som selger frimerker, de har også litt mynter. Jeg har vært i salen hos dem, det er ikke samme opplevelsen som hos omg. Utvalget av mynter varierer også litt.

Samlerbørsen har jevnlig auksjoner med mynter i varierende prisklasser.

Siden alt er internettbasert er alle utenlandske auksjonshus også mulige å kjøpe av. Bl.a danske BruunRasmussen har mye norskt.

I tillegg har man alle privatpersonene som auksjonerer ut mynter på QXL, eBay, auction.no og Facebook.

Liste over enda flere steder finnes i linktråden
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Et faglig spm.

Post by jornkris »

Siden du også spør om myntbrev vil jeg si det at Oslo myntgalleri med sin high-end profil ikke vil ta inn et eneste myntbrev. De på auction vil vel også droppe det. Skanfil, germeten og samlerbørsen selger mye myntbrev. Skanfil gir t.o.m, ut sine egne myntbrev.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Et faglig spm.

Post by Samler »

Takker for gode svar. Selvfølgelig finnes det gode mynthusauksjoner, men en påpekning av
gebyrer/salærer skader ikke. Disse går 2 veier d.v.s. kjøper/selger. Nettoresultatet teller.
Post Reply

Return to “Auksjoner”