Statistikk over tvilsomme auksjoner

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by ramazotti »

Så,tilbake til det tråden skulle handle om.
https://pics.qxlstatic.no/20_803858422_ ... g-1771.jpg

Beskrivelsen under bildet forteller at denne er Norsk.Det er den ikke.
Ingen stor forbrytelse,men likevel....tvilsom.
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by Torashe »

Ikke norsk den nei. Må si meg litt enig at en kan se på mynter der det står norsk?, som litt tvilsomt. Vet ikke selger dette? Gidder selger ikke prøve finne utav det? er det bevisst for og få noen kr ekstra? Ofte når jeg ser slik, tenker jeg at det er bevisst, og selger er ute etter en krone og to ekstra. Hadde sikkert gjort det selv og, hadde jeg nå bare solgt unna litt. Men men tvilsomt kan en jo kalle det. Av og til rart at visse selgere ikke vet bedre,det kan så være kv og utrop, de vet nok bedre, men er vel fortjeneste i første rekke som teller. Men så er det jo det da når samme rælet står i mnd etter mnd i det uendelige, nei en skulle hatt en mer skikkelig ordning på salgs annonser, men det kommer aldri til og skje.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by vivavegas »

http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/so ... 803863506/

Virker for meg som mange av disse ikke er sølv. Se f.eks. det siste bildet.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by vivavegas »

Gode priser også på endel av de rotelottene. Men det er jo en litt annen sak, det er ikke ulovlig og lage smarte auksjoner som tilrekker seg kjøpere, selv om overskriften "Kan være gull sølv antikk mynt medalje polet kopi + USORTERT" kanskje er litt i overkant.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by ramazotti »

vivavegas wrote:Gode priser også på endel av de rotelottene. Men det er jo en litt annen sak, det er ikke ulovlig og lage smarte auksjoner som tilrekker seg kjøpere, selv om overskriften "Kan være gull sølv antikk mynt medalje polet kopi + USORTERT" kanskje er litt i overkant.
Denne selgeren har tidligere solgt juggel og fantasimynter. All grunn til å være skeptisk.
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by signum »

vivavegas wrote:http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/so ... 803863506/

Virker for meg som mange av disse ikke er sølv. Se f.eks. det siste bildet.
Sølv? Tja, om teksten i annonsen sånn noenlunde stemmer, …. ”Ukjente Håndpregede mynter! 120 stk miau Sølv mynt”……… , så bør det nå inneholde litt sølv. Det finnes noe som kalles ”miao silver”, dette skal være en legering med noe varierende sølvinnhold. Har sett det beskrevet med fra ca. 2% til opp mot 60% sølv.
Men er tilbøyelig å være enig med deg vivavegas, er det virkelig fnugg av sølv i disse kinakopiene(?)
http://www.etsy.com/no-en/listing/17457 ... p-header-1
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by Kjetil Kvist »

vivavegas wrote:http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/so ... 803863506/

Virker for meg som mange av disse ikke er sølv. Se f.eks. det siste bildet.
Standard kinafakes. Ikke et eneste fnugg sølv.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by Kjetil Kvist »

Rapportert til QXL, men det skjedde ikke mer. På tide å stramme dem opp igjen?
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by vivavegas »

Det har jo vært mye diskusjon om dette oppimellom årene, men jeg er fremdeles tilhenger av "svarteboka". Da de mest klare tilfellene og som går igjen måned etter måned. Ikke en tilfeldig arving som skal selge en mynt og overgraderer den flere hakk, og det skal også være lov til å ha god salgsteft. Uforståelig for meg at han klarer å få så mange gode bud på disse rotelottene sine. Ganske dårlige bilder og vanskelig og se hva han selger. Når det er sagt, så har jo også kjøperne en plikt til og "undersøke" det man kjøper. Og når man ikke kan gjøre det fysisk og bilder og omtale er for dårlig burde man jo holde seg langt unna.

Nå ser det ut som Jasså har roet seg litt ned, men 14.1.2014 kjøpte han en lot med hullkroner og man trenger ikke mye fantasi for hva han er ute etter og gjøre med den....

Og/eller så kunne man jo vurdere å tipse de som har vunnet auksjonen.
User avatar
Kimmen85
Posts: 127
Joined: 06 Nov 2008 19:55
Location: Malvik

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by Kimmen85 »

Her har vi jo en som er omtalt med jevne mellomrom.
http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/lo ... 801734324/
Å kalle søppel for "diverse ting og tang" for så å legge det ut på en myntauksjon er for meg ufattelig. Både useriøst og tvilsomt.
Ødelagte nøkkelringer, avrevet plast fra myntrammer, ødelagte myntrammer, knapper, hyssingstumper, korker, binders, brukte penner, skruer og mutre hører ingen steds hjemme under mynter.

Og hva i søppelhaugen som skulle gi en utropspris på 349,01kr kan ikke jeg se.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by vemod »

Kimmen85 wrote:Her har vi jo en som er omtalt med jevne mellomrom.
http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/lo ... 801734324/
Å kalle søppel for "diverse ting og tang" for så å legge det ut på en myntauksjon er for meg ufattelig. Både useriøst og tvilsomt.
Ødelagte nøkkelringer, avrevet plast fra myntrammer, ødelagte myntrammer, knapper, hyssingstumper, korker, binders, brukte penner, skruer og mutre hører ingen steds hjemme under mynter.

Og hva i søppelhaugen som skulle gi en utropspris på 349,01kr kan ikke jeg se.
QXL-selgernes svar på Salvador Dali har vært omtalt flere ganger på forumet. Han har vært konsekvent inkonsekvent i alle år, og jeg har egentlig ledd like mye av annonsene hans, som jeg har irritert meg. Kanskje han egentlig bare tøyser med oss.
User avatar
Kimmen85
Posts: 127
Joined: 06 Nov 2008 19:55
Location: Malvik

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by Kimmen85 »

quote]QXL-selgernes svar på Salvador Dali har vært omtalt flere ganger på forumet. Han har vært konsekvent inkonsekvent i alle år, og jeg har egentlig ledd like mye av annonsene hans, som jeg har irritert meg. Kanskje han egentlig bare tøyser med oss.[/quote]

For hans egen del håper jeg da inderlig at det hele bare er en langvarig spøk fra hans side :D Standhaftig er han, det skal han ha :lol:
Kjenner nok både på latter og irritasjon når jeg kommer over hans ypperste auksjoner jeg også ja :)
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by vivavegas »

Den var faktisk ganske morsom.
Mulig han tuller nå, men tidligere har det jo vært seriøse ting han har lagt ut. Typisk pakker som han hevdet ikke var åpnet og fra fraktlager og slike ting.

Det mest fascinerende er jo om de tjener noen penger. 0,50 her og 0,50 der blir for noen kroner.
Det er endel slike selgere, spesielt på frimerkeauksjoner med tusenvis av auksjoner og kanskje bare noen få bud.

En rask sjekk og jeg fant en med 583 auksjoner og 4 bud.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by Olav K »

Dette må være et veddemål. Fyren har satset en pils eller fem på at det er mulig å selge hva som helst til idiotene som håper på kupp på qxl.
Antagelig har han rett...
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by Arve »

Gunnar Sylthe har bestandig vært min favoritt på QXL med sine stuntauksjoner. Godt at noen tar vare på humoren i numismatikkens seriøse verden. :lol:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Auksjoner”