Numismas Salauksjon

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Numismas Salauksjon

Post by Olav K »

Jeg kunne dessverre ikke følge auksjonen, men har klumset meg inn på resultatlisten (hadde ikke fått med med at fasiten hadde katalogens siste mynter først). Og - likhet med giver var jeg jo litt skuffet over at specien fra 1868 ikke fikk mer enn 40.000, 20' under katalog. (Men bevares - vi er glad for det vi får til NNF!). Men så begynte jeg å sjekke listen mot Sieg og Handlerkatalogen, og fikk det inntrykk at det kanskje ble flere skuffede selgere (og flere lykkelige kjøpere?).
Dansketid syntes å gå greitt, men to parykkskillinger gikk lavt, de jeg sjekket på Karl Johan lå rundt katalog, eller litt over når salær legges på tilslagspris, mens årgangsmyntene kan ha skuffet noen. Jeg har IKKE sjekket alt, og dette er ikke mitt hjemmeområde, men jeg er jo generelt interessert - og auksjonstoff er viktig i NNT. Av Kong Oscars 10 kroner syntes 1874 å gå nær katalog, mens 1877 og 1902 gikk "billig". Av 20-kronene gikk 1874 og 1875 i grei stand som forventet, mens en 1877 i praktnull, som burde overgå katalogens 19.000 gikk for 13.000. 2- kronene for de anskelige årene 1885,87 og 88, gikk godt under katalog.
Nå har jeg ikke sett myntene, og her kan det være minuser i "eye-appeal" som kan trekke ned, tross gradering.
Det jeg er ute etter er deltagernes inntrykk: Ser vi en utflating, eller et prisfall - på norsk mynt?
Er det for meget på markedet? Holder folk kruttet tørt i påvente av OMG 5? Denne gang hadde jeg ikke sjansen til å gå rundt å snakke med folk, det er derfor jeg prøver meg her.
Vi kan ikke trekke konklusjoner alene pga av specien fra 1868, som er en vanskelig mynt i bedre kvalitet. Til glede for kjøper kan jeg fortelle at den i sin tid ble solgt for kr. 54.000 som ren 0 mynt. Men Numismas "nedgradering" var nok riktig, iht katalog skulle den jo likevel ikke ha tapt verdi. Men vi vet at auksjoner kan være uransakelige, men hvis det er uttrykk for en tendens - at vi ser en utflating, kanskje et fall for prisnivået på norsk mynt, er det jo interessant. Andre inntrykk?
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Numismas Salauksjon

Post by samler607 »

Jeg har bare hatt mulighet til å studere bilder til auksjonen, og fulgte ivrig med på auksjonen via nett.
Men ikke for å sverte numisma, men det var noen litt snodige beskrivelser denne gangen i mine øyne.
Til kjapp eksempel er det disse 2 f.eks.
2 øre 1952 kv 0 : http://www.auction.no/no/old.php?what=view&oid=1677737 denne skulle i mine øyne ha hatt kv Prakt.
Mens videre 2 øre 1953 kv 0 prakt, ikke skulle hatt prakt i det hele tatt: http://www.auction.no/no/old.php?what=view&oid=1677738

( dette er vurderinger utifra bilder )

Jeg tror nok flere samlere ( spesielt årgangsamlere er blitt mer kresne på kjøpene )
Hvor det her var mye kobber som manglet litt anm.
f.eks. 1 øre 1915 som vanligvis går meget høyt, gikk her for 2200: http://www.auction.no/no/old.php?what=view&oid=1677745 Den er merket som kv. 0 uten anm. noe jeg ser litt snodig på.

En meget pen 25 øre 1944 gikk for dobbelt katalog : http://www.auction.no/no/old.php?what=view&oid=1677772
Den peneste " av 50 ørene 1941, i mine øyne " http://www.auction.no/no/old.php?what=view&oid=1677769 Gikk høyere tross anm. enn den uten anm: http://www.auction.no/no/old.php?what=view&oid=1677768

Prakt myntene i kobber nikkel gikk som vanlig høyt.

