OMG 7 og 8

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: OMG 7 og 8

Post by Olav K »

Nå har jeg funnet frem artiklene (NNT 3-2009(Trosdahl) - NNT 4-2009 (F E Johannesssen) og NNT 3-2010 (Trosdahl).
Bare en av myntene vist i innlegget overfor kan være en Karlfarlipenning, nemlig 8-1013. Karfarlipenningene hadde alle riksvåpen.
Kongen laget "svartkroner" - det viser Josefsens katalog, og om noen har forfalsket mynter har de vel nettopp hatt lavt sølvinnhold og kvalifisert som "svartkrone". Her blir Magne Josefsens katalog oppklarende når den kommer.
Diskusjonen mellom Trosdahl og Johannessen gikk på hvorvidt myntene funnet i Kalfarlien (Bergen) var ekte eller ei. Det har vært en "alminnelig sannhet" siden Bredo Morgenstierne beskrev funnet i Bergen Museums Aarbok 1914-1915, at mynten var falske. Han begrunner det med det lavere sølvinnhold. Trosdahl reiser spørmålet om de kan være ekte, kong Erik hadde jo slått mynter med lavt sølvinnhold ellers. Johannessen finner det mest sannsynlig at de har tilknytning til falskmyntnerne på Hjelm ( i Danmark) som ble støttet av den norske konge ( og hans mor). Trosdahl fant dette lite trolig. Enige ble de ikke.
Jeg har ingen mening om lot 1012 er ekte eller falsk, den kan godt være av de ekte. Om man kjenner andre forfalskninger av våpenpenningen enn de fra Kalfarlien vet jeg ikke, og om den kom fra Kalfarlien burde det ha stått - da kan den jo være ekte om man aksepterer Trosdahls argumentasjon.
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: OMG 7 og 8

Post by grenl.har »

I den lille "grønne" fra 1991 har de skilt falskmynter fra ca 1285-1299 med 3 typer, 2 fra Eirik Magnusson og 1 fra Håkon M. Disse fra Eirik M. er nr.1 referert til våpenskjold typen nr.10 og falskmynt nr.2 er referert til nr 13 og 14 "nigri coronati" svartkrone. Når man ser i den "lille grønne", er obj.nr.1012 mest lik eksempel nr.2 som viser samtidig falsk og ikke som hverken 13 eller 14.
Hvis obj. nr.1012 var "ekte", skulle den da enten vært nm.13 eller 14 og ikke nm. 2?
Det blir fort mange usikkerhetsmomenter med norsk middelaldermynt.....
Obj.nr 1013 har jeg egentlig ikke formening om uten det du skriver Olav om uenighet om Kalfarlimynten (Bergen) ekte eller falske. Dette får de lærde strides om.
I den "lille grønne" er som sagt nr 1 av falskmynter fra 1285-1299 vist såkalt våpenskjold type, som obj.nr.1013.
Det er sikkert også kommet nye sannheter etter den "lille grønne" fra 1991.
I min ringe norske middelaldersamling har jeg type 2, samtidig forfalskning av såkalt svartkrone.
Post Reply

Return to “Auksjoner”