Numismas Salauksjon

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Numismas Salauksjon

Post by jba »

Er det noen som vet om det var mange tilstede i salen, eller om myntfolket fulgte auksjonen fra PC'en sin hjemmefra?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Numismas Salauksjon

Post by Olav K »

Myge wrote:Hvis man ikke vet, må man ikke spre rykter.
Nei, og det er derfor jeg søker bekreftelse/avkreftelse.
Samtidig ville det være viktig informasjon til markedet(myntsamlerne) dersom det viser seg at mynthandlere har kjøpt det meste på en auksjon. Mynthandlere kjøper mynt når de er ganske sikre på at de tjener penger på det, mao vil oppnådd pris ikke nødvendigvis være markedspris.
Nå kan man grovdele mynhandlerkjøp i to: Innkjøp til eget lager og innkjøp pva kunde. I det siste tilfelle er risikoen besjeden - og handleren kan nøye seg med liten margin utover innkjøpskost. Ved kjøpt til lager er risiko større, og handleren må regne større margin.
jba: I følge min kilde var det 12-15 i salen, men vedkommende er ikke medlem av Numismas fan-klubb, så det kan ha vært en del fler.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Numismas Salauksjon

Post by Myge »

Mange mynthandlere handler direkte for kunder, så det vil være vanskelig å si uansett. Men at et par store aktører for tiden kjøper krone og øremynt i sølv er vel ingen hemmelighet. Det er flere og flere samlere, men ikke nødvendigvis så mye mer mynt, så prisene stiger godt på mynt og seddel for tiden.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Numismas Salauksjon

Post by Olav K »

Myge wrote: Men at et par store aktører for tiden kjøper krone og øremynt i sølv er vel ingen hemmelighet. Det er flere og flere samlere, men ikke nødvendigvis så mye mer mynt, så prisene stiger godt på mynt og seddel for tiden.
Nei, for de "innviede" er det vel kjent, men for andre kan det være en nyttig opplysning. Har du indentifisert handleren kan du jo trygt by så lenge han byr, vel vitende om at når han slutter er det det fordi marginen blir for liten, men fortsatt lavere pris enn hans salgsforventning. Ikke så opplagt når bud på oppdrag, men da er vi gjerne over i de spesielle myntene. Når du ser handleren by på sølvmynter igjen og igjen, kan du nok rolig overby - også dine bud Myge :wink:
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Numismas Salauksjon

Post by samler607 »

Bildene forsvarte ikke myntene.
Jeg er KJEMPE fornøyd med kjøpene mine og Numisma.
Takk for gode graderinger Numisma!!
Hilsen en meget godt fornøyd kjøper
User avatar
numis
Posts: 139
Joined: 11 Nov 2009 18:35

Re: Numismas Salauksjon

Post by numis »

Jeg stiller meg bak synspunktene her, bildene var tildels veldig svake. Mine potensielle bud, havnet i papir-kurven av den grunn.
Numisma
Posts: 4
Joined: 24 Oct 2014 19:01

Re: Numismas Salauksjon

Post by Numisma »

Numisma Mynthandel takker for tilbakemeldingene vi har fått.

Tilbakemeldingene vi ellers har fått har vært positive. Innlevererne er svært godt fornøyd med resultatene. Handlere var lei seg for at de ikke fikk kjøpt mer, men prisene ble for høye.

Det var 229 personer som fulgte auksjonen via internett, og vi føler at systemet med parallell budgivning mellom sal og internett fungerer fint. I løpet av auksjonsdagene ble det skrevet ut 26 budskilt. Det var altså mange budgivere, da vi ikke ser noen grunn til å skille mellom de som sitter i salen og de som byr via nettet. Systemet er ikke helt optimalt ennå, men vi jobber stadig med å forbedre det etterhvert som vi får flere erfaringer.

Numisma Mynthandel selger alle slags mynter, også klassiske norske mynter i grei kvalitet til samlervennlige priser. Denne auksjonen viste at det er fortsatt gode priser på klassiske norske mynter. Vi ønsker å yte service til alle nivå i samlermarkedet, uansett samlerinteresse og budsjett. Fra toppobjekter til de helt rimelige myntene.

Vi kommer til å satse på flere slike auksjoner i fremtiden, og ønsker både nye innleverere og budgivere velkommen til våre auksjoner.

