Statistikk over tvilsomme auksjoner

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by svessien »

Ja, at noen gidder sende de tarvelige pollettene til NGC kan sikkert kalles "Extremely Rare", det er jeg enig i. Og PT Barnum hadde fortsatt rett :lol:
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by lili »

For a presisere mitt innlegg enda mere spesefikt:

jornkris og ebay selger fremlegger disse myntene for meg pa en veldig ryddig og riktig mate.
Derimot GNC,CNG,CNN firmaet har gjort en veldig lurvete jobb. De henviser til
Norwegian Spitzbergen. Hvilket lett kan misforstas. Og det er nok derfor at disse 2 CNN settene aldri
vil bli gradert slik igjen. Legg merke til hvordan ebay selger promoterer produktet.
Pa lik linje son jornkris. Norge blir ikke nevnt, hvilket heller fra mitt stasted er riktig.
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by SaccoMan »

lili wrote:For a presisere mitt innlegg enda mere spesefikt:

jornkris og ebay selger fremlegger disse myntene for meg pa en veldig ryddig og riktig mate.
Javel?

Så det er greit å påstå at disse "myntene" ble laget av Arctikogul med tanke på at de skulle settes i sirkulasjon blant den russiske befolkningen på Svalbard i 1998? Jeg tviler på at en så kunnskapsrik myntsamler ikke vet bedre. Men selvsagt, kan man linke disse til Norge/Svalbard på samme måte som 1993-utgavene så vet jo de fleste at nordmenn har penger på bok.

Artig å se at så lenge det er en "gammel samlervenn" så er feilinformasjon helt ok. Mannen i gata derimot, han skal korsfestes!

I rest my case....
PCL
Posts: 588
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by PCL »

Jeg er en av de som er uvitende om dette området. Og er i utgangspunktet også uinteressert.
Men jeg liker jo å følge med på trådene her inne på Samlerforum, og begynner virkelig å bli nysgjerrig på hele problemstillingen her.

Noen mener prisen er for drøy, men er ikke helt sikre på om det er eBay eller QXL-prisen de synes er for høy, og egentlig vet man kanskje ikke helt hva prisen var på eBay heller. Eller var det kanskje NGC-gradering man reagerte på. Nei, forresten, det var sjeldenheten som var for drøy. Eller var det om det var riktig å kalle det mynter eller poletter. Eller er meningen å diskutere om det er greit å diskutere en kompis-auksjon her inne i det hele tatt.....

..... mens Saccoman's anliggende vel egentlig var om disse myntene/polettene virkelig var laget av Arctigul i 1998 for sirkulasjon i Barentzburg, eller om det er feil historisk informasjon.

Kunne du gjøre oss den tjenesten SaccoMan, å avklare om det er en ren faktafeil å si at Arctigul laget disse i 1998 for sirkulasjon blant den russiske befolkningen i Barentzburg? I så fall kan jo det være en hjelp for Jornkris til å korrigere den informasjonen som ligger ute på QXL, det er jo ikke innkommet bud ennå.
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by signum »

Her kan vi lese hva en kar i fra Moskva forteller om disse ”tokens” fra bla.a. 1998
http://www.coinpeople.com/index.php/top ... n-coinage/
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by jornkris »

Har ikke sett denne før nå.
Jeg ser ikke helt problemet, disse ligger tilsalgs i kategorien øvrig og ikke i en av myntkategoriene.
Jeg solgte et sett på qxl i fjor, det gikk for 900 og ble kjøpt av en russisk mynthandler, jeg regner med at han solgte det videre for en enda høyere pris.
Et uslabbet sett er tilsalgs på ebay, riktignok uten bud, men langt over hva jeg prøver meg på http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 1212657621 .
I forhold til hva disse vanligvis går for er det overhodet ikke noe alt for høy utropspris.

