RIP QXL

Her kan du diskutere online auksjoner.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: RIP QXL

Post by vivavegas »

Få innlegg her!!! Skulle jo tru det var hundrevis av innlegg med en slik forferdelig omlegging!
1999-2002 var vel litt snevert. Syntes ting fungerte bra opp til 2010 også jeg. Noe av kritikken syntes jeg også har vært litt merkelig. F.eks. har folk veldig ofte hengt seg opp i de som legger ut junk og repeterende annonser. Virker som folk har vært avhengig av og bla seg igjennom annonsene side opp og side ned og ikke klart/giddet og bruke søkefunksjonen.

Spennende blir det uansett.

Kan jo også se fordeler hvis man bruker litt tid på og teste ut funksjoner.
En tilfeldig sjekk på 1 krone 1925. Søkte 1925 og så trykket jeg på krone. Deretter sorterte ut Norge.
Da fikk jeg fint og pyntelig opp alle 4 auksjoner på 1 krone 1925 (1 fra Danmark og 3 fra Norge).
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: RIP QXL

Post by tho »

vivavegas wrote: 1999-2002 var vel litt snevert. Syntes ting fungerte bra opp til 2010 også jeg.
Skal jeg legge godsiden til, så kan jeg innrømme at perioden etter at QXL innførte
gratis listepris og frem til fadesen (som vi ser) har vært den beste tiden inneværende
tiårsperiode. Da forsvant de fleste spammerne med storselgeravtaler.
vivavegas wrote: Spennende blir det uansett.
Ja, hvis man morer seg i annens ulykke så. :lol:

Eller hvis man er veldig nysgjerrig. 8)
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: RIP QXL

Post by Samler »

Myge wrote:


Her var det mye om og men og hvis. Qxl har gått med røde tall i mange år. Det ble verre når Lauritz tok over, og ettersom de elsker gebyrer, ble plutselig grunnlaget for mange småsamlere borte. Da sitter man igjen med en kundemasse som har andre arenaer.

En dataprogrammerer kan outsources, det er gode hoder i India, Sri-Lanka, Romania osv. Disse behersker gjerne mer enn en gjennomsnits norsk programmerer, men er mye billigere.

Det Lauritz har gjort denne gang er katastrofalt for Qxl, folk blir skeptiske (igjen...) pga feil (igjen...) og man begynner å tvile på sikkerheten.

Forøvrig minner du meg om en annen bruker vi hadde her tidligere, men jeg har ikke hørt noe fra Lili på lenge, så det kan være tilfeldig :)
Enig.
Helt utrolig det danskene har utført for QXL.
Det finnes få gode altarnativ og auksjonshusene bør nå ha gode tider fremover. Hadde håpet at QXL løste dette raskt -men forsatt
er siden høyst mangelfull. De må være dårlig stelt med dataprogrammerer. Outsources burde vært tingen i dette tilfellle mht.
oppdatering.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: RIP QXL

Post by vivavegas »

Blir jo nesten litt "deprimert" at det virker som en periode er over.

Jeg har mye i kjelleren. Kanskje ett par hundre tusen som jeg hadde tenkt og selge på QXL i årene fremover. Noe kan nok leveres til Numisma og noe kan jeg selvsagt selge i større partier, men vil si at jeg anslagsvis går glipp av minst 50.000 på og selge det i større partier. En slags hobby har det vært for både meg og mange andre, selv om timelønnen nok omtrent har vært det samme som og plukke flasker på Hardangervidda.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: RIP QXL

Post by vivavegas »

Samler wrote: Enig.
Helt utrolig det danskene har utført for QXL.
Det finnes få gode altarnativ og auksjonshusene bør nå ha gode tider fremover. Hadde håpet at QXL løste dette raskt -men forsatt
er siden høyst mangelfull. De må være dårlig stelt med dataprogrammerer. Outsources burde vært tingen i dette tilfellle mht.
oppdatering.
99,5% av det som ble solgt på QXL var jo alene ikke nok for auksjonshusene. Så det er nok mange (jfr. min historie) som nå kanskje kommer til og levere større samlinger inn for salg som de hadde tenkt og "kose" seg med og stykke opp. Folk er uansett ikke rasjonelle, så mye havner nok bakerst i skapet også.

En annen litt mer alvorlig konsekvens hvis mange forlater QXL er jo hva som skjer med samlermarkedet. Da tenker jeg ikke på de få hundre som er her på forumet, men mer de store massene. De kan nok også påvirke prisen i en viss grad som man kanskje ikke helt har oversikt over.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: RIP QXL

Post by tho »

vivavegas wrote:
Samler wrote: En annen litt mer alvorlig konsekvens hvis mange forlater QXL er jo hva som skjer med samlermarkedet.
Kan ikke dere myntsamlere bruke gibud.no da? Det er jo billigere for alle parter.
Finn.no kan dere jo også benytte, egner seg kanskje best for lot/samlinger
man vil bli kvitt. Auction.no har dere også.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: RIP QXL

Post by Samler »

vivavegas wrote:Blir jo nesten litt "deprimert" at det virker som en periode er over.