Når det gjelder bildekvalitet, så tar vi kritikken til oss og kommer til å arbeide mer med dette til neste år.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Numismas Salauksjon

Post by rega65 »

Ja Numisma,dere har veldig gode auksjoner++++ :D
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Numismas Salauksjon

Post by rega65 »

Selvfølgelig byr/kjøper mynthandlere mynter på auksjoner.
Om de ikke skulle kjøpt de i markedet der de finnes,hvor skulle de da fått de i fra?
Jeg ser ingenting mystisk/betenkelig med dette,det meste av næringslivet baserer seg på kjøp/salg
av varer og tjenester.
Jeg gikk også utfra at NNF mynten ville nå litt høyere +- 50k,men en mynt er ikke verdt mer enn den blir solgt for der og da.
Kataloger er som de fleste myntsamlere vet ingen Facit,det gjenspeiler seg i spriket mellom de forskjellige.

I Handlerkatalogen står 1Sp 1868 kv 0/01 i 60k
I Norges mynter står den i 48k
I Sieg står den i 36k kval 0,og 20 i 01.
Og hadde ikke en handler bydd den opp(om det er tilfelle),så hadde den gått enda "billigere",så....,

Så jeg synes både Numisma og NNF skal være fornøyd med resultatet,og gratulerer Numisma med enda en godt
gjennomført auksjon(og syntes det var fint gjort av Numisma og ikke ta selger-salær) :D
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Numismas Salauksjon

Post by Olav K »

Det er klart at handlere må kjøpe i markedet, men hvis man sitter i en sal og kan "spot the dealer" har man et pre. Når en handler byr på samme mynt som deg, kan du som regel følge ham oppover - han gir seg på et nivå under det han tror han kan selge for.
Men det er unntak: Når Samlerhuset kjøper skillinger over en lav sko hos OMG er det fordi de skal selge videre til en kundekrets som ennå ikke har oppdaget at det er andre selgere enn SH. Dernest sjeldne mynter, har handleren et oppdrag for kunde, kan det være avtalt en fast pris for tjenesten, uavhengig av tilslag. Når handleren da gir seg er det enten fordi han overskrider en allerede (for) høy limit, eller synes budnivået er så hinsides høyt at han ikke vil påføre sin kunde unødig tap.
Og så må du være sikker på at det er en handler som byr og ikke en vanlig samler som har vunnet i Lotto.
Hvis noen på dagens OMG hadde trodd at det var to handlere som konkurrerte of Frederik IIIs dobbeltspecie, kunne det ha blitt dyrt: mynten startet på 500.000 og endte på 1.2 mill (pluss salær), forøvrig det høyeste beløp Gunnar T noengang hadde klubbet inn på noen av sine auksjoner.
Når det gjelder NNF-mynten, så er vi fornøyd - veldig fornøyd! Selvom den teoretisk kunne ha gitt mer (hvem vet?) er 40.000 m a n g e penger å bruke til beste for medlemmene: ett prosjekt er et særtrykk ( eller vedlegg til NNT) hvor Sven Aagaard gjennomgår Christian IVs norske 8-skillinger med samme flid som han tidigere har tatt for seg deler av Frederik IIIs utmynting. Når jeg i dag så interessen for 8- skillingene på dagens auksjon, tror vi dette vil treffe mange samlere hjemme.
fredmynt
Posts: 3
Joined: 09 Sep 2010 14:58

Re: Numismas Salauksjon

Post by fredmynt »

Ros til Numisma for en kjempefin online auksjon. For de av oss som ikke er 'online' hver uke kom denne type auksjon kanskje litt brått på. Kan sikkert rettes på til neste gang - håper det blir en neste gang. Storsamleren hadde nok fokus på OMG sin auksjon. På denne aukjonens første dag var det ihverfall ikke snakk om lavere prisnivå! Himmelhøye prisnivåer.
Kjøperne hadde penger- mye mye penger! Prisene på 0 mynter og litt under - er umulig for oss ' normale lønnsmottakere
Å gi bud på. Stå på Numisma - gjerne onlineauksjoner for oss hobbysamlere med mynter Med litt lavere kvalitetskrav.
Skaper kanskje større interesse blandt oss hobbysamlere samt lavere terskel for nye myntsamlere.
Post Reply

Return to “Auksjoner”