Myntsett 1968

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Myntsett 1968

Post by Myge »

Med distribusjon, pakking, plastkassett, manuell innsetting av mynter i settet, vil jeg tro det kostet noe mer.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Myntsett 1968

Post by tho »

Myge wrote:Med distribusjon, pakking, plastkassett, manuell innsetting av mynter i settet, vil jeg tro det kostet noe mer.
Ja, de kostet mere enn pålydene. Var kanskje 10-20 for myntsettene fra den tiden.

Hvor kjøpte den ordinære samler disse myntsettene, fra Norges Bank, bankene
eller var det mynthandlere som bestilte fra Norges bank og solgte videre til
samlerne med provisjon? I så fall er det kommerz ala Samlerhuset.

Det har aldri fristet meg å kjøpe denne type utgivelser, men burde nok
sikret meg mange 2-øringer fra 1968 mtp. prisutviklingen.
3400 mynter á 25000 kr er jo hele 85 millioner kr.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Myntsett 1968

Post by Arve »

mynt01 wrote:........Ser for øvrig tråden er fullt opp av ikke samlere av Norske mynter..........
Mener du at en må ha en komplett årgangssamling av norske mynter for å ha uttalerett i denne tråden eller holder det med en grei typesamling? Jeg har for øvrig ingen av delene og da er det vel ikke politisk korrekt at jeg sier noe her. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Myntsett 1968

Post by Arve »

tho wrote:.............Hvor kjøpte den ordinære samler disse myntsettene, fra Norges Bank, bankene
eller var det mynthandlere som bestilte fra Norges bank og solgte videre til
samlerne med provisjon? I så fall er det kommerz ala Samlerhuset...............
Her sier du både at det er galt av mynthandlere å tjene penger på å selge mynt med provisjon og at alle mynthandlere driver på samme måte som Samlerhuset. Hva skal de gjøre da, gi bort myntene?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Myntsett 1968

Post by Olav K »

Først svar på thos spørsmål nr. 2: Ingen 2 ører 1968 ble distribuert til bankene for sirkulasjon. Det er nettopp poenget med dennen mynten, da Norges Bank skulle sette sammen sitt årlige myntsett, oppdsget man at man ikke hadde noen 2-øre, og man lot da prege det antall som var nødvendig for å fylle de forhåndsbestillte myntsett, som så ble solgt til ordinær pris (som jeg ikke husker hva var). Først senere grep noen poenget at 2-øre 1968 var "sjelden", iallfall sammelignet med de som var preget for ordinær sirkulasjon. Det trigget en hittil ukjent myntsamlerinteresse i Norge, og selv om mange av "68'erne" senere er falt fra er det nok fortsatt mange myntamlere som har begynt sin karriere med å lete etter 2-øringen i tenkelige eller utenkelige gjemmesteder.
Norges Banks myntsett ble utgitt fra 1965, først i relativt beskjedne opplag, økende noen år etter 1968 til det nådde toppen i 1985 med et opplag på 110.000. Så noen må jo ha funnet "samlerverdi" i dem.

Og det jeg reagerer på i ett av dine tidligere innlegg er utsagnet om at myntsett/mynter rettet mot samlermarkedet "ikke kvalifiseres som samlerverdi". Hadde du tilføyet "for meg" hadde det vært greit; det som gleder én kan være uinterressant for en annen. Men det er intet grunnlag for å si at ett samlerområde er mer verdifullt enn et annet. "Samlerverdien" er en subjektiv størrelse, og gleden ved å samle kan være fullstendig uavhengig av pekuniær verdi. Noen har råd til å samle malerier av Munch, men samlergleden ( og derved "samlerverdien") kan være like stor, eller større, hos den som samler bruskorker og finner den han mangler av solokorkene med innskrift på baksiden.
Myntsamlere er forskjellige, de samler på forskjellige ting. For noen er historien bak mynten viktig, for andre stempelvarianter, for atter andre det perfekte eksemplar - uberørt av menneskehender. Og da noen - mynter laget for "samlermarkedet", det være seg proofutgaver, myntsett, mynter preget av mikrostater i Oseania og masse mer, lett tilgjengelig og til overkommelig pris. Men ingen har rett til å si at deres samlerområde er "finere", "edlere" - eller har en høyere "samlerverdi" enn andres. Jeg samler hverken årgangsmynt eller myntsett, men jeg har intet grunnlag for å si at dette skulle være "mindreverdige" samlerområder.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Myntsett 1968

Post by tho »

Olav K:
Det var en subjektiv uttalelse, så du har rett at det skulle stå "for meg".
Beklager det, dvs "ingen samlerverdi for meg".

