Statistikk over tvilsomme auksjoner

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by kråkerøy »

Hvis den er kv 0 er jeg og mange andre rike!
Da har jeg utrolig mange mynter som er prakteksemplarer :lol:

Er det på QXL den ligger?
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by kråketoppen »

Ikke på qxl, men et auksjonshus. Har gjort eier oppmerksom på "feilen" og håper han reagerer.
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by grenl.har »

Litt voldsomt å putte dette innlegget under "Statistikk over tvilsomme auksjoner"

Jeg har brukt Skanfil mye. Men av og til er det ikke helt korrekt anvisning til mynt. (ikke bare antikke) Har opplevd spesielt gamle danske (før Chr.4) bl.a. Søslinger fra Fredr.1 som har vært feil anvist mot eks. København istedenfor Aalborg. Det har egentlig ikke vært negativt for mine kjøp, derfor har jeg ikke klaget.

Tilbake til poenget. Her er ett eksempel som må være feil. http://www.skanfil.no/LotDetail.aspx?l=LOT/1263389
Det må være Christian III ikke Christian II, ifølge bl.a. Dansk mønt; http://www.danskmoent.dk/chr/c3h23.htm
Skanfil sine auksjons side er den beste i Norge idag etter min mening. Oversiktelig, nye objekter hver dag og et moderne oppsett. Kanskje ikke rimeligst, men av og til kan man få gode tilslag. Så dette er ikke forsøk på sverte Skanfil, men heller å si man må skjerpes hele tiden.
Det er også andre store auksjonshus som har feil av og til. Sånn vil det nok alltid være, men som sagt skjerpings...
:wink:
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by SaccoMan »

Hva med denne? Her spekuleres det vel i uvitenhet!

http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/oe ... 803314212/
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by Arve »

Jeg er en av de uvitende og vil gjerne opplyses om hva som er tvilsomt med denne auksjonen. :?:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by SaccoMan »

Latterlig høy pris for noe som vel må kalles fantasimynt/souvernirmynt.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by samler607 »

Det lille jeg kan dele av info om disse er at jeg vet et sett ble solgt for 265 kr. i 2012.
Så ellers lite info om myntene, men mye fantasi priser ute å går her når jeg kikker gjennom de andre myntene han har tilsalgs.
Skrekkelige priser til å være en som kjenner markedet.
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by losset »

Rull inn a gutter! Det er vel selger som bestemmer prisen? Har dere blitt prispoliti på QXL også nå????? Hva er agendaen deres med å henge ut samlervenner??

*grmpf*
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by svessien »

Selger bestemmer selvsagt prisen, og LIKE SELVSAGT kan man diskutere den prisen så mye man vil, både privat og offentlig, uten å trenge å ta hensyn til at noen mener man må "rulle inn".
Jeg synes imidlertid ikke jornkris på qxl sine auksjoner på noen måte kvalifiserer under "tvilsomme" auksjoner, da det ikke er noe problem med ekthet eller overgradering. Hvis han mener at disse svalbardmyntene er verdt det han skal ha for dem, er han jo fri til det. De som mener noe annet trenger ganske enkelt ikke kjøpe. Vi kaller ikke myntsett fra myntverket "tvilsomme", selv om vi vet at verdien på annenhåndsmarkedet er mye lavere.
Når det gjelder "agendaer" og "samlervenner", har vi nok alle forskjellige erfaringer. Men det er en annen skål.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by SaccoMan »

Er disse "myntene" laget av Arctikogul?
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by SaccoMan »

Det er svært sannsynlig at Arctikogul forsøkte seg på en ny myntserie 5 år etter at den forrige ble stoppet? Forøvrig ble driften til Arctikogul nedlagt i - akkurat, 1998, og Pyramiden avfolket.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by samler607 »

losset wrote:Rull inn a gutter! Det er vel selger som bestemmer prisen? Har dere blitt prispoliti på QXL også nå????? Hva er agendaen deres med å henge ut samlervenner??

*grmpf*
Ingen som er prispoliti, ordla meg nok litt feil.
Jeg skulle nok skrevet stive priser av selger, og unlatt å skrive det andre. Men det var sent og ting kom rett fra hodet til tastaturet.

Selgere in general, har lov til å ønske hva de vil, uten at det gjør en auksjon tvilsom.
Men en stor diskusjon og emne innen myntsamling er jo priser. Så om ikke dette er lov til å diskutere blir det ikke mye igjen å diskutere!? Blir det vel?
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by svessien »


Utrolig drøyt å kalle et myntsett som finnes i 6000 eksemplarer "extremely rare". Det er heller tvilsomt. (For øvrig i likhet med 2 øre 1968; 3500 eks er jo ikke sjeldent i det hele tatt.)
Vanskelig å si hva ebay-myntene har gått for, men det er vel antakelig langt mer enn hva jornkris skal ha. Man tenker umiddelbart på PT Barnum og sitatet "A fool and his money will soon be parted."
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by lili »

Jeg tror at ebay selger oppgir riktig extrem rare henvisning, ikke til myntene i seg selv, men derimot til CNG
som har sertifisert disse settene kun ved 2 anledninger. Og kanskje det ikke vil skje igjen.. Ekstremt rart?

Dette er vel token, eller medalje, og ikke en offentlig mynt.

Ved CNG serifiseringskontrollen, kan det lett misforstas til at dette er en mynt.
Eller hva mener dere? Mynt, token eller medalje?

http://www.ngccoin.com/certlookup/index ... 173870-004
Post Reply

Return to “Auksjoner”