RIP QXL

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: RIP QXL

Post by tho »

Danskene har den blå avis : http://www.dba.dk

Særlig egnet for markspiste mynter er den nok ikke :lol:

Eierne av QXL har nok håp om at de som synes QXL er dritt skal strømme
til Lauritz.com, der disse eierne tar langt mere provisjon og gebyrer.
Det er no tanken bak prosjektet/omleggingen (som jeg har nevnt tidligere).

Her i Norge er det to valg; gibud.no eller finn.no. Hvis man ikke skal
la andre selge for seg, f.eks. skanfil. Dere myntsamlere har jo også
auctionet.com.

Spennende å følge Fretex sin aktivitet på gibud.no. De solgte bra på
QXL før omleggingen.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: RIP QXL

Post by vivavegas »

PENGEBINGEN wrote:Det har gått for lang tid nå. Det skjønner alle som kan legge sammen 2 og 2. For min egen del ser jeg ingen grunn til å komme tilbake til QXL etter denne episke forvandlingen som vil gi gjenklang langt inn i historiebøkene. Statistikken viser at Gibud.no har samme potensiale (kanskje bedre) enn det synkende QXL-skipet. Jeg har ''skiftet beite'' til Gibud.no da kollapsen ble et faktum tidlig i juli. Siden da har jeg hatt 769 auksjoner. Av disse ble 286 solgt og 483 forble usolgt. Veldig greit bare med ett klikk å få opp alt av statistikk. Jeg selger jo mest ''markspiste loppiser'' i myntkategorien foruten noen få mynter i 500-1000 kroners klassen. I midten av juli som er den sløveste tiden på året, var det i myntkategorien på Gibud.no ca. 1 100 aktive auksjoner. Mens det nå har økt til ca. 3 300 aktive auksjoner. Så det er ikke sikkert at Gibud eller forsåvidt Tradera er like håpløst som QXL. Har mistet troa på QXL og nå glipper det hengende snøret også. Jeg mistet ca. 3 000 karakterer og ca. 300 kroner i forhåndsbetalt buffer. Jeg beholdt ca. 31 000 karakterer, men fikk en regning på ca. 200 kr som jeg aldri vil betale. HAHA! Jeg holder et våkent øye med QXL ennå i vitenskapens navn, og tror det er ca. 99 % sjanse for at dette ikke går bra. Ca. 99 % av selgerne har jo funnet grønnere gress på den andre siden av gjerdet. Uten selgere stopper dette av seg selv. Kanskje det er bedre å være budgiver, men det er temmelig håpløst å være selger slik det er nå. Det skal bli vanskelig for QXL å komme tilbake og hevde seg iløpet av inneværende generasjon. De må være tålmodige i Danmark, og vente til neste generasjon er tørr bak øra tror jeg. :mrgreen:
Interessant statistikk. Du selger vel mye av det samme som meg. Dvs. jeg har ikke vært aktiv på en stund, men har hundrevis (hvis ikke tusenvis) slike vanlige objekter. Objekter andre vel harselerer over, men som det tydeligvis er ett marked for.
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: RIP QXL

Post by PENGEBINGEN »

Markedet for ''loppebefengte og markspiste'' dårlige mynter er vesentlig større enn for de skinnende blanke 10 000 kroners myntene. Det er en langt større jobb å legge ut 400 mynter til 50 kroner stykket, enn èn eneste mynt til 10 000 kroner. Summen blir jo den samme om man klarer å selge halvparten, men det medfølger et hodebry av administrasjon med å ta bilder, sende ut o.s.v.... Så for de som har ork eller energi til å holde på med kiosksalg av mynter og sedler er Gibud eller Tradera et flott alternativ. Men altfor mye rusk og rask vil nok ha en negativ effekt på sikt. Mynter til 1 og 5 kroner stykket uten en større reell verdi bør begrenses. Men slike blir faktisk ofte også solgt. Man burde vel heller kanskje lage lotter, kanskje kilovis om man ikke tror det finnes noen særlig samlerverdi i innholdet. Alternativt ikke selge i det hele tatt. Om man klarer å ihvertfall holde et visst kvalitetsnivå er markedet for billige mynter veldig stort. QXL er uansett nå blitt så fullstendig håpløst at de durkdrevne selgerne kikker febrilsk i alle himmelretninger etter andre alternativ for salg av sine objekter. QXL (Quick sell) lever ikke opp til navnet sitt. Det må skje en metamorfose med et dyptgående mediehysteri man sjelden har sett maken til om dette skal få en klassisk Hollywood-ending for QXL. :mrgreen:
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: RIP QXL

Post by Flash »

tho wrote:Det gikk altså sånn som jeg skrev om tidligere :lol:

Det kostet eierne 1,6 millioner kroner å rasere de billige nettauksjonene
i Danmark og Norge.

Eierne av Lauritz.com ønsker nemlig ikke at QXL skal være for billig og være en
konkurrent til auksjonshuset Lauritz.com, der de håver inn massevis av kroner i
form av høye gebyrer og provisjoner.

