Posten og manglende porto

Her kan du diskutere online auksjoner.
Post Reply
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Posten og manglende porto

Post by vivavegas »

Har fått ett par manglende porto brev. Har ofte vært pga. 2-7 cm. regelen. Dvs. jeg har typisk frankert brevet med kr 31 (under 350 gram) og så har brevet kanskje vært tykkere enn 2 cm.

Første spørsmål er hvor strenge de er med over 2 cm. regelen?

Og andre spørsmål er hva som skjer hvis du ikke har skrivd avsender?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Posten og manglende porto

Post by Olav K »

Jeg vet ikke hvor strenge Posten er med 2 cm regelen, men om de ikke kjenner avsender krever de straffeporto av mottager. Dvs. det heter sikkert ikke "straffeporto" lenger - for "straff" utløser en masse menneskerettigheter, som man neppe har tenkt å gi til mennesker som mottar underfrankert post.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Posten og manglende porto

Post by tho »

Posten bruker ordet "straffeporto".
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Posten og manglende porto

Post by Olav K »

Da er iallfall Posten ærlige. Skatteetaten fikk endret lovens begrep "straffeskatt" til "tilleggskatt" for å hindre at skattytere skulle kunne påberope seg menneskerettigheter som tilsvarsrett, rett til å bevise uskyld m.v., men ble heldigvis stoppet av høyesterett i 2003. Tilleggskatt er straff.
Men Posten regner nok med at ingen gidder å ta 30kr til høyesterett for å få påvist at det er feil å straffe mottager for avsenders feil.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Posten og manglende porto

Post by tho »

Olav K wrote:Da er iallfall Posten ærlige. Skatteetaten fikk endret lovens begrep "straffeskatt" til "tilleggskatt" for å hindre at skattytere skulle kunne påberope seg menneskerettigheter som tilsvarsrett, rett til å bevise uskyld m.v., men ble heldigvis stoppet av høyesterett i 2003. Tilleggskatt er straff.
Men Posten regner nok med at ingen gidder å ta 30kr til høyesterett for å få påvist at det er feil å straffe mottager for avsenders feil.
Hvis Posten ilegger en mottaker av et brev, uten kjent avsender, en straffeporto, så bør det absolutt tas til Høyestrett om nødvendig.
Det er jo avsender som har begått den "straffbare" handling, ikke mottaker av brevet.

Siden du nevner Skatteetaten, så vil jeg si at eiendomsskatt og formueskatt er også er en form for straff, men det hjelper vel ikke å
rope på brudd på menneskerettigheter.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Posten og manglende porto

Post by Olav K »

tho wrote:Siden du nevner Skatteetaten, så vil jeg si at eiendomsskatt og formueskatt er også er en form for straff, men det hjelper vel ikke å
rope på brudd på menneskerettigheter.
Nei, det hjelper ikke - det er ingen menneskerett å fritas for skatt - heller ikke skatter man ikke liker.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Posten og manglende porto

Post by Arve »

tho wrote:......Siden du nevner Skatteetaten, så vil jeg si at eiendomsskatt og formueskatt er også er en form for straff, men det hjelper vel ikke å rope på brudd på menneskerettigheter.
Nei, men det hjelper å flytte til Bærum hvis du ikke vil ha eiendomsskatt eller Sverige hvis du ikke vil ha formuesskatt. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Posten og manglende porto

Post by tho »

Arve wrote:
tho wrote:......Siden du nevner Skatteetaten, så vil jeg si at eiendomsskatt og formueskatt er også er en form for straff, men det hjelper vel ikke å rope på brudd på menneskerettigheter.
Nei, men det hjelper å flytte til Bærum hvis du ikke vil ha eiendomsskatt eller Sverige hvis du ikke vil ha formuesskatt. :wink:
Ja, man kan flytte til Bærum for å slippe eiendomsskatt, men formueskatten blir man ikke kvitt ved å flytte til Sverige.
Man må betale formueskatt til Norge det året man flytter pluss de 3 neste årene. I tillegg får man høyere skatt på
inntekt. Man skal ha stor formue for at det skal lønne seg. Man vet heller hvordan skatten er i Sverige om 4 år.
Det ser ikke så lovende ut akkurat nå hos søta bror.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Posten og manglende porto

Post by stigulv »

Har aldri fått regning jeg iallefall, men har flere ganger motatt post som har vært merket underfrankert, og åpner man dette er en forpliktet til og betale regning om det kommer.
ellers kan en levere brevet på posten og gi avkall på brevet.
Oddingen
Posts: 37
Joined: 16 Jul 2014 21:43