Takk for info om 2-øringen.

Prisen på 2-øringen har svingt litt også? Ikke bare steget i verdi. Den var
engang vurdert til 10.000 kr, så ble den vel omsatt for 3-4 tusen en tid
etter det. Og nå er den altså over 20 tusen.

Jeg fikk forresten et svensk myntsett da jeg var på kurs i Stockholm i 1985.
Alle kursdeltagerne fikk det. Kan hende noe av de norske opplagene har
gått til slike gaver?

Jeg har limt sammen fyrstikkesker til et stort kabinett. Der ligger mine
årgangsmynter. Typemyntene ligger på myntbrett inne i et par kabinetter.
Fystikkeskene har ikke vært åpnet på mange år.

Sluttet med myntsamling når det ble kommers, og det var på den
tiden den gamle 5-øringen forsvant (den som vi kastet med på stikka).

Dvs. det stemmer kanskje ikke helt, men nyere mynter etter ca 1970
kjøper jeg ikke. Jeg har kjøpt noen romerske mynter og en del
skillingsmynt fra rotekasser på messer og loppis i Sverige, ofte
priset ned til 1 kr stykket.
Jeg også funnet ut at jeg får mere samlerglede for pengene ved
å samle på medaljer.
Jeg liker de medaljene som har litt tyngde/størrelse og er kunstnerisk
i sitt utseende. Har ikke greie på priser, men kjøper de som er
billig og gjerne 1800-talls.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Myntsett 1968

Post by stigulv »

ser det ligger ett på finn nå, men det blir ikke solgt tror jeg.

Ligger til 34 000,-

Det tror jeg er vel optimistisk :lol:
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Myntsett 1968

Post by tho »

stigulv wrote:ser det ligger ett på finn nå, men det blir ikke solgt tror jeg.

Ligger til 34 000,-

Det tror jeg er vel optimistisk :lol:
Tipper prisene er nede på 10 tusen i løpet av året.

Vi får se ...
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Myntsett 1968

Post by Myge »

Tipper du tar skammelig feil, eller ikke har fulgt med på markedet på norske årgangsmynter de siste årene :)
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Myntsett 1968

Post by tho »

Myge wrote:Tipper du tar skammelig feil, eller ikke har fulgt med på markedet på norske årgangsmynter de siste årene :)
Det er sjelden jeg tar feil :mrgreen:
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Myntsett 1968

Post by Kjetil Kvist »

Det er selvsagt ikke sjanse for at 2-øren 1968 går ned til 10 000 kroner i løpet av året. Til det er den for enkel å selge, og for mamge som er ute etter den.

Jeg gikk gjennom Norges Mynter fra 1. utgave og framover, og det er ganske interessant. (Det er jo det nærmeste vi kommer en felles prisliste for alle mynthandlere, og en god del år fulgte katalogen markedet ganske tett.)

2-øren 1968 debuterer på 350 kroner i 1970 (det tilsvarer 2675 kr i 2014), deretter gjør den et hopp til 550 året etter og 1000 i 1972. I 1976 når den 2200 kroner (som tilsvarer 10 279 kr i 2014).

På 1980-tallet skjer det ingen reell prisvekst på mynten (men momsen forsvinner på mynter, så det ligger en liten joker der): I alle fall måtte man ut med 4000 kr i 1980 (som tilsvarer 13 600 kr i 2014) og 8000 i 1989 (som tilsvarer 13 600 kr i 2014, jammen...).

Ut over 1990-tallet synker verdien på mynten. Det skjer ingen endring før den når 8500 kroner i 2002, deretter 9500 i 2005. 2-øren 1968 bryter 10 000 kr 2006. Man må fram til 2012 for å finne en reell prisvekst, da noteres den til 14 000 kroner.