Derfor er QXL kjørt i grøfta og fungerer som en reklamebanner/"teaser" for
Lauritz.com. De som annonserer på QXL må dessuten bruke maks profilering
for å få sin auksjon vist på dette reklamebanneret. En viss intekt ligger i det,
samtidig som noen vil la seg friste til å klikke inn på Lauritz.com sitt
nettsted, der det ser ryddig og pent ut.

QXL er ryddet av veien for å gi større omsetning på Lauritz.com.
Nå har du gjentatt dette så mange ganger og i så mange former at jeg snart tror du mener det.

Er det slik å forstå at du tror/mener at Lauritz har kjøpt QXL og betalt for en stor omlegging for med vilje å gjøre det ubrukelig?
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: RIP QXL

Post by tho »

Flash wrote:
tho wrote:Det gikk altså sånn som jeg skrev om tidligere :lol:

Det kostet eierne 1,6 millioner kroner å rasere de billige nettauksjonene
i Danmark og Norge.

Eierne av Lauritz.com ønsker nemlig ikke at QXL skal være for billig og være en
konkurrent til auksjonshuset Lauritz.com, der de håver inn massevis av kroner i
form av høye gebyrer og provisjoner.

Derfor er QXL kjørt i grøfta og fungerer som en reklamebanner/"teaser" for
Lauritz.com. De som annonserer på QXL må dessuten bruke maks profilering
for å få sin auksjon vist på dette reklamebanneret. En viss intekt ligger i det,
samtidig som noen vil la seg friste til å klikke inn på Lauritz.com sitt
nettsted, der det ser ryddig og pent ut.

QXL er ryddet av veien for å gi større omsetning på Lauritz.com.
Nå har du gjentatt dette så mange ganger og i så mange former at jeg snart tror du mener det.

Er det slik å forstå at du tror/mener at Lauritz har kjøpt QXL og betalt for en stor omlegging for med vilje å gjøre det ubrukelig?
En god ting kan aldri gjentas for ofte :mrgreen:

Helt ubrukelig er vel ikke QXL for eierne. Det tjener nok en del på at selgerne må betale for
profilering, slik at auksjonene deres vises i billedgalleriet på forsiden. Ellers er sjansen for
at noen vil oppdage/finne fram til gjenstanden liten.

Dessuten er det godt synlig link til lauritz.com på forsiden. Noen link til QXL på Lauritz
sine sider er det ikke. Meningen er at kundestrømmen skal gå fra QXL til Lauritz.com.
Det viktigste for eierne var å få kundemassen til QXL, ikke å utvikle QXL til noen bedre
auksjon, hvilket kunne være en konkurent til deres egen Lauritz.

Eierne har jo også gitt uttrykk for at det var viktig å kapre kundemassen til QXL.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: RIP QXL

Post by tho »

Flash wrote:
tho wrote:Det gikk altså sånn som jeg skrev om tidligere :lol:

Det kostet eierne 1,6 millioner kroner å rasere de billige nettauksjonene
i Danmark og Norge.

Eierne av Lauritz.com ønsker nemlig ikke at QXL skal være for billig og være en
konkurrent til auksjonshuset Lauritz.com, der de håver inn massevis av kroner i
form av høye gebyrer og provisjoner.

Derfor er QXL kjørt i grøfta og fungerer som en reklamebanner/"teaser" for
Lauritz.com. De som annonserer på QXL må dessuten bruke maks profilering
for å få sin auksjon vist på dette reklamebanneret. En viss intekt ligger i det,
samtidig som noen vil la seg friste til å klikke inn på Lauritz.com sitt
nettsted, der det ser ryddig og pent ut.

QXL er ryddet av veien for å gi større omsetning på Lauritz.com.
Nå har du gjentatt dette så mange ganger og i så mange former at jeg snart tror du mener det.

Er det slik å forstå at du tror/mener at Lauritz har kjøpt QXL og betalt for en stor omlegging for med vilje å gjøre det ubrukelig?
En god ting kan aldri gjentas for ofte :mrgreen:

Helt ubrukelig er vel ikke QXL for eierne. Det tjener nok en del på at selgerne må betale for
profilering, slik at auksjonene deres vises i billedgalleriet på forsiden. Ellers er sjansen for
at noen vil oppdage/finne fram til gjenstanden liten.

Dessuten er det godt synlig link til lauritz.com på forsiden. Noen link til QXL på Lauritz
sine sider er det ikke. Meningen er at kundestrømmen skal gå fra QXL til Lauritz.com.
Det viktigste for eierne var å få kundemassen til QXL, ikke å utvikle QXL til noen bedre
auksjon, hvilket kunne være en konkurent til deres egen Lauritz.

Eierne har jo også gitt uttrykk for at det var viktig å kapre kundemassen til QXL.
Med 1 million brukere, så kostet oppkjøpet kr 1,60 pr bruker.
(Ordet bruker er kanskje misvisende, da bare en liten del av medlemsmassen bruker
QXL nå. Så 1 krone å 60 øre pr medlem blir vel bedre å si.)

