Nytt graderingskriterie: Wings approved

Her kan du diskutere online auksjoner.
Post Reply
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Nytt graderingskriterie: Wings approved

Post by Olav K »

I den kommende auksjon over "The Richard L. Lissner collection" referert nedenfor i tråden "norsk mynt hos CNG" finner vi at en del av myntene er angitt med et merke "WINGS" og i teksten "Wings approved".
Hva som lå i dette var litt mystisk for meg, tydeligvis også for sjefen for CNG som i katalogforordet skriver at det for ham var "something new". I følge firmaet Wings eget mission statement skal en mynt bli "Awarded Wings" hvis den er av "premium quality for the assigned grade". Det forutsetter at mynten er gradert i forkant, og så vil Wings si at denne mynten er av premium quality for graden, si MS 62. Wow!
I denne auksjonen var det en betingelse fra Lissner-familien at alle myntene skulle graderes og slabbes av NGC, for deretter vurderes av Wings. Jeg har ikke gått igjennom alle kartalogens vel 3000 mynter ( 2183 lotter, men mange samlelotter) - men av det jeg har sett er det meste varianter av MS (mint state) og AU, eller si 0 til 01. Av norske mynter har Carl Johan hel og halvdaler 1844, begge gradert til MS 65, fått vinger. For 1/2-daleren er endog opplyst at den aldri har vært gradert høyere. For daler Oscar 1 1846 er graden MS 67. Wings approved, men i tillegg lyrisk tekst: Finest known speciedaler of any date in the 19th century.
Katalogforfatteren (Mark Teller) mener at det er det mest spektakulære eksemplar han har sett. (Men hvor mange har han sett? Han skriver at "all crowns of Norway of this period are rare" - !)
Karl XVs 24 skilling 1862 får sine Wings, MS 67 og beskrivelsen: "Super gem brilliant uncirculated.." Den sies å very "extremely rare in almost any grade above VF " - jeg skulle gjerne ha hørt ekspertkommentar til det.
Det er flere norske "Wings" - bl.a. Oscar II 1 krone 1897 MS 66, 10 krone 1877 MS67, 20 kr 1875 MS66 og 1886 MS65, samt begge Haakon VIIs gullmynter (begg MS65).
Hva "Wings" gir utenom graderingen er meg ubegripelig, men noen har kanskje en annen mening?
Jeg kan heller ikke vurdere hvor målsikker amerikansk gradering er på norske mynter, eller uamerikanske for den saks skyld.
Lissnersamling er en "sjømannssamling" i Luksusklassen, her er mynter fra alle verdens land, alle gradert. Sorgen i noen tilfelle er at graderingsselskapet har katalogisert mynten feil. Mynt som katalogen sier er sjelden, er slabbet med KM-nummer fra sin vanligere fetter. Men Wings har de!
Katalogen finnens på www.cngcoins.com, numisbids.com og sixbid.com - og vi kan kanskje få det litt moro i sommerregnet når flere kommenterer grader, beskrivelser og fenomenet "Wings".
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nytt graderingskriterie: Wings approved

Post by Arve »

Jeg har sett litt på de italienske myntene på denne auksjonen. Det dreier seg om høyst ordinære moderne mynter. De fleste av god kvalitet, men ofte overgradert. En piastre fra Napoli har f. eks. kommentaren "no adjustment marks" selv om justeringsmerkene er tydelige å se på bildet. Det er uaktuelt å kjøpe noe av dette for å oppgradere egen samling fordi prisene er for høye. Dette med slabbing og det helt uforståelige begrepet "Wings approved" viser jo klart at dette er beregnet på det amerikanske markedet. Uten dette tullet hadde prisene blitt mer normale, men amerikanske kjøpere er ofte redde for å stole på egne vurderingsevner.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nytt graderingskriterie: Wings approved

Post by svessien »

Wings approved:
flying-dollars.jpg
flying-dollars.jpg (54.41 KiB) Viewed 1266 times
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Nytt graderingskriterie: Wings approved

Post by Kjetil Kvist »

Wings er for slabbede world coins, det CAC er for slabbede amerikanske mynter.
Det er mange år siden disse dukket opp på markedet, tror Wings ble etablert i 2008/2009 en gang.

