Ira & Larry Goldberg - forhåndsbud

Her kan du diskutere online auksjoner.
Post Reply
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Ira & Larry Goldberg - forhåndsbud

Post by peroenge »

Jeg la inn 4 forhåndsbud på den kommende auksjonen. De opererer med utrop (starting bid) og estimat (estimate). Oppdaget at alle mine bud over utrop ble automatisk satt til nedre estimat. Eksempel: Jeg bød $100 dollar på en mynt med utrop på $25 og estimat på $50. Jeg fikk beskjed om at åpningsbudet da på auksjonen er $50. De bekreftet at det alltid hevet budet til laveste estimat selv med kun en budgiver og at det var umulig å få mynten til minimumspris hvis du hadde et høyere max bud.

"Normally we open each lot to the lowest estimate, like on your first bid for Lot 3xxx for $100 the opening is $50 because as of right now you are the only bidder on the said lot and that is the lowest estimate for that. And if no one will bid you just have to pay the lot for $50.00 + 17.5 buyer’s premium."

En annen praksis enn f.eks. CNG hvor du som forhåndsbudgiver kan vinne lot'en til utrop på 60% av estimatet.

De lot meg trekke de skriftelige budene slik at jeg heller kan by live. Da kan jeg i teorien få myntene til en lavere pris selv om det neppe kommer til å skje. Har dere erfaringer med tilsvarende praksis hos andre auksjonshus?
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Ira & Larry Goldberg - forhåndsbud

Post by svessien »

I fjor la jeg inn bud på 3 mynter hos Goldberg, via sixbid. Jeg fikk budene bekreftet av sixbid, og det var minimumsbud. Etter auksjonen var over, stod myntene jeg hadde bydd på igjen som "usolgte". Jeg skrev til dem at jeg hadde lagt inn forhåndsbud, men fikk beskjed om at nei, nei, det var nok ikke det og her var det en feil, men jeg kunne få kjøpe myntene for det dobbelte av det jeg hadde budt. Så jeg kommer ikke til å handle med Goldberg igjen, nei.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Ira & Larry Goldberg - forhåndsbud

Post by svessien »

Jeg vil legge til at kommunikasjonen deres var dårlig - rett ut uhøflig - i mitt tilfelle. Håper du gjør deg bedre erfaringer.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Ira & Larry Goldberg - forhåndsbud

Post by peroenge »

svessien wrote:Jeg vil legge til at kommunikasjonen deres var dårlig - rett ut uhøflig - i mitt tilfelle. Håper du gjør deg bedre erfaringer.
De er arrogante og frekke i sin kommunikasjon. Jeg har ikke opplevd tilsvarende noe annet sted.
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Ira & Larry Goldberg - forhåndsbud

Post by Ask »

peroenge wrote:Jeg la inn 4 forhåndsbud på den kommende auksjonen. De opererer med utrop (starting bid) og estimat (estimate). Oppdaget at alle mine bud over utrop ble automatisk satt til nedre estimat. Eksempel: Jeg bød $100 dollar på en mynt med utrop på $25 og estimat på $50. Jeg fikk beskjed om at åpningsbudet da på auksjonen er $50. De bekreftet at det alltid hevet budet til laveste estimat selv med kun en budgiver og at det var umulig å få mynten til minimumspris hvis du hadde et høyere max bud.

"Normally we open each lot to the lowest estimate, like on your first bid for Lot 3xxx for $100 the opening is $50 because as of right now you are the only bidder on the said lot and that is the lowest estimate for that. And if no one will bid you just have to pay the lot for $50.00 + 17.5 buyer’s premium."

En annen praksis enn f.eks. CNG hvor du som forhåndsbudgiver kan vinne lot'en til utrop på 60% av estimatet.

De lot meg trekke de skriftelige budene slik at jeg heller kan by live. Da kan jeg i teorien få myntene til en lavere pris selv om det neppe kommer til å skje. Har dere erfaringer med tilsvarende praksis hos andre auksjonshus?
Dette er merkelig. Jeg har sålangt gode erfaringer med Ira og Larry ( n = 2 ). La inn forhåndsbud på høyde med et furnuftig anslag av markedsprisen, startprisen bleda i begge tilfeller høyere enn det uansett svært forsiktige estimatet, men her var det nok flere interessenter enn meg, så det rimer. At utrop plutselig ikke er utrop lenger virker svært uvanlig, for å si det mildt.

Aviklingen etterpå var også grei.

Mvh. Ask
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Ira & Larry Goldberg - forhåndsbud

Post by peroenge »

Ask wrote:Dette er merkelig. Jeg har sålangt gode erfaringer med Ira og Larry ( n = 2 ). La inn forhåndsbud på høyde med et furnuftig anslag av markedsprisen, startprisen bleda i begge tilfeller høyere enn det uansett svært forsiktige estimatet, men her var det nok flere interessenter enn meg, så det rimer. At utrop plutselig ikke er utrop lenger virker svært uvanlig, for å si det mildt.

Aviklingen etterpå var også grei.

Mvh. Ask
Først så spurte jeg om de alltid hevet budet til estimat. Fikk "No" som eneste svar. Deretter kom forklaringen med at de startet på laveste estimat selv om man var eneste budgiver. Spurte om det var umulig å få mynten til utrop hvis man hadde et høyere max bud. Fikk "yes" som eneste svar. Nesten litt frekt....Men de oppnådde høye priser på høykvalitets romerne i går. En Julius Caesar denar ble klubbet til $170.000 (lot 3084) og Eid Mar denaren fikk $440.000 i hammerslag.
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
Post Reply

Return to “Auksjoner”