Storauksjon 190 er da på nett, kjør på!

Her kan du diskutere online auksjoner.
Post Reply
User avatar
Skanfil
Forhandler
Posts: 120
Joined: 04 Jan 2011 10:07

Storauksjon 190 er da på nett, kjør på!

Post by Skanfil »

Auksjonen ligger da på nett, katalog er sendt til trykkeriet, og vil komme i en postkasse nær deg i løpet av en uke og to.

http://www.skanfil.no/LotMenu.aspx?auct ... AB=ONGOING

Det er en ok avdeling dansketid, en del 10 kr 1972 Q-sedler (noen har fått ok bud allerede), samt en god del annet spennende på tegneserier, postkort, frimerker o.a.

Vi får inn svært mange gode samlinger for tiden, og prisene på samleobjekter er svært gode for tiden, så om du har noe du ønsker å realisere, gi oss et hint, så kan vi få til en god deal :)
Skanfil er et av Norges største auksjonshus og største leverandør av samlerrekvisita.

epost : eirik@skanfil.no
Hjemmeside : Skanfil
Skanfil på Facebook : Skanfil på Facebook
Våre Onlineauksjoner, nye objekter hver dag : Onlineauksjoner
Storauksjon 193 : Storauksjon 193

Skanfil sponser selvsagt Samlerforum
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Storauksjon 190 er da på nett, kjør på!

Post by kråkerøy »

Mye fin mynt, men må vel være litt flaut også.
Norsk portrett 4 mark fra frederik III, og norsk 8 skilling med hjerte som myntmerke er jo sjeldenheter!
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: Storauksjon 190 er da på nett, kjør på!

Post by diatonix »

For en gangs skyld ikke så verst. Men 20% provisjon er uanstendig høyt, spesielt når andre auksjonshus med atskillig mer prestisje klarer seg med mindre.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Storauksjon 190 er da på nett, kjør på!

Post by samler607 »

Flott auksjon, noen små feil, ser ut som disse kommer fra den danske avdelingen?
Masse lykke til med auksjonen!
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Storauksjon 190 er da på nett, kjør på!

Post by Myge »

diatonix wrote:For en gangs skyld ikke så verst. Men 20% provisjon er uanstendig høyt, spesielt når andre auksjonshus med atskillig mer prestisje klarer seg med mindre.
Hehe, ja, du får sagt det du. Det var jo i nærheten av skryt, det har du ikke servert siden en litt sen lørdagskveld i 1997.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Storauksjon 190 er da på nett, kjør på!

Post by Myge »

Pr dags dato er det kommet inn svært mange bud, og det kan godt hende diatonix har et poeng med at vi har et høyere salær enn et par andre aktører. Men vi har også en del elementer som ikke alle andre har. Vi sender ut nær 20.000 kataloger til hver auksjon, vi har rundt 600 forskjellige innleverere til hver auksjon, nær 3000 forskjellige budgivere, en kundedatabase som har blitt betydelig større etter oppkjøp av Bergen Mynt og Seddel, samt Frimerkehuset, vi har en nettløsning som går hele døgnet, hvor det hver kveld selges mange hundre objekter, og vi har en offentlig auksjon, hvor det avholdes visning i over en uke, hvor mange hundre besøkende kommer for å se på objekter.

Det er klart vi kunne gjort dette mye billigere, og kun kjørt auksjoner på nett. Vi kunne også redusert utgifter ved å kutte ut kataloger. Det er helt sikkert en hel del andre områder vi kan kutte kostnader også. Men det er ikke det vi ønsker å gjøre. Samlermarkedet i Norge er viktig, og det er mange aktører om beinet. Hvem man velger å bruke, går mye på hvem man liker. Resultatmessig kommer man nok ganske likt ut, om man selger for 1500,- med 20% salær, eller om man selger for 1000 med 10%.

Men en viktigt ting å huske på, er at det er ikke så veldig mange som driver på den måten vi gjør. Vi har ikke bare mynter og sedler, vi har tegneserier, pins, postkort, utstoppede dyr, bøker, store rotekasser med gedigne frimerkesamlinger, kunst, glass, krigsrelaterte gjenstander, dinosauregg, fossiler, mineraler, smykker, gull, edelstener osv. Det er mange arvinger som leverer inn store samlinger hvor det er mange forskjellige samleområder innbefattet. Å jobbe med slikt er tidkrevende, og kostbart. Man kan, om man ønsker, gjøre jobben selv, og selge på finn.no eller qxl, men ønsker man å levere fra seg en diger samling, og få andre til å gjøre jobben, er det noe av det man betaler for. Synes man det da er for dyrt å betale 2000,- for noe, så byr man heller mindre.

Jeg forsøker å føre statistikk over resultater, og gjør dette primært på mynter og sedler. Prisstigningen der har vært fenomenal i de senere år, mye takket være digitale plattformer som f.eks. Facebook. Jeg tror markedet vil være meget spennende i tidene som kommer, og tror at med en enda større kundedatabase, vil vi kunne oppleve noen nye priser på en god del objekter. Da er både innleverer, kjøper og vi fornøyde :)
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Storauksjon 190 er da på nett, kjør på!

Post by Kjetil Kvist »

Jeg har i alle fall funnet meg en mynt på Skanfil som jeg har litt lyst på. :)

Hadde vært artig å få tilslaget.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Storauksjon 190 er da på nett, kjør på!

Post by samler607 »

Det som er skummelt med slike auksjoner er at man går utenfor samleområdet sitt.
Nå fikk jo jeg veldig lyst på et dinosauregg :-)
Det hadde gjort seg ved siden av Megalodon tannen min
megalodon 2.jpg
megalodon 2.jpg (176.94 KiB) Viewed 2164 times
megalodon.jpg
megalodon.jpg (180.43 KiB) Viewed 2164 times
megalodon 3.jpg
megalodon 3.jpg (114.24 KiB) Viewed 2164 times
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: Storauksjon 190 er da på nett, kjør på!

Post by diatonix »

Leser i auksjonsreglementet at "store deler av auksjonen foregår på amerikansk vis". Betyr dette ikke noe annet enn at alt foregår i et forrykende tempo, eller er det noe mer man bør være klar over (sammenlignet f.eks. med OMG auksjoner som jeg er mer fortrolig med)?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Storauksjon 190 er da på nett, kjør på!

Post by Myge »

Ja, det går en del raskere. Vi klubber ca 7000 objekt på to dager, fredagen alene ca 2000. De som sitter i salen må gi beskjed til auksjonarius underveis hvilke objekter de ønsker å by på, så ropes disse opp i salen. Ta en tur, det er ikke skummelt :)
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: Storauksjon 190 er da på nett, kjør på!

Post by diatonix »

Kjempefornøyd med denne auksjonen! Mye trivelig folk og jaggu greide jeg å sikre meg, mot alle odds, Christian IV sin flotte speciedaler fra 1638. Begivenheten feires i skrivende stund med et glass god rødvin, muligens etterfulgt av flere :-)
User avatar
Medicoin
Posts: 225
Joined: 15 Apr 2009 08:35
Location: Akershus

Re: Storauksjon 190 er da på nett, kjør på!

Post by Medicoin »

Gode greier diatonix! Feiring må til :) jeg må komme meg på live auksjon en gang. Utrolig at jeg ikke har vært på eneste en enda...
Post Reply

Return to “Auksjoner”