Norske myndigheter la inn protest på settet fra 1993 fordi det hadde avbilding av Svalbard og inskripsjon "den russiske federasjon", som er det offisielle navnet på Russland. De hadde ingen problemer med det faktum at de ønsket et slikt betalingsmiddel i bosetningene eller at Svalbard var avbildet, problemet var kombinasjonen kart/inskripsjon.
Settet fra 1998 er laget på samme sted som de tidligere, myntverket i St Petersburg og de droppet inskripsjonen om den russiske fedrasjon, altså ikke lenger noe problem for norske myndigheter. Arctikogul ble heller ikke nedlagt på omtrent samme tidspunkt, de la ned den ene bosetningen, mens den andre Barentsburg eksisterer fortsatt det samme gjør Arctikogul under samme navn. De ble aldri satt i sirkulasjon, jeg vet ikke bakgrunnen for det. Men det er da mange andre objekter som aldri er satt i sirkulasjon, f.eks londonsettene og det er fortsatt samlere som samler dem.

Settene er uansett oppført på lik linje med de tidligere utgavene i flere katalogen bl.a. Krause. Og et raskt søk på google på "spitzbergen coin" viser at de er i mange internettkataloger også.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by Arve »

Da har jeg endelig fått svar på det jeg spurte om på forrige side. Dette gjelder altså polletter på linje med londonsettene. Jeg kan ikke se at det er tvilsomt å selge hverken det ene eller det andre så lenge det klart opplyses om hva det er.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by svessien »

PCL wrote:Jeg er en av de som er uvitende om dette området. Og er i utgangspunktet også uinteressert.
Men jeg liker jo å følge med på trådene her inne på Samlerforum, og begynner virkelig å bli nysgjerrig på hele problemstillingen her.

Noen mener prisen er for drøy, men er ikke helt sikre på om det er eBay eller QXL-prisen de synes er for høy, og egentlig vet man kanskje ikke helt hva prisen var på eBay heller. Eller var det kanskje NGC-gradering man reagerte på. Nei, forresten, det var sjeldenheten som var for drøy. Eller var det om det var riktig å kalle det mynter eller poletter. Eller er meningen å diskutere om det er greit å diskutere en kompis-auksjon her inne i det hele tatt.....

..... mens Saccoman's anliggende vel egentlig var om disse myntene/polettene virkelig var laget av Arctigul i 1998 for sirkulasjon i Barentzburg, eller om det er feil historisk informasjon.

Kunne du gjøre oss den tjenesten SaccoMan, å avklare om det er en ren faktafeil å si at Arctigul laget disse i 1998 for sirkulasjon blant den russiske befolkningen i Barentzburg? I så fall kan jo det være en hjelp for Jornkris til å korrigere den informasjonen som ligger ute på QXL, det er jo ikke innkommet bud ennå.
Denne tråden er i utgangspunktet ment til å presentere og diskutere auksjoner man finner noe å utsette på; gradering, ekthet, beskrivelse, osv. Det er mange innfallsvinkler til dette, og det er jeg sikker på at en erfaren samler som deg ikke behøver noen form for forklaring på :)
For min del kjenner jeg lite til disse myntene/betalingsmerkene, men jeg reagerer på at beskrivelsen i ebay-auksjonen er "extremely rare", med et opplagstall på 6000. Den beskrivelsen bør forbeholdes mynter som er kjent i mindre enn 100 eksemplarer.
http://www.pcgscoinfacts.com/Features.aspx?page=7a

Når det gjelder om det er greit å diskutere en "kompis-auksjon" eller ikke, er det vel bare å lese retningslinjene til samlerforum:
"1. Samlerforum.no er åpent for alle samlere, men man må registrere seg for å delta i debattene.
2. Samlerforum.no skal være et hyggelig sted for alle, og medlemmene oppfordres til å være like hyggelige med hverandre som man er på foreningsmøter.
3. Samlerforum.no har flere administratorer som fungerer som trafikkpoliti. Administratorene kan slette, endre eller flytte innlegg.
4. Samlerforum.no er et norsk forum der norsk lov gjelder, og dette omfatter også lover som beskytter åndsverk.
5. Samlerforum.no tillater ikke salgtråder utenfor handelsplassen, brukere som bryter denne regelen vil få sin tråd slettet og sine rettigheter begrenset."

