Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Her kan du diskutere online auksjoner.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by samler607 »

PRNCoins wrote:Jeg vil mene, han er ejer af dette "firma", for at narre samlere, der bl.a. samler speciedalere fra Norge. ;-)
Takk for info :-) Men fortsatt utrolig overrasket :shock:
PRNCoins
Posts: 460
Joined: 02 Dec 2008 05:30
Location: Pt. København

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by PRNCoins »

HOV; JEG TOG FEJL HER; VAR LIDT FOR HURTIG! Gentsles eget firma hedder NNC og kan bl.a. ses her: http://www.ebay.com/itm/1923-PEACE-DOLL ... 58b4161b71

NGC er noget mere seriøse, men dog stadig ikke mere end at MS61 her typisk modsvarer kv.01. Men de bør, efter min mening, holde sig til dem og deres og ikke Skandinaviske mønter, som de ikke evner at vurdere.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by rega65 »

MarkusLømo wrote:Det er vanskelig for meg å se at denne mynten er bedre enn min egen i 1+/01 fra OMs auksjon nr 61. Det tatt i betraktning synes jeg prisen er svært høy (min gikk for ca 30 000 inkl salær).
Synes heller ikke denne er bedre enn din.
Min er ex.OM63 kv 0/01(42000,-+salær) :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
PRNCoins
Posts: 460
Joined: 02 Dec 2008 05:30
Location: Pt. København

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by PRNCoins »

Gentles: Se på hans feedback NØJE (også de positive) og du vil få en del brugbar info. Denne kaldte en nordmand "overgraded", og den er da også max. 1+: http://www.ebay.com/itm/NORWAY-1913-2-K ... 7675.l2557

Jeg har studeret Gentsles nøje gennem mange år.
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by trygghandel »

NGC er særdeles seriøs som graderer og på årgangsmynt treffer de på mine mynter i 10 av 10 tilfeller. Jeg har gradert 150 mynter i kvalitet 0 bare den siste måneden, alle myntene er kjøpt av norske mynthandlere i kvalitet 0 over en lengre periode. Ikke en mynt er gradert lavere enn MS63, men mange er det, men få er gradert til MS66. De som er gradert til MS66 er utsøkte eksemplar, blant annet prakt 50 øre 1901 i fra forrige OMG auksjon.

Å si at NGC er dårlige på gradering er å bomme kraftig. Det viser priser på graderte mynter i utlandet, men også her hjemme. Jeg trur den vanlige mann savner å ha en gradering å forholde seg til. Opp i gjennom årene har jeg kjøpt så mye mynt som har vært solgt et sted som feks 01 ( kjøpte for ikke lenge siden en tilsvarende mynt som her omtalt solgt hos en mynthandel i Oslo som 01, mens et annet mente den vare bare 1+ når jeg skulle selge den).

Så det er rimelig mye usikkert her hjemme også, og gradering er en subjektiv vurdering en en enkelt person.
PRNCoins
Posts: 460
Joined: 02 Dec 2008 05:30
Location: Pt. København

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by PRNCoins »

Jeg er svært uenig I trygghandels udsagn om NGC, men går ud for øl nu. I må have en god aften.

Mvh
Prncoins
PS. NO Sp. 1648 MS61 = 1++ ;-) (siger vel alt, og dette er blot ét af millioner af eksempler. ;-)
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by trygghandel »

Det er helt greit det. Men det er nok ikke mange her som har sendt så mange mynter til gradering som det jeg har gjort, så jeg mener jeg innehar erfaringen til å uttale meg om årgangsmynter.
Kan også legge frem enorme mengder meg bildemateriale som bevis for dette :)

Om noen vil sende inn mynter via meg for å teste ut, ta kontakt. Jeg har full forsikring på pakkene begge veier, så det er helt uten risiko. Jeg skal sende inn 200 mynter i løpet av morgendagen / fredag :)

