RIP QXL

Her kan du diskutere online auksjoner.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: RIP QXL

Post by hertervig »

Tho er nok klar over at man ikke kan by på egne auksjoner. Det han sier er at det er mange av selgerne som ikke bare selger, de er også ivrige budgivere på andres auksjoner.

Selv velger jeg å vente med å legge ut de objektene jeg hadde for salg før kollapsen 01.07. til jeg ser hvordan systemet blir når den nye plattformen kommer tilbake. Det vil den måtte, og Qxl har sagt at det kommer til å skje. De vil nok stresse dette.

I noen grad er jeg fortsatt budgiver hos Qxl i forhold til at det nå kan være mulig å gjøre gode kjøp der. Det er heller ikke uproblematisk. På min første auksjon med meg som vinnende budgiver får jeg mail fra selgeren. Han sier han har fått mail fra flere som har ønsket å gi høyere bud på auksjonen, men ikke fått det til. Så nå vil han først kontakte Qxl for om mulig å finne ut hva som har skjedd. Nå er det vel flere mulige forklaringer her, men helt usannsynlig er jo scenariet ikke. I så fall har Qxl på en eneste auksjon prestert å få en med god grunn helt klart misfornøyd selger, flere misfornøyde budgivere samt en svært lite tilfreds budvinner.

Samt en rimelig god grunn til å vente med å legge ut objekter der til situasjonen er noe mer avklart. Men for all del, - velbekomme.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: RIP QXL

Post by Samler »

hertervig wrote:Tho er nok klar over at man ikke kan by på egne auksjoner. Det han sier er at det er mange av selgerne som ikke bare selger, de er også ivrige budgivere på andres auksjoner.

Selv velger jeg å vente med å legge ut de objektene jeg hadde for salg før kollapsen 01.07. til jeg ser hvordan systemet blir når den nye plattformen kommer tilbake. Det vil den måtte, og Qxl har sagt at det kommer til å skje. De vil nok stresse dette.

I noen grad er jeg fortsatt budgiver hos Qxl i forhold til at det nå kan være mulig å gjøre gode kjøp der. Det er heller ikke uproblematisk. På min første auksjon med meg som vinnende budgiver får jeg mail fra selgeren. Han sier han har fått mail fra flere som har ønsket å gi høyere bud på auksjonen, men ikke fått det til. Så nå vil han først kontakte Qxl for om mulig å finne ut hva som har skjedd. Nå er det vel flere mulige forklaringer her, men helt usannsynlig er jo scenariet ikke. I så fall har Qxl på en eneste auksjon prestert å få en med god grunn helt klart misfornøyd selger, flere misfornøyde budgivere samt en svært lite tilfreds budvinner.

Samt en rimelig god grunn til å vente med å legge ut objekter der til situasjonen er noe mer avklart. Men for all del, - velbekomme.
Mulig du har rett i det - men man kan/kunne oppfatte det på en slik måte mht. budgivning. Dette har tho hevdet tidligere på forumet til QXL.

sitat : Så det er nok bare de budgivere ( mange av selgerne byr på ) sitat slutt.



Ellers er jeg enig med deg i at man vil vente med å legge ut objekter for salg pga. kollapsen 01.07 ( forstålig det )

Jeg velger å tro at en evt. ny oppdatering på noe sikt ikke vil ha samme rot som sist - i såfall vil det være " kroken på døra "


Jeg ser at mange av de gamle selgere er kommet tilbake ( selv om de hevdet at de hadde sluttet )


Ser også at det ikke er stor budgivning nå og kjøpere kan gjør et godt kjøp. Jeg hadde flere auksjoner ute før opppdateringen og
fikk oppleve at budene stoppet etter at den nye oppdatering var kommet. Fikk ødelagt flere auksjoner av den grunn. Fikk kompensert
for dette.La oss gi de en sjanse nå. Jeg er optimist og ikke pessimist -mulig noen vil si naiv?
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: RIP QXL

Post by Samler »

Er selvfølgelig klar over at ingen kan by på egne auksjoner ( skulle bare mangle ) men det var ikke
det jeg oppfattet av den jeg siktet til. Mulig noen forsøker dette ( gjør dette ) i såfall vil det
være lite prisverdig og ikke minst uholdbart.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: RIP QXL

Post by vivavegas »

