Statistikk over tvilsomme auksjoner

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by ramazotti »

Men for all del, forumet er åpent for alle....
PCL

Innlegg: 551
Registrert: 06 Nov 2008, 20:59
Nei,det er det ikke.
PCL
Posts: 588
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by PCL »

??
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by svessien »

PCL wrote:
svessien wrote: Denne tråden er i utgangspunktet ment til å presentere og diskutere auksjoner man finner noe å utsette på; gradering, ekthet, beskrivelse, osv. Det er mange innfallsvinkler til dette, og det er jeg sikker på at en erfaren samler som deg ikke behøver noen form for forklaring på :)
Jeg tror ikke det har vært vurdert som utenfor retningslinjene å diskutere auksjonen til noen som en eller flere på samlerforum kjenner, og forhåpentlig vis vil det forbli slik. Samtidig er det sikkert lurt å tilstrebe en saklig tone, særlig når det er under overskriften "tvilsomme auksjoner".
Jeg trenger ingen forklaring på at det er mange innfallsvinkler på et forum. Da har jeg forklart meg for dårlig.

Det jeg reagerer på, er at diskusjonene blandes sammen i en salig røre, så nettopp de gode diskusjonene mister sitt utspring. Det hele starter jo ved at det settes frem en påstand om at "det spekuleres i folks uvitenhet" i jornkris sin annonse. Tilsvarene til dette går på at prisen er helt hinsides (er det der han spekulerer i uvitenhet?), spesielt fordi dette er verdiløse, tarvelige poletter (er det der det spekuleres da?) som slettes ikke er så extremely rare som helt andre aktører NGC fremsetter (jornkris sin spekulasjon??). Underveis fyrer SaccoMan oppunder, ved å påstå at jornkris feilinformerer, at jornkris linker polettene mot Norge for å få tak i norske, feite lommebøker og at dette er bevisste handlinger fra hans side.

Jeg kjenner ikke jornkris, og faller derfor ikke innunder disse samlerkompis-greiene. Men jeg kan ikke finne et eneste sted hvor han har spekulert eller feilinformert i annonsen. Allikevel hefter alle disse påstandene og diskusjonene i salig blanding ved hans annonse. Og det tillater jeg meg å synes er unfair. Jeg tror ikke han stortrives på "statistikk over tvilsomme auksjoner" og mener bestemt han ikke har noe der å gjøre heller. Det sier jo også Svessien og flere av de andre her. Den eneste eventuelle feilen jeg kan se, ville vært om det ikke medførte riktighet at de er laget av Arctigul i 1998 for distribusjon i Barentzburd, som jornkris påstår. Derfor etterspør jeg denne faktainformasjonen fra SaccoMan, siden han gjentar at det er en feilinformasjon som jornkris helt sikkert er klar over. La oss da få fakta på bordet, fremfor påstander og ledende spørsmål.

Hvis det bare skal henge der som bevisst feilinformasjon og spekulasjoner, så er jeg ikke så sikker på at f.eks. retningslinjene om saklighet og at det skal være et hyggelig sted for alle, like hyggelig som på foreningsmøter, gjelder i like stor grad. Men for all del, forumet er åpent for alle....
Tror jeg forstår deg bedre nå. Du savnet en tydeligere problemstilling fra Saccoman, ikke bare en antydning som ble hengende litt i luften?
Ja, som sagt, særlig i denne tråden er det nok en fordel å være ryddig. Jeg kunne sikkert spart meg for å kalle objektene "tarvelige polletter".
(Det er jo min subjektive mening om all moderne nikkelmynt, og veldig langt fra objektivt.)
Hei, PCL, vær litt tydeligere når du vil at vi skal være litt tydeligere, da? :p
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
PCL
Posts: 588
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by PCL »

nettopp.

:D
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by lili »

Avslutter min delatkelse her med folgende input.

1. World Coins benevner disse objektene som mynter, hvilket nok ikke er ubegrunnet.
2. CGN benevnere disse objektene som mynter(med litt feilbeneskrivelse Norway), men dog
3. Dette nettstedet http://gxseries.com, linker til denne siden http://gxseries.com/numis/spitsbergen/spitsbergen.htm,
og ellers andre linker som kan vare av interesse for noen og enhver http://gxseries.com/numis/spitsbergen/spitsbergen.htm.
4. Jeg er av den oppfatningen at myntene er blitt preget i St. Petersburg http://www.goznak.ru/en/about/today/.
Har henvendt meg med mail til firmaet, men far nok ikke svar.

Men for de storste skeptikerne, kan man vel ta kontakt med den russiske ambassaden i Oslo?

Min konklusjon blir at disse myntene er utstedt av Russland for bruk pa Spitzbergen av den russiske
befolkningen som bodde der, og jobbet i det nevnte russiske firmaet.
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by lili »

Forts. mitt siste innlegg.....

Jeg glemte det viktigste:
Artic Coal (Arktikugol), har vart pa Spitsbergen fra begynnelsen av 40 tallet.

I 1993, da russerne fant ut at de trengte en ny myntrekke pa Svalbard, preget
de da disse konfliktfylte myntene, som igjen ble trukket tilbake pga politisk
press fra Norge.

Da den nye russisk myntreformen tok pass I 1998, antar jeg at for ikke a lage
politisk uro igjen, valgte de a prege myntene med navn til firmaet som opererte/har oprerert pa
Spitsbergen siden begynnelsen av 40 tallet..

Hvilket da for menig mann I gata dag, inkludert meg selv, kan opppfattes som en privat utstedt mynt, hvilket ikke er tilfelle.

Men heller en politisk korrekt utstedt mynt tatt I betraktning Russland/Svalbard/Barentshavet samtalene Norge har og Russland har hatt, og vel
fremdeles har.