Jeg tror ikke det har vært vurdert som utenfor retningslinjene å diskutere auksjonen til noen som en eller flere på samlerforum kjenner, og forhåpentlig vis vil det forbli slik. Samtidig er det sikkert lurt å tilstrebe en saklig tone, særlig når det er under overskriften "tvilsomme auksjoner".
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by lili »

Jeg er ikke ute etter a henge ut noen, ellers har jeg ikke noen personlig grunn til a forsvare hverken jornkris, eller ebay selger.

1. Hvorvidt jornkris burde endre navnet mytn til pollett, kan sikkert mange strides om. Men jeg mener det blir flisespikkeri, da mynt/pollett
i det norske spraket, bruker vi vel stort sett om hverandre. Pa likl linjes som pengesedeler.
Det finnes privat utgitte gamle norske pengesedler (gamle), som jo omtales kun som seddel, og ikke da privat utgitt betalingsmiddel preget pa papir som,
kun utsteder garanterer for ved sin sigjnatur pa objektet. Altsa ikke staten.
Jeg har selv en pollett hvor det star en halv liter mjolk pa den ene siden. Dersom jeg skal selge den engang, vil jeg nok bruke ordet mynt,selv om det nok er feil.
Mine venner vil nok ogsa bruke ordet mynt. Men pa engelsk, ville det nok falle naturliger a bruke ordet token.

2. Det jeg syntes var interesssant med Ebay selgeren, er at han selger myntene pa den maten CGN har gradert dem.
Norwegian Spitzbergen osv osv, det er en stor feil fra deres side. Hvilket jo igjen oker kanskje verdien for de
som liker a samle pa denne typer objekter sertifisert av CGN. Av den grunn mener jeg at ordet "ekstremt rart" brukt av selger henviser til
CNG graderingen og ikke til opplaget av disse myntene.

3. Set of coins. ebay selgeren selger disse myntene som et sett, sammensetning av flere mynter.
Disse omdiskuterte myntene har aldri blitt solgt som myntsett. Og det er vel derfor de som har lagt sin hang
til a samle pa dem, kan mangle enkelte av disse myntene fra 1998.

4. Prisen er det vel ikke noe sa pa, tatt i betraktning at man jo ikke har mange referanser a henvise til
Men isolert sett blir det vel kr 40 ca pr stk. Hvilket man vel ikke kan si er dyrt, safremt da disse selges i Afrika for under 1 krone stykket.
FEB
Posts: 7
Joined: 03 Dec 2013 16:10

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by FEB »

Jornkris skrev : " de ble aldri satt i sirkulasjon, jeg vet ikke bakgrunnen for det."

Årsaken til at det aldri ble satt i sirkulasjon var at Det norske Utenriksdepartementet oppfattet myntutgivelsen som en krenkelse av norsk suverenitet. Den russiske ambassadøren i Norge ble innkalt og bedt om at myntene måtte inndras øyeblikkelig.

Det ble preget totalt 120000 sett av Svalbard- rubel myntene beregnet for bruk for de da ca 2000 russerne som bodde der.

Etter inndraging og omsmelting viste det seg at et mindre parti mynter hadde unngått kontrollen. Størrelse ukjent.
Settet består av 4 mynter med pålydende 100,50,25 og 10 rubler med motiv av en isbjørn plassert på et Svalbard -kart, på 78 gr. n.br.

Noen av disse settene ble utgitt av Den norske Myntklubb. Hvor mange vet jeg ikke. Noen andre ?
Mvh FEB ( brafin )
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by losset »

Ender vel i ellevill budkrig i mellom saccomann og svessien dette........!

Følg med :?
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by jornkris »

FEB wrote:Jornkris skrev : " de ble aldri satt i sirkulasjon, jeg vet ikke bakgrunnen for det."

Årsaken til at det aldri ble satt i sirkulasjon var at Det norske Utenriksdepartementet oppfattet myntutgivelsen som en krenkelse av norsk suverenitet. Den russiske ambassadøren i Norge ble innkalt og bedt om at myntene måtte inndras øyeblikkelig.

Det ble preget totalt 120000 sett av Svalbard- rubel myntene beregnet for bruk for de da ca 2000 russerne som bodde der.

