Statistikk over tvilsomme auksjoner

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by svessien »

PRNCoins wrote:AU55 NGC svarer i dette tilfælde vel en kv.1++, hvilket er helt fuldstændig vanligt for en AU55 NGC eller PCGS i øvrigt. Jeg må som seriøs aktør til gradering af mønter sætte mig imod, at denne 5øre er oppe i kv.01.
Jeg er tilbøyelig til å være enig. For mye slitasje på løvet, og det ser ut til at myntskjær er fraværende. En riktig pen mynt, men overgradert både av NGC og definitivt av denne selgeren.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by hertervig »

Det var jo veldig friske takter, som Ernst Hugo Järregård en gang sa. Jeg var inne på tanken å si svak 01 p.g.a. perlene i kronen, delvis bladverket og at den virker å ha litt mer småmerker i flatene enn jeg kanskje likte. Det som fikk meg til å ombestemme meg var løvemanken som jeg synes er fin, og den er snar til å fortelle om sirkulasjon.

Jeg har vel i utgangspunktet vurdert XL45 til å være nærmest god 1+, selv om det varierer en god del det også og mer enn det burde selv hos de mest seriøse aktørene. Nå er det da engang slik at selv om jeg har holdt på med disse små metallgreiene i mer enn 40 år, så merker jeg at jeg enda ikke er utlært når det gjelder kvalitetsvurdering. Så da blir jeg det vel heller aldri. Enda verre er det at jeg ikke er 100 % konsekvent.

Det kunne være artig å høre om det er andre meninger om denne 5-øringen.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by svessien »

Enig i at adversen er veldig fin, men jeg ville heller sett AU50 på denne mynten. Men AU55 er en litt vanskelig mellomgrad. AU58 skal være en god 01, med godt myntskjær og nesten helt intakte detaljer. 3 hakk ned til 55 på denne? Jeg vet ikke. Jeg er også spent på hva andre synes. Men vi kan vel konkludere med at en 0/01 er det ikke.
Ellers kan det hende jeg var for snill på 2 skilling 1810, men jeg ville heller hatt den i 1+ kategorien enn 1. Uansett ikke noen "svært høy kvalitet".

Det kunne være interessant å regne sammen hvor mye disse overgraderingene utgjør til sammen i kroner på disse fem auksjonene. Har en mistanke om at det er et betydelig beløp.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by samler607 »

Meget bra tråd svessien.
Håper denne tråden holder seg slik og blir en aktiv tråd fremmover.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by svessien »

samler607 wrote:Meget bra tråd svessien.
Håper denne tråden holder seg slik og blir en aktiv tråd fremmover.
Bra det. Fyll på med auksjoner du kunne tenke deg en drøfting av selv.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by hertervig »

Alle gjør nok større og mindre feil noen ganger. Nok en gang mynthuset. Jeg får vel nevne at jeg aldri har hatt noe med dem å gjøre, så det er ikke personlig. Begge disse 2-kronene er vurdert til kv. 1+, og begge er priset til kr. 1.400,-, noe som er helt i handlerkatalogens ånd. Da bør de vel se tilnærmet like (eller like lite) slitt ut, og det gjør de da vitterlig ikke?
Attachments
1370510698925.MaxSize.w-1000.h-1000.Save.img.jpg
1370510698925.MaxSize.w-1000.h-1000.Save.img.jpg (128.51 KiB) Viewed 862 times
1370436457674.MaxSize.w-1000.h-1000.Save.img.jpg
1370436457674.MaxSize.w-1000.h-1000.Save.img.jpg (125.58 KiB) Viewed 862 times
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by svessien »

Kvalitet 1+ og 1 etter min mening. 1400 for den første er straight.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by Ragnvald E. »

Ingen tvil om hvilken mynt jeg ville ha valgt om det stod mellom disse 2 - minst en halv grads forskjell etter min mening, men jeg tror jeg ville ha vurdert disse til en god 1+ og 1/1+. Har sett Oscar II-mynt med dårligere perlerad enn 1900n's vurdert til 1+ på OMH også, så dette var vel ikke av de mest tvilsomme akkurat... :wink: Litt slingrinsmonn, må jo også tillates... :) Med bakgrunn i Handlerkatalogen vil jeg derfor si den første er priset litt for billig og den siste litt for dyrt. Kvalitet 1 står jo tross alt i kr.1000,- den også.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by ramazotti »

Spot on,Ragnvald !
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by ramazotti »

Denne er også flott ,med sin heidundrende stempelsprekk.
http://roschberg.no/product/50-oere-189 ... nset-5829/

Dette må ha vert sistemann ut av pressa,men det er det ingen som gidder å nevne.
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by trygghandel »

Det er feil sittert vedrørende 2 kronen 1902 og 1900, det er ikke mynthuset mynter, så dersom noen leter etter den flotte 2 kronen 1902 er den hos OMG.
Flott den 2 kronen 1902, og ikke minst er Oslo Myntgalleri gode på bilder.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by hertervig »

Beklager Trygghandel, du har fullstendig rett. Oslo Myntgalleri skal det være.

Ramazotti, du må hanke deg inn litt, du er på vei mot periferien av denne trådens intensjoner. Trådstarter ville jo nettopp ha en tråd uten etterslenger og personkarakteristikker.
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by arnetech »

hertervig wrote:Beklager Trygghandel, du har fullstendig rett. Oslo Myntgalleri skal det være.

Ramazotti, du må hanke deg inn litt, du er på vei mot periferien av denne trådens intensjoner. Trådstarter ville jo nettopp ha en tråd uten etterslenger og personkarakteristikker.
så enig så enig her, å slenge ut slike bemerkninger som dette fører ikke til noe godt, jeg har hatt med trygghandel å gjøre gjentatte ganger og har bare opplevd positive ting og masse hjelp og lærdom, så det er tydeligvis ikke alle som mener dette om han. slike mld bør kunne sendes som PM, men da er vel hensikten borte? men uansett så vil jeg si til trådstarter at denne tråden likte jeg veldig godt, masse bra diskusjon og info. stå på og FRED PÅ JORD
Live long & prosper
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by svessien »

Ja, la oss repetere hensikten med dette :)
Mitt mål er at vi beveger oss fra generelle beskyldninger rettet mot en person eller gruppe, til dokumenterte påstander. Jeg har ikke noen fasit på hvor alvorlige brudd med det som oppfattes som riktig gradering og beskrivelse, og hvor mange av disse som skal til før man fortjener å få noen mindre flatterende beskrivelser knyttet til sin virksomhet. Det var i utgangspunktet heller ikke poenget, men heller å dokumentere hva som skjer. Jeg tror at dersom vi klarer dette på en god måte, er det nok i seg selv. Men jeg forestilte meg noen søylediagram i gilde farger etter hvert, og håpte noen (Arve, Bengt, Markuslømo?) kunne komme og si noe lurt om statistikk som jeg ikke hadde tenkt på selv.

Denne tråden er veldig avhengig av innspill fra flere parter. Hverken jeg eller Hertervig sitter vel med en hemmelig drøm om å være myntauksjonens ledende ekspertkommentator.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by vemod »

Moderatorvarsel: Balanserte innspill mottas med takk. Et innlegg er slettet grunnet ufin personkarakteristikk. Mvh.
Post Reply

Return to “Auksjoner”