RIP QXL

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: RIP QXL

Post by tho »

vivavegas wrote:Noe nytt her?

Dvs. hvor har det blitt av alle selgere. Da tenker jeg ikke bare i kategoriene mynter, men også postkort/frimerker etc. etc. etc.
Folk flest bruker finn.no. De som solgte frimerker er på gibud.no. De som selger mynter har flere alternativer.
Større ting selges nesten utelukkende på finn.no.

Norge har ikke rom for mere enn en nettauksjon, så det beste vil være at alle droppet QXL og heller
satset på gibud.no, evt. at det etablerte noe ala Tradera.com i Norge.

Finn.no vil leve videre og egner seg spesielt for litt dyrere ting og ting som bør hentes pga. av størrelsen.

Danskene kan drive sitt QXL i Danmark. Jeg gir blaffen i det.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: RIP QXL

Post by Lagrinn »

Jeg synes det er trist om qxl skulle forsvinne ifra Norge, det var en oversiktlig og ålreit side når jeg debuterte i myntverden, å det var vel mye av grunnen til at jeg begynte med det.

Dem som tror store flotte auksjoner med mynter i titusenkroners klassen er det som får folk til å samle mynter må nok tro om igjen, at det kan være spennende å se igjennom slike kataloger å følge med, å muligens motivere i startfasen kan jeg skjønne, men husker første gangen jeg kjøpte et objekt til over 1000 lappen som relativt ny samler, det ga meg en liten følelse av galskap.

Dem fleste går jo lavt ut, kjøper et par lotter til noen 100 lapper, setter disse i album, oppgraderer enkelte mynter underveis, utvider samlerområdet, selger alt og begynner helt på nytt i en annen "kategori". Underveis her så øker interessen, å den 1000 lappen du fikk vondt i magen av å "kaste bort" på en mynt er bare blitt den første av mange, men nå er følelsen en helt annen, nemmelig glede og et sug etter det ene objektet du ønsker å kjøpe ifra auksjonskatalogen som du har studert ifra perm til perm og nøye vurdert hvor du kan få mest ut av dine hardt oppsparte midler.

Jeg har gjort en del handler på qxl, selve utvalget av gode norske medaljer er noe snevert, men det er det jo uansett om mann hadde gått igjennom hele verdens utvalg i auksjoner, men gjort mange gode handler på sølvmynter som har vist å lønne seg, å også hatt noen salg jeg er ok + fornøyd med.

Nå har ikke jeg vært så veldig aktiv dem to-tre siste årenen, så har ikke fulgt utviklingen på qxl, men min erfaring er at mann nådde ut til en stor kundegruppe å at det som blei solgt gikk for markedsverdi +- noen %.

At andre aktører kommer til å sluke disse salgene og er jeg ikke så redd for. Finn.No er en flott nettside, men her veit du ikke om det er Kjell-T-Ringen eller Mette på 50 år med rent mel i posen du handler med, jeg har ettervært gjort noen handler her også, å liker å møte opp på døra dems å se hva jeg kjøper før dem får penger, da begrenser markedet seg fort til østlandet og Vestfold for min del.
Gibud.No er en side som kan klare dette, men da må driver av siden henge med på utviklingen, vi får håpe han gjør det.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: RIP QXL

Post by Arve »

Auction.no er vel en grei auksjonsplattform hvor det omsettes mye billig mynt.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: RIP QXL

Post by Lagrinn »

Arve wrote:Auction.no er vel en grei auksjonsplattform hvor det omsettes mye billig mynt.
Ja, men selve siden er utdatert selv etter siste oppgradering, den er ikke i nærheten av det qxl var før omleggingen til den nye plattformen etter min mening.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: RIP QXL

Post by tho »

Jeg er enig i at QXL var et flott nettsted de første årene, men de begynte å gå nedover når de
dårlige selgerne kom på banen med ulovlige merkevarekopier, storselgere som ikke holdt hva
de lovet (og QXL slettet de negative karakterene fortløpende), og til sist alle de med storselger-
avtale som lesset ned nettstede med de 10.000 talls gjennopplastningene sine.