Etter inndraging og omsmelting viste det seg at et mindre parti mynter hadde unngått kontrollen. Størrelse ukjent.
Settet består av 4 mynter med pålydende 100,50,25 og 10 rubler med motiv av en isbjørn plassert på et Svalbard -kart, på 78 gr. n.br.

Noen av disse settene ble utgitt av Den norske Myntklubb. Hvor mange vet jeg ikke. Noen andre ?
Mvh FEB ( brafin )
Ja, det er riktig, men da snakker du om de fra 1993, nå var det snakk om de fra 1998.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by vemod »

svessien wrote: Jeg tror ikke det har vært vurdert som utenfor retningslinjene å diskutere auksjonen til noen som en eller flere på samlerforum kjenner, og forhåpentlig vis vil det forbli slik. Samtidig er det sikkert lurt å tilstrebe en saklig tone, særlig når det er under overskriften "tvilsomme auksjoner".
Moderators kommentar: Helt korrekt observert og presisert.
FEB
Posts: 7
Joined: 03 Dec 2013 16:10

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by FEB »

Beklager misforståelsen/avsporingen mellom 93 og 98 utgaven. Man skal tydleligvis ha de rette brillene på seg,både når man roter i 15 år gamle flyttekasser og før man ytrer seg nå til dags. :)
PCL
Posts: 588
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by PCL »

svessien wrote: Denne tråden er i utgangspunktet ment til å presentere og diskutere auksjoner man finner noe å utsette på; gradering, ekthet, beskrivelse, osv. Det er mange innfallsvinkler til dette, og det er jeg sikker på at en erfaren samler som deg ikke behøver noen form for forklaring på :)
Jeg tror ikke det har vært vurdert som utenfor retningslinjene å diskutere auksjonen til noen som en eller flere på samlerforum kjenner, og forhåpentlig vis vil det forbli slik. Samtidig er det sikkert lurt å tilstrebe en saklig tone, særlig når det er under overskriften "tvilsomme auksjoner".
Jeg trenger ingen forklaring på at det er mange innfallsvinkler på et forum. Da har jeg forklart meg for dårlig.

Det jeg reagerer på, er at diskusjonene blandes sammen i en salig røre, så nettopp de gode diskusjonene mister sitt utspring. Det hele starter jo ved at det settes frem en påstand om at "det spekuleres i folks uvitenhet" i jornkris sin annonse. Tilsvarene til dette går på at prisen er helt hinsides (er det der han spekulerer i uvitenhet?), spesielt fordi dette er verdiløse, tarvelige poletter (er det der det spekuleres da?) som slettes ikke er så extremely rare som helt andre aktører NGC fremsetter (jornkris sin spekulasjon??). Underveis fyrer SaccoMan oppunder, ved å påstå at jornkris feilinformerer, at jornkris linker polettene mot Norge for å få tak i norske, feite lommebøker og at dette er bevisste handlinger fra hans side.

Jeg kjenner ikke jornkris, og faller derfor ikke innunder disse samlerkompis-greiene. Men jeg kan ikke finne et eneste sted hvor han har spekulert eller feilinformert i annonsen. Allikevel hefter alle disse påstandene og diskusjonene i salig blanding ved hans annonse. Og det tillater jeg meg å synes er unfair. Jeg tror ikke han stortrives på "statistikk over tvilsomme auksjoner" og mener bestemt han ikke har noe der å gjøre heller. Det sier jo også Svessien og flere av de andre her. Den eneste eventuelle feilen jeg kan se, ville vært om det ikke medførte riktighet at de er laget av Arctigul i 1998 for distribusjon i Barentzburd, som jornkris påstår. Derfor etterspør jeg denne faktainformasjonen fra SaccoMan, siden han gjentar at det er en feilinformasjon som jornkris helt sikkert er klar over. La oss da få fakta på bordet, fremfor påstander og ledende spørsmål.

Hvis det bare skal henge der som bevisst feilinformasjon og spekulasjoner, så er jeg ikke så sikker på at f.eks. retningslinjene om saklighet og at det skal være et hyggelig sted for alle, like hyggelig som på foreningsmøter, gjelder i like stor grad. Men for all del, forumet er åpent for alle....
Post Reply

Return to “Auksjoner”