RIP QXL

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: RIP QXL

Post by tho »

Når QXL lanserte den ny plattformen, så var det ikke bare jeg som dømte dem nedenom og hjem.
Hvis QXL ikke gjør nye sprell, så lever vel QXL sitt eget liv for salg av mynter og noen andre
samlerting, med eventer som storauksjon og den slags. Parallelt med Gibud.no.
Mange auksjoner fra det faste selgerkorpset som sikkert kjører mange gjennopplastninger i håp
om å få solgt. Noen konkurrent til finn.no vil neppe QXL være.

Alt mylig dilldall kommer fortsatt til å bli lempet ut på QXL av forventningsfulle selgere,
for hvor ellers får man solgt slikt? I 10-kroners kurven på Lidel kanskje. Dumt å betale gebyr
og frakt for å få det tilsendt fra QXL-selger da.

Postens tollgebyrer har jeg erfaring med. Ikke nær særlig. Grensen er nå 350 kr inklusive frakten.
ulfjoh01
Posts: 115
Joined: 01 Mar 2014 16:59

Re: RIP QXL

Post by ulfjoh01 »

Kan nesten ikke tro hva jeg leser...............

Her omfavner man QXL etter at de har ødelagt auksjoner og salg, beslaglagt og skjul tilgodehavende, fjernet flere tusen karakter hos noen, og kjørt ett rævasystem i ett par måneder.

Gibud funker bra og har flere bud inne.
De som frekventerer QXL enda, får lide en så lenge.
Jeg skal gjøre lidelsen så kort som mulig for dem ved å ikke gi ett eneste bud på QXL.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: RIP QXL

Post by vivavegas »

Omfavner QXL var vel litt i overkant.

Men mange mener at ett QXL som fungerer sannsynligvis vil være bedre for samleinteressen i Norge enn en side som inntil for få uker siden var drevet av en privatperson!
Det er mulig han har fått hjelp, men etter og ha vært på internett i 20 år så er det ikke vanskelig og finne eksempler på nettopp slike sider som kommer og går. Tekniske problemer, hackerforsøk, egen sykdom, osv. osv. osv. Det er ikke vanskelig og finne eksempler på ting som kan gå galt.

Men foreløpig er jeg også positiv til gibud og det er fullt mulig den klarer seg og blir nye "QXL".
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: RIP QXL

Post by Samler »

vivavegas wrote:Syntes du innimellom skriver gode analyser tho. Noen ganger "skeier du kanskje litt ut", med og dømme QXL nedenom og hjem (mulig du får rett) og en ufin kommentar her om dagen, men alt-i-alt er jeg enig i mye av det du skriver.

Nå er det litt tidlig og konkludere etter noen få dager. Det er fullt mulig at mange av de som har begynt og bruke gibud/finn.no sakte men sikkert vil komme tilbake til QXL. Kanskje de ikke gjør det! Tiden vil vise!

Jeg elsker alle disse antikvitetsprogrammene, men også i Sverige utgjør vel antikviteter som blir omtalt i disse programmene promille (eller bare noen få prosenter) av totalt antall auksjoner.

Kjenner meg heller ikke helt igjen i tollbarrierene. Jeg har f.eks. kjøpt fotballkort/lego fra utlandet. Kanskje totalt 100 handler. Noen av de under 200 grensen/noen over, men trur jeg i farten kan huske kun en gang jeg har fått momskrav. Det samme med mynter. Trur jeg har 50+ handler fra utlandet. Engang fikk jeg momskrav og etter ett par telefoner ble det frafallt.

Når det gjelder samleinteressen trur jeg det er litt mer sammensatt og at det i like stor grad er trender som spiller inn og at QXL og andre auksjonssteder ikke er nødvendigvis er det som spiller mest rolle.