Jeg har mye i kjelleren. Kanskje ett par hundre tusen som jeg hadde tenkt og selge på QXL i årene fremover. Noe kan nok leveres til Numisma og noe kan jeg selvsagt selge i større partier, men vil si at jeg anslagsvis går glipp av minst 50.000 på og selge det i større partier. En slags hobby har det vært for både meg og mange andre, selv om timelønnen nok omtrent har vært det samme som og plukke flasker på Hardangervidda.
Føler det samme som deg vivavegas.

QXL hadde en fin plattform for salg og et forum med futt i. Det blir aldri det samme med
auksjonshus ( innlevering ) idet disse tar store gebyr - noe vi kunne oppnå uten disse.

De må ta dette på alvor og virkelig få sine eksperter til å ordne opp i rotet nå.

Føler med QXL -men vi må heller ikke la følelsene ta overhånd. De har selv ført seg
oppi uføret og komme utav dette meget raskt. Kundeservicen virker også å være nede. 8)
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: RIP QXL

Post by Samler »

tho wrote:
vivavegas wrote:
Samler wrote: En annen litt mer alvorlig konsekvens hvis mange forlater QXL er jo hva som skjer med samlermarkedet.
Kan ikke dere myntsamlere bruke gibud.no da? Det er jo billigere for alle parter.
Finn.no kan dere jo også benytte, egner seg kanskje best for lot/samlinger
man vil bli kvitt. Auction.no har dere også.
Vi får først se ann utviklingen på dette - men begge de nettsted du nevner er ikke
av samme kaliber som QXL var/er.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: RIP QXL

Post by Samler »

:roll:
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: RIP QXL

Post by vivavegas »

Aldri-si-aldri. Folk har en tendenes til og kaste seg over slike saker og si "jeg skal aldri mer....".
Noen titalls kommentarer her på forumet og QXL facebook-sider er for lite til og konludere.

Trykker man på liste istedenfor galleri ser straks ting mer pent ut. Hvis de i tillegg gjeninnfører kategoriene trur jeg det kan være "bra nok" til at mange kommer tilbake.
Samt at man selvsagt må rette opp andre feil som karakterer, utestående osv.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: RIP QXL

Post by tho »

vivavegas wrote:Aldri-si-aldri. Folk har en tendenes til og kaste seg over slike saker og si "jeg skal aldri mer....".
Noen titalls kommentarer her på forumet og QXL facebook-sider er for lite til og konludere.

Trykker man på liste istedenfor galleri ser straks ting mer pent ut. Hvis de i tillegg gjeninnfører kategoriene trur jeg det kan være "bra nok" til at mange kommer tilbake.
Samt at man selvsagt må rette opp andre feil som karakterer, utestående osv.
Det er synd på oss normenn som ikke har noe annet enn QXL. Stakkars oss.
Tenk på svenskene. De er tilfredse uten i det hele tatt ha noe QXL :D
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: RIP QXL

Post by Myge »

Det kan virke som om programmererne hos Qxl/Lauritztror hashtags er tingen. De som har laget sidene er neppe samlere, men hipstere som tror at alt som er nytt og spennende er bra. Denne gangen har de bommet igjen.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: RIP QXL

Post by Kjetil Kvist »

Myge wrote:Det kan virke som om programmererne hos Qxl/Lauritztror hashtags er tingen. De som har laget sidene er neppe samlere, men hipstere som tror at alt som er nytt og spennende er bra. Denne gangen har de bommet igjen.
I approve of this message.
Attachments
seal.jpg
seal.jpg (26 KiB) Viewed 1279 times
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
ulfjoh01
Posts: 115
Joined: 01 Mar 2014 16:59

Re: RIP QXL

Post by ulfjoh01 »

Fikk gitt ett par bud hos en som har flyttet til Gibud og vil det så lenge han har noe av interesse.

Har både solgt og kjøpt via SAS, men liker Gibud like godt om ikke bedre.
Tidvis kjøp av samleobjekter via Ebay også av en selger med tilhold i Thailand.
Ellers benyttes Ebay mye for annet, det meste er billigere enn her i Norge, noe mye billigere.

Tradera brukes litt for vinylkjøp - dette er blitt for dyrt i England og Tysland nå etter at Norske kroner sank så i verdi.

På Qxl finner jeg knapt noe som helst, og like greit er vel det.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: RIP QXL

Post by vivavegas »

Over en uke og lite/ingenting skjedd, og det skal ikke bli bedre før 20. juli. Se for dere et teleselskap som hadde overlevd hvis de hadde gjort noe tilsvarende. Men siden de har en slags monopolsituasjon så ser jeg ikke bort i fra både kjøpere og selgere kommer tilbake hvis ting endrer seg. Man registrerer jo f.eks. kredittkort for den minste ting i 2015 så trur det burde være en grei ting. Hvordan har prispolitikk vært igjen de siste årene? Gratis listepris er jo også greit.
Post Reply

Return to “Auksjoner”