QXL var altså fint, så ble det dåligere og dårligere, og nå er det ubrukelig for det meste.
Dessuten er virksomheten i Norge avviklet. At enkelte skal klamre seg til dette nettstedet
lenger kan jeg ikke fatte å begripe. Billigmynter for nybegynnere kan med fordel legges
ut på gibud.no. Selv dansker har forstått at de kan bruke gibud.no i Norge.

Selv har jeg begynt å bruke finn.no for å kvitte meg ed ting. Skal man få solgt bør man
sette seg inn i hva folk er villig til å betale for gjenstanden. Det er betydelig lavere enn
det prisnivået som er vanlig på finn.no. Jeg har også handlet hos selgere som har
lave priser. Vær obs. på at det er en del svindlere på finn.no og selgere med priser
som er hinsides en annen verden.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: RIP QXL

Post by Samler »

vivavegas wrote:He-he.
Du og tho må vel være de rake motsetninger når det gjelder troen på QXL.
Nå er jeg ikke interessert i myntbrev, men her om dagen når jeg skulle sjekke QXL så så jeg jo også noen av de fine nye funksjonene.

Sjekk ut "Mynter og Sedler" og så "Norske mynter" og så komme de kategoriene de har blitt lagt ut auksjoner. F.eks. "Samlerhusets".
Problemet blir jo at man skriver ting forskjellig, f.eks. at noen skriver SH.
I tillegg blir det ofte litt misvisende etterhvert som man trykker seg nedover i kategoriene.
tho er i utgangspunktet en mann med mange meninger og gir mye bra input på flere områder -men det betyr
ikke nødvendigvis at han alltid har rett ( sikkert ikke jeg heller )

Jeg bare refererte bere til en e-post jeg fikk fra support manager fra QXL dk. som de skrev. Myntbrev er heller ikke min greie -men
solgte nå noen mynter og så får vi se om alle gjør opp for seg. Merker at sluttbud var lavere enn før oppdatering. De opplyste også at de hadde
brukte den gamle plattform for oppretting av noe -men sluttresultatet ville bli en glede for alle trofaste QXLere.

Time will show.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: RIP QXL

Post by Samler »

Kloke ord fra Lagrinn.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: RIP QXL

Post by Espen »

Må si jeg savner å browse qxl og å få mail fra dem.
samlerens
Posts: 21
Joined: 27 Aug 2015 20:41

Re: RIP QXL

Post by samlerens »

Ja tho har fatt det som han vil. Norske arbeidsplasser er nedlagt, og Roschberg selger en speciedaler
pa auksjon hos Skanfil (20% komm. til kjoper og 20% komm til selger), 20 eller 40 prosent er jo mye billigere enn
5 kroner. Og Skanfil er jo norske og de forsvarer jo selvsagt kun sine kostnader og er ikke profitt baserte,
og deres tilstedevarelse i Danmark og Sverige er kun av humanitare arsaker (selvhjelp).

Dette er fremdrift og tho er vel ogsa fornoyd med dette resultatet.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: RIP QXL

Post by stigulv »

samlerens wrote:Ja tho har fatt det som han vil. Norske arbeidsplasser er nedlagt, og Roschberg selger en speciedaler
pa auksjon hos Skanfil (20% komm. til kjoper og 20% komm til selger), 20 eller 40 prosent er jo mye billigere enn
5 kroner. Og Skanfil er jo norske og de forsvarer jo selvsagt kun sine kostnader og er ikke profitt baserte,
og deres tilstedevarelse i Danmark og Sverige er kun av humanitare arsaker (selvhjelp).

Dette er fremdrift og tho er vel ogsa fornoyd med dette resultatet.
QXL tar 8% de også da, og har ingenting med salget og gjøre.

Har faktisk bare to ganger kjøpt mynt til over 10 000,- på qxl og da har det vært av noen andre i myntmiljøet har gått god for.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: RIP QXL

Post by vivavegas »

Jeg trur fremdeles det er håp jeg!
Fungerer ting sånn nogenlunde hvis/når de kommer med en oppdatert versjon trur jeg 80-90% vil komme tilbake.

