RIP QXL

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: RIP QXL

Post by PENGEBINGEN »

Nå forsvinner objektene dag for dag fra QXL. Noen har flyttet over til Gibud.no eller auction.no. På Gibud.no er ting oversiktlig i det minste. Omtrent som gamle QXL. Selv om det som nå er oppe til auksjon av mynter og sedler på den siden slettes ikke er det beste (ennå). På auction.no er det generelt litt bedre objekter virker det som. Selgerne fra QXL finner vel nye sider nå som kan være vel så bra inntil videre ihvertfall. Kjøperne følger etter. Kanskje det tar månedsvis før QXL igjen kan bli interessant. Hvem vet... :mrgreen:
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: RIP QXL

Post by Kjetil Kvist »

Var nettopp inne og forsøkte å finne fram på QXL.

Jeg har vel egentlig bare en kommentar: What. The. Fuck.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: RIP QXL

Post by Myge »

Jeg lurer på hvem som proppa syre i han som har programmert siste release hos dem, for jeg tror at det kun er på lsd man klarer å få noen god følelse på den siden nå.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: RIP QXL

Post by vivavegas »

Er så lenge siden jeg var på Samlerforum at siden har skiftet layout. Men det er jo mindre kosmetiske endringer. QXL er jo som sagt her på forumet en side som må være laget av en på syre.

Er gammel nok til at jeg hater de fleste endringene. Trur faktisk det ikke nødvendigvis blir slik at det blir bedre. Men gang etter gang så venner jeg med til det. Men om det skjer med nye QXL skal være usagt. Det er jeg faktisk mer usikker på. Synd siden jeg har en god haug med samlerobjekter jeg skulle solgt i kjelleren.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: RIP QXL

Post by Olav K »

Så fikk tho rett! Lenge leve Lauritz.com
Laile
Posts: 5
Joined: 01 Jul 2015 19:21

Re: RIP QXL

Post by Laile »

Jeg har faktisk sympati for QXL.

Jeg tror det er dyrt a drifte et slikt auskjons/salgs-system som skal tilfredsstille myndighetenes krav,
i tillegg til eierenes krav om avkastning. Og i tilleg til kundenes krav?????.....
Det er lett a opprette egne nettsteder halvprofft, men profesjonelle nettsteder, det er dyrt a administrere
og vedlikeholde 100 prosent automatiserte systemer, hvilket dagens samfunn krever mere og mere.

Ikke minst tatt i betraktning det hoye lonnsnivaet man har i Norge.
En ansatt blir vel fort minst kr 400.000 og en "god" programmere som behersker 3 progammeringssprak
koster nok 1,5 mill. minst, en system ansvarlig 1 mill minst i tillegg til andre "spesialister/sjefer".

Dersom man ikke har en programmerer, er timeprisen kjapt 2-3000 kroner pr. time, og da med en elendig system ansvarlig/prosjektleder blir denne fakturaen fort KJEMPESTOR. Slik at de beromte 5 kronene vil rulle
fort ut. Dersom da eier er millionar og bare spytter ut.

Slik at alternativet er a lage nye omsetningskanaler som omgar det ofisielle byrakratet, men pa lengre sikt tror
jeg at alle parter er tjent med i det minste et "offisielt godkjent" nettsted, som tilfredsstiller lovens krav mht til
ikke minst rapportering.

Ellers vil man bli sittende med omsetningen i facebook og Finn etc..... men hva med selger som er "seriose/proffesjonelle" og vil bli oppfattet som det.

Slik at tho og alle kritikere... lag et alternativ hvor utgifter pr ar er mere enn 5 MM eller mere tatt i betraktning nedskrivinger. Tror ikke det er marked for et slikt system i Norge.... eller???

Jeg haper for min egen del at ebay kommer til Norge.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: RIP QXL

Post by Flash »

Klagingen har nå nådd nettavisene:

http://www.nettavisen.no/na24/klagestor ... 07594.html
ulfjoh01
Posts: 115
Joined: 01 Mar 2014 16:59

Re: RIP QXL

Post by ulfjoh01 »

Klagestorm på Facebook mot QXL

http://www.nettavisen.no/na24/klagestor ... 07594.html

Lurer på hva guttene og jentene synes nå om QXL - hammerslag gebyret var ikke noe problem for ett par år siden - særlig for selgerne.

Jeg hadde noen kroner til gode hos QXL - nå er dette null.
Jeg har oppgitt 8 karakterer - det reelle er omkring 6000.

Kun ett par har flyttet til Gibud etter hammerslaggebyret og ett firma til SAS - Scandinavian aution system.

Skulle nesten til å skrive at man fikk som fortjent - de av oss som fortsatte med å bruke QXL.
Da jeg selv for ett par år siden ville få meg slettet der, var det helt greit, de trengte meg ikke som kunde sa de.
Har dog kjøpt en håndfull med objekter siden da - men nå finner man ikke frem i det hele tatt - blir enklere da å si takk og farvel for alltid.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: RIP QXL

Post by Samler »

Auksjoner som er avsluttet er plustelig blåst nytt liv i :?:

Tragisk/synd at en en oppdatering ødelegger for både kjøper og selger. La ut noe før denne oppdatering og
skulle aldri gjort det. En kjøper sa at han hadde sluttet og konto var stengt -minus kunne jeg heller ikke gi.