Nå kan den noteres til 18 000 kroner som singelmynt, og noe mer i sett. Det selv om det innimellom er mulig å finne mynten rimeligere.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Myntsett 1968

Post by Olav K »

tho wrote:Tipper prisene er nede på 10 tusen i løpet av året.
Det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden...
Da myntsettet i 1968 ble laget henvendte Norges Bank seg til NNF med tilbud til om å kjøpe myntsettet, siden det faktisk var eneste mulighet til å få en 2-øre 1968.
Interessen var særdeles beskjeden, noen sier tre, andre sier at fem medlemmer slo til.
En tilsvarende historie har vi fra Danmark. I årene 1926,1927, 1930 og 1931 ble det preget 20 kroner i gull. Disse ble ikke satt i sirkulasjon, gullstandarden var først suspendert og ble så i 1931 endelig opphevet. Dansk Numismatisk Forenings medlemmer fikk tilbud om å kjøpe de usirkulerbare (og usirkulerte) myntene, om det var for 20 kr eller gullpris husker jeg ikke, men interessen var også her meget beskjeden. Under 2. verdenskrig, da det var gullmangel og danske tannleger hadde behov for å fylle hull, kom Nationalbanken dem til hjelp ved å selge dem gullmynter, fra de nevnte årganger. Mens mange gullmynter gikk i danske gap, var det noen tannleger som ante at det kunne være lurt å holde noen tilbake ( eller det var færre hull, sundt kosthold under krigen).
I dag selges listes disse myntene for DKK 95.000 i 0. og 60.000 i 01 (Sieg 2015). 0-myntene antas hovedsaklig å skrive seg fra DNF-medlemmer, mens 01 myntene er "tannlegegull" (de slang vel i en pose i safen). Min forståelse er forøvrig at det er færre danske 20-kroner fra 1926-31 i sirkulasjon enn vår 1883 variant, så prisen gir jo grunnlag for refleksjoner. (Men, NB! Jg har ikke nøyaktige tall).
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Myntsett 1968

Post by mynt01 »

På begynnelsen av 1980 tallet gikk den for 10000 på auksjon med avisskriverier i bl. annet VG som resultat.
Det har vel også vært snakk om at ikke alle ble solgt heller.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Myntsett 1968

Post by tho »

Olav K wrote:Det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden...
Selv den dummeste kan spå om fremtiden, og det er faktisk lettere å få rett enn
å vinne milliongevinsten I Lotto.

Spådommer kan aldri bli sikre, selv om det er eksperter som uttaler seg.

Når det gjelder denne danske 20-kroningen I gull, så er vel den en litt mer
staselig mynt enn en ussel 2-øring (unnskyld uttrykket) :D

Sett at Norges bank nå gav ut en 2015 års 2-øring preget i tusen eksemplarer innkapslet
I plastikk og med ekthetsbevis.
Ville dette være en meget attraktiv mynt for samlerne som kunne selges gjennom
mynthandlere for 500 kr pr. stykk?

En slik mynt ville kanske ha potensiale for en prisøkning til næremere 50.000 kr :shock:
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Myntsett 1968

Post by Samler »

mynt01 wrote:
Snakk om å være kunnskapsløs, håper det ikke gjelder andre ting du uttaler deg på forumet også.


Myntverket laget disse for å fylle bestillingen de hadde fått på settene av ordinære mynter.
Det var ubetenksomhet ikke profitt som sto bak.

Ser for øvrig tråden er fullt opp av ikke samlere av Norske mynter.
Jeg tror at vår kjære tho ikke er kunnskapløs - men heller ironisk/ vil trekke opp de som samler på
mynter :lol:

2 øre fra 1968 vil garantert stige og de som har sikret seg flere eksemplar av denne mynt evt. sett vil få en meget
bra avkastning fremover. Jeg fikk tilbud fra Samlerhuset på de jeg har - men avslo. Tilbudet var i sin tid basert
på kommisjon evt. noe forskudd og restbeløp ved salg evt. senere. Jeg har fire myntsett liggende og 5 stk. single
mynter av denne årgang. Mulig jeg selger - men da må prisen være opp mot reell.
Post Reply

Return to “Auksjoner”