Spm. ang. Kjøp av mynter på Finn

Her kan du diskutere online auksjoner.
Post Reply
Trader001
Posts: 2
Joined: 15 Apr 2014 18:21

Spm. ang. Kjøp av mynter på Finn

Post by Trader001 »

Hei,

Jeg så en flott mynt på finn.no med en prisantydning som var for høy for meg.
Så jeg sendte en mail og skrev at jeg vil ha mynten for xx kroner (f. eks. 100kr).
Selgeren kontaktet meg igjen og skrev at jeg kunne få den for 110kr (eksempel), altså høyere enn det jeg var villige til å betale.
Senere kontaktet selgeren meg igjen og spurte om jeg ville ha mynten.
Så svarte jeg Nei.
Så komm selgeren tilbake og skrev: ok, da kan du få den til 100kr (eksempelpris), altså det jeg FØRST var villige til å betale (ikke da lenger).
Så skrev jeg at jeg hadde gitt beskjed at jeg ikke ville ha den lenger. Jeg var ikke lenger interessert.
Nå sier selgeren at et bud er et bud og er forpliktende.

Sånn som jeg ser det har vi ikke inngått en avtale (jeg har nemlig sagt at jeg ikke vil ha den, før han "aksepterte" mitt første bud).
Hvem er det som har rett her?
Er det noe lov som sier om dette "budet" er bindende? Jeg vet at et "vanlig" bud er bindende, men hvis selger kommer med motbud og jeg sier at jeg ikke er interessert lenger, hvilken regler gjelder da?

På forhånd takk
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Spm. ang. Kjøp av mynter på Finn

Post by karstkri »

I mine øyne er du ikke forpliktet til noe som helst.Han aviste ditt tilbud og forlangte mer (prøvde seg) når du aviser det og han "aksepterer" ditt første tilbud så er det jo nettopp det (et tilbud ) det er ikke noe auksjon hvor du er bundet opp med noen bud.Han kommmer ingen vei med å kreve deg for noen ting som helst. Velkommen til forumet forresten :D
Last edited by karstkri on 15 Apr 2014 19:15, edited 1 time in total.
karstkri
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Spm. ang. Kjøp av mynter på Finn

Post by Stein Knutsen »

karstkri wrote:I mine øyne er du ikke forpliktet til noe som helst.Han aviste ditt tilbud og forlangte mer (prøvde seg) når du aviser det og han "aksepter" ditt første tilbud så er det jo nettopp det (et tilbud ) det er ikke noe auksjon hvor du er bundet opp med noen bud.Han kommmer ingen vei med å kreve deg for noen ting som helst. Velkommen til forumet forresten :D
Helt enig !
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Spm. ang. Kjøp av mynter på Finn

Post by Myge »

Du har INGEN forpliktelser når slikt skjer. Selgeren sa nei til ditt tilbud i starten. I mellomtiden kan jo du ha brukt opp de pengene. Når selger kommer med tilbud på nytt likt det du hadde, etter han takket nei, er det du som bestemmer. Slike selgere er bare å holde seg unna, de er mer plagsomme enn hva en mynt vil være verdt. Du vil helt sikkert finne tilsvarende mynt senere fra en hyggeligere selger.
User avatar
Coin
Posts: 70
Joined: 16 Jan 2011 22:23

Re: Spm. ang. Kjøp av mynter på Finn

Post by Coin »

Trader001 wrote: Er det noe lov som sier om dette "budet" er bindende? Jeg vet at et "vanlig" bud er bindende, men hvis selger kommer med motbud og jeg sier at jeg ikke er interessert lenger, hvilken regler gjelder da?
Når selger kommer med et motbud på denne måten ligger det implisitt i det at det opprinnelig budet ikke aksepteres. Da er det ikke lenger bindende for deg, jf. avtaleloven § 5.
Trader001
Posts: 2
Joined: 15 Apr 2014 18:21

Re: Spm. ang. Kjøp av mynter på Finn

Post by Trader001 »

Takker for alle svar :-)
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Spm. ang. Kjøp av mynter på Finn

Post by Trond i California »

Jeg har hatt tilsvarende opplevelser. En gang boed jeg $5000 for en mynt men selger sa han hadde et bud paa $6000 kroner saa jeg maatte nok desverre by over det. Jeg fikk vite ad omveier at dette var en bloeff og sa da til selger at han burde akseptere $6000 "budet". Etter to uker kontaktet selger meg og sa at jeg naa kunne faa mynten for $5000. Jeg syntes ikke selger var rederlig og takket da nei, hvorpaa selger sverget i sinne aa aldri selge meg noe igjen...Det ville vaert et godt kjoep aa betale $5000 men jeg har ikke angret. Det er et uttrykk som sier "If you lend someone $20 and never see that person again, it was probably worth it" :D
Post Reply

Return to “Auksjoner”