Da selvsagt av hvor mye de klarer og fikse opp.
samlerens
Posts: 21
Joined: 27 Aug 2015 20:41

Re: RIP QXL

Post by samlerens »

Det er nok ikke bare mynter i hoy prisklasse som blir berort, ta feks. denne 2 kronen som numisma har for salg til kr 750.
Denne kan jeg kjope hos numisma for kr 750.
Pa QXL vil denne ha kostet meg kr 755 og da ville du som selger ha mottat ca kr 675.
Dersom du valgte Skanfil ville tilslaget blitt kr 630 og kjoperbetalte litt mer enn kr 750.
Selger derimot ville mottatt kr 504. Hvilket er ca 170 kr mindre enn pa QXL.

Proporsjonalt vil sevlfolgelig disse belopene oke med summen, inntil man har dyre mynter som man kan forhandle
kommisjonen pa kanskje.

Men det er vel mange som ogsa selger mynter i lavere klasse....????

Poenget mitt, er at man kan ikke boikotte dette systemet uten a ha et reelt alternativ, i mined oyne.
Og jeg ser ikke og har heller aldri sett noe reelt alternativ til QXL.

Det blir som a boikotte narbutikken sin, for deretter finne ut at det er 10 mil til narmeste narbutikk.

Hvorvidt man onsker a selge pa Skanfil, QXL, OMG, Roschberg, Numisma etc er frie valg pa lik linje som nar man onsker a kjope.

Men, til dags dato har jeg ikke og jeg kan heller ikke se noen fordel av denne boikotten, tvertimot.
Det blir kun et vesentlig alternativ mindre for kjop og salg. Hvilket til syvende og sist ogsa kan fa mere dramatiske konsekvenser pa lang sikt enn det man kan tenke seg, kanskje...?????

Men selvsagt finnes det aktorer som vil dra fordel av dette, men det mener jeg er kortsiktig.

Jeg tar kanskje feil og denne type mynt vil omsettes med salgsrekorder pade pa GiBud og Finn.no.
Attachments
2 kroner.jpg
2 kroner.jpg (376.03 KiB) Viewed 1420 times
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: RIP QXL

Post by Myge »

samlerens wrote:Ja tho har fatt det som han vil. Norske arbeidsplasser er nedlagt, og Roschberg selger en speciedaler
pa auksjon hos Skanfil (20% komm. til kjoper og 20% komm til selger), 20 eller 40 prosent er jo mye billigere enn
5 kroner. Og Skanfil er jo norske og de forsvarer jo selvsagt kun sine kostnader og er ikke profitt baserte,
og deres tilstedevarelse i Danmark og Sverige er kun av humanitare arsaker (selvhjelp).

Dette er fremdrift og tho er vel ogsa fornoyd med dette resultatet.
Hei Samlerens.

Til info. Qxl "la ned" sine norske arbeidsplasser for en god stund siden, de valgte å "flytte" den norske avdelingen til Danmark, så det er ene og alene Lauritz som har valgt det. Designmessig har Qxl skutt seg selv i foten, og det går ikke ann å tjene penger på en webplattform som ser ut som om den er laget med tanke på twitter/hashtags/Instagram, samlere tenker og bruker ikke nettsteder på en slik måte.

Prosentregning er ikke din sterkeste side. For meg ser det ut som din sterkeste side, er å registrere deg med en haug med forskjellige kallenavn her inne. Hvilken konto ønsker du egenlig å bruke her inne? For det er forvirrende når 7 andre brukernavn stammer fra samme IP-adresse, når navnene på dem er så like.

Skanfils tilstedeværelse i Norden gir arbeidsplasser til over 40 mennesker, og gjør samlinger tilgjengelig på en trygg måte for mange samlere. Ingen tvinger deg til å handle eller levere inn der, men mange velger å gjøre det, pga sikkerheten i et slikt system. Det er ikke unikt, man har mange flere som driver på samme måte, Blomqvist, Oslo Myntgalleri, Bruun Rasmussen, Künker, Teutoburger Muntzenauktion, osv osv.