2 øre 1906 som vanligvis er en den desidert vanskeligste av typen: http://www.auction.no/no/old.php?what=view&oid=1677719 ( manglet nok litt i beskrivelsen ang, anm. )

2 øre 1909 og 1911 pleier å gå veldig mye høyere, her tror jeg det kan ha vært fordel å se myntene live? Vet ikke helt, trakk meg selv her på budgivningen av disse, da jeg leter etter lysere eksempler.

Jeg tror mye kobber gikk lavt pga, de hadde ikke den lyse fargen som er meget etterspurt??

Veldig mye sølv gikk også lavere enn vanlig, kanskje eye-appeal som du nevner.

Dette er utifra årgangsmyntene jeg kikket på.
Jeg gjorde i mine øyne noen gode kjøp, og tror nok det var flere som følte de gjorde gode kjøp her også. Mulig prisene er på vei nedover på vanlige kv. 0 i hvertfall?

Jeg la også merke til at de objektene jeg kjøpe, hadde jeg så og si bare motbudgivere fra internett.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Numismas Salauksjon

Post by samler607 »

Specie priser er jeg ikke stødig på i det hele tatt,
Men det var trist at den specien som var i gave til NNF ikke gikk høyere, jeg tippet i konk. og jeg tippet over katalog pga. veldedig auksjoner pleier å gå høyt

Men kan specie prisene være på vei nedover pga rekruteringen er vanskelig i disse samleområde?
Tenker bare på svenske tiden da. danske tiden går jo som varmt hvetebrød ser det ut som!
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Numismas Salauksjon

Post by madsemann »

Det er nok mange grunner til lave priser. Men jeg tror du er inne på noe med at en del sparer litt krefter til OMG 5. I tillegg så har det vært auksjoner både i Sverige og Danmark der folk har fått svidd av litt penger. Når det kommer til 0 mynter, så kan det jo hende at de 5-10 ivrigste ikke mangler det samme, og da vil det jo få innvirkning på pris. For min del så er det mye bra mynter ute for tiden, og som lønnsmottaker, må man prioritere. Hadde vært kjekt å vite hvor mange som var i salen. Og jeg tror ikke det er noe krakk uansett, men det svinger tidvis ganske ofte. For min egen del som samler for å samle, så kan godt prisene synke, slik at jeg får råd til mer mynter :)
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Numismas Salauksjon

Post by samler607 »

Prisene kan godt gå ned en god del hakk ja, jeg er inn it for the long run.
Og det er så å si umulig å kjøpe mynter til tider, så jeg var godt fornøyd med fangsten idag til under katalog på det meste :-)
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Numismas Salauksjon

Post by SaccoMan »

Olav K wrote: Nå har jeg ikke sett myntene, og her kan det være minuser i "eye-appeal" som kan trekke ned, tross gradering.
Eyeappeal Olav K, der tror jeg du er inne på noe! De myntene jeg kunne tenkt meg gikk høyt, det er jeg ganske sikker på at hadde med det mystiske ordet "eye-appeal" å gjøre.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Numismas Salauksjon

Post by rega65 »

På de auksjonene jeg har følgt med på de senere årene,så har det alltid vært noe som har oppnådd høye priser og noe har gått litt rimeligere enn forventet.Det er jo der spenninga ligger med auksjoner,så at det var noen mynter som ikke oppnådde som "forventet" hos Numisma denne gangen er helt normalt.Madsemann er inne på hvorfor det svinger litt når det er flere auksjoner så å si samtidig.
Hadde også sett for meg at NNF mynten gikk noe høyere,men det manglet en til budgiver til på den akkurat da,
og er jo hyggelig at en kjøper gjorde et godt kjøp++
Så å trekke noen konklusjon om at myntprisene er på vei til å flate ut,eller nedover tror jeg er helt feil.

Tipper at det blir bekreftet kommende helg,men håper at de jeg skal by på går GRISEBILLIG.. :D
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Numismas Salauksjon

Post by jba »

Selvsagt betyr eye appeal svært mye, og her gjør Numisma seg selv en bjørnetjeneste. De interesserte budgivere som ikke har anledning til å se myntene håndholdt må stole på bildene. Her er dessverre ikke Numisma blant de beste i klassen, og har nok et forbedringspotensiale. Mange av myntene som egentlig er ganske fine, eks 1 kr 1917, blir presentert med for lyse og uklare bilder. Et fotokurs hos konkurrenten i Løkkeveien er kanskje å anbefale.......