Og her snakker jeg bredt om frimerker, postkort, plater etc. etc. og det markedet som omfatter 95% av samlerne og som skjelden gjør handler til mer enn ett par hundre kroner.
Javisst kan tho ha enkelte gode analyser -men dog blir disse til tider overskygget av pessimisme og sogar dommedags profeti. La oss konkludere etter en måned og kanskje to.Flere som har sagt til meg at de var sluttet er tilbake med auksjoner nå. Støtt opp om QXL.no og vis at vi vil ha en god
norsk side og at danskene blir fet.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: RIP QXL

Post by hertervig »

Så veldig norsk blir vel neppe Qxl igjen, den norske avdelingen i Brugata i Oslo er så vidt jeg vet fortsatt nedlagt. Lauritz er og blir danske. At den norske nettsiden er midlertidig oppe og går igjen, vel, problemet er jo akkurat det - at det er midlertidig. Det nye systemet vil måtte returnere, og jeg er redd det fortsatt vil være basert på å søke enkeltgjenstander via såkalte tags og ikke å shoppe i kategorier. Personlig gidder jeg ikke taste inn og søke etter Olaf Wilhelm Erichsen på Qxl, utvalget er altfor lite til at det har noen hensikt. Jeg kan gjøre det på Antikvariat.net og Bokbörsen fordi utvalget er +/- 2 mill. bøker. Å shoppe i kategorien skjønnlitteratur går imidlertid greit, det er alltids noe annet jeg kan være interessert i.

Hvis man ønsker å støtte opp om noe norskt så skulle man tro at GiBud er mer nærliggende. Drevet av kun en mann, det er riktig, og i tillegg fullstendig autodidakt. Men han står på, og er mottakelig for innspill for å få en bedre nettside for brukerne. Jeg har selv fått endret et par ting der, hos Qxl var jeg heldig hvis jeg fikk et automatisk svar, eller en halvhjertet forklaring på at de var underordnet et eller annet i Frankrike og ingen innflytelse hadde.
samlerens
Posts: 21
Joined: 27 Aug 2015 20:41

Re: RIP QXL

Post by samlerens »

Et input:

Da dennes spalten skal vare til evig slutt.......

Horer den hjemme under mynt og seddel diskusjon????

Her er argumenter om a pule hverandre i rumpen etc..... er det evt. mulig a vare seddel og myntsamler
uten denslags ordsprak. Eller er dette kun et samleromrade for hetroseksuelle/macho?

Mener og tror at den beste plassen er under "skytebanen", slik at jeg som mynt/seddelsamler kan slippe a bli belemret med rumpepuling.
Tror ikke samlerforum er tjent med det lavmalet.
SamleStian
Posts: 116
Joined: 03 Jun 2015 21:15

Re: RIP QXL

Post by SamleStian »

Hele tråden tjener liten hensikt slik jeg ser det og er for meg bare et forstyrrende element i seksjonen for mynt og seddeldiskujon.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: RIP QXL

Post by vivavegas »

Jeg syntes den i høyeste grad hører hjemme under "auksjoner" jeg. QXL var for veldig mange en viktig markedsarena og det er jo også mye diskusjon rundt andre nettauksjoner.

Språkbruk for man heller slå ned hardt på etter varselsystem.
samlerens
Posts: 21
Joined: 27 Aug 2015 20:41

Re: RIP QXL

Post by samlerens »

Jeg syntes traden er fantastisk. Og ogsa at den bor fortsette, den reflektere til syvende og sist hvem er vi?
Hvor star vi? Og hvor gar vi?

Mine observasjoner er kanskje at det er selgerene som "har mere problemer" enn kjoperene?

Det er lett a kjope men vanskeligere a selge?

Uansett en formidabel spalte som absolutt er liv laget i mine oyne.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: RIP QXL

Post by Samler »

hertervig wrote:Så veldig norsk blir vel neppe Qxl igjen, den norske avdelingen i Brugata i Oslo er så vidt jeg vet fortsatt nedlagt. Lauritz er og blir danske. At den norske nettsiden er midlertidig oppe og går igjen, vel, problemet er jo akkurat det - at det er midlertidig. Det nye systemet vil måtte returnere, og jeg er redd det fortsatt vil være basert på å søke enkeltgjenstander via såkalte tags og ikke å shoppe i kategorier. Personlig gidder jeg ikke taste inn og søke etter Olaf Wilhelm Erichsen på Qxl, utvalget er altfor lite til at det har noen hensikt. Jeg kan gjøre det på Antikvariat.net og Bokbörsen fordi utvalget er +/- 2 mill. bøker. Å shoppe i kategorien skjønnlitteratur går imidlertid greit, det er alltids noe annet jeg kan være interessert i.