Ubegripelig at ikke dette nå er ordnet opp i. :evil:
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: RIP QXL

Post by Samler »

Noen forslag på andre nettsteder som har salg av mynt (er) og er gode på dette. :?:
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: RIP QXL

Post by vivavegas »

De andre nevnt, f.eks. gibud og sas har jo sine ulemper/fordeler. mer tro på SAS enn gibud.

Hvor massene beveger seg er vanskelig og si. Trur kanskje det må dukke opp noe nytt for og få massene og/eller at noen eksisterende satser på auksjonsside.

Fremdeles merkelig at ebay aldri har satset. Finn.no burde jo også gripe sjansen nå som QXL ligger med brukket rygg.
Man skal aldri si aldri og det er det utroligste man tilpasser seg til. Hver gang facebook kommer med en oppdatering f.eks. sier jo dryss av folk at de skal slutte og bruke den, og 99,99% gjør vel aldri alvor av slike trusler.

Allerede i dag forsto jeg litt mer enn i går. Bare man skifter fra galleri til liste ser det litt mer forståelig ut.
Hvis man i tillegg for rydet opp i kategoriene så trur jeg noe ihvertfall har gjort.

Allikevel selvsagt noe av det værste man har sett noengang når det gjelder rotete omlegging.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: RIP QXL

Post by tho »

Meget uklokt av QXL å åpne sidene sine med et produkt som ikke er ferdig.
Kategoriene er borte, karakterbøkene er borte, og dessuten; man mister
tiltroen til at systemet vil virke.

Det er heller ikke til å begripe hvorfor de gjør alt dette dumme.

Tipper QXL sine dager i Norge nå er talt, mulig det fortsatt vil finnes
i Danmark, hvem vet.
User avatar
Medicoin
Posts: 225
Joined: 15 Apr 2009 08:35
Location: Akershus

Re: RIP QXL

Post by Medicoin »

Mm, det her var ikke bra av qxl... Og tho har nok helt rett i at de nok har sluppet ut et uferdig produkt. Hvorfor hadde vært interessant å vite men akkurat nå så burde de svette godt, ikke bra greier i det hele tatt det her.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: RIP QXL

Post by Myge »

Laile wrote:Jeg har faktisk sympati for QXL.

Jeg tror det er dyrt a drifte et slikt auskjons/salgs-system som skal tilfredsstille myndighetenes krav,
i tillegg til eierenes krav om avkastning. Og i tilleg til kundenes krav?????.....
Det er lett a opprette egne nettsteder halvprofft, men profesjonelle nettsteder, det er dyrt a administrere
og vedlikeholde 100 prosent automatiserte systemer, hvilket dagens samfunn krever mere og mere.

Ikke minst tatt i betraktning det hoye lonnsnivaet man har i Norge.
En ansatt blir vel fort minst kr 400.000 og en "god" programmere som behersker 3 progammeringssprak
koster nok 1,5 mill. minst, en system ansvarlig 1 mill minst i tillegg til andre "spesialister/sjefer".

Dersom man ikke har en programmerer, er timeprisen kjapt 2-3000 kroner pr. time, og da med en elendig system ansvarlig/prosjektleder blir denne fakturaen fort KJEMPESTOR. Slik at de beromte 5 kronene vil rulle
fort ut. Dersom da eier er millionar og bare spytter ut.

Slik at alternativet er a lage nye omsetningskanaler som omgar det ofisielle byrakratet, men pa lengre sikt tror
jeg at alle parter er tjent med i det minste et "offisielt godkjent" nettsted, som tilfredsstiller lovens krav mht til
ikke minst rapportering.

Ellers vil man bli sittende med omsetningen i facebook og Finn etc..... men hva med selger som er "seriose/proffesjonelle" og vil bli oppfattet som det.

Slik at tho og alle kritikere... lag et alternativ hvor utgifter pr ar er mere enn 5 MM eller mere tatt i betraktning nedskrivinger. Tror ikke det er marked for et slikt system i Norge.... eller???

Jeg haper for min egen del at ebay kommer til Norge.
Her var det mye om og men og hvis. Qxl har gått med røde tall i mange år. Det ble verre når Lauritz tok over, og ettersom de elsker gebyrer, ble plutselig grunnlaget for mange småsamlere borte. Da sitter man igjen med en kundemasse som har andre arenaer.

En dataprogrammerer kan outsources, det er gode hoder i India, Sri-Lanka, Romania osv. Disse behersker gjerne mer enn en gjennomsnits norsk programmerer, men er mye billigere.

Det Lauritz har gjort denne gang er katastrofalt for Qxl, folk blir skeptiske (igjen...) pga feil (igjen...) og man begynner å tvile på sikkerheten.

Forøvrig minner du meg om en annen bruker vi hadde her tidligere, men jeg har ikke hørt noe fra Lili på lenge, så det kan være tilfeldig :)
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: RIP QXL

Post by tho »

QXL har nå bare fungert som en reklameplass for lauritz.com, der eiere tjener sin penger.
Lauritz.com holder som kjent ikke til i Norge, men har sitt hovedsete i Danmark, der
det to yndige eiere er fra. At man skal tro de vil holde liv i QXL i Norge lenger er utopia.
Det er slutt for QXL nå.

Karakterbøkene er borte, det får vi bare godta, vi få tenke tibake til den gode tiden
mellom 1999-2002. Etter det tok fake-objektene over og tilslutt gikk det bare nedover.
Vi som har vannklossett kan dra i snora, slik at dritten skylles vekk :mrgreen:
Post Reply

Return to “Auksjoner”