Jeg synes det er helt tragisk at Qxl har blitt ødelagt av noen danske fjompenisser, det er skadelig for samlermarkedet, og det gjør det mer usikkert for mange samlere og selgere når slikt skjer.

Det at du har et horn i siden til Skanfil er helt greit. Du er en ung, ny samler, som etterhvert muligens vil oppdage fordelene med at det fortsatt finnes mennesker som synes det er en kjekk jobb å jobbe med samleobjekter. Heldigvis er det flere firma, så det er en sunn konkurranse i markedet. Du kan velge og vrake dem du vil, det er en av fordelene man som samler har her i landet. Dessverre er Qxl nå et sted som ikke er så lett å bruke lenger, og jeg er mer bekymret for at den gjengse samler mister en plattform, enn jeg er glad for at kundestrømmene beveger seg til andre salgsplattformer.

Så skal det også sies at Facabook har skapt en renesanse for samlere. Det er de siste årene dukket opp mange forskjellige grupper, som har god form for justis innad i gruppene, og kaster ut svindlere fra salgsgruppene sine. Det er gode objekter der, de koster ikke noe hammerslagsgebyr eller provisjon, og selges på auksjon der inne. Det er kanskje mer et sted for deg. Der har de helt sikkert egne forum for sedler fra Venezuela også.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: RIP QXL

Post by vivavegas »

Tja. Man venner seg til det meste. Får man tilbake en ordentlig kategori-inndeling på nye QXL så trur jeg faktisk mye er gjort. Det er mulig de tunge og (i all hovedsak eldre?) samlere bruker internett på en gammel måte. Men er nok mange som er vant til og bruke mobilen og som kanskje også ser fordeler med måten man nå har gjort det (igjen med store forbehold om at ting blir endret).

Husk igjen (som også andre har nevnt) at de fleste objekter som blir solgt på QXL (90%+++) er objekter som få auksjonshus vil selge enkeltvis.

QXL tar jo også heller ikke sånn sett hensyn til samlermarkedet og er nok like opptatt at de som selger en brukt sparkebukse, smykker etc. etc.
samlerens
Posts: 21
Joined: 27 Aug 2015 20:41

Re: RIP QXL

Post by samlerens »

Hei Myge.

Jeg vil oppklare et par ting:

1. Jeg har selv hatt et firma i utlandet, hvor boikotting var et mentalt/emosjonelt problem for meg.
Da bokottingen ogsa involverte min kone og mine ansatte.
Jeg/firmaet ble boikottet av en gruppe mennesker som hadde alle hadde en fellesnevner.... gruppen..
og igjen det viktige a tilhore en gruppe ble for meg en interessant observasjon.
Innad kan man vare enig, men utad kan man ogsa vare enig, avhengig av situasjonen... (min erfaring dog).
Boikotterene ila meg og mitt firma egenskaper som ikke var sanne, mtp hva intensjoner jeg hadde osv,
likte ikke likte, hadde sagt osv.....
Egenskapene boikotterne ila meg var ikke korrekte i mine oyne, og jeg vet fremdeles ikke hvorfor de gjorde det?????
Jeg nevnte aldri til noen, bortsett fra min kone hva jeg syntes om denne "problemstillingen", da jeg hadde opptil 8 ansatte i hoysessong (6 mnd).

Det kontroversielle for meg og den beslutningen jeg en gang tok, var a legge ned firmaet etter en ekstrem ulykke i firmaets lokaler.
Arsaken til nedleggelsen, var ikke pga resultatet, da jeg tjente penger hele tiden, hvert ar, og hvert ar tjente jeg mere og mere, og hvert ar konvertert "boikottere" litt etter litt over til meg/mitt firma, uten at jeg forandret min profil eller adferd/produkt.
Da den forferdelige ulykken skjedde husker jeg at "sjefene av boikotterne" kom til meg og grat, og sa at de folte med meg og ville faktisk savne meg. Den storste faktoren til at jeg valgte a legge ned "butikken" var den psykologiske belastningen vedr. "boikotten",

Dette er siste gangen jeg hadde en"jobb".
Det som provoserte meg i denne sammenhengen var/er nar du nevner LSD etc, og enkelte ganger, mange fremstar du for meg ivhertfall like mye som Skanfil selger som privatperson. Og det a benevne personer/firmaer/etc, bor i det minste fremstilles pa en konstruktiv mate. Ikke minst med tanke pa at du selv har en aktiv rolle i et datasystem.