Det eneste jeg venter på nå er en sticker nummer 2 på slabbene som bekrefter at mynten er av bra kvalitet for graden som bekreftet av Wings. Eller, egentlig er det jo det allerede, siden graderingsselskaper som NGC allerede har innført en liten * etter graderingen for å vise at mynten er veldig bra for graden.

Det er forholdsvis enkelt å få nervøse samlere til å betale litt ekstra.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nytt graderingskriterie: Wings approved

Post by Olav K »

Svessien - du traff: :D :D :D
Ja, tatt i betraktning at her skal man ha betalt for NGS innkappsling og "Wings approval", er det ikke så rart at salæret er på 21% pluss 2,5% for live internett-bud.
Jeg er som mild amatør på norsk mynt svært interessert i å høre hva samlere av norsk mynt mener om graderingene og "wings approval" på den norske delen. Her er helt klart pene mynter, men er de så ekstremt flotte som katalogen påstår?
Jeg skulle gjerne sett meninger på estimatene: $ 2000 (NOK 13000) synes moderat for Oscar II 10-kroner i gull, mens $750 ( NOK 5000) er greitt for en god 20-krone, men intet varp, særlig om du legger til salæret. Jeg er også noe i stuss over de ekstatiske beskrivelsene av utvilsomt gode mynter, se f.eks Karl XV daler 1867, MS 65, men med en fæl patina, lot 764. eler lot 777, Oscar II, 1 krone 1897: "Superb gem brilliant...hint of patina..full luster. A faboulous example, and one of the highest of any date to be graded.Incredibly type coin."
For de som måtte huske OMHs auksjon for noen år siden, da Christen Sveaas solgte sine 1800-talls norske mynter, er det vel ikke like lett å hoste opp superlativer som her benyttes for Lissners mynter, selvom de utvilsom er gode.
Og hvorfor pukker jeg på dette?
Jeg tror det illustrerer at amerikansk gradering - og slabbing - intet tilfører norske mynter, de lever i en annen verden (bokstavelig talt). Dernest - her kan de som kan - kanskje gjøre et kupp, jeg ser hva jeg ser på norsk mynt, men her er det mynt fra hele verden. Arve har sagt hva han mener om Italia, men her er det meste av Europa pluss Latin-Amerika med.
Jeg var litt forbauset over at et firma som CNG kunne være med på dette, men forklaringene finnes i forordene i den telefonkatalogtykke katalog: CNG var de neste som haddd teknisk kapasitet og evne til å gjennomføre en kombinert internett/live internett/sal-auksjon i denne størrelsesorden. Formelt er hovedaukjonarius St.james's Auctions LLC, London.
Og fortsatt står vi igjen med "Wings approval" - hva i all verden gir det - utover å koste selger og kjøper flyvende dollar, ref- svessiens bilde.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nytt graderingskriterie: Wings approved

Post by Olav K »

Er det ingen av spesialistene våre på norsk mynt fra dansketid til unionstid som har en mening om de norske myntene på denne auksjonen? Basert på beskrivelsene skulle de være blandt de ypperste som noensinne er utbudt, men er de det?
Jeg tror ikke det, men skulle gjerne ha det bekreftet.
PMArgentum
Posts: 22
Joined: 17 Apr 2014 21:52

Re: Nytt graderingskriterie: Wings approved

Post by PMArgentum »

Privat er jeg mest interesseret i Syd-Amerika og der må jeg sige at der er en rigtig pæn samling, med kvaliteter man ikke ser hver dag. Om der er tale om overpris vil salget jo vise - men jeg har da bud på et par af de Syd-Amerikanske.

Hilsen Martin
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Nytt graderingskriterie: Wings approved

Post by Kjetil Kvist »

Olav K wrote:Er det ingen av spesialistene våre på norsk mynt fra dansketid til unionstid som har en mening om de norske myntene på denne auksjonen? Basert på beskrivelsene skulle de være blandt de ypperste som noensinne er utbudt, men er de det?
Jeg tror ikke det, men skulle gjerne ha det bekreftet.
Kanskje ikke noen som føler for å hverken snakke ned eller snakke opp mynter i forkant av auksjonen ... blir dyrt nok likevel. :wink:
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Auksjoner”