Ellers må man jo bemerke 1 kr 1910 som gikk til ca 3 ganger katalogverdi, og det til tross for at den ikke var perfekt. Det ser endelig ut til at markedet har begynt å forstå hvor vanskelig denne mynten er i toppkvalitet.

Og en ting til: OlavK, hvordan kan du påstå at 20 kr 1877 var "praktnull". Har du sett hvordan 20 kr gull ser ut i kv. 0? Den fikk vel et tilslag som man kunne forvente for et pent 0/01 eksemplar.
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: Numismas Salauksjon

Post by Heb »

Vet ikke helt om jeg er enig i dette med "lave eller fallende priser" på årgangsmynter.

Av helt ekstraordinære grunner kunne jeg ikke være til stede under salauksjonen igår, men jeg fulgte den en periode på nettet. Jeg har imidlertid sett mange av årgangsmyntene håndholdt.

Jeg synes egentlig resultatene tydelig viser at markedet er/blir mer selektivt. De fleste virkelig gode/vanskelige toppobjektene gikk da vitterlig til svært gode priser etter min oppfatning. Eksemplene er 2kr 1914, 1kr 1910 og 1917, 50øre 40 og 45 og 1 øre 1911 for å nevne noen. At noen "gode" objekter ikke gikk så høyt som de kanskje burde ha gjort, kan nok skyldes bildene. Flere av myntene så nemlig bedre ut håndholdt enn på bildene. Et par eksempler på dette er 25øre 22mh og 2øre 11. Jeg ble egentlig litt positivt overasket når jeg så disse håndholdt da de utifra bildene egentlig så litt "triste" ut i forhold til satt kvalitet. Spesielt 2øre 11 er jo svært vanskelig i kv0, og oppnådd pris her, var vel ganske hyggelig for kjøper vil jeg tro.

Ellers var jo en del av årgangsmyntene i nedre grense for kv0-området synes nå jeg. Typisk MS64, 63 og av og til 62 faktisk (min vurdering), og da er det vel ikke så rart at oppnådde priser er lavere enn katalgprisene for kv0. 5øre 1918 jern synes jeg forøvrig hadde flere rustflekker, og da bør jo også prisen bli deretter.

Re 1kr 1910:
Den fineste 1kr 1910 jeg har sett med god myntglans og fin "eye-appeal". Uten lupe er inntrykket meget bra. Med lupe er det imidlertid ikke noen problemer å finne mange små kontaktmerker advers. Dog en FLOTT mynt, men så var da også salgsprisen heftig. Utifra nettbildene er det imidlertid svært vanskelig å si noe om kvaliteten på mynten.

Re 20kr 1877:
Så grundig på denne. Forsåvidt fin den, men absolutt ikke kv0 etter min mening. Denne graden pleier jo også å sitte langt inne for gullmynter. Angitt kv var "0/01-Toppobjekt". Synes egentlig ikke det var så mye å si på oppnådd pris jeg. Jeg synes ihvertfall ikke den er verdt noe mer.
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Numismas Salauksjon

Post by PCL »

Jeg har allerede gratulert Numisma med nok en godt gjennomført auksjon og et fint konsept. Det er et annerledes og spennende alternativ til de tradisjonelle sal-auksjonene til OMG, Bruun og Kunker. De får nok med seg mange rundt omkring i det ganske land, som ikke tar seg tid til en helgetur til Oslo midt i juleinnspurten, og kanskje synes at salauksjonene er for seriøse og store, og heller trives foran PC'en hjemme.

Den største utfordringen er som flere her nevner, bildene. De ser både "kjedelige" ut og gir feil inntrykk av mynten. Ikke nødvendigvis den objektive slitasjen, for detaljgraden er vel god nok, men den omtalte "eye appeal" og glans. Jeg synes myntene var langt bedre håndholdt enn det inntrykket jeg fikk utifra bildene. Dermed er det nok en del hjemmesittere som har undervurdert myntene en del utifra bilder. Her er Numismas største forbedringspotensiale.