Det er min teori. Hva ellers kunne de prege pa mynten, som skulle tiilkjennegi at mynetne kun skulle brukes pa Spitsbergen og blandt den russiske
bosetningen der?
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by diatonix »

Denne tråden begynner å bli svært uoversiktlig. Kanskje på tide å avslutte den??
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by ramazotti »

diatonix wrote:Denne tråden begynner å bli svært uoversiktlig. Kanskje på tide å avslutte den??
Tøvete forslag,tråden har jo akkurat startet. Det er sikkert mange som kvier seg for å komme med bidrag,det er det absolutt
ingen grunn til. Det ser jo faktisk ut til at noen etter hvert retter opp i feil/mangler/overgraderinger /etc.

Det er nok mange som ikke setter særlig pris på denne tråden,men det er mange som liker den ,også.

Om du liker å samle mynt ,vil jeg anbefale en selger på det varmeste,vår uforbederlige venn Fotolab.
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by lili »

Jeg beklager veldig min tilstedevarelse i denne debatten, da jeg oppfatter kritikken som personlig.

Jeg har brukt flere timer pa a finne utav en problemstilling, vedr. en mynt/er, som har vart/ble godkjent offentlig betalingsmiddel innenfor norsk territorium,av andre land.
Det er slik jeg ser det. Dersom noen mener noe annet, far de sta for det. Dersom noen ikke ser det som meg, far de sta for det. Det er uvesentlig.hva "fienden" mener eller hva "mine venner"
mener. Poenget er a komme til en konklusjon, man kan leve med, og har lart av.

Min mening er at alle innleggene representerere en mening, og de bor bli respektert og analysert. Ellers blir det som en menighet som alle er enige, (normalt 4 peroner), da resten av
leserne holder kjeft, fordi de er redd for a ta feil.

Problemstillingen, jeg ser for meg er; at man skal bare skrive i dette forumet dersom man har rett, og intet annnet.
Vise frem fine bilder, medkommentarer, Flott, Kjempefint, Gratulerer, Sa heldig du er.

Det er levende a tilkjennegi var usikkerhet og kunnskap. Det er derfor man lever.

lykke til, alle sammen.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by svessien »

Jeg velger å se bort i fra de ulike behovene som dukker opp, og fortsetter som før inntil moderator beslutter noe annet.

"Vorzuglich/Stempelglanz" har jeg alltid oversatt til 0/01. Er denne mynten fra WAG 0/01?
http://www.sixbid.com/browse.html?aucti ... ot=1067945
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by Alex R »

Ja, det tror jeg faktisk den er.

Bildene er sinnsykt overeksponert, men det ser absolutt ut som det er plenty glans, og alt av detaljer er skarpt. Uheldig med bildene, men det får være deres problem :D
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by Ask »

Det stemmer, vorzüglich - stempelglanz eller vz- st betyr 0/01.

Som jeg skrev i en tidligere posting er mitt forhold til WAG Online litt anspent.

Siden i sommer har jeg kjøpt der to ganger til. Det ene kjøpet var helt ok, to 0- mynter som virkelig var 0.
Det siste kjøpet derimot var litt mer brokete:
- proof, feilfritt eksemplar >> lett pusset, dermed ikke feilfritt, umulig å se ut fra bildene
- 01 >> heller 1+ , men likevel en ok mynt for prisen, da typen er meget sjelden
nesten 0, prakt >> full av riper, dett fremgikk til og med av bildene, beholdt den likevel, da det dreier seg om en mynt der man har brukt proof- stempler til å lage en vanlig sirkulasjonsmynt etter at proof- myntene var preget ferdig, greit nok for prisen

Som man ser bør man være veldig på vakt når det gjelder WAG Online. De manipulerer sine bilder og pynter på beskrivelsen. Det skal imidlertid sies at reklamasjoner alltid aksepteres, sånn sett risikerer du ikke å bli sittende på en mynt som ikke lever opp til beskrivelsene.
Last edited by Ask on 25 Jan 2014 13:35, edited 1 time in total.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by Ask »

svessien wrote:Jeg velger å se bort i fra de ulike behovene som dukker opp, og fortsetter som før inntil moderator beslutter noe annet.

"Vorzuglich/Stempelglanz" har jeg alltid oversatt til 0/01. Er denne mynten fra WAG 0/01?
http://www.sixbid.com/browse.html?aucti ... ot=1067945
Bare litt pirking:
Vorzuglich/Stempelglanz betyr hos de allerfleste tyske forhandlere at avers er 01 og revers 0
Vorzuglich - Stempelglanz betegner helhetsinntrykket og betyr at mynten holder en norsk 0/01

Mvh. Ask
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by diatonix »

Ikke det mest intelligente svar, Ramazotti! Nettopp FORDI det er mange interessante synspunkter i denne tråden, burde de bli tatt opp enkeltvis. Blant snart 20 sider blir de fort usynlige. Det kunne også lages en egen rubrikk "tvilsomme auksjoner" med sine egne tråder.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by ramazotti »

diatonix wrote:Ikke det mest intelligente svar, Ramazotti! Nettopp FORDI det er mange interessante synspunkter i denne tråden, burde de bli tatt opp enkeltvis. Blant snart 20 sider blir de fort usynlige. Det kunne også lages en egen rubrikk "tvilsomme auksjoner" med sine egne tråder.
Godag mann;økseskaft ! Jeg vet ikke om du tror det er Lilly Bendris som skjuler seg bak nicket mitt,men jeg er ikke tankeleser og har
aldri vert med i Åndenes Makt.Om du ikke klarer å følge med kan du jo begynne på første side hver gang du åpner tråden,da sitter det nok etter hvert.

Det er ikke meningen at man skall finne enkle svar på alt.
Post Reply

Return to “Auksjoner”