ROMA XII

Her kan du diskutere online auksjoner.
Post Reply
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

ROMA XII

Post by Arve »

Det dumpet inn en tung konvolutt i postkassen i dag, den nye katalogen til ROMA XII. Veldig mange interessante mynter, også et par stykker jeg må ha. Men her bør ikke antikksamlere sove i timen, dette er en katalog som er verdt å ha på grunn av de utsøkte bildene og ikke minst på grunn av all informasjonen i omtalene av myntene. Mange mynter får en hel side for seg selv med masse interessant informasjon. Dette er kataloger som har samleverdi i seg selv og jeg har heldigvis et komplett sett.
http://romanumismatics.com/catalogues/
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: ROMA XII

Post by ramazotti »

Takk for tipset, dette er den flotteste katalogen jeg har sett på nett.
Det aller meste er utenfor min rekkevidde,og tilhører ikke mitt område, men jeg ble veldig fasinert
av nr. 88.
En liten hare er alltid greit.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: ROMA XII

Post by Olav K »

Ja - dette var en flott katalog. Skulle gjerne hatt den i papirversjon. Det er jo et tankekors at vårt viktigste numismatiske materiale kommer fra auksjonshus som dette og amatører som finansierer sine egne utgivelser. Det gjelder norsk mynt like meget som antikk mynt. Katalogen imponerer også med utvalget. Jeg har fått meldinger fra Künker, CNG m.fl. at de opplever innleveringstørke - de får ikke nok gode objekter, men for ROMA ser det ikke ut til å være noe problem, her var det mye snadder.
Harepusen fra Messana (dagens Messina) er morsom, men jeg har aldri fått tak i hvorfor de hadde en hare som "bydyr". Ugler fra Aten, hester fra Thessalia hadde sin forklaring, men haren? Forsiden er også morsom, en biga (tospann) med muldyr. Hvorfor? Jo, Messana vant muldyrracet i O.L. (spør meg ikke om hvilket år, de fortsatte å feire det på mynt i flere tiår). Muldyr i kappridning? For meg virker set litt som å holde regatta med snekke, maks to-takts motor. Her er et annet eksemplar:
Sicilia, Messana f.421BC89001044.jpg
Sicilia, Messana f.421BC89001044.jpg (18.12 KiB) Viewed 1475 times
Det er rimeligere enn ROMAs eksemplar, kombinasjonen muldyrbiga/harepus er ikke uvanlig, men noen er uvanligere enn andre.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: ROMA XII

Post by ramazotti »

Det er en stor fordel at jeg kun har denne katalogen på nett,det er tross alt andre
som må på toalettet en gang i blant. Jeg leser gjerne på potta, da får jeg gjort noe nyttig samtidig
med drittjobben.

Et sammenhengende døgn med låst dør på badet blir ikke godt mottatt.
Haren har nok sin naturlige forklaring med biotop, det var rett og slett mange av dem.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: ROMA XII

Post by Arve »

Olav, du får ta en titt på nummer 1235. Det er en augustaler fra Frederik II som du skrev om i siste nummer av NNF. Her har du sjansen hvis du ikke har den fra før. Ellers kan jeg legge til at Frederik II av svevia fortsatt er en populær mann i sør-Italia, særlig i Puglia. I mai var jeg en tur i Termoli hvor gamlebyen er en festning bygget av denne herren. Vi bodde midt i festningen på Hotel Svevia og vi spiste på restaurant Sveva. Siden det har jeg også hatt lyst på en sånn mynt.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: ROMA XII

Post by Olav K »

Takk skal du ha, men nytt bilkjøp begrenser likviditeten - så det får holde med den halve augustalisen jeg har.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: ROMA XII

Post by Askeladd »

Da har også jeg mottatt denne flotte katalogen. Registrerte meg hos Roma Numismatic og spurte om det var mulig å få tilsendt katalog. Fikk raskt svar på mail at den kunne kjøpes hos dem for £15 + porto (som ser ut til å være £10.95) Imidlertid kunne jeg få den tilsendt gratis dersom jeg kunne vise til fakturaer på minimum £1000 fra andre auksjoner/mynthandlere. Har problemer med scanner, men viste til kjøp hos en del norske mynthandlere de siste par månedene. Tydeligvis godkjent for i dag lå den i postkassa. :D
I og med at jeg de siste par år har begynt å samle antikke mynter med ørn som motiv, så var det mye snadder her. Drømmen ville jo vært en av objektene 69, 138, 233 og 1235 (skjønt denne er vel middelalder). Dessverre litt utenfor budsjett nå, så får vel forsøke på et par rimeligere.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: ROMA XII

Post by karstkri »

Har også fått katalogen for noen dager siden.Har fått de 8 siste katalogene p.g.a. et par handler på over 400£ de siste årene.
Har fått sett litt i katalogen og blir litt forundret over hvor mye det har å si at mynten kommer fra en kjent samling.Lot 644 og 645 er så og si samme mynt ( ikke samme stempler litt forskjell på portrettet ).Lot 644 har utrop 7500£ i kvalitet Good very fine fra B.H.R. colletion uten at det sier meg noe.
Lot 645 er Ekstremely fine utrop 4000£ og rev. er litt bedre sentrert .Altså den fra en kjent ? samling er nesten dobbelt så dyr i utrop selv med litt svakere kvalitet.Begge er RIC 25.Kan legge til at det er praktkataloger vell vært å ta vare på.
karstkri
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: ROMA XII

Post by Arve »

Katalogene kommer i posten hvis en er fast kunde. Jeg får alltid selv om jeg ikke kjøper noe på hver auksjon, men jeg sørger bestandig for å legge inn bud. Cluet her er å legge inn minst ett bud hver gang og husk på at de godtar bud på 80% av estimat. Får du mynten til den prisen har du som regel gjort et godt kjøp og får du den ikke så får du i hvert fall den neste katalogen. :wink:
Askeladd, du kan jo sikte litt lavere, det er mange ørner her med estimat opp til 200 GBP. f.eks. 370, 372, 390, 429, 431, 588, 778. Det er nok å ta av.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: ROMA XII

Post by Askeladd »

Stemmer det, Arve. Har merket meg de objektene du nevner pluss mange flere. Kommer nok til å legge inn et bud eller to, ja.
Post Reply

Return to “Auksjoner”