For de som hadde anledning til å se myntene på forhånd, så var det masse nydelige mynter der.Og de nevnte toppeksemplarene oppnådde også høye priser, siden budgivere i det "skiktet" nok har vært inne og studert objektene live først. At det varierer litt nedover i gradene, tror jeg kan tilskrives en blanding mellom dårlige bilder, manglende besiktigelse, sparing til OMG m.m. Jeg anser det absolutt ikke som et uttrykk for en fallende trend eller sviktende priser.

Gratulerer med vel gjennomført, Numisma. Vi vil gjerne ha flere sånne!
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Numismas Salauksjon

Post by Olav K »

Takk for alle tilbakemeldinger!
Nå er mitt inntrykk av auksjonen betydelig mer nyansert enn det førsteinntrykket jeg fikk. Og - jeg tror nå at det for tidlig å rapportere om noen generell utflatning eller fall for norsk mynt, det være seg dansketid, unionstid eller årgangsmynt.
Når det gjelder 10 kr. 1877 må jeg bare beklage. Jeg hadde notert "toppobjekt" fra resultatlisten (med en liten laptop synes jeg det er tungt å skrive med splittet skjerm) og gikk ut fra at "toppobjekt" bare kunne være praktnull. Min feil!
Når vi i neste nummer av NNT skal referere fra høstens auksjoner, har innleggene i denne tråden vært nyttige. På OMG 5 vil vi ha egen referent, et forummedlem. som dekker norsk mynt. Her er jo betydelige mengder både i kvalitet og kvantitet av norsk mynt og det skal bli spennende å se om vi har et marked som absorbere alt.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Numismas Salauksjon

Post by samler607 »

Er det noen om så kobber myntene håndholdt? Som kan ta seg tid å gi meg en tilbakemelding.

Som kan kommentere om jeg har blitt helt lurt fra bildene utifra de linkene med eksempler jeg la ut?

Jeg hadde veldig lyst på både 1909 og 1911 2 øren, og høre HEB sier de så bra ut, da angrer jeg veldig :-) Men men, jeg får vel en ny sjangse neste år kanskje:-)
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Numismas Salauksjon

Post by samler607 »

Ta 1 øre 1942 som ble solgt som kv. 0 , mener selv denne er kv. Prakt
1 øre 1944 a.jpg
1 øre 1944 a.jpg (117.27 KiB) Viewed 2532 times
1 øre 1942 b.jpg
1 øre 1942 b.jpg (121.01 KiB) Viewed 2532 times
Nå er dette kanskje en fluelort for dere storsamlere ;-) men litt viktig å vite om jeg blingser helt utifra bilden eller om jeg er på rett spor :oops:
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Numismas Salauksjon

Post by Olav K »

Bare én ting til.
Jeg har en kilde som sier at to mynthandlere fikk tilslaget på "ca. halvparten" av myntene på Numismas auksjon. Jeg har ikke spurt Numisma om det stemmer, fordi jeg regner med at de vil svare som de skal "vi gir aldri opplysninger om hvem som kjøper mynter hos oss", men om noen her har samme inntrykk skulle jeg gjerne få det bekreftet (eller avkreftet) - bruk gjerne PM hvis du foretrekker, men kommer svaret fra et hittil ukjent nick, kommer det i gruppen "ubekreftede rykter" som jeg i liten grad vil bruke i NNT.
Men jeg synes det er en grei forbrukeropplysningen når vi i referatene fra OMG f.eks noterer at brorparten av norske gullmynter ved den refererte auksjon syntes å gå til Samlerhuset. Jeg har allerede troverdige kilder på at gavemynten til NNF gikk til en mynthandler (som skal ha lagt mynten ut for kr. 60.000 - ennå ikke bekreftet).
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Numismas Salauksjon

Post by Myge »

Hvis man ikke vet, må man ikke spre rykter.
Post Reply

Return to “Auksjoner”