Hvis man ønsker å støtte opp om noe norskt så skulle man tro at GiBud er mer nærliggende. Drevet av kun en mann, det er riktig, og i tillegg fullstendig autodidakt. Men han står på, og er mottakelig for innspill for å få en bedre nettside for brukerne. Jeg har selv fått endret et par ting der, hos Qxl var jeg heldig hvis jeg fikk et automatisk svar, eller en halvhjertet forklaring på at de var underordnet et eller annet i Frankrike og ingen innflytelse hadde.
Antar at alle vet at QXL er solgt til danskene -men norsk personell er forsatt ansatt i selskapet. Det at nettsiden er midlertidig oppe
er det ikke holdepunkter for. Hvordan vet du det ?
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: RIP QXL

Post by Samler »

SamleStian wrote:Hele tråden tjener liten hensikt slik jeg ser det og er for meg bare et forstyrrende element i seksjonen for mynt og seddeldiskujon.
Mener du -men det mener ikke jeg. Omtalte nettsted er jo nettopp auksjonssted for mynt og seddel + mye annet.
NoBrain
Posts: 21
Joined: 20 Jan 2015 23:29

Re: RIP QXL

Post by NoBrain »

Samler wrote:Antar at alle vet at QXL er solgt til danskene -men norsk personell er forsatt ansatt i selskapet. Det at nettsiden er midlertidig oppe
er det ikke holdepunkter for. Hvordan vet du det ?
Jeg har i alle fall postet tidligere i denne tråden med sitat fra QXL sin Facebook-side, etter at de rullet tilbake til gammel plattform, som bekrefter at de ikke har gitt opp den nye plattformen. Fant et nytt sitat (anonymisert navnet)
QXL.DK Hej XXX. Projektet med den nye platform er ikke opgivet, og der vil komme en ny platform på et tidspunkt.
September 2 at 1:07am
De kan selvsagt ombestemme seg, men fundamentalt er problemet som tidligere. De eier ikke den gamle plattformen og har derfor ingen mulighet til å endre den. Derfor må de oppgradere i framtiden. Forsøket på oppgradering nå ble en FIASKO og selv tror jeg det blir en ny FIASKO neste gang.

Det beste for alle parter ville nok være om qxl.no i Norge ble lagt helt dødt og at folk begynte å bruke en annen tjeneste i stedet f.eks. GiBud.no, eller at noen andre f.eks. Tradera utvidet sin satsing til å bli den ledende nordiske auksjonssiden og endret plattformen tilsvarende.
Northridle
Posts: 3
Joined: 17 Aug 2015 20:44

Re: RIP QXL

Post by Northridle »

Tror nok QXL har lært av dette feiltrinnet. Den nye plattformen vil nok bli annerledes og mer i tråd med hva brukerne ønsker. Tross alt ønsker de å tjene penger og skape en markedsplass som flest mulig vil finne brukbar. Det blir virkelig interessant å følge utviklingen framover.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: RIP QXL

Post by vivavegas »

Northridle wrote:Tror nok QXL har lært av dette feiltrinnet. Den nye plattformen vil nok bli annerledes og mer i tråd med hva brukerne ønsker. Tross alt ønsker de å tjene penger og skape en markedsplass som flest mulig vil finne brukbar. Det blir virkelig interessant å følge utviklingen framover.
Problemet er jo at mange nå vel nesten uansett har bestemt seg at det nye blir dårlig.
Jeg ser f.eks. problemer også med "tags", men her om dagen begynte jeg og bruke de og det fungerte relativt greit.
Husk at QXL er en markedsplass for mye forskjellig og ikke bare "konservative" frimerke og myntsamlere (skrivd med glimt i øyet).

Dvs. jeg også henger vel fremdeles litt igjen i kategoriene. Nye QXL begynte jo også gradvis og innføre flere kategorier (Norge kom først, deretter myntsett hvis jeg husker riktig, og 1-2 til av kategoriene). Så jeg tenker at de nok helt eller delvis vil gjeninnføre kategoriene.

Kanskje man kan bruke både/og. Dvs. trykk på en knapp for "tags" og trykk på en knapp for "kategorier".
På samme måte som man både med gamle og nye QXL kunne velge mellom Galleri og Liste
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: RIP QXL

Post by tho »

Når det er en kategori for "Dødsbo" under frimerker, så er det nok snart kroken på døra.
Med by plattform, som de ikke gir seg på, så ender det slik.

Jeg fatter virkelig ikke at noen gidder ...
Post Reply

Return to “Auksjoner”