NB: Hjemmeslabbing som centles til tider driver med har ingenting med NGC å gjøre og er bare tull. slike kan alle kjøpe :)
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by Kjetil Kvist »

Redigert.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by vemod »

Burde nok heller slått til på samme mynt i januar, ja....:

https://www.numisbids.com/n.php?p=lot&sid=615&lot=1462
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by Olav K »

Og mynten på numisbid som Vemod viser til er gradert av NGC til MS 61 - ikke selvgradert av Gentsles. NGC graderinger av norsk mynt på Lissner-auksjonen imponerte vel ikke alle såvidt jeg forstår, og utsagn som "best ever graded" når de i beste fall har sett et par stykker, styrker heller ikke inntrykket av seriøsitet når de er utenfor hjemmebane, men høye grader gir penger i kassen og fornøyde kunder. Ingen grunn til å sette seg inn i gradering av et så marginalt felt som norske mynter da...
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by Trond i California »

Artig at vi fikk en traad med litt fart i igjen! Det er 100 prosent klart at NGC er et serioest selskap der man ikke kan manipulere eller kjoepe seg til en gradering. At de tar feil fra tid til annen er en annen sak...

Spoersmaal til trygghandel: jeg er enig med deg at NGC er ganske treffsikre paa mynter av topp kvalitet. Det vitner jo din solide erfaring ogsaa om. Er ditt poeng i denne traaden at den nevnte mynten fra 1648 er gradert "riktig", at NGC generelt er gode paa norsk aargangs kvalitet evt toppkvalitet eller begge deler?
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by jenskr »

Interessant lesning, og mye er sagt allerede i denne tråden.

Denne mynten kan du samle i rull, så prisen på eBay trenger ikke ytterligere kommentarer. Stack´s omsetningen av samme eksemplar viser et mye mer riktig prisnivå. Men auksjon er auksjon, og i dette tilfellet var det 2 stk, som var villig til å strekke seg lengre enn langt. 1648 er en meget vanlig årgang, men mange vil ha den da den kan defineres som egen type.

NGC graderinger på nyere mynt skal jeg ikke kommentere, men jeg har konstantert mange ganger at NGC bommer på norsk 1600 talls mynt. Denne speciedaleren har ingenting på MS skalaen å gjøre etter mitt syn.
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by diatonix »

Vel vel... denne har jeg i samlingen min, i ubestridt 01. Da vet jeg ihvertfall hvor jeg skal selge den, skulle sulten en dag gnage som verst.
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by trygghandel »

Morsom tråd :)
Lissner myntene kan da ikke ha vært så over graderte , det gjenspeiler salgsprisen, en enkelt budgiver kan ikke by opp prisen så høyt som det ALLE mynter gikk for. :))
Mine kjøp er jeg så fornøyd med, og skjønner ikke at ikke 24 skillingen 1862 gikk ennå høyere ( Jeg hadde et ennå høyere maks bud).

Så vidt jeg har hørt, så var det store mynthandlere i Norge som var nest høyeste budgiver på min mynt, men og på de fleste av de andre myntene (tviler på at Anniken, som var nest høyeste på mange objekter var en Amerikaner). Så gale kan ikke graderingen ha vært ha vært. ( Veldig greit å kalle en mynt over gradert i ettertid når en ikke har vunnet mynten:))

Denne mynten er ms61 , ikke noe topp mynt . Hvorvidt den er feil gradert kan ikke jeg bedømme , men det virker jo trolig . De som andre bommer vel på graderinger nå og da . Årgangsmynt er de helt rå på , men har som ellers også sett feil graderinger .

Er mennesker i USA som graderer som i Norge :)
karebjarne
Posts: 177
Joined: 18 Apr 2010 19:34

Re: Speciedaler 1648 PG - heftig budrunde paa eBay i natt

Post by karebjarne »

Det synes som om det er mange som har denne mynten i god kvalitet. Er det mulig få lagt ut nokre bilder?
Post Reply

Return to “Auksjoner”