Det er ikke så mye i invisterte reklamepenger.
SamleStian
Posts: 116
Joined: 03 Jun 2015 21:15

Re: RIP QXL

Post by SamleStian »

På Fantaflasker står det "Et Coca-Cola produkt", men finner du noe sted "Fra eierne av Fanta" på Cola-flasken?

Å bruke penger på å gjøre kundene sine sinte og frustrete for å få dem til bruke en annen tjeneste en selv leverer er for meg en helt ny markedstrategi. Det første brukere tenkte var nok ikke "å QXL ble dårlig, la meg gå å bruke tjenesten til de nye eierene som ødela QXL".
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: RIP QXL

Post by tho »

SamleStian wrote:På Fantaflasker står det "Et Coca-Cola produkt", men finner du noe sted "Fra eierne av Fanta" på Cola-flasken?

Å bruke penger på å gjøre kundene sine sinte og frustrete for å få dem til bruke en annen tjeneste en selv leverer er for meg en helt ny markedstrategi. Det første brukere tenkte var nok ikke "å QXL ble dårlig, la meg gå å bruke tjenesten til de nye eierene som ødela QXL".
Man kan tenke på hvem som er QXL sine gode kunder. Det er vel de selgerne som de tjener penger på.
Dessuten de personene (selgere/budgivere) som kan rekrutteres som nye brukere av Lauritz.com.
Meningen var vel ikke å gjøre medlemsmassen sinte, tanken var å skape et nytt QXL som de totalt
sett ville tjene mere penger på. Det er helt sikkert mange som vil by på bildene som vises på
QXL's forside og sikkert også vil finne det interrant å utforske Lauritz.com (mange har nok ikke
visst om Lauritz før nå). Mest av alt tror jeg det vil fungere best i Danmark. Noe sted for den
typiske samler vil det neppe bli, tror jeg.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: RIP QXL

Post by vivavegas »

Det er noe veldig halvhjertet over QXLs sine forsøk på å bli bedre syntes jeg.
Kommer "stadig" noen ekstra kategorier.
F.eks. har vel minnemynter, myntsett, sedler og sølvmynter dukket opp de siste dagene. Men kan egentlig ikke se at det har blitt noe bedre av det!
Nesten bare mer forvirrende og værre!
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: RIP QXL

Post by tho »

Det ser ut som det mest er danske auksjoner når man går inn på qxl.com.

Så hva koster det å handler der? Et tenkt eksempel:
fortolling.JPG
fortolling.JPG (51.09 KiB) Viewed 1145 times
I tillegg skal man betale hammerslagsgebyr, og det er vel 5 danske kroner.
Ved belastning av kreditkort er det dessuten vanlig å betale et gebyr,
så har noen fått regninga nylig? Hva ble det i norske kroner?
I tillegg kan det komme gebyr fra utsteder av kreditkortet, amex tar f.eks.
et lite gebyr.

350 danske blir da fort til over 750 norske kroner :D

He, he ...
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: RIP QXL

Post by Flash »

I forhold til varer fra Danmark (eller andre EU land) er vel dette akkurat som før.

Ellers er jeg helt enig i dine kvantitative innlegg om at QXL har gjort en gedigen tabbe ved omleggingen. Men i motsetning til deg, som ser ut til å glede deg over at det går dårlig, ønsker jeg å beholde QXL som en aktør på markedet.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: RIP QXL

Post by Arve »

Jeg får vel legge til at det ikke er moms på mynter og sedler i Norge siden dette er en tråd under "Mynt og Seddel - diskusjon". Da blir det helt likegyldig i hvilket land auksjonshuset ligger.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: RIP QXL

Post by vivavegas »

Noe nytt her?

Dvs. hvor har det blitt av alle selgere. Da tenker jeg ikke bare i kategoriene mynter, men også postkort/frimerker etc. etc. etc.
Noen som kan si hvor mange som f.eks. har dukket opp på GiBud?
Noen som har beveget seg over på finn.no. Hvor mange har fortsatt på QXL. Hvor mange sitter på gjerdet.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: RIP QXL

Post by Samler »

Har solgt noe på QXL og fått inn bud. Support manager fra QXL dk sier at siden
vil bli ferdig oppgradert snart og beklager det hele. Iflg. support manager
har vi mye spennende å se frem til.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: RIP QXL

Post by vivavegas »

He-he.
Du og tho må vel være de rake motsetninger når det gjelder troen på QXL.
Nå er jeg ikke interessert i myntbrev, men her om dagen når jeg skulle sjekke QXL så så jeg jo også noen av de fine nye funksjonene.

Sjekk ut "Mynter og Sedler" og så "Norske mynter" og så komme de kategoriene de har blitt lagt ut auksjoner. F.eks. "Samlerhusets".
Problemet blir jo at man skriver ting forskjellig, f.eks. at noen skriver SH.
I tillegg blir det ofte litt misvisende etterhvert som man trykker seg nedover i kategoriene.
Post Reply

Return to “Auksjoner”