falsk 1kr på qxl eller kopi?

Her kan du diskutere online auksjoner.
Post Reply
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

falsk 1kr på qxl eller kopi?

Post by arnetech »

http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/oe ... 806279550/



i mine øyne er dette en falsk kina kopi og det er vel ikke lov å selge slik?
Live long & prosper
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: falsk 1kr på qxl eller kopi?

Post by arnetech »

er dette lov ?

http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/oe ... 805674384/


gjelder det kun for norske?
Live long & prosper
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: falsk 1kr på qxl eller kopi?

Post by arnetech »

Live long & prosper
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: falsk 1kr på qxl eller kopi?

Post by Olav K »

Det er lov å selge kopier så lange man klart melder at det er en kopi. Dersom også mynten/medaljen er stemplet kopi, er det i min bok ikke bare lovlig, men også greit. Museer gjør det ( Kulturhistorisk museum i Oslo (Myntkabinettet) selger (solgte?) kopier av Eirik Blodøks' penninger fra York).
Fortsatt antagelig lovlig, men etter min mening litt ugreit - man selger som kopi - men mynten har ingen markering av at den er det, slik at risikoen for at mynten kommer i sirkulasjon som "ekte" i neste ledd er tilstede.
De umerkete kopiene er bare en forurensning, og bare hvis ingen kjøper dem kan man håpe å kvele industrien - men det er nok utopisk.
Håpet er kanskje EU. Her har man i mange år laget forbrukervennlige regler, du skal sammenligne priser - pr. meter dorull, eller liter øl, du skal ha kaloriinnhold pr. 100 gr. oppgitt osv. Kanskje de vil kreve at en kopi skal oppgis å være en kopi, og hvis ikke blir det importforbud inn i EU/EØS.
Byråkratene i EU, som i mer enn 50 år var færre enn det var ansatte i Oslo kommune, må jo stadig finne på noen nye regler - antallet byråkrater kan aldri reduseres - og hvorfor ikke forbud mot umerkede kopier?
Enn så lenge - la vær å kjøpe!
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: falsk 1kr på qxl eller kopi?

Post by tho »

Det er et marked for dette, og det vil blir flere selgere etterhvert som de ser folk byr.
De som byr har nok ulike motiver, noen vil sikkert selge myntene i neste ledd som ekte.

Det er mynter som er ugyldige som betangsmiddel, så Norges Bank har ingen interresse
i å få satt en stopper for viksomheten, og det regnes ikke som falskmynteri.

Her er det bare å slå dere til ro med at hobbien deres svinner hen ut i intet.
QXL er i Norge for å tjene penger, ikke for å verne om hobbien til samlerne.

Etter hva jeg mener å hevde, så har QXL allrede ødelagt mange andre samlerkategorier,
så hvorfor ikke for myntsamlere. Det eneste man kan gjøre er å skrive dritt om
QXL og dets eiere, slik som jeg gjør.

Blir vi flere, så kan dette gjøre susen. Kutt ut QXL, gå rakrygget gjennom livet :D
Post Reply

Return to “Auksjoner”