Re: Posten og manglende porto

Post by Oddingen »

Etter at post i butikk er problemet med feilfrankering økt.
Jeg har selv opplevd et par tilfeller men har klagd til posten Norge og fortalt dem at når jeg leverer inn en sending og ber om å få den frankert forventer jeg at de postansatte gjør dette rett. En gang tok de rett pris men satt på feil frimerke, andre gangen underfrakerte de. Begge ganger har posten gitt meg medhold og bedt meg se bort i fra kravet deres. Dette uten å måtte fremvise kvitteringer selv om jeg alltid tar vare på disse til sendingen er fremme hos mottaker.
Oddingen
Posts: 37
Joined: 16 Jul 2014 21:43

Re: Posten og manglende porto

Post by Oddingen »

Når det gjelder 2 cm regelen har jeg inntrykk av at de ikke gir mye slingringsmonn. De har en kontrollsprekk som sendingen må gå igjennom og de dytter ikke hardt for å få den igjennom, da øker de heller portoen.
NoBrain
Posts: 21
Joined: 20 Jan 2015 23:29

Re: Posten og manglende porto

Post by NoBrain »

vivavegas wrote:Første spørsmål er hvor strenge de er med over 2 cm. regelen?
Kan bekrefte at Posten er svært pirkete når det gjelder 2 cm og 7 cm regelen. Kort tid tilbake ble min lokale post-i-butikk pusset opp (fra Rimi til Coop Extra) og jeg måtte da innom Postens bedriftssenter for å kjøpe frimerker og sende noen boblekonvolutter. Noen av konvoluttene var i grenseland og jeg fikk bekreftet at disse reglene var de svært nøye på, samt at de utførte etterkontroll på ferdigfrankerte konvolutter som folk leverte fra seg.

Så jeg vil anbefale at du er nøye med å både veie og måle tykkelsen på forsendelsen, og betale portoen deretter, jfr. http://www.posten.no/546331/prisliste-f ... itert-2015 I noen tilfeller vil det kanskje lønne seg å pakke ting litt annerledes for å utnytte maks bredde- og lengdemål slik at man holder seg innenfor tykkelsen.
vivavegas wrote:Og andre spørsmål er hva som skjer hvis du ikke har skrivd avsender?
"Hvis avsender ikke er oppgitt, sendes regningen til mottaker", jfr. http://www.posten.no/produkter-og-tjene ... in-sending
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Posten og manglende porto

Post by tho »

NoBrain wrote:"Hvis avsender ikke er oppgitt, sendes regningen til mottaker", jfr. http://www.posten.no/produkter-og-tjene ... in-sending
Ja, det står vitterlig "Hvis avsender ikke er oppgitt, sendes regningen til mottaker. Ekspedisjonskostnaden
for denne servicen er kr 55,00 pluss et tillegg på kr 6,00 pr brev."

Det interressante vil være å få rede på hvordan dette skjer i praksis. Må f.eks. brevet hentes på Posten
og utleveres mot betaling (61 kr), eller kommer brevet i postkassen og faktura ettersendes.
Det første vil jo være mest ryddig, slik at mottaker må ta en aktiv beslutning om å betale for
et underfrakert brev.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Posten og manglende porto

Post by tho »

tho wrote:
NoBrain wrote:"Hvis avsender ikke er oppgitt, sendes regningen til mottaker", jfr. http://www.posten.no/produkter-og-tjene ... in-sending
Ja, det står vitterlig "Hvis avsender ikke er oppgitt, sendes regningen til mottaker. Ekspedisjonskostnaden
for denne servicen er kr 55,00 pluss et tillegg på kr 6,00 pr brev."

Det interressante vil være å få rede på hvordan dette skjer i praksis. Må f.eks. brevet hentes på Posten
og utleveres mot betaling (61 kr), eller kommer brevet i postkassen og faktura ettersendes.
Det første vil jo være mest ryddig, slik at mottaker må ta en aktiv beslutning om å betale for
et underfrakert brev.
Dette har jeg nå sjekket med Postens kundeservice. Brevet mottaker får er stemplet "Porto kontrollert".
Etter noen dager kommer en faktura med opplysninger + en frankert konvolutt som kan benyttes
for å sende brevet i retur til Posten. Da blir brevet behandlet som ubesørget post.
Post Reply

Return to “Auksjoner”