Videre dersom du kikker pa Heritage Auction, vil du oppdage at de har gjort en liten forandring i sommer.
Slik at den elektroniske utviklingen vil nok bare fortsette........ kanskje ikke i Norge men dog Danmark ihvertfall.

2. Min inkompetanse og ung.
Jeg er ikke ung. Jeg har jobbet i 20 ar i bank, hvorav ca 2 ar i Norges bank, pa begynnelsen av 1990 tallet, og jeg har fremdeles kontakt med enkelte av mine "gamle kolleger". Jeg har vart hovedkasserer mm.,
deltatt i hovedasserer moter pa regionalt niva, slik at engang var jeg ogsa realtivt oppdart pa Norges pengepolitikk og pengeutstedelser.
Videre har jeg jobbet med dataprogrammer("plattformer") innen betalingsformidling/systemer som involverte bade transakjsoner gebyrer og renteberegning. Renteberegning ned pa nivaet til den 5. desimalen, hvor det eksisterte en dissen/feil. Alt av min norske mynt og seddel portefolje har jeg tilegnet meg siden 1981.

3. Jeg har ogsa prosjekterfaring, bade innen forprosjekt, prosjekt/live og "etterprosjekt.

4. Vedr. min identitet pa forumet, sa er det for oyeblikket behagelig for meg. Jegbruker kun 1 id av gangen, slik at jeg varierer ikke min identitet. I dag er jeg samleren, men ikke samlerene og lala samtidig.
Jeg mener og tror ikke at det er ulovlig?
Og da du jo i tillegg til a vare Myge og Skanfil representant er du vel ogsa Moderator?
Er det bedre a inneha 3 roller pa enbruker?
Og hvordan skal jeg til enhver tid kunne vite hvem jeg forholder meg til?

1. Myge?
2. Skanfil ansatt)selger?
3. Moderator?

I ditt innlegg har du tilkjennegitt tilgang til min IP adresse, hvilket vel kun moderatorer har tilgang til?

Jeg er ikke flau over hvem jeg er, videre er jeg heller ikke flau over mine innlegg, ei er jeg flau over min samling av mynter og sedler.
Min identitet (mitt virkelige navn) onsker jeg ikkke publisert, safremt jeg velger det selv.
Videre er mine innlegg ikke basert pa profitt, hverken kjop eller salgt,slik at jeg jeg gir deg tillatelse til a legge frem alle mine brukernavn, men ikke mitt virkelige navn.
Jeg mener og tror at jeg er den eneste som skriver pa en slik mate som meg, og av den grunn kan kun mine innlegg kun henvises til meg. Dersom jeg tar feil, beklager jeg virkelig. 1 gang har jeg brutt unntaket.

Videre tolker jeg at du i egenskap av moderator har tilgang til min IP adresse, den makten du har som moderator tilkjennegir du som Myge.

Av den grunn, kan du vennligst tilkjennegi di mening om Venezulanske sedler under posten Specime, Error og Proof sedler. Slik at din mening som Myge/moderator/Skanfil ansatt blir hort av alle?
Og pa samme tid oppnar vi at denne "spalten" blir fortsatt pa en korrekt mate, som ikke involverer hva som skal postes her eller der.

Du har na fatt mitt svar, og det har jeg gitt ene og alene fordi jeg anser deg som moderator.
Neste gang du henvender deg til meg som Myge, vennligst tilkjennegi hvem du represneterer: Myge/Skanfil eller Samlerforum.

Da du tilkjennegir en interesse for research, kan jeg pa forhand opplyse deg om at min IP adresse blir flyttet til Spania.
Post Reply

Return to “Auksjoner”