Hatt en pause fra forumet. Noen med synspunkter hvordan QXL har utviklet seg de siste ukene. Tilsynelatende noe av det samme ifht. forrige innlegg, men ikke fulgt så veldig nøye med.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: RIP QXL

Post by tho »

vivavegas wrote:Hatt en pause fra forumet. Noen med synspunkter hvordan QXL har utviklet seg de siste ukene. Tilsyn!elatende noe av det samme ifht. forrige innlegg, men ikke fulgt så veldig nøye med.
Hei, ikke ta pause da vivavegas, men en god natts søvn gjør underverker :D

Stå på, vi trenger deg her i forumet!
ulfjoh01
Posts: 115
Joined: 01 Mar 2014 16:59

Re: RIP QXL

Post by ulfjoh01 »

Ser QXL ikke selger våpen og ammo etter Mai 2016 når jeg leser deres auksjonsregler.
Dessverre er ikke disse selgere flyttet over til gibud.no

Var en oppløftende stemning og ett frisk pust på gibud.no i fjor da qxl forsøkte å ødelegge totalt for seg selv.
Større selgere av vinyl fra Danmark flyttet over også en del selgere av frimerker.
De fleste av disse er tilbake på qxl nå, noen frimerkeselgere er ennå på gibud - ære være dem for det!

Har selv hatt noen auksjoner på gi bud, og opplegget var lett, og mener gibud er betydelig billigere enn qxl.
Er jo en del bok, blader, hefteselgere på gibud som er der ennå, som jeg husker fra qxl.

Jeg ble ikke tilbudt mine innestående penger tilbake av qxl - derimot ble jeg ønsket lykke til ved å forlate qxl, mine penger sto nesten året inne hos qxl før jeg ved noen auksjoner brukte dem opp.
Håper enda at flere skal bruke gibud, SAS brukte jeg for 10 år siden som myntsamler og samler av frimerker, men synes det aldri var særlig der selv om jeg solgte en del objekter/mynter der.
Torget på Finn.No er jo i stor grad blitt gratis for en del objekter og har sikkert tatt en del kunder fra qxl.
Er sjeldent innom qxl, men kan gi bud, kjøpe ett objekt der hvis det er veldig ettertraktet for meg.
Men dette skjer heller sjeldent nå.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: RIP QXL

Post by tho »

Jeg har et avslappet forhold til QXL fortiden, hverken gledesutbrudd eller sinne. :lol:

Tiden er nå inne til å prøve seg fram litt, prøve med noen auksjoner der. Jeg er helt
sikker på at jeg får solgt om jeg legger ut de rette tingene. Da skal det bli bud uten
gjennopplastninger. Litt erfaring har jeg jo.

Dog blir det neppe stor butikk, dvs. mye penger. Ser det mest nostalgisk som en lite
frisk pust fra gamle dager da det stod på som best, samt få litt igjen for slikt som
det blir for mye bryderi å selge på f.eks. Finn.no.

Har ellers meget god erfaring med å selge på Finn.no. Har fått solgt alt jeg har
lagt ut, og ofte går det unna på få minutter etter at annonsen er synlig.
Da er det virkelig gøy, men man må være servil og ha fordelaktige priser.
Ingen ulempe å bo sentralt i Oslo heller for ting som skal hentes.

Hvordan det er med frimerker og mynter der, vet jeg ikke.

Gibuds problem er vel at det ikke er kjent for folk flest.
ulfjoh01
Posts: 115
Joined: 01 Mar 2014 16:59

Re: RIP QXL

Post by ulfjoh01 »

Solgte en større mynt og seddelsamling for noen år siden og var da ofte innom QXL.
Har nå begynt på ny med mynter og ser det er færre aktører på nettet.
Hos QXL er det en lidelse å se ikke bare enkelte, men mange auksjoner.
Der det forlanges 100 - 400,- kr for en ordinær mynt i KV 1 prissatt i Norske myntkataloger til kr 5,-
Dette er totalt ødeleggende for seriøse selger, bortkastet tid for samlere som vet hva de vil ha og siste spikeren i kista for QXL.

Hos SAS - Scandinavian auction system føler jeg meg ikke helt trygg som budgiver.
Dette angående budgivning og sikkerheten ved dette.
Ser nylig at mynter skadede sådanne i kvalitet 1 - 2 gikk for prisen mynter i KV 1+ er priset som.
Her må det være ugler i mosen, eller er det totalt uerfarne kjøpere?
Man kan jo søke opp disse mynter hos myntselgere, uten skader til 60% av prisen.
Må si jeg er skeptisk.
Nyere mynter er greit, kjøp fra rull, de holder kvalitet null - burde de.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: RIP QXL

Post by Samler »

tho wrote: 19 Jun 2016 20:49 Jeg har et avslappet forhold til QXL fortiden, hverken gledesutbrudd eller sinne. :lol:

Tiden er nå inne til å prøve seg fram litt, prøve med noen auksjoner der. Jeg er helt
sikker på at jeg får solgt om jeg legger ut de rette tingene. Da skal det bli bud uten
gjennopplastninger. Litt erfaring har jeg jo.

Fornuftig tankegang.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: RIP QXL

Post by Kjetil Kvist »

Ser Hundreårsmyntene ligger på QXL fra rundt 170 til 210 kroner/stk.

Jeg er optimist, og kjøper når de når 150 kr/stk.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: RIP QXL

Post by Samler »

Kjetil Kvist wrote: 17 Sep 2018 21:36 Ser Hundreårsmyntene ligger på QXL fra rundt 170 til 210 kroner/stk.

Jeg er optimist, og kjøper når de når 150 kr/stk.
Mulig du har vært optimist, men så vel er det ikke. :lol:
ulfjoh01
Posts: 115
Joined: 01 Mar 2014 16:59

Re: RIP QXL

Post by ulfjoh01 »

Er litt innom QXL og prisene er hinsides hos mange.

Dessverre har noen av disse flyttet over til Gibud.

Men ser 1 krone 1985 i kv 01 ligger ute to steder hos QXL til utropspris/&kjøpspris 50,- kr stk.
Noen sirkulerte, godt sirkulerte 1 kroner fra 60-tallet for 40,- kr

1 kroner fra 1925-26-27-36-39 godt sirkulerte for 300,- kr

Scandinavian Auction system er bra, selv om der er noen få der med dårlige bilder og litt stive priser.
Men de større samlere har gode tilbud, dette gjelder også mynthus.
ulfjoh01
Posts: 115
Joined: 01 Mar 2014 16:59

Re: RIP QXL

Post by ulfjoh01 »

Ser det har kommet en rekke aktører fra QXL til gibud etter hvert.
QXL er dårlig på mynter og frimerker nå stort sett, de fleste selgere har kommet over til gibud.

Flere grunner til dette, bla. hammerslaggebyret på 5 kroner for hvert bud, noe som kunne fordoble prisen på objektene hvis de var i dem rimelige enden av skalaen.

Men har nå fått blitt kjent med gibud etter hvert som flere selgere/kjøpere kom de også gibud har sine irritasjonsmomenter.
Det ene er at selgerhonorarer ikke automatisk betales tilbake når kjører ikke betaler.
I fjor sensommer ble jeg bedt av gibud om å vente, lenge, lenge på betaling som aldri kom fordi kjøper kunne være på ferie skrev gibud til meg.
Altså han kunne gi bud på ferie men ikke betale.

Deres løsninger med blokkeringer funker heller ikke, og tidvis må man bare blokkere.
Blokkerer man noen ser de blokkerte fremdeles annonsene og har mulighet til å spamme selger med emailer.
Gav gibud beskjed om dette, og fikk til svar at de ville vite hvorfor jeg blokkerte.

Jeg hadde skrevet overbyr, uten å skrive overbyr egne annonser, som blir drevet i været og aldri betalt.
Med disse opplysninger i bakhode er jeg skeptisk uansett hvor det er, når kjøpere begynner å få en rekke auksjoner inne, og det kommer til betaling.
Ett enkelt auksjonssalg kan koste vel så mye og mere, men blir mindre støy ved å få refundert selgerhonorarer og laste opp på nytt.

Jeg ser nå en viss grådighet hos gibud.
De er enda neppe godkjente av alle, og er svært mangelfulle på vinyl og andre samlerobjekter.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: RIP QXL

Post by tho »

ulfjoh01 wrote: 01 Apr 2020 16:16 Flere grunner til dette, bla. hammerslaggebyret på 5 kroner for hvert bud, noe som kunne fordoble prisen på objektene hvis de var i dem rimelige enden av skalaen.
Hammerslagsgebyret på QXL er 10 kr.

Hvis du irriterer deg over Gibud, så kan du jo heller bruke Finn.
Post Reply